Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK artikkel om elbilbruk(ere)

Startet av Roy Aasen, torsdag 30. april 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Jeg bruker selvvask hos nærmeste bensinstasjon. Der må jeg forhåndsbetale med kort og automaten gir meg følgende alternativ: 40, 60, 80 kr osv.


Hvorfor ikke på en ladestasjon?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Øyvind.h

Sitat fra: eivhelle på mandag 04. mai 2020, klokken 18:46
Kontaktløs betaling har begrensninger. Når du betaler varer vet du alltid beløpet før du "tapper" med kortet, fordi du alltid betaler på etterskudd.

Det har fungert fint i flere tiår på bensinstasjoner. Tror de reserverer et beløp og trekker det korrekte tilslutt? Jeg kjenner ikke til noen bensinstasjoner som utsteder egne brikker som kun fungerer på deres stasjon og må sveipes før og etter fylling, selv om det antakelig ville fungert bedre fordi brikken da må brukes hver 1-2 uke istedenfor hver tredje måned.

Kontaktløs har lavere grense, men med en grense på 500kr bør det gå fint for de fleste ladesesjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Sitat fra: z4rd på mandag 04. mai 2020, klokken 19:31
https://dinero.no/fra-2020-vil-alle-kunne-betale-kontaktlost/
Jepp. Alle terminaler skal støtte kontaktløs betaling. Beløpsgrensen ble også hevet i forbindelse med covid-19 situasjonen.
Videre har det vist seg at svindel, eksempelvis med portable terminaler, ikke har skjedd foreløpig. Flere land har vesentlig høyere beløpsgrense enn Norge og problemene med svindel er minimale.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kanutten

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mai 2020, klokken 19:08
Det har fungert fint i flere tiår på bensinstasjoner.

Exactly.

Jeg forstår ikke hvordan noen kan forsvare en annen løsning enn dette. Det er greit at erfarne elbilister synes det fungerer fint med proprietære løsninger, men dersom målet er å elektrifisere hele bilparken bør man holde seg til allment kjente, velprøvde og utbredte betalingsmåter.

eivhelle

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 04. mai 2020, klokken 18:55
Jeg bruker selvvask hos nærmeste bensinstasjon. Der må jeg forhåndsbetale med kort og automaten gir meg følgende alternativ: 40, 60, 80 kr osv.


Hvorfor ikke på en ladestasjon?
Jeg har ikke sagt at man ikke kan ha betalingsterminal på en ladestasjon. Men det er ikke så enkelt at man bare kan sveipe kortet, plugge inn og deretter er alt greit. Du må regne med å måtte trykke på noen knapper for å velge beløp eller å taste inn kode. Og du må regne med at noen kommer til å synes at dette også er plundrete. Og hvis det var så åpenbart at dette var den eneste riktige løsningen, hvorfor har ikke alle implementert dette?

Og om man ser bort fra betalingsløsning, vil det alltid være noen som ikke klarer å plugge i på riktig måte og derfor sliter med at laderen ikke får kontakt med bilen. Og noen gjør prosedyren i feil rekkefølge. I det hele tatt så er det mange som ikke klarer å lese en enkel bruksanvisning, selv om fremgangsmåten står i feite bokstaver rett foran nesa på de. Det blir litt som når Atle Antonsen skal instruere det norsk folk i kildesortering. Alt blir plutselig fryktelig vanskelig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: Kanutten på mandag 04. mai 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mai 2020, klokken 19:08
Det har fungert fint i flere tiår på bensinstasjoner.

Exactly.

Jeg forstår ikke hvordan noen kan forsvare en annen løsning enn dette. Det er greit at erfarne elbilister synes det fungerer fint med proprietære løsninger, men dersom målet er å elektrifisere hele bilparken bør man holde seg til allment kjente, velprøvde og utbredte betalingsmåter.
Når man har gjort det lille forarbeidet med å registrere en ladebrikke, er det suverent mye enklere enn en standard kortterminal. Å ønske seg tilbake til en gammeldags betalingsløsning er bakstreversk.

Skal man søke forbedringer vil det være at du plugger til bilen og deretter gjennomføres identifiseringen ved at laderen gjenkjenner bilen. Da trenger man hverken kort eller brikke. Noe tilsvarende Tesla sin løsning, men som fungere på tvers av bilmerker og ladeoperatører.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kristian O

Sitat fra: Kanutten på mandag 04. mai 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mai 2020, klokken 19:08
Det har fungert fint i flere tiår på bensinstasjoner.

Exactly.

Jeg forstår ikke hvordan noen kan forsvare en annen løsning enn dette. Det er greit at erfarne elbilister synes det fungerer fint med proprietære løsninger, men dersom målet er å elektrifisere hele bilparken bør man holde seg til allment kjente, velprøvde og utbredte betalingsmåter.
Bakdelen med ei slik løysing er at du ikkje blir «oppfordra» til å flytte bilen umiddelbart når du har ladet det du må. En bil som et ferdig å lade bør betale mykje for å okkupere ein ladeplass unødig.
Eg synes brikke fungerer heilt greit, og om roaming hadde komt på plass hadde det blitt enda bedre.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Electric cars in Norway

Sitat fra: eivhelle på mandag 04. mai 2020, klokken 20:10
Sitat fra: Kanutten på mandag 04. mai 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mai 2020, klokken 19:08


Skal man søke forbedringer vil det være at du plugger til bilen og deretter gjennomføres identifiseringen ved at laderen gjenkjenner bilen. Da trenger man hverken kort eller brikke. Noe tilsvarende Tesla sin løsning, men som fungere på tvers av bilmerker og ladeoperatører.

eivhelle :+1: Nettopp, her har du den beste løsningen. Dit må vi komme :+1:  at du plugger til bilen og deretter gjennomføres identifiseringen ved at laderen gjenkjenner bilen på tvers av bilmerker og ladeoperatører.

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mai 2020, klokken 15:56
Bankkort fungerer universelt og en kan betale kontaktløst opp til 500,- uten kode. Slik Vollis ønsker og som er fornuftig og enkelt. Alle har med seg bankkort over alt, enten fysisk i lommebok eller mobil wallet.

På laderne derimot må man ha en spesiell brikke. Enten en fra akkurat den kjeden, eller en som du har programmert tidligere som skal fungere på tvers av kjeder.

Det hadde derimot blitt likt om du hadde et eget Rema kort som kun virker hos Rema og som du hadde knyttet opp mot et bankkort på innlogget side hos Rema først.

Artig at du bruker Rema som et eksempel, siden de var de siste til å få "ÆPP", men også der legger man inn info om betalingskort, for å oppnå fordeler, så slik registrering brer veldig om seg. Forskjellen er at Rema 1000 og andre butikker har utviklet seg fra cash-betaling og ingen kjedetilknytning, til nå kjedetilknytning og sterkere knytning mot kundene.

Ladestasjonskjedene har startet opp i en tid da app og NFC/RFID har dukket opp, og kontanter egentlig er uønsket, da det krever logistikk rundt både pengetransport og veksling, og fare for tyveri fra uærlige medarbeidere. Med elektronisk betaling så gjøres dette uten å trenge daglig tilsyn, og ingen fare for ran hverken fra folk som ikke har respekt for andres eiendom og uærlige medarbeider (ja, det kan fremdeles svindles på andre måter).

Samtidig så får de kundedata med full oversikt over forbruksinfo, og antatt sterk kundebinding og kundetilknytning. Man håper og tror dette fører til at kundene heller velger dem, enn konkurrenten. Selv om vi egentlig vet og ser at de av oss som er stø på digital teknologi, ikke har problemer med å knytte oss til mange forskjellig leverandører/betalingsformidlere, og er sterkt prissensitive.

Andre synes kanskje det var vanskelig nok å knytte seg til den første, og derfor velger å tviholde på det ene kundeforholdet, selv om de kunne fått flere mulige ladestasjoner og billigere priser/raskere lading hos andre, men de forblir lojale.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hansi

Følger noen av de som er ansatt i Norsk Elbilforening med på forumet og denne tråden mon tro?
Jeg synes det hadde vært svært interessant å vite hva de tenker om dette, om det er noen dialog om det med aktørene og/eller myndighetene med eventuell status og om man kan forvente noen forandringer i ikke alt for fjern fremtid. Kanskje sende de en liten e-post..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

THE

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 04. mai 2020, klokken 18:55
Jeg bruker selvvask hos nærmeste bensinstasjon. Der må jeg forhåndsbetale med kort og automaten gir meg følgende alternativ: 40, 60, 80 kr osv.


Hvorfor ikke på en ladestasjon?

Vet ikke om ladestasjonen fremdeles er operativ, eller om betalingsløsning er lik som tidligere, men jeg har ladet på en hurtiglader på Vassenden i Jølster (gamle Sogn og Fjordane) som hadde betalingsterminal for bankkort. Der måtte man velge på forhånd om man skulle lade på ChaDeMo, CCS eller 43 kW AC, deretter måtte man velge antall minutter man skulle lade. Dette tok godt med tid, og burde være mulig å forenkle og effektivisere. Først når ladestasjonen hadde fått tenkt seg om ei stund fikk man opp informasjon om kode og OK i skjermen på terminalen. Løsningen fungerte, men tok fryktelig lang tid og var mye mer komplisert enn å starte lading med brikke. Forhåndsvalgt mengde og forskuddsbetaling er ikke den mest praktiske løsningen uansett.

Jeg tror det er bedre med en forhåndsreservasjon på kortet, og at kortet belastes ved avsluttet ladesesjon, slik som på drivstoffpumper. De må gjerne legge opp til kun kontaktløs betaling, selv om det dermed blir en begrensing på 500 kroner per ladesesjon. Hvis man trenger å lade for mer enn de 500 kronene så får man starte lading på nytt, eller starte lading med brikke i stedet for kort. Personlig synes jeg det er veldig greit med brikke for å starte og stoppe lading, men det må komme en praktisk løsning for drop in lading hos aktører du ikke bruker til vanlig. SMS eller app er ikke gode løsninger heller av diverse grunner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rosstopher

Sitat fra: THE på tirsdag 05. mai 2020, klokken 08:21
Jeg tror det er bedre med en forhåndsreservasjon på kortet, og at kortet belastes ved avsluttet ladesesjon, slik som på drivstoffpumper. De må gjerne legge opp til kun kontaktløs betaling, selv om det dermed blir en begrensing på 500 kroner per ladesesjon. Hvis man trenger å lade for mer enn de 500 kronene så får man starte lading på nytt, eller starte lading med brikke i stedet for kort.

500 kroner vil vel være nok for de aller, aller fleste i dag. Hvis prisen er 5 kr/kWh så blir det 100 kWh. Dersom prisen er 8 kr/kWh kan det vel forekomme en sjelden gang at noen går over maks beløpsgrense.

Men hvis vi skal være fremtidsrettet og tenke på Cybertruck, Roadster, Rivian etc. så vil muligens kontaktløs betaling by på problemer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Sitat fra: eivhelle på mandag 04. mai 2020, klokken 20:01
Jeg har ikke sagt at man ikke kan ha betalingsterminal på en ladestasjon. Men det er ikke så enkelt at man bare kan sveipe kortet, plugge inn og deretter er alt greit. Du må regne med å måtte trykke på noen knapper for å velge beløp eller å taste inn kode. Og du må regne med at noen kommer til å synes at dette også er plundrete. Og hvis det var så åpenbart at dette var den eneste riktige løsningen, hvorfor har ikke alle implementert dette?

Ladeaktørene har etter beste evne forsøkt å binde kundene isolert til seg. Med egne brikker, abonnementer, nettsider, apper osv. Alt gjøres for å låse kunden mest mulig inn. Har du først klart å bestille brikke, registrere kort, lære deg prosessen hos den ene aktøren, så er det lett å bare være låst til den og ikke prøve andre. Sånn har de holdt på siste 8 årene i hvert fall.

Hadde alle tilbudt betaling med bankkort kunne du kjørt til hvilken som helst aktør, uten omstendelig prosess i forkant, uten å måtte huske hvor du la brikken for et kvart år siden osv.

Jeg forstår godt hvorfor ladeaktørene forsøkte å "forenkle" og låse inn på denne måten. Det fungerer dessverre ikke bra i praksis. Eller - det fungerer greit for entusiaster og tunge brukere. De er fornøyde. Folk flest derimot ønsker jo ikke å styre med dette for noe så banalt som å fylle batteriet. Det forventer man at er like lett og krever like få forberedelser som å fylle bilen.
Utallige brukererfaringer og artikler dokumenterer meget godt at dette ikke fungerer bra nok. Vi entusiaster får det til, men vi kan på ingen måte anses som malen for utvikling av løsninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vichingo

Sitat fra: Hansi på tirsdag 05. mai 2020, klokken 00:42
Følger noen av de som er ansatt i Norsk Elbilforening med på forumet og denne tråden mon tro?
Jeg synes det hadde vært svært interessant å vite hva de tenker om dette, om det er noen dialog om det med aktørene og/eller myndighetene med eventuell status og om man kan forvente noen forandringer i ikke alt for fjern fremtid. Kanskje sende de en liten e-post..

Den totale taushet rundt dette derfra gjør at i hvert fall jeg ikke ser poenget med å være medlem i elbilforeningen. Det ser fortsatt ut som om de ønsker at nerdefaktoren skal forbli høy blant elbilistene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA