Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK artikkel om elbilbruk(ere)

Startet av Roy Aasen, torsdag 30. april 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Sitat fra: vichingo på tirsdag 05. mai 2020, klokken 09:50
Sitat fra: Hansi på tirsdag 05. mai 2020, klokken 00:42
Følger noen av de som er ansatt i Norsk Elbilforening med på forumet og denne tråden mon tro?
Jeg synes det hadde vært svært interessant å vite hva de tenker om dette, om det er noen dialog om det med aktørene og/eller myndighetene med eventuell status og om man kan forvente noen forandringer i ikke alt for fjern fremtid. Kanskje sende de en liten e-post..

Den totale taushet rundt dette derfra gjør at i hvert fall jeg ikke ser poenget med å være medlem i elbilforeningen. Det ser fortsatt ut som om de ønsker at nerdefaktoren skal forbli høy blant elbilistene.

Jeg mener at en av foreningens viktigste oppgaver må være å jobbe for enkle betalingsløsninger som kan brukes hos alle ladeoperatørerer ikke bare i Norge, men også i utlandet.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Bankkort er håpløst, slik systemet er lagt opp. Krever ekstra utstyr som f.eks kodetastatur på hurtigladerne, og er ikke hensiktsmessig på billige AC-ladere. Dermed vil man ende opp med to ulike systemer, og det er mer forvirrende enn å ha samme system for all lading.

RFID har potensialet til å bli det beste systemet synes jeg. Både fordi det er standard på alt av hurtigladere og sakteladestolper, men også fordi det har lavt svindelpotensiale og dermed ikke krever en høy grad av sikkerhet. Dagens implementasjon er derimot ikke god. Mitt forslag er følgende:

Det opprettes en clearingsentral for RFID-brikker som brukes til lading. Alle som skal lade registrerer seg kun ett sted. De registrerer en konto med brikkenummer (elbilforeningens, NAF osv., brikker bør også selges over disk på bensinstasjoner) og kredittkort. Mulighet for flere brikker pr. konto, gjerne også flere betalingskort. Alle tilbydere av lading kommuniserer med clearingsentralen slik at autentisering og betaling går derfra. Det legges inn mulighet for volumrabatter hos enkeltleverandører og lignende. Det må selvsagt vært mulig for utlendinger å registrere konto, og web-siden må være tilgjengelig på mange språk. Man må kunne hente ut all statistikk og oversikt over all lading ved å logge seg på kontoen sin på clearingsentralen.

Effektivt er dette roaming, bare ikke mellom ladeoperatører. Isteden blir det mellom operatørene og clearingsentralen. Om operatørene ønsker egne brikker og apper i tillegg kan de fint ha det men det kreves at man får laveste pris ved å bruke clearingsentralen.

For ladere bør man etterstrebe at lading starter automatisk så snart kabelen er satt i og brikke vist. Det bør ikke være nødvendig å trykke på noen knapper for å starte lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hanche

Nå snakker vi, omsider. La oss få LOBS – Ladeoperatørenes betalingssentral!
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Uhm, vi har allerede trådløs betaling uten beløpsgrenser som fungerer bra i dag. ApplePay o.l. En strekkode med Vipps info i tillegg så har man dekt de aller fleste. Trenger ikke finne opp hjulet på nytt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jorgror

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. mai 2020, klokken 10:02
Bankkort er håpløst, slik systemet er lagt opp. Krever ekstra utstyr som f.eks kodetastatur på hurtigladerne, og er ikke hensiktsmessig på billige AC-ladere. Dermed vil man ende opp med to ulike systemer, og det er mer forvirrende enn å ha samme system for all lading.

RFID har potensialet til å bli det beste systemet synes jeg. Både fordi det er standard på alt av hurtigladere og sakteladestolper, men også fordi det har lavt svindelpotensiale og dermed ikke krever en høy grad av sikkerhet. Dagens implementasjon er derimot ikke god. Mitt forslag er følgende:

Det opprettes en clearingsentral for RFID-brikker som brukes til lading. Alle som skal lade registrerer seg kun ett sted. De registrerer en konto med brikkenummer (elbilforeningens, NAF osv., brikker bør også selges over disk på bensinstasjoner) og kredittkort. Mulighet for flere brikker pr. konto, gjerne også flere betalingskort. Alle tilbydere av lading kommuniserer med clearingsentralen slik at autentisering og betaling går derfra. Det legges inn mulighet for volumrabatter hos enkeltleverandører og lignende. Det må selvsagt vært mulig for utlendinger å registrere konto, og web-siden må være tilgjengelig på mange språk. Man må kunne hente ut all statistikk og oversikt over all lading ved å logge seg på kontoen sin på clearingsentralen.

Effektivt er dette roaming, bare ikke mellom ladeoperatører. Isteden blir det mellom operatørene og clearingsentralen. Om operatørene ønsker egne brikker og apper i tillegg kan de fint ha det men det kreves at man får laveste pris ved å bruke clearingsentralen.

For ladere bør man etterstrebe at lading starter automatisk så snart kabelen er satt i og brikke vist. Det bør ikke være nødvendig å trykke på noen knapper for å starte lading.
Du kan få det tilnærmet slik i dag, ved bruk av Plugsurfing sin brikke. Men det koster litt mer.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Amatøren

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 05. mai 2020, klokken 10:00
Jeg mener at en av foreningens viktigste oppgaver må være å jobbe for enkle betalingsløsninger som kan brukes hos alle ladeoperatørerer ikke bare i Norge, men også i utlandet.

Finnes en felles løsning allerede, men ladeoperatørene vil stort sett ikke bruke den.

Derimot så har Circle K Norge, E.ON Sverige (får med E.ON i hele Europa) og Virta blitt med på den. Uansett hvilken operatør man logger inn på (samme epost og kode/passord på alle tre), så ser man brikker, forbruk og saldo.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hansi

Jeg sendte følgende e-post til Elbilforeningen (Medlem at elbil.no):
Sitat
Hei,

https://www.nrk.no/ytring/el-for-elite-1.14936416 debatteres relativt heftig på Elbilforum.no, https://elbilforum.no/index.php?topic=51577.0
Jeg synes det hadde vært svært interessant å vite hva dere i Elbilforeningen tenker om dette, om det er noen dialog om det med aktørene og/eller myndighetene, hva eventuelt status er og om man kan forvente noen forandringer i ikke alt for fjern fremtid?

Fikk følgende foreløpige tilbakemelding:
Sitat
Hei

Takk for din henvendelse. Jeg har videresendt din epost internt hos oss. Pga stor pågang har vi noe behandlingstid. Håper på forståelse for dette.

Jeg følger opp her når jeg hører tilbake fra de.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Klykken

Ikke lest hele tråden, men har opplevd mye samme problematikk som beskrives i innlegget på NRK. Har en BMW i3 og en Tesla S85D, og sistnevnte fungerer upåklagelig med tanke på langkjøring innenfor ladenettverket til Tesla. Eneste problematikk jeg har opplevd er når man må benytte ladeoperatører utenfor Teslas nettverk, både i Norge og i Sverige bl.a.. Stod clever på kontaktene i Sverige men man måtte være Bee-medle. Ser ut som diamanter som er snudd opp ned med kontakter på to av flatene. Ble ikke klok på denne da jeg ikke fikk den til å starte. Ringte kundeservice som sa at de var "störd", og de geleidet meg rundt omkring i byen for å få fatt i en som fungerte, men var uten hell. Gav opp og kjørte utenbys på Teslas SuC mens samboer og dattera gjorde sitt i byen. Har også prøvd Fortum over landegrensene og heller ikke det fungerer særlig bra etter min opplevelse. Bare knot.

Seneste runde var i nærområdet hvor jeg skulle saktelade hos fortum med elbilforeningens brikke. Den hadde tydeligvis gått ut på dato da den ikke lenger var registrert hos Fortum, og heller ikke mulig å registrere hos de på nytt (brikke fra 2014). Endte med å bruke SMS. Har også endt med å bruke SMS hos Grønn kontakt da appen ikke ville starte ladingen.

Heldigvis sjeldent jeg må benytte annet enn Tesla sitt nettverk, for hvis så ville jeg nok krøpet stille tilbake til fossilt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rollep

Sitat fra: jorgror på tirsdag 05. mai 2020, klokken 11:59
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. mai 2020, klokken 10:02
Bankkort er håpløst, slik systemet er lagt opp. Krever ekstra utstyr som f.eks kodetastatur på hurtigladerne, og er ikke hensiktsmessig på billige AC-ladere. Dermed vil man ende opp med to ulike systemer, og det er mer forvirrende enn å ha samme system for all lading.

RFID har potensialet til å bli det beste systemet synes jeg. Både fordi det er standard på alt av hurtigladere og sakteladestolper, men også fordi det har lavt svindelpotensiale og dermed ikke krever en høy grad av sikkerhet. Dagens implementasjon er derimot ikke god. Mitt forslag er følgende:

Det opprettes en clearingsentral for RFID-brikker som brukes til lading. Alle som skal lade registrerer seg kun ett sted. De registrerer en konto med brikkenummer (elbilforeningens, NAF osv., brikker bør også selges over disk på bensinstasjoner) og kredittkort. Mulighet for flere brikker pr. konto, gjerne også flere betalingskort. Alle tilbydere av lading kommuniserer med clearingsentralen slik at autentisering og betaling går derfra. Det legges inn mulighet for volumrabatter hos enkeltleverandører og lignende. Det må selvsagt vært mulig for utlendinger å registrere konto, og web-siden må være tilgjengelig på mange språk. Man må kunne hente ut all statistikk og oversikt over all lading ved å logge seg på kontoen sin på clearingsentralen.

Effektivt er dette roaming, bare ikke mellom ladeoperatører. Isteden blir det mellom operatørene og clearingsentralen. Om operatørene ønsker egne brikker og apper i tillegg kan de fint ha det men det kreves at man får laveste pris ved å bruke clearingsentralen.

For ladere bør man etterstrebe at lading starter automatisk så snart kabelen er satt i og brikke vist. Det bør ikke være nødvendig å trykke på noen knapper for å starte lading.
Du kan få det tilnærmet slik i dag, ved bruk av Plugsurfing sin brikke. Men det koster litt mer.

I mange tilfeller koster bruk av Plugsurfing ikke bare litt mer. I utlandet koster det ofte sinnsykt mye mer.
Ett lite eksempel fra min gamle hjemby i Sverige - E.ON 50 kW lader.

E.ON ladekort & app 2,50 kr/min
Plugsurfing               9,09 kr/kWh
Shell Recharge        7,83 kr/kWh

Det koster altså 2 1/2 - 3 ganger så mye å bruke en tjeneste som gjør det enklere.

Rollep

Sitat fra: hanche på tirsdag 05. mai 2020, klokken 11:31
Nå snakker vi, omsider. La oss få LOBS – Ladeoperatørenes betalingssentral!
Jeg tror dessverre ikke det blir noen ordning på betalingsproblematikken før EU kommer på banen. Og det bør de gjøre rimelig kjapt hvis de skal ha noe som helst håp om å få fart på overgangen til elektrisk transport.

Man husker med skrekk og gru hvordan det var på mobilfronten for få år siden. Der ble det ordnet opp, så det går an hvis bare viljen er tilstede.

Kanutten

#115
Sitat fra: eivhelle på mandag 04. mai 2020, klokken 20:10
Når man har gjort det lille forarbeidet med å registrere en ladebrikke, er det suverent mye enklere enn en standard kortterminal. Å ønske seg tilbake til en gammeldags betalingsløsning er bakstreversk.

Kall det gjerne bakstreversk, men kortbetaling er en veldig utbredt løsning som alle vet hvordan man bruker, og den fungerer.

z4rd

Tenk så mye enklere det er å leie en elbil og på samme tid kunne betale for lading hvor som helst med f.eks VISA/Mastercard. Både i inn- og utland.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Burger

Sitat fra: vichingo på tirsdag 05. mai 2020, klokken 09:50
Sitat fra: Hansi på tirsdag 05. mai 2020, klokken 00:42
Følger noen av de som er ansatt i Norsk Elbilforening med på forumet og denne tråden mon tro?
Jeg synes det hadde vært svært interessant å vite hva de tenker om dette, om det er noen dialog om det med aktørene og/eller myndighetene med eventuell status og om man kan forvente noen forandringer i ikke alt for fjern fremtid. Kanskje sende de en liten e-post..

Den totale taushet rundt dette derfra gjør at i hvert fall jeg ikke ser poenget med å være medlem i elbilforeningen. Det ser fortsatt ut som om de ønsker at nerdefaktoren skal forbli høy blant elbilistene.
Synes dette blir pekt på nesten hver gang elbilforeninga er i media jeg. Tenker det er mye å ta tak i, så dersom min(e) fane(saker) ikke blir tatt tak i hver gang, så er det greit.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

vartli

Har opplevd flere ganger å måtte veilede kona med lading. Hun hadde i tillegg et håp om å slippe å styre med app og ringte meg for å at jeg skulle starte ladingen. Det har heldigvis endret seg. Det sier uansett noe om at terskelen oppleves som for høy og gir en vegring mot å i det hele tatt prøve. Tæpping med kort burde vært tilgjengelig på alle ladere for å senke brukerterskelen. Kan kanskje kombinere leseren med den for RFID.

For et par år siden opplevde jeg en litt morsom episode. Måtte nemlig ha hjelp for å fylle bensin. Stod ved en pumpe i Arizona og skjønte ikke hvordan jeg skulle få pumpa til å starte. Hadde vært inne og betalt, men det kom ingen bensin. Gikk inn og spurte og fikk til svar at jeg måtte trekke ned noe. Skjønte det ikke og hun kom ut og dro ned en arm på rundt 30 cm. Da startet pumpa. Godt det ikke var en ubetjent stasjon og så godt som tom tank.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Amatøren

#119
@vartli: Hadde nesten samme opplevelse i Massachusetts i 1992 riktig nok ikke forhåndsbetaling.

Løftet ut fyllepistolen, men det kom ingen bensin.

Fikk hjelp av annen kunde. Måtte løfte opp en liten arm der fyllepistolen hadde vært. Da startet pumpen.

Armen ble presset ned igjen da fyllepistolen ble satt på plass.

Følte meg som et 'nek' der jeg sto og ikke fikk fylt bensin. Forsøkte ett par ganger. 🤣
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA