Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TWC Manager med mulighet til å justere strømstyrke fra nettside/mobil

Startet av jamyrb, onsdag 12. juni 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

jamyrb

Hei
Jeg har testet ut å modifisere Tesla Wall Connector med Raspberry Pi Zero W slik som beskrevet på denne siden:
https://github.com/cdragon/TWCManager
Instruksjon:
https://github.com/cdragon/TWCManager/blob/master/TWCManager%20Installation.pdf

Det gjør at jeg nå kan lade på 16A til daglig, og med et enkelt trykk på telefonen øke til 32A for en kort periode når det er behov.
Bakgrunnen for dette er at husets hovedsikring er på 50A som betyr at vaskemaskinen må ta pause de gangene det er behov for å lade med 32A.

Nødvendig utstyr til dette kjøpes billig på ebay:
Raspberry Pi Zero W
Minimum 8GB minnekort
USB RS485 adapter
5V UBEC (til modellfly)
USB micro til vanlig USB adapterkabel

Loddebolt for å lodde 5V UBEC til Raspberry Pi og til baksiden av LED-panelet i laderen.

Alt monteres skjult innvendig i laderen slik at det ikke synes fra utsiden.

Nyttig link for å sette opp Raspberry Pi uten skjerm og tastatur:
https://desertbot.io/blog/headless-raspberry-pi-3-bplus-ssh-wifi-setup
Følg denne først, og så fortsett med instruksjonene i TWCManager PDF filen.

Jeg har brukt denne løsningen i et par måneder nå og er veldig fornøyd med at jeg kan veksle mellom 16A og 32A etter behov.

I tillegg skal det gå an å lese ut bilens VIN fra laderen, noe som gjør at med litt endring i programmet kan låse laderen slik at den kun kan lade biler med godkjente VIN. Praktisk for de som har laderen stående offentlig tilgjengelig....
Mange muligheter for den som vil eksperimentere litt med koden.

Selv så planlegger jeg å sette opp en Raspberry Pi i stua med touchskjerm som viser ladestatus for de to bilene våre. Og i tillegg legge inn alarm hvis bilen ikke står på lading før leggetid for å unngå å starte neste dag foran en hurtiglader....

Noen andre som har erfaringer TWCManager og eventuelt har laget egne versjoner av firmware med tilpassede funksjoner?

Cned86

Kult !:)

Tenkte litt , hadde vært kult å kunne fått innpå en måletrafo som monteres på inntak (aktiv last justering)og sette den slik at den nedjusterer ladehastigheten for å unngår maks drag da på for eks 50a og da får full guffen om det er kapasitet til overs .

Men har ikke funnet noe måletrafo med et system for å hente ut data via PC-en .

Har du noen tips ? Leste om fyr som laget den samme løsningen men da ved å sette opp produksjon fra solpanel som den dimensjonerte faktor på ladingen .

Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk


Zett

Jeg har tenkt å ett tilsvarende prosjekt, hvor jeg tenker å bruke utgangen på den nye AMS-måleren til å fortelle om aktuelt strømforbruk og strupe ladingen for å unngå effekttopper.  Har bestilt åpning av porten (HAN-porten) hos HafslundNett, men venter på at de gjør det.

Har ikke noe problem med hovedsikring, men tenker at man må begynne å jevne ut effektforbruket før effektavgift kommer.

automat

Er det noen som har fått til kommunikasjon mot HAN-porten i strømmåleren?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mthoring

Sitat fra: automat på søndag 10. mai 2020, klokken 21:01
Er det noen som har fått til kommunikasjon mot HAN-porten i strømmåleren?

Ja, men hardwaren er litt knot, spesielt på Hafslund/aidon om man skal greie seg uten ekstern strøm. Kjøp en tibber pulse og plugg i, da kan du enkelt hente ut sanntidsverdiene via tibber sitt graphql-baserte api. Trenger ikke være strømkunde.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA