Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model Y - dekk

Startet av truls hansen, tirsdag 28. april 2020, klokken 13:34

« forrige - neste »

truls hansen

Jeg har bestilt en model Y med 19'' Gemini Wheels. Selv om standardfelg og -kapsel har fått en oppgradering synes jeg fortsatt denne er litt kjedelig - Men å bytte felg- og hjulsett nå er helt uaktuelt med prisøkning. Alternativer:

i) Selge hjulsettet og kjøpe nytt - hvordan er markedet, enten fra Tesla eller utenfor, for å kjøpe Induction Wheels eller andre fine felger (ikke Tesla)?
ii) For å redusere byttekostnad, benytte Gemini felg med andre vinterdekk og finne ny felg til 19'' sommerdekk?

Jeg har ikke funnet svaret noe annet sted i forumet, takker på forhånd for svar.

tornaldo

Det er vel egentlig ikke noe rett/galt svar på spørsmålet, derfor du heller ikke har funnet det.

Uproblematisk å kjøpe uoriginale felger, blir som for de fleste andre biler.

Markedet for originale felger står og faller på om noen skal selge sine etter levering,  det vet jo ingen noe om, før bilene kommer til landet. Generelt sett så blir det flere tilgjengelig brukt/nytt jo lenger bilen har vært i drift. F. eks flere Model S 21" originale felger i omløp, kontra Model 3 sine sportsfelger.

Tipper det tar tid før det er veldig mange induction felger til salgs, bortsett fra noen få som finner ut at de heller vil ha noen mer støysvake løsninger, eller som gir mer rekkevidde. Men ikke forvent noe ras med det første, og prisen vil nok være stiv. Men er nok mulig å få tak i, hvis man er villig til å legge litt penger i det.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

REN-BIL

Du skal vel vinterdekk også? Dersom det blir tilgjengelig tilleggsutstyr og da uten prisendring på bilen, kan du jo velge deg noen bra felger da? Selg dekka etterpå eller vær litt kreativ :)

E-golf-2014

Jeg har en tidlig bestilling som ble oppgradert til Induction hjul. Jeg liker ikke sorte felger, og kan være interessert i bytte i Gemini hjul+ mellomlegg. Vi får evt ta kontakt når vi får bilene.

ToWalkOrDrive

Er en del som har malt sine Gemini-felger og kapsler.... vet ikke hva det koster i Norge, men sikkert mye mer enn i USA vil jeg tro....
Tesla Model Y                         2021-

Doff

#5
Ser en del også har sprayet både felg og kapsler selv, med greit resultat. Syntes selv det ser bedre ut med sort enn originalt, og et godt alternativ sammenliknet med nye felger til x antall tusen.

Sprayede Gemini-kapsler   

(Spray?)malte Gemini-felger   

Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Skruddle

#6
Vil anbefale alle å sjekke ut Sandy Munroe sin vurdering av Model Y og kva Tesla har gjort på innfestinga før ein kjøper uorginale felgar. Det er ein viss sjanse for at dei ikkje passar.

https://www.youtube.com/watch?v=qrO5RAfSKwo&t=236s
fra ca 3:50 i filmen

trykkertor

#7
Bullshit.
Så den episoden, og akkurat felger hadde han lite peiling på.
Samme skruen er på min Model 3. Og stort sett alle alufelger har utfresing som gjør at de passer likevel.

Har sett mange mange Munroe-episoder gjennom tidene. De har god peiling, men noen ganger må jeg bare riste på hodet.
Har du sett fyren prøve å lukke et Model 3 eller Model Y-panser?

Felger til Model Y er like lett som til Model 3.

Her er et helt tilfeldig billedsøk på "innsiden av aluminiumsfelger".
Hvor mange ser du som ikke har utfresing?

https://www.google.com/search?q=alloy+wheel+inside&tbm=isch&ved=2ahUKEwjg-L7jrrnpAhWRxyoKHRxrCEYQ2-cCegQIABAC&oq=Alloy&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1pbWcQARgAMgYIKRAIEB4yAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADoCCCk6BAgAEEM6BAgpEEM6BAgpEBhQ8xxY-jlg-0JoAHAAeACAAZ8BiAHzCJIBAzIuOJgBAKABAbABLg&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=PGDAXuDqEJGPqwGc1qGwBA&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=inmv&safe=off

DeepFu

Så at han fyren på i1Tesla veide de forskjellige hjulene, og det virket som om originalfelgene til TMY var sinnsykt tunge. Spesielt i de større utgavene. Vet ikke om det har så mye å si, men blir litt skeptisk. Har TM3 og har bestilt TMY. Planlegger å sette 19" som sommerhjul på TM3, 18" blir vinterhjul til begge bilene, og så tror jeg at jeg kjøper uoriginale felger til sommerhjul på TMY. Synes ikke felgene til Tesla er spesielt fine.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

fonberg

Tesla er kjent for simple og tunge originalfelger på S og X også. Gjelder både standardfelgene og de overprisa turbinfelgene man kunne betale ekstra for.

Ville ikke tatt for gitt at Y-felger kan brukes på 3, eller er innpress likt (nok) på de to?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Counterpointer

Sitat fra: fonberg på søndag 17. mai 2020, klokken 19:18
Ville ikke tatt for gitt at Y-felger kan brukes på 3, eller er innpress likt (nok) på de to?
i1Tesla testet og Model 3 felger skal passe Y men Y felgene passet ikke på 3.

ethoring

#11
Til punkt 1) Tipper det går helt greit å selge 19" på finn.no da enkelte kjøper slike og bytter til vinterdekk, evt. trenger for å erstatte skadde hjul. Generelt pleier prisene å bli ganske lave for standardhjulene, så det er en bedre strategi å gå for alt. 2)
Kjør sommerhjul til det blir vinter, og legg vintergummi på felgene. Da har du gitt deg selv en vinter ekstra, og markedet og utvalget for både original- og uoriginal felg rekker å bli bedre.

Edit: Kan legge til at jeg liker utseendet på Gemini, og mhp. rekkevidde og tetthet mot at snø pakker seg er de jo meget godt egnet for vinter. Tilsvarende Aero for Model 3. Nå endte jeg opp med å kvitte meg med Aero til fordel for Sport også på vinter, men det har med at for meg er 3´ern sportsbilen min (Base P), og ikke langtur/familiebil. Som fornuftsbil - Aero / Gemini ftw.

Espen


Sitat fra: truls hansen på tirsdag 28. april 2020, klokken 13:34
Jeg har bestilt en model Y med 19'' Gemini Wheels. Selv om standardfelg og -kapsel har fått en oppgradering synes jeg fortsatt denne er litt kjedelig - Men å bytte felg- og hjulsett nå er helt uaktuelt med prisøkning. Alternativer:

i) Selge hjulsettet og kjøpe nytt - hvordan er markedet, enten fra Tesla eller utenfor, for å kjøpe Induction Wheels eller andre fine felger (ikke Tesla)?
ii) For å redusere byttekostnad, benytte Gemini felg med andre vinterdekk og finne ny felg til 19'' sommerdekk?

Jeg har ikke funnet svaret noe annet sted i forumet, takker på forhånd for svar.

truls hansen

Fine råd - tusen takk! Vi er nok over på sommerdekksesong før den bilen kan brukes uansett, så da kan jeg bruke dem i en sesong:-)

Sitat fra: ethoring på søndag 31. mai 2020, klokken 12:35
Til punkt 1) Tipper det går helt greit å selge 19" på finn.no da enkelte kjøper slike og bytter til vinterdekk, evt. trenger for å erstatte skadde hjul. Generelt pleier prisene å bli ganske lave for standardhjulene, så det er en bedre strategi å gå for alt. 2)
Kjør sommerhjul til det blir vinter, og legg vintergummi på felgene. Da har du gitt deg selv en vinter ekstra, og markedet og utvalget for både original- og uoriginal felg rekker å bli bedre.

Edit: Kan legge til at jeg liker utseendet på Gemini, og mhp. rekkevidde og tetthet mot at snø pakker seg er de jo meget godt egnet for vinter. Tilsvarende Aero for Model 3. Nå endte jeg opp med å kvitte meg med Aero til fordel for Sport også på vinter, men det har med at for meg er 3´ern sportsbilen min (Base P), og ikke langtur/familiebil. Som fornuftsbil - Aero / Gemini ftw.

Espen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA