Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 31. desember 2023, klokken 00:15Det ble lovet 500 miles. Skjønner nå at det var en skrøne.
EPA rekkevidden med range extender batteriet er jo tett på 500 miles. Å sammenligne den med rekkevidden i 130km/t på en slik bil blir jo litt rart.

Blir litt som om jeg skulle klaget på at vår e-tron har 50% høyere forbruk enn Yen på motorvei. Ellers er vel e-tron nærmere CT i forbruk en Model Y, så kan man jo synes hva man vil om det.

En stor bil med relativt dårlig aerodynamikk vil jo alltid ha høyt forbruk i motorveifart. Man får sammenligne like for like. Det som hadde vært interessant var en sammenligning mellom CT, R1T og F150 ved mere tiltenkt kjøring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Range extender tar halve bagasjeplassen...

Jeg minner om at Musk stod rett ut og skrønet da han lovet $50.000,- og 500 miles. Fyren og firmaet ble genierklært, aksjen gikk til himmels.

Nå ser vi realitetene: at CT har ytelser som er på det jevne, Tesla har 0 forsprang.
For en gedigen nedtur.

https://youtu.be/tl6aUapL6VM

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 31. desember 2023, klokken 09:40Range extender tar halve bagasjeplassen...
Ja, så får man velge hva man ønsker da. Får ikke i pose og sekk her heller.

Klart mange ønsker seg en bil som kan laste alt man kan tenke seg med god plass til hele familien med null i forbruk og rekkevidde for hele ferien, gjerne til en pris godt under 500k. Men der er altså ikke teknologien.

Personlig synes jeg det er rart å kjøpe seg en pickup for å dra på langtur på motorvei med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Kriteriene du lister opp er selvsagt uoppnåelige, men mere på linje med det Musk kan lire av seg for å jekke opp aksjeprisen. Husk også at Range Extender koster 160.000.-, og sannsynligvis kun ymtet om for å forsvare EMs tullete løfter. Foreløpig finnes det ingen andre informasjoner enn antatt pris, og ikke noe om hvordan den monteres. Hvor mye tror man at den veier? Trenges det kran? Må det gjøres på verksted? Eller mere trolig: Den kommer aldri!

Hva er egentlig CTs bruksområdet for en vanlig familie hvor ingen er håndverkere eller bønder, og som ikke kan utføres med en stor tilhenger?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

TheMaltake

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 09:46
Sitat fra: daktari på søndag 31. desember 2023, klokken 09:40Range extender tar halve bagasjeplassen...

Klart mange ønsker seg en bil som kan laste alt man kan tenke seg med god plass til hele familien med null i forbruk og rekkevidde for hele ferien, gjerne til en pris godt under 500k. Men der er altså ikke teknologien.

Personlig synes jeg det er rart å kjøpe seg en pickup for å dra på langtur på motorvei med.

Du glemte 😀

Bilen skal aldri trenger service de først 5 årene, ting skal aldri ryke. Bilen skal være perfekt fra dag en. Om noe ryker skal det ikke koste en dritt å fikse det 😀

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 09:46

En pickup er vel bare som en hvilken som helst annen bil, bortsett fra at den og skal duge i skog og mark, og mange andre steder man ikke kommer med en mer normal sedan eller stasjonsvogn. Og dessuten er den full av mulighet til å ta med seg alt fra skrot og sand, stein og jord, til å smekke opp et taktelt på eller sette på et campingbygg som stroppes fast på planet.

Noen ønsker jo slike biler nettopp for å trekke tung henger, betydelig tyngre enn stort sett alle andre elbiler sliter med å ha lov til. Og enten man skal kjøre offroad eller trekke henger, så må man mange steder dra via motorvei.

Det koster i el på en elektrisk utgave, og det koster i bensin eller diesel på en som drives av en ice-motor. Spesielt i USA, men og andre steder hvor pickups er populært, så er det nettopp fleksibiliteten som er mye av poenget. Og så er det selvsagt et poeng for mange at den nettopp er stor og kraftig, og ser for dem steintøff ut.

Jeg er ikke helt i den gata at jeg ville hatt en pga av at de ser store og tøffe ut. Men, jeg liker fleksibiliteten. Det å alltid ha plass til nesten hva det er, og samtidig kunne hekte på en tilhenger om man skal dra noen steder på ferie, eller har mye og store ting som skal forflyttes.

Den blir på en måte bedre enn en SUV, da man kan velge å ha på planlokk, eller man kan sette på et skap og ha lukket rom i høyden og. Eller man kan ta alt av, og frakte ting som eller  ville blitt for store, og ville krevd tilhenger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Man kan sikkert konstruere et behov. Forøvrig er det ikke tillatt å kjøre bil i utmark uten dispensasjon.

Rosstopher

Sitat fra: Mobileum på søndag 31. desember 2023, klokken 13:23Man kan sikkert konstruere et behov. Forøvrig er det ikke tillatt å kjøre bil i utmark uten dispensasjon.

Konstruere et behov? Tviler du på at det fins mennesker som har hobbyer hvor det er nyttig med lasteplan og/eller tung tilhenger? Og det fins flust av lovlige steder hvor det er nyttig med høy bakkeklaring og ordentlige dekk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Sitat fra: Mobileum på søndag 31. desember 2023, klokken 13:23Man kan sikkert konstruere et behov. Forøvrig er det ikke tillatt å kjøre bil i utmark uten dispensasjon.
Vet om det forbudet, men mange velger å ta tur til Sverige, nettopp pga det norske forbudet. Gjerne kombinert med utmarkskjøring med snøscooter om vinteren. Og da må man jo gjennom en transport-etappe som inkluderer motorvei. Så grei presisering av hvordan det faktisk virker.

Vet og at det gjøres til kjøredager der de er i løypene til Forsvaret på Rena. Vil tro dette er en aktivitet som er populær blant både offiserer og eks-offiserer, i tillegg til endel andre friluftsentusiaster som liker å bruke motoriserte hester i krevende løyper og terreng.

Sitat fra: Rosstopher på søndag 31. desember 2023, klokken 13:27

Konstruere et behov? Tviler du på at det fins mennesker som har hobbyer hvor det er nyttig med lasteplan og/eller tung tilhenger? Og det fins flust av lovlige steder hvor det er nyttig med høy bakkeklaring og ordentlige dekk.
Godt poeng. Norge har vel egne foreninger for folk som driver med dette, i tillegg til at det finnes kompisgjenger som gjør dette til en fellesgreie.

Jeg dømmer absolutt ikke folk for å fritidsaktiviteter som for noen andre virker litt sært. Enten det er å svi gummi på bane eller legge seg på campingplass for å vise frem den nye campingvogna og den nye grillen. Eller å legge seg i telt i marka, for å kunne kjøre i slike anlegg der dette ikke bare er lov, men ønskes hjertelig velkomment.
Bosted Oslo

Mobileum

Det har vært solgt store pickup-biler i årevis. Hva er det nå som plutselig gjør den nærmest uunnværlig? Hvordan har dere i det hele tatt klart dere uten?

RJK

Sitat fra: Mobileum på søndag 31. desember 2023, klokken 13:43

Det har vært solgt store pickup-biler i årevis. Hva er det nå som plutselig gjør den nærmest uunnværlig? Hvordan har dere i det hele tatt klart dere uten?
Pickups har i mange år vært holdt vekke fra norske forbrukere pga at man avgiftsmessig har skilt godt mellom de på grønne skilter og med baksetet fjernet, og de med hvite skilter og alle 5-6 setene inntakt.

Med elbil-versjon av pickups, er det ingen slike kunstige skiller, heller ikke på varebiler, som gjør at disse blir langt mer nyttige for folk flest. Nå kan man kutte ut sedanen, stasjonsvogna eller SUV'en, og gå "all in", sånn bortsett fra at det fremdeles er veldig snevert utvalg.

Men mange håper å få kloa i en, før avgiftene kommer uten mva-fritak, og det igjen kommer slike kunsrtige speringer/grenser.

Vel, jeg er en som sikkert kunne klart meg med 2-seter i de fleste tilfeller, men det er absolutt stadige dager der jeg er glad jeg har 5 seter og kan tilby lift til flere eller tur sammen med flere.

Jeg kunne både tenkt meg en cab og/eller en pickup, men vil gjerne ha 5 fullverdige seteplasser likevel. Men jeg ville hatt det i en elbil. Per i dag er det ingen som jeg realistisk kan oppnå.

Hadde ikke penger vært en issue heller, kunne jeg dog ha skaffet meg en Lightning. Men, jeg tror jeg heller hadde ville hatt en i mer "Europeisk" størrelse. Lightning er schwær, og jeg kunne tenkt meg en det går an å bruke litt i byen og, uten å føle at jeg kjører stridsvogn. Mange steder i Norge der man må kjøre gjennom byen for å komme videre.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 31. desember 2023, klokken 10:21Kriteriene du lister opp er selvsagt uoppnåelige, men mere på linje med det Musk kan lire av seg for å jekke opp aksjeprisen. Husk også at Range Extender koster 160.000.-, og sannsynligvis kun ymtet om for å forsvare EMs tullete løfter. Foreløpig finnes det ingen andre informasjoner enn antatt pris, og ikke noe om hvordan den monteres. Hvor mye tror man at den veier? Trenges det kran? Må det gjøres på verksted? Eller mere trolig: Den kommer aldri!

Hva er egentlig CTs bruksområdet for en vanlig familie hvor ingen er håndverkere eller bønder, og som ikke kan utføres med en stor tilhenger?
Hvis range extender kommer vil jeg tro det blir mer eller mindre en permanent installasjon. Så ubrukelig for de som vil ha maks plass.

For min egen del er CT ypperlig som hyttebil, eller for å ta med sykkel og / eller kajakk på tur rundt om kring i Norge. Ned til f.eks Italia ville jeg heller hatt en TMS/3, ID.7, EQS eller lignende.

turfsurf

Som en liten sidenote så ble e-tron og lansert med 50 mil rekkevidde og når den kom med snaue 40 mil var det ikke mye pip fra de som hadde bestilt bilen. Virker nesten som det er bakenforliggende motiver...

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 14:22Hvis range extender kommer vil jeg tro det blir mer eller mindre en permanent installasjon. Så ubrukelig for de som vil ha maks plass.

Altså perfekt for de som ikke skjønner hvordan noen kan ha bruk for så mye plass!  :D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 31. desember 2023, klokken 14:38
Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 14:22Hvis range extender kommer vil jeg tro det blir mer eller mindre en permanent installasjon. Så ubrukelig for de som vil ha maks plass.

Altså perfekt for de som ikke skjønner hvordan noen kan ha bruk for så mye plass!  :D
Ja, for oss vil sannsynligvis CT med range extender ha mere enn nok plass. Litt mere upraktisk i noen tilfeller dog. Da hadde jeg nok heller ladet de ekstra gangene.

De som vil ha mest nytte av CT med range extender er vel folk som kjører med hestehenger o.l. Der effektivitet går ut vinduet, og det eneste som gjelder er stort batteri.

Ser uansett ikke for meg at CT er eneste bil i familien. Vi ville nok hatt den i kombinasjon med TM3 eller lignende.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA