Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eqc med henger

Startet av Egil Fonn, torsdag 30. april 2020, klokken 22:04

« forrige - neste »

Maxwell_400

Snerten den vogna som henger på I-Pacen da;

https://www.caravanclub.co.uk/whats-on/awards/towcar-of-the-year/Jaguar/

men om det blir campingvogn i sommer så blir det med leid fossil bil.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvind.h

I helgen var det på tide å legge 3 tonn torv på garasjen på fjellet.
Totalt 24 mil inkludert en ekstra tur ned til Gaus for å hente last nr 2. To ganger opp på 800 meter. Forbruk totalt 90% av batteriet.
Må si jeg er imponert over forbruket så langt.
Fantastisk god trekkvogn som kjører stødig og komfortabelt opp kjerreveier med nesten 2 tonn på slep.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mai 2020, klokken 08:40
I helgen var det på tide å legge 3 tonn torv på garasjen på fjellet.
Totalt 24 mil inkludert en ekstra tur ned til Gaus for å hente last nr 2. To ganger opp på 800 meter. Forbruk totalt 90% av batteriet.
Må si jeg er imponert over forbruket så langt.
Fantastisk god trekkvogn som kjører stødig og komfortabelt opp kjerreveier med nesten 2 tonn på slep.

Elbil er generelt overlegent som trekkvogn :) Har selv hatt nærmere 3 tonn på kroken (litt i overkant i forhold til det bilen skal tåle ja) mens jeg hentet pukk til hytta. Kjørte kun på grusveier, en delstrekning er såpass dårlig at det er vanskelig å komme frem der med normale biler. Jeg må sette Teslaen i "high" eller endog "very high" for ikke å skrape nedi der og det. I tillegg er det svært bratt. Kom frem helt uten problemer, merket knapt at det hang noe bak bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mai 2020, klokken 08:40
I helgen var det på tide å legge 3 tonn torv på garasjen på fjellet.
Totalt 24 mil inkludert en ekstra tur ned til Gaus for å hente last nr 2. To ganger opp på 800 meter. Forbruk totalt 90% av batteriet.
Må si jeg er imponert over forbruket så langt.
Fantastisk god trekkvogn som kjører stødig og komfortabelt opp kjerreveier med nesten 2 tonn på slep.
Mulig det bare er jeg som er treg, men hvor mye av de 24 milene hadde du den lasten bak?

Egil Fonn

Denne liften veier 2500kg. Hele ekvipasjen veier totalt 5200kg. Artig å trekke så mye lass uten å høre noe anstrengende brumming fra en fosil motor :) Forbruk med lift på kroken 40Kw/100km kun 14km bykjøring med diverse start og stopp i trafikken. Samme turen uten liften var forbruket 20kw/100km
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Øyvind.h  Bilen din er kortere og høyere en min bil. Spesial versjon?  :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mroek

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 30. mai 2020, klokken 17:59
Denne liften veier 2500kg. Hele ekvipasjen veier totalt 5200kg. Artig å trekke så mye lass uten å høre noe anstrengende brumming fra en fosil motor :) Forbruk med lift på kroken 40Kw/100km kun 14km bykjøring med diverse start og stopp i trafikken. Samme turen uten liften var forbruket 20kw/100km

Sikkert greit at du ikke ble kontrollert da, for det er vel langt over hva EQC har i godkjent hengervekt?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Øyvind.h

#22
Sitat fra: gr på lørdag 30. mai 2020, klokken 13:01
Mulig det bare er jeg som er treg, men hvor mye av de 24 milene hadde du den lasten bak?
Kjørte Oslo-Lillehammer med tom henger (350-400kg egenvekt). Svippet innom Gaus og hev på 3 paller med torv. Kjørte 2 mil bort og opp til hytta (Hafjell) . Lesset av og kjørte 2 mil tilbake til Gaus. Hev på 3 nye paller og kjørte opp. Totalt ca 24 mil og forbruk 90% av batteriet.
Dvs jeg slapp luftmotstanden pallene ga mesteparten av turen, men den gigantiske vektulempen hadde jeg på nesten all stigning mtp at jeg kjørte fullastet opp, tom ned og så fullastet opp igjen. Nær all stigning er siste 10km opp til hytta.

Hjemme bor jeg på ca 100moh. Gaus ligger på 149 og hytta på 800moh.
Må si det var overraskende hyggelig forbruk, og EQC står virkelig ikke tilbake for Model X som trekkvogn, på tross av at X'en er godkjent for ytterligere 450kg.
Jeg vil tro EQC fint kunne tatt alle 6 pallene om den var godkjent for det.
Eneste ulempe så langt er at trailer mode ikke lar seg deaktivere med lett last mtp selvkjøring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Absolutt bra, men da forstår jeg at du kom 24 mil på 90%. Det er stor forskjell i forbruk på å kjøre med de pallene stående på hengeren og en tom varehenger.

Kraftleveranse og god vektfordeling (som ofte kommer av seg selv med elbil) gjør elbiler til fantastiske trekkbiler, så er minuset i forbruk/rekkevidde og tydeligvis eventuelt kjøling, for noen produsenter. Jeg har kjørt henger bak e-Golf også (skulle bare flytte noe greier hjemme), og så uanstrengt bakkestart med henger er det ikke mulig å få til med fossilgolf.

Egil Fonn

Denne hengeren (Diesel generator ca <2000kg) økte forbruk fra 20kw/100km til 30kw/100km. Varierende landevei <90km/t og 0-200-0 moh. Temp ca 12 grader.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

ToWalkOrDrive

Rart når fabrikanter sier at vekt ikke betyr noe for rekkevidde (som Audi e-tron ingeniørene sa). Da tenker de nok bare på flate veier i Europa, og ikke på at en gjerne skal opp på et fjell...
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 08:48
Rart når fabrikanter sier at vekt ikke betyr noe for rekkevidde (som Audi e-tron ingeniørene sa). Da tenker de nok bare på flate veier i Europa, og ikke på at en gjerne skal opp på et fjell...

Har ikke sett sitatet, men vekt betyr i hvert fall mindre på elbiler enn på fossilbiler siden man også får mer regenerering. På landeveiskjøring har nok luftmotstanden mye mer å si enn vekta på en slik kasse-henger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Økt vekt gir vel økt rullemotstand på hengeren, så vekt er ikke helt uten konsekvens. Vekt drar også forbruket kraftig opp ved stigning/aks, noe som fører til økt varmetap=høyere forbruk. Så lenge en starter og ender på samme høyde utgjør det ikke så veldig mye, men en tung henger skal ha fungerende påløpsbrems. Det reduserer jo naturligvis regenerering noe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Ikke akkurat tilhenger, men et fullastet sykkelstativ med to elsykler (batteri i bagasjerom), fullt bagasjerom, full kupé. Oslo-Hafjell via spareruta Rv4 da vi skulle hente en glassplate i Brandbu. Turen tok tid og fikk lavt snitt fordi vi stoppet tre steder på veien. Ellers stort sett 10 over. Forbruk ankomst Øyer var 20,5. Forbruk på 800 meter var 23,4.
Selv om bilen var stappfull og tungt lastet så den like høy ut som vanlig.
Men vurderer skvettlapper foran da det ble noe sprut på siden av bilen på de gjørmete veiene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Får en tak i skvettlapper foran?
Jeg spurte selger om det i dag - han visste ikke på stående fot....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA