Korreksjon av fartsgrenser i OSM ser ut til å fungere

Startet av Motorwatt, tor 30. apr 2020, kl. 12:03

« forrige - neste »

THE

E6 i Gudbrandsdalen har vist feil i Tesla siden veien ble åpnet. Sjekket noen steder langs E16 i Sogn der bilen viser feil fartsgrense, og det ligger allerede riktig i OSM. Feil visning av fartsgrense er kanskje det største problemet med AP. Det er utrolig mange steder at kartverket i bilen har feil fartsgrense.

I tillegg ser det ut til at det er umulig å legge inn forskjellig fartsgrense i en retning i OSM? Det er ganske mange steder at 50/60-sone blir opphevet direkte, men det er et par hundre meter med 70-sone før man kommer inn i 50/60-sona når man kommer motsatt vei. Ser ikke ut som det er mulig å legge dette inn i OSM. Strekninger med variable fartsgrenser får man heller ikke lagt inn kartet, og dette vil uansett ikke fungere med autopilot uten skiltlesing i bilen. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

knegg

Takk til en "stiansdjr" fra openstreetmaps som har endret innfartsveien i Ålesund for 4 dager siden. Jeg var inne og skulle gjøre det nå :)  :+1:
2020 Model 3

Polestar

Nasjonal vegdatabank (NVDB) har også tvilsom kvalitet på fartsgrensene.

Her jeg bor er det 30-sone, men NVDB oppgir 50 som fartsgrense. I OSM mangler fartsgrense.

Jeg sjekket også et friluftsområde, hvor jeg synes AP1-bilen min oppfører seg merkelig. Veien dit er en blindvei som ender opp på en parkeringsplass. Når jeg kjører dit leser bilen min 60-skiltet helt korrekt, men når jeg kjører tilbake etter å ha stått parkert der, så viser bilen min at det er 80-sone. I NVDB er fartsgrensen feilaktig oppgitt til 50 på denne veistrekningen. I OSM mangler fartsgrensen.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Motorwatt

Sitat fra: Polestar på tir 05. mai 2020, kl. 12:00
Nasjonal vegdatabank (NVDB) har også tvilsom kvalitet på fartsgrensene.

Her jeg bor er det 30-sone, men NVDB oppgir 50 som fartsgrense. I OSM mangler fartsgrense.

Jeg sjekket også et friluftsområde, hvor jeg synes AP1-bilen min oppfører seg merkelig. Veien dit er en blindvei som ender opp på en parkeringsplass. Når jeg kjører dit leser bilen min 60-skiltet helt korrekt, men når jeg kjører tilbake etter å ha stått parkert der, så viser bilen min at det er 80-sone. I NVDB er fartsgrensen feilaktig oppgitt til 50 på denne veistrekningen. I OSM mangler fartsgrensen.
100% er neppe oppnåelig, og å bedømme NVDB "som tvilsom kvalitet" på grunn av enkelte mangler er vel heller ikke helt korrekt. Mangler i OSM er det opp til deg, og andre, å rette opp i.
Tesla S75D
__________________________________________________________________________________________________________

mj

Tviler på at Tesla bruker OSM. Bil viser feil fartsgrense mange plasser i nærområdet ( mye 40 der det er 60 ) men disse områdene er riktige i OSM.
Men det manglet fartsgrense i nabolaget mitt så la inn denne så venter og ser om bil endrer visning. Er 30 men bil viser 50 og 80 de siste 200m frem til huset mitt
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Motorwatt

En teori er at Tesla bruker samme GPS-database som den de hadde i AP1 (MobilEye), og som nå er ca. 4 år gammel. Vi vet at den på en eller annen måte blir oppdatert, da endel nye veier er lagt inn de siste 4 årene. Så spekuleres det da i om oppdateringene av den gamle basen kan komme fra OSM. Hvis det er slik, så blir rettingene, og bare rettingene, på en eller annen måte flagget og lagt inn i den gamle basen. Men selve basen blir ikke oppdatert. Derfor vil man finne at OSM er mye mere up-to-date. Tiden vil vise om teorien virker i praksis, for nå er det lagt inn flere oppdateringer, men husk at dett nok kan ta 2-3 måneder.
Tesla S75D
__________________________________________________________________________________________________________

Baldrian

Jeg sier igjen, hvor er TOCN i denne diskusjonen.  Jeg trodde denne organisasjonen var mer opptatt av hvordan Tesla oppførte seg på veien enn å fremforhandle tilbud på klær. Hver gang jeg er innom et Tesla SC tar jeg opp dette med feil kilometervisning i bilen, men får til svar at dette må jeg ta opp med Statens Vegvesen. Jeg skal ikke ta dette opp med noen, men det skal Tesla gjøre. Her i forumet har det i lang tid pågått en diskusjon om hvor Tesla henter hastighetsdata fra, så kanskje TOCN kunne ta en telefon til Tesla for å få et svar på dette, og så legge dette ut på forumet.

Spesielt er dette irriterende i Gudbrandsdalen forbi Vinstra hvor fartsgrensen er 90 km/t, men bilen tror det er 70 km/t. Kobler man inn TACC så tilater ikke bilen at man får kjøre fortere enn 80 km/t.  Da blir det kø bak, hvis man ikke selv øker farten med wattpedalen, men da forsvinner jo hensikten med CC.

Man blir jo også litt oppgitt av å lese at Tesla stadig kommer med forbedringer på dill-dall (spill etc.) mens kjøreforbedringer uteblir.  Å fjerne bråbremsingen når GPS tar inn en kryssende vei med lavere hastighet, er jo enkelt.  Man kan jo bare i SW si at en slik hastighetsreduksjon skal skje over 100 meter i stedet for 10 meter som det er nå.

turfsurf

Sitat fra: Baldrian på fre 08. mai 2020, kl. 01:40
Spesielt er dette irriterende i Gudbrandsdalen forbi Vinstra hvor fartsgrensen er 90 km/t, men bilen tror det er 70 km/t. Kobler man inn TACC så tilater ikke bilen at man får kjøre fortere enn 80 km/t.
TACC begrenser ikke farten din, det er kun hvis man aktiverer AP
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Sitat fra: Baldrian på fre 08. mai 2020, kl. 01:40
Jeg trodde denne organisasjonen var mer opptatt av hvordan Tesla oppførte seg på veien enn å fremforhandle tilbud på klær.

Jepp det er de. F.eks. har de nettopp samlet inn en masse data om ghost-bremsing og sendt inn krav til Tesla om at dette utbedres.

Hvis ting kan linkes mot sikkerhet, lytter Tesla, gjerne backet opp med harde fakta som statistikk eller konkrete tilfeller. (Om ikke, sier de bare yeah, right og ignorerer som oftest henvendelsen).

TOCN jobber masse i kulissene, og der jevnlig i møter med Tesla-ledelse i både Oslo, Nederland og USA.
Men Tesla har mye på beddingen, så endringer kommer ofte sakte.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Jeg er ikke i tvil om at bråbrems og mangel på korrekte fartssoner er noe Tesla kjenner veldig godt til. Så betviler at det er noe TCON kan gjøre. Ikke engang stille nysgjerrigheten på hva som forsinker en fiks på begge to. Merkelig at det er helt taust fra både EM og Tesla om disse problemene som er kommentert tusenvis av ganger på alle Tesla-fora i mange år. Det kan man faktisk spekulere på.

ps. Da jeg sa ifra til Tesla om bråbremsing for over ett år siden, ba de meg også notere sted og tid. Dette gjorde jeg pliktskyldig i flere måneder. Da jeg ba om resultat på min innsats, var det bare "at det hadde de sendt til USA". Tror dette var en sandpåstrøing...
Tesla S75D

DeepFu

Sitat fra: Motorwatt på fre 08. mai 2020, kl. 10:22
Jeg er ikke i tvil om at bråbrems og mangel på korrekte fartssoner er noe Tesla kjenner veldig godt til. Så betviler at det er noe TCON kan gjøre. Ikke engang stille nysgjerrigheten på hva som forsinker en fiks på begge to. Merkelig at det er helt taust fra både EM og Tesla om disse problemene som er kommentert tusenvis av ganger på alle Tesla-fora i mange år. Det kan man faktisk spekulere på.

ps. Da jeg sa ifra til Tesla om bråbremsing for over ett år siden, ba de meg også notere sted og tid. Dette gjorde jeg pliktskyldig i flere måneder. Da jeg ba om resultat på min innsats, var det bare "at det hadde de sendt til USA". Tror dette var en sandpåstrøing...
Jeg mistenker at de er så langt fra å finne en fungerende løsning på dette, at de faktisk ikke vet hvordan de skal gripe det an. Og da er ofte det beste å sitte helt stille i båten og holde fullstendig kjeft om det problemet. Synes det er like merkelig at diverse nettsider og youtube-kanaler med høyt Tesla-fokus ikke problematisere dette i det hele tatt. De tester lyskryss og stopp-skilt over en lav sko, og er helt over seg over at søppelkasser og kjegler kommer opp i skjermen, men hastighetsskilt og utfordringene med det blir ikke nevnt med et ord.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

o.b.lix

Sitat fra: DeepFu på fre 08. mai 2020, kl. 12:43
youtube-kanaler med høyt Tesla-fokus ikke problematisere dette i det hele tatt. De tester lyskryss og stopp-skilt over en lav sko, og er helt over seg over at søppelkasser og kjegler kommer opp i skjermen, men hastighetsskilt og utfordringene med det blir ikke nevnt med et ord.

Ghost-bremsing skjer ikke i USA. Har det fra flere nordmenn med Tesla som testet Tesla i USA. Hastighetsskilt er vel det samme, ikke så stort problem i USA?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Som nevnt over. Gå inn på Google, og søk: Tesla Phantom Braking.

Her er også en diskusjon som pågår:

What's the likelihood we will see Speed Limit Sign recognition?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/whats-the-likelihood-we-will-see-speed-limit-sign-recognition.151979/
Tesla S75D

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på fre 08. mai 2020, kl. 12:47
Ghost-bremsing skjer ikke i USA. Har det fra flere nordmenn med Tesla som testet Tesla i USA. Hastighetsskilt er vel det samme, ikke så stort problem i USA?
Fantom bremsing skjer generelt mye mindre i utlandet. Jeg kjørte fra Italia til Norges grensen uten en eneste fantombremsing, men var ikke langt inn i Østfold før den første inntraff.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Fra Twitter:

Første gang jeg ser at Elon svarer på dette og spørsmålet er konkret med henvisning til Mobil Eye!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA