Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etterlat ikke folk i bilen når du går vekk selv

Startet av Vollis47, lørdag 09. mai 2020, klokken 13:13

« forrige - neste »

Vollis47

Kona fikk seg en skremmende opplevelse i går da jeg stakk inn i en butikk for å kjøpe noen småting. Og tok nøkkelen med i lomma. Hun blei sittende igjen i baksetet og etter 1 minutt eller så kom alarmen på, musikkanlegget satte på musikk på skikkelig høyt nivå og BAKDØREN LÅSTE SEG så hun ikke kom ut. Heldigvis var det noen i nærheten som fikk åpnet døren utenfra og jeg kom etterhvert ut og fikk stanset bråket. Er det noen som har vært borti noe liknende?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 09. mai 2020, klokken 13:13
Kona fikk seg en skremmende opplevelse i går da jeg stakk inn i en butikk for å kjøpe noen småting. Og tok nøkkelen med i lomma. Hun blei sittende igjen i baksetet og etter 1 minutt eller så kom alarmen på, musikkanlegget satte på musikk på skikkelig høyt nivå og BAKDØREN LÅSTE SEG så hun ikke kom ut. Heldigvis var det noen i nærheten som fikk åpnet døren utenfra og jeg kom etterhvert ut og fikk stanset bråket. Er det noen som har vært borti noe liknende?

Sentry mode. Løses på flere måter:

- Slå av sentry mode
- Passasjeren trykker på skjermen etter at du har gått ut (da den blir svart). Fungerer dårlig om passasjeren sitter bak.
- Ikke lukk døren helt igjen
- La nøkkel ligge igjen (fungerer mindre bra på Model 3 med mobil-nøkkel da man gjerne vil ha den med)
- Dog mode

Selv har jeg alltid kona sittende foran og hun er vant med å trykke på skjermen slik at klima og radio fortsatt står på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cned86

Kan tilføre at camp mode er helt konge til dette scenarie:)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

jlan

Jeg har vært ute for det samme med barn og farmor i baksetet, og det burde virkelig vært en klar advarsel mot dette. Lydnivået var høyere enn det jeg normalt utsetter meg for uten hørselvern. Heldigvis var det bare snakk om sekunder, og barnet holdt for ørene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nodland

Dette har mange opplevd.. Men det skjer kun en gang :p fordi en lærer av det.

Det er desverre ingen kobling mellom sensor i setet og Sentry mode, dermed må som flere her sier : Camp mode/dog mode på eller dør ikke lukkes helt, eller sentry mode rett og slett deaktiveres.


Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

geear

Sitat fra: jlan på lørdag 09. mai 2020, klokken 14:24
Jeg har vært ute for det samme med barn og farmor i baksetet, og det burde virkelig vært en klar advarsel mot dette. Lydnivået var høyere enn det jeg normalt utsetter meg for uten hørselvern. Heldigvis var det bare snakk om sekunder, og barnet holdt for ørene.
Hva slags advarsel tenker du egentlig det skulle vært? For alle som har sentry på auto skulle den varslet hver gang fører forlater bilen? Kunne blitt mye mas..

Det står klart og tydelig at man må slå av tilt/intrusion-alarmen om man skal forlate bilen med folk i den.

Jeg har ikke sentry på auto, trykker heller manuelt på ikonet på skjermen de gangene jeg står steder der sentry er kjekk å ha. Eventuelt fra telefonen etterpå om jeg glemmer det i bilen.

turfsurf

Sitat fra: Nodland på lørdag 09. mai 2020, klokken 14:33

Det er desverre ingen kobling mellom sensor i setet og Sentry mode, dermed må som flere her sier : Camp mode/dog mode på eller dør ikke lukkes helt, eller sentry mode rett og slett deaktiveres.
Sensor i setet hadde vært kjekt for tyvene, bryte seg inn i bilen og sette seg i setet, så er alarmen av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stig-Arne

Har jeg folk i bilen så er det gir i Nøytral og parkbrems på manuelt. Enklest det føler jeg.

Handyman

Med TM3 skjer ikke dette dersom de som sitter igjen i bilen har sine mobiler som nøkkel.
Alle i vår familie har mobilen som nøkkel og vi har da aldri opplevd at alarmen skrur seg på med folk i bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: gr på lørdag 09. mai 2020, klokken 15:09
Hva slags advarsel tenker du egentlig det skulle vært? For alle som har sentry på auto skulle den varslet hver gang fører forlater bilen? Kunne blitt mye mas..
Det kunne jo for eksempel vært advarsel hvis det sitter noen i passasjersetene. Men det å registrere alle telefoner som nøkkel var et godt tips. Selv om det kanskje ikke er tilrådelig for alle.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Da hadde den alltid kommet på min bil med barnesete(r)...

ladov

Dette er 'bare' et programmeringsspørsmål. Siden det er sensorer i setene vet bilen allerede om det sitter noen i setene og eventuelt hvor lenge de har sittet der. Kan løses ved en tydelig advarsel på skjermen før alarmen skrur seg på. En passasjer vil da kunne stoppe aktivering av alarm mens om det for eksempel ligger en tung bag i baksetet vil bare sentry mode skru seg på som vanlig.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

cra

Touch på skjermen kunne blitt utvidet til å komplementeres med et trykk på "lukk vindu"-knappen for de som sitter i baksetet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA