Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 - bremse service hos Tesla service senter

Startet av indianrunner70, tirsdag 28. april 2020, klokken 20:40

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Ut fra vedlikeholdbeskrivelsen i håndboken for Model 3 kunne jeg ikke se at det er anbefalt hjulstillingskontroll etter 2 år. Hvor finnes denne anbefalingen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thob

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 13. april 2021, klokken 21:52
Ut fra vedlikeholdbeskrivelsen i håndboken for Model 3 kunne jeg ikke se at det er anbefalt hjulstillingskontroll etter 2 år. Hvor finnes denne anbefalingen?

Jeg vet ikke, men begge gangene jeg har bedt om service (skulle ha for noen måneder siden men måtte utsette til nå) så har hjulstillingskontroll blitt satt opp uten at jeg har bedt om det. Er litt fristet til å droppe det nå, siden bilen har gått lite og det ikke er noe som tyder på skjevslitte dekk etc

pekle

Skal inn neste uke (Grorud) til 2. års bremseservice og hw3 retrofit, ikke satt opp noe hjulstillingskontroll der i alle fall. Gått litt over 40.

Thob

Sitat fra: pekle på tirsdag 13. april 2021, klokken 23:16
Skal inn neste uke (Grorud) til 2. års bremseservice og hw3 retrofit, ikke satt opp noe hjulstillingskontroll der i alle fall. Gått litt over 40.

Hmm..snodig. Kan det rett og slett være de får opp info om at ratt ikke er helt midtstilt på min bil? Kan de være så high-tec? Får høre med de

Michael.R

Jeg tipper det avhenger av hvem som behandler servicerequesten...dessverre.

Jeg har time på Skøyen på mandag, der har de en prisliste på bordet med cold country maintenance som skal inneholde "suspension and brake check", "brake cleaning and lubrication" og "brake fluid check". Prisen på lista var 2578,- inkl. mva. På lista har de også bytte av kupèfilter til 705,- inkl. mva.
3283,- burde totalen bli, men i estimatet jeg fikk var totalen 3180,-.

Synes rattet står ørlitegrann skjevt, så jeg bør vel få dem til å sjekke hjulstillingen også, aner ikke om det er inkludert i "suspension and brake check". Sannsynligvis ikke.

Ingeniøren

Tror ikke man kan regne å få fikes alle småting når bilen skal inn til bestilt Bremseservice. Sjekk av oppheng mm begrenser seg nok til visuelle sjekk av slanger og oppheng, litt røsking og bruk av verktøy for å sjekke eventuell slakk i kuler mm.

Retting av ratt forutsetter fort bruk av hjulstillings verktøy mm og kan være en annen mekaniker jobb osv. Bør nok flagges i forkant. Skjevt ratt er vel en fabrikasjonsfeil med mindre oppheng har fått et slag og en skade, men ikke regn med at de kan ta dette samtidig om de ikke vet om det.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

GOS

Sitat fra: Thob på tirsdag 13. april 2021, klokken 16:09
Hei. Skal ha min første service på min model 3 snart (2019-mod) og lurer på om det er nødvendig med hjulstillingskontroll? Dette ligger inne på listen av hva de skal gjøre på servicen uten at jeg har sagt noe fra eller til, kun bedt om service. Hva tenker folket? Bilen har kjørt ca 20000. Ikke noe som tyder på at det trengs, bortsett fra at ratt ikke står helt i senter når jeg kjører rett frem (dette oppstod ved hjulskift når bilen var ganske ny, men har ikke plaget meg nevneverdig)

Jeg ba dem ta førstegangs /40.000 km service på min for noen måneder siden. Jeg er sikker på at de ikke tok noe hjulstillingskontroll da, og ikke tror jeg det er nødvendig heller med mindre du ser skje slitasje på dekkene/ trekker unaturlig til en side etc.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Thob

Sitat fra: GOS på onsdag 14. april 2021, klokken 18:47
Sitat fra: Thob på tirsdag 13. april 2021, klokken 16:09
Hei. Skal ha min første service på min model 3 snart (2019-mod) og lurer på om det er nødvendig med hjulstillingskontroll? Dette ligger inne på listen av hva de skal gjøre på servicen uten at jeg har sagt noe fra eller til, kun bedt om service. Hva tenker folket? Bilen har kjørt ca 20000. Ikke noe som tyder på at det trengs, bortsett fra at ratt ikke står helt i senter når jeg kjører rett frem (dette oppstod ved hjulskift når bilen var ganske ny, men har ikke plaget meg nevneverdig)

Jeg ba dem ta førstegangs /40.000 km service på min for noen måneder siden. Jeg er sikker på at de ikke tok noe hjulstillingskontroll da, og ikke tror jeg det er nødvendig heller med mindre du ser skje slitasje på dekkene/ trekker unaturlig til en side etc.

Enig. Men ifølge Tesla Kokstad (Bergen) ligger firehjulskontroll inne på 2-års service. Prisen er da ca 6600.- inkl de andre tingene de tar på servicen. Pris uten firehjulskontroll er ca 3500.- kommer nok til å droppe det, får heller ta det ved en senere service

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA