Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømforbruk Leaf 62kwh

Startet av lnergard, torsdag 07. mai 2020, klokken 10:57

« forrige - neste »

lnergard

Jeg har nylig kjøpt en ny Nissan Leaf 62kwh. Jeg registrerer at forbruket synes lavere når batteriet er mer fulladet enn når det er lite oppladet. Jeg kjører samme distanse hver dag og har f eks at jeg på samme distanse bruker 6% av fullt batteri når jeg starter på 70% av batterikap, mens jeg bruker 10-11% når jeg starter på 40%. Samme vær/føreforhold. Noen synspunkter/forklaringer?

Marius Kotsbak

Jeg har noen potensielle årsaker:

1) Ved høy SOC så vil ikke regenerering fungere like bra. Du ser det i effektgrafen at du ikke får regenerert like kraftig over ca. 80% SOC. Dette vil øke forbruket.
2) Kan være indre motstand i batteri er ulik for ulike SOC.
3) %-måler er jo ikke helt til å stole på at er lik over hele området, fordi den skal reservere noe kapasitet i bunn og topp av batteriets SOC. Bedre å sjekke faktisk forbruk i bilens dashboard eller mistede kWh i LeafSpy.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

lnergard


turfsurf

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 07. mai 2020, klokken 11:28
1) Ved høy SOC så vil ikke regenerering fungere like bra. Du ser det i effektgrafen at du ikke får regenerert like kraftig over ca. 80% SOC. Dette vil øke forbruket.
2) Kan være indre motstand i batteri er ulik for ulike SOC.
3) %-måler er jo ikke helt til å stole på at er lik over hele området,
Punkt en er vel det motsatte av hva TS hevder.
Punkt to er vel noe av årsaken, ved lavere SOC er det lavere spenning og man må trekke mere strøm for samme effekt, og man vil få mere tap (Iˆ2*Ri).
Punkt tre er nok det som har mest å si.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

Enig, måleren går beveger seg nok fortere mot 100% nært 100% og fortere mot 0% mot bunnen for å få det til å virke som du har 0-100% å bruke, mens det i realiteten er en ganske stor buffer i bunn og topp (kanskje mest i bunn). Rundt 50% er man lengst unna disse effektene.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

Skalaen på leaf har aldri vært lineær. Sikkert ikke det på 62 heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA