Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks til Model Y

Startet av krister461, torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

« forrige - neste »

geear

Takk for deling! Dette var mye penere enn Motion XT.

Jaronsen

Sitat fra: hiawata på torsdag 23. september 2021, klokken 17:23
Fikk ordna en rask (og skeiv) montering i dag

Supert - hjertelig takk for deling av bilder! :) Jeg synes det ut fra bildene ser ganske så bra ut, jeg, så da beholder jeg den boksen.

Wean

Sitat fra: hiawata på torsdag 23. september 2021, klokken 17:23
Fikk ordna en rask (og skeiv) montering i dag.
Du kan ikke vise dette vedlegget..

Som nevnt, ikke mye justering å gå på, men dytta så langt bak det gikk.
Går akkurat klar av bakluka helt oppe.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ser ikke boksen over frontruta fra min normale førerposisjon.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tusen takk. Ser veldig bra ut. Eneste jeg lurer på om det er mulig dytte den litt framover for å få noen cm ekstra klaring eller må den stå så nære bakluka?

hiawata

Ja, noe justering fremover er mulig

Jeronan

#49
Sitat fra: geear på torsdag 23. september 2021, klokken 18:10
Takk for deling! Dette var mye penere enn Motion XT.

It really depends on what you want to use the box for.  If its just for skis only, then yeah the Thule Motion XT series don't make much sense as they're less efficient ( reduce range more ).

But we want to use this box for more than just skis and I load all my camping gear (tent, sleeping bags, cooking gear, osv) and fishing gear, empty backpacks, osv in it during summer.
So we love the Thule Motion XT XL for this, as due to it's height you can actually fit big bags in it.

You can even buy a dedicated Thule bag set specifically made for the Thule Motion XT XL, because it's one of their best selling boxes.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

PionerThink

Sitat fra: hiawata på torsdag 23. september 2021, klokken 21:29
Ja, noe justering fremover er mulig
Du tok ikke et bilde sett rett fra siden av bilen så man kan få sett både overheng foran og bak mtp justering?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ToWalkOrDrive

Synes Flow ser veldig flott ut om en ikke har behov for mer plass, og ser på nettet at de har den i butikker, men stusser litt på at den ikke vises på Thule sine sider. Kanskje det er en boks de faser ut? Sånn at en bør kjappe på om en vil ha den?:
https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/car-top-carrier
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. september 2021, klokken 09:07
Synes Flow ser veldig flott ut om en ikke har behov for mer plass, og ser på nettet at de har den i butikker, men stusser litt på at den ikke vises på Thule sine sider. Kanskje det er en boks de faser ut? Sånn at en bør kjappe på om en vil ha den?:
https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/car-top-carrier

Good point. Check if the Flow has the new lock system, as the previous version could be problematic on real cold winter days. Might be why it's phased out together with some other models that were phased out earlier this year.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

runarlan

Jeg har en skiboks og takstativ fra før, men må vel kjøpe nytt takstativ da det jeg har er tilpasset takrails. Ser at de takstativene man får kjøpt til TMY er litt annerledes. Skiboksen min (Packline) har fester som heter iZi2connect (se bildet). Fungerer disse på takstativene til TMY, eller må jeg også ha ny skiboks? Noen som har erfaring med andre takstativ til TMY enn de originale fra Tesla? Finner ingen som har på lager, og de uoriginale kan ikke låses fast..

Du kan ikke vise dette vedlegget.

RJK

Sitat fra: runarlan på fredag 24. september 2021, klokken 10:22
Jeg har en skiboks og takstativ fra før, men må vel kjøpe nytt takstativ da det jeg har er tilpasset takrails. Ser at de takstativene man får kjøpt til TMY er litt annerledes. Skiboksen min (Packline) har fester som heter iZi2connect (se bildet). Fungerer disse på takstativene til TMY, eller må jeg også ha ny skiboks? Noen som har erfaring med andre takstativ til TMY enn de originale fra Tesla? Finner ingen som har på lager, og de uoriginale kan ikke låses fast..
Her må du nesten måle avstanden på åpningen, og sammenligne med bredden på f.eks. thule evo whispbar, da jeg mistenker at Teslastativet enten er fra dem, eller er like brede.

Men må si jeg ikke likte den "gripekloa" sammenlignet med Thule sine, som griper like mye/lite både foran og bak. Kanskje ser dette værre ut enn det faktisk er, men jeg mistenker at den kloa der virker langt bedre i ene fartsretningen enn den andre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

i98grda

Fant denne tabell på et annet forum. Er det noe som kan sjekke om det er nok avstand fremre takstativ til luken (R i tabellen) for å bruke XXL?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: i98grda på fredag 24. september 2021, klokken 12:42
Fant denne tabell på et annet forum. Er det noe som kan sjekke om det er nok avstand fremre takstativ til luken (R i tabellen) for å bruke XXL?

PS: ikke sikkert R-tallet blir helt nøyaktig siden boksen skrår bak (kortere nede enn på toppen - se bilde på forrige side).
Tesla Model Y                         2021-

geear

#57
Sitat fra: runarlan på fredag 24. september 2021, klokken 10:22
Jeg har en skiboks og takstativ fra før, men må vel kjøpe nytt takstativ da det jeg har er tilpasset takrails. Ser at de takstativene man får kjøpt til TMY er litt annerledes. Skiboksen min (Packline) har fester som heter iZi2connect (se bildet). Fungerer disse på takstativene til TMY, eller må jeg også ha ny skiboks? Noen som har erfaring med andre takstativ til TMY enn de originale fra Tesla? Finner ingen som har på lager, og de uoriginale kan ikke låses fast..
Har du fått testet? I følge Packline så har de innvendig åpning på ca. 80 mm. Aerobarene fra Tesla er 80 mm. Dessverre har gripeklørne en ugunstig form som gjør at de på noen bøyler tar i der bøylen er kraftigst før de egentlig griper skikkelig rundt, så det er ikke sikkert det sitter godt.

Sitat fra: RJK på fredag 24. september 2021, klokken 11:01
Her må du nesten måle avstanden på åpningen, og sammenligne med bredden på f.eks. thule evo whispbar, da jeg mistenker at Teslastativet enten er fra dem, eller er like brede.

Men må si jeg ikke likte den "gripekloa" sammenlignet med Thule sine, som griper like mye/lite både foran og bak. Kanskje ser dette værre ut enn det faktisk er, men jeg mistenker at den kloa der virker langt bedre i ene fartsretningen enn den andre.
Tesla sine takbøyler er fra Yakima. Ikke så overraskende med tanke på at de er amerikanske.

Ellers enig i at izi2connect ikke er noen god patent, Thule sin er mer overbevisende. Har hatt izi2connect på XC90 og X5 med originale aerobars, og de satt ikke spesielt godt, som nevnt over, de hadde liksom noen millimeter med overlapp før det stoppet pga. tykkelsen. Jeg endte faktisk med å sette det ene settet forover og det andre bakover, for å være sikker på at det var brukbart hold i begge retninger, men avhengig av avstanden på bøylene så er det ikke sikkert at det går på alle biler.

RJK

#58
Det kan sikkert stemme at det er Yakima (veldig "amerikansk" navn... ;) ). Jeg hørte/leste noen som spekulerte/påstod det var Thule, og siden de er "best", så virket det trolig.

Kan det være et alternativ å bytte til Thule sine "Powerclick" på de boksene? Vil det fungere? Fint om noen som har prøvd kan svare her.

Ser Thansen har disse til ca 350 per stykk, så 1400 totalt.

https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/lose-deler-og-tilbehor/thule-lose-deler/thule-reservedeler/power-click-1-stk.-thule-14671/n387/pn3774

EDIT: Kan se ut som disse systemene ikke er helt kompatible, selv om de kan benyttes på stativer fra hverandre, i tillegg til andre produsenter. Men mulig innfestning i selve boksen gjør at de ikke kan byttes ut med hverandre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Hadde det ikke vært for oss europeere som kom og okkuperte USA og Canada og innførte fantasiløse engelske og franske navn på alt mulig, så hadde det vært mange flere slike navn der borte. ;)

Det er litt rester igjen i visse områder, for eksempel Alaska.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA