Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ombordlader på 60ah fra 7,2kw 230v til 11kw 400v

Startet av PDO, mandag 11. mai 2020, klokken 10:37

« forrige - neste »

PDO

Er det noen som har hørt om dette har blitt gjort før? Er det skru ut gammel- skru inn laderen fra 94-/120ah modellen?! Og kanskje litt koding?

Aller helst kunne jeg tenkt meg dobbel 11kw slik det er i noen gamle teslaer.
Har 400v tn-s anlegg med god sikring i garasjen. Bilen/batteriet er utenfor garanti.

Det er i mine øyne egentlig på biler med lite batteri det er viktig å ha kraftig lader, så den er klar for nye kilometer etter en times lading mens jeg tar en hvil på sofaen.

Orbit

Se tidligere tråd. Uten at fasit er kjent, er bytte sannsynligvis en såpass stor operasjon at det er billigere å bytte hele bilen til en som har 11 kW fra fabrikk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PDO


Snart-i3

Gammel tråd, men her er svaret.
Det går ikke å bytte lader. Det er ikke mulig å gjøre nødvendige "retrofit" i databasen til BMW som kreves for å få oppdatering av programvare til "ny" versjon. Laderen vil derfor ikke virke uavhengig av om det er mulig å koble det opp fysisk. 
Når jeg byttet batteri til 94Ah fikk dette en "retrofit" og er registrert i databasen til BMW.
Dersom noen trenger en 11kW lader har jeg en billig til salgs.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA