Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fossilvogner kan blir kostbart i Oslo

Startet av Roy Aasen, onsdag 06. mai 2020, klokken 18:58

« forrige - neste »


Electric cars in Norway

#2
Overskriften er dette:

Oslo vil ha bort alle bensin- og dieselbiler: – Dette kan bli kaos!

Tror dere det blir kaos eller overdrives det litt i denne artikkelen?

Jeg vet ikke men håper det skal bra :+1: og at det ikke blir kaos :+1:


Les denne times ferske nyheten.

https://www.tv2.no/broom/11431730


Kopi under:

Trer beslutninger over hodet på folk
En av dem som reagerer, er Brooms bilekspert Benny Christensen. Han mener dette kan føre til kaos i bilmarkedet fremover.

– Ja, når Oslo vedtar at alle fossibiler skal være borte fra veiene om drøye ni år, er det noe som naturligvis vil få store konsekvenser. Her snakker vi om å tre svært viktige beslutninger over hodet på folk. Dette er et skikkelig skremmeskudd for alle som skal kjøpe bil. Og for bilbransjen vil det kunne gi stor grad av usikkerhet, sier Benny.

– Hva legger du i det?

– For bilkjøperne: Først og fremst at Oslos politikere nå helt klart og tydelig sier "Nei, du skal ikke kjøpe bensin- eller dieselbil". Tidligere har det vært snakk om incentiver og å legge til rette for at bilkjøperne skal ønske å kjøpe elektrisk. Dette som kommer nå er et fremtidig forbud mot bensin- og dieselbiler. Og da blir det ganske annerledes.

Rollep

Og når man til slutt har klart å lempe ut alle "Fossilvogner" er all bominnkreving lempet over på elbilene :D

Enda en god grunn til å holde seg langt unna Oslo.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

kodax

Sitat fra: Rollep på torsdag 07. mai 2020, klokken 17:26
Og når man til slutt har klart å lempe ut alle "Fossilvogner" er all bominnkreving lempet over på elbilene :D

Enda en god grunn til å holde seg langt unna Oslo.
Man ønsker jo å redusere biltrafikken i Oslo generelt, så det er jo helt naturlig at elbiler også skal betale i bommene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rosstopher

På kommunale veier må jo kommunen få lov til å gjøre som de vil til en viss grad, men jeg skjønner ikke at kommunene skal få sette opp bommer på europaveier for å finansiere bypakkene sine...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amatøren

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:27
... men jeg skjønner ikke at kommunene skal få sette opp bommer på europaveier for å finansiere bypakkene sine...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Electric cars in Norway

#7
Sitat fra: kodax på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:08
Sitat fra: Rollep på torsdag 07. mai 2020, klokken 17:26
Og når man til slutt har klart å lempe ut alle "Fossilvogner" er all bominnkreving lempet over på elbilene :D

Enda en god grunn til å holde seg langt unna Oslo.
Man ønsker jo å redusere biltrafikken i Oslo generelt, så det er jo helt naturlig at elbiler også skal betale i bommene.

kodax, ja det er hva de ønsker og jeg er uenig i elbiler skal betale i bommene. Jeg mener elbiler skal fritas for alle avgifter.

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 07. mai 2020, klokken 23:03
Sitat fra: kodax på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:08
Sitat fra: Rollep på torsdag 07. mai 2020, klokken 17:26
Og når man til slutt har klart å lempe ut alle "Fossilvogner" er all bominnkreving lempet over på elbilene :D

Enda en god grunn til å holde seg langt unna Oslo.
Man ønsker jo å redusere biltrafikken i Oslo generelt, så det er jo helt naturlig at elbiler også skal betale i bommene.

kodax, ja det er hva de ønsker og jeg er uenig i elbiler skal betale i bommene. Jeg mener elbiler skal fritas for alle avgifter.
:+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: kodax på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:08
Sitat fra: Rollep på torsdag 07. mai 2020, klokken 17:26
Og når man til slutt har klart å lempe ut alle "Fossilvogner" er all bominnkreving lempet over på elbilene :D

Enda en god grunn til å holde seg langt unna Oslo.
Man ønsker jo å redusere biltrafikken i Oslo generelt, så det er jo helt naturlig at elbiler også skal betale i bommene.
Jo mer man reduserer biltrafikken jo høyere vil bomavgiftene bli. Til slutt ender man vel opp med noen få rikinger som kjører rundt i både "Fossilvogner" og elbiler. Da blir kanskje MDG og andre tullinger endelig fornøyde.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Magnus Hansen

så hvis man ønsker seg mindre trafikk der man bor, med mindre støy og forurensning, så er man tulling?

Rosstopher

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 12:52
så hvis man ønsker seg mindre trafikk der man bor, med mindre støy og forurensning, så er man tulling?

Absolutt ikke, men hvis man mener at det bør være så dyrt å kjøre bil at folk ikke har råd til det, tenker jeg at man også bør mene at:
a) i småbarnsfamilier bør maks 1 forelder jobbe. Hos oss er det i hvert fall helt umulig å rekke både jobb og barnehage hvis vi hadde tatt bussen.
og
b) de som jobber ubekvemme arbeidstider må slutte med det siden bussen ikke går når og hvor de skal reise
eller
c) bygda bør avfolkes og alle boliger, skoler, arbeidsplasser og fritidsaktiviteter skal legges i høyhus i bykjernen
eller
d) det skal gå kollektivtransport hele døgnet i hele landet

Dersom man mener at alle skal slutte å kjøre bil og samtidig tenker at folk skal klare å forflytte seg slik som landet vårt er lagt opp, har man en svært velutviklet Orwellsk "doublethink".
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Magnus Hansen

Nå er der jo Oslo vi snakker om. Hvilke bygdefolk er det som pendler inn til Oslo? Nå synes jeg ikke det kan være sånn at samfunnet skal legges opp til at folk skal med enkelhet kunne pendle flere mil med bil hver dag og ende opp i Oslo sentrum.

Rosstopher

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 13:28
Nå er der jo Oslo vi snakker om. Hvilke bygdefolk er det som pendler inn til Oslo? Nå synes jeg ikke det kan være sånn at samfunnet skal legges opp til at folk skal med enkelhet kunne pendle flere mil med bil hver dag og ende opp i Oslo sentrum.

Det spørs vel hvordan du definerer "bygdefolk". Man skal ikke så veldig mange kilometer utenfor bygrensa før kollektivtrafikken begynner å minske. Jeg har selv bodd (når jeg var ung, singel og uten barn) under 5 km fra Oslo-grensa og der gikk det en melkerute inn til Oslo som tok 50 minutter, eller jeg kunne gå/kjøre/sykle 3 km for å ta toget. For min del gikk det helt fint, men altså selv om man bor veldig nærme Oslo skal det ikke så veldig ubekvemme arbeidstider eller så veldig mange barneleveringer til før det blir problematisk med kollektivtrafikk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 13:28
Nå er der jo Oslo vi snakker om. Hvilke bygdefolk er det som pendler inn til Oslo? Nå synes jeg ikke det kan være sånn at samfunnet skal legges opp til at folk skal med enkelhet kunne pendle flere mil med bil hver dag og ende opp i Oslo sentrum.
Det er ganske mange som skal til andre steder enn Oslo sentrum. Slik kollektivtrafikken er i dag må man fort bruke mye ekstra tid på å reise via sentrum.

Og det finnes ingen skikkelige hovedveier som går rundt Oslo. Man er pukka nødt til å kjøre gjennom.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA