Offisielle bilder lekket

Startet av JorgenM, mandag 27. april 2020, klokken 18:24

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....

Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.

1000kwh

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21

Tror de fleste foretrekker FWD.

Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter

Bmwi3

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00

For de som ikke kan kjøre bil så er bakhjulstrekk på BMW krise om vinteren, men for oss andre så går det helt fin:)
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

THE

Nye bakhjulsdrevne biler med alt mulig av antispinn, ESP osv. er jo ikke så stor utfordring på vinterføre. Har selv hatt bakhjulsdrevet stasjonsvogn med en tung rekkesekser i front. Absolutt ingen elektroniske hjelpemidler siden dette var en bil fra 1982. Med dårlige dekk var dette håpløst på vinterføre, men med gode (piggfrie!) vinterdekk så var det en veldig god bil på vinterføre. Piggfrie dekk har også utviklet seg mye siden midt på 90-tallet da jeg hadde denne bilen.

Med tohjulstrekk vil jeg si at jeg foretrekker bakhjulstrekk i stedet for forhjulstrekk, og BMW med forhjulstrekk blir bare feil. Skulle imidlertid ønske at BMW gjorde som Nissan med Ariya og tilbydde valg mellom to- og firehjulstrekk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Forøvrig forstår ikke jeg at noen tror at man kan kjøre fortere i en 4WD enn 2WD.

4wd og 2wd biler kan trille gjennom en sving og bremse akkurat like mye. En 4wd bil kan dog ha mere pådrag i eller ut av en sving før det slipper. Sånn sett kan man kjøre fortere med en 4wd.

Ellers stemmer det nok at mange blir lurt av god akselerasjon med 4wd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

La oss se på bmw i3, den er utrolig bra på vinterføre for å være en RWD bil, likevel er forumene fulle av folk som klager på at den er dårlig (dårlige sjåfører), og man bør jo ha mappa "slå av antispinn 1 hakk" til en hurtigknapp, ellers stopper bilen i flere bakker, og da kommer du ikke i gang igjen. Dårlige sjåfører aner ikke at man kan slå av antispinn litt, og dårlige sjåfører synes ikke det er så gøy å kjøre med litt sladd hele tiden.

Gode sjåfører som må ta bakkestart fordi noen stopper med 4x4 sin foran på teit sted i bakken er like jævla stuck, som dårlige i situasjonen.

Det er fantastisk digg med 4x4 på vintern, selv i lav liten model 3 merker man hvor mye det hjelper.

hELgenen

i3 er ikke fantastisk på vinterføre. Den er ok sammenlignet med andre 2WD, men den er milevis unna hvilken som helst 4WD. iX3 tror jeg faktisk blir en litt skummel 2WD bil - den kommer seg sikkert ok frem slik som i3, men den må nok kjøres som presten på vei til kirka når det virkelig er glatt ute. Og jeg tror også det vil føles utrygt for å si det slik. Tipper også at andelen med piggdekk på denne i Norge blir høyt - hadde jeg vært bilselger ville jeg faktisk anbefalt denne med piggdekk for å bøte litt på mangelen
av 4WD.  Hadde prisen vært nær Polestar 2, så hadde jeg nok valgt denne også som en erstatning for dagens i3 - det kunne jeg sikkert tatt meg råd til. Men de aller fleste som kjøper denne har vel sett for seg at det skal være familiebilen og ikke pendlerbilen - sånn sett faller den mellom 2 stoler med 2WD og lav hengervekt.
Men kan jo bli spennende å se hvor populær denne bilen blir i f.eks Tyskland. Jeg vil faktisk påstå at den er en god bil for dette markedet

chargedup

Fordelen med bakhjulstrekk (bortsett fra kjøreglede) på vinteren er jo det at man kan komme opp de siste bakkene til hytta fordi vekten er over bakhjulene. Har selv måtte rygge opp til Kvitfjell i forhjulsdreven bil på "glatteste dagen i året" (slapp da kjettinger eller autosock), samtidig som feks i3 klarer Kvitfjell de glatteste dagene det står noen biler her og der med forhjulstrekk som ikke kommer opp. Selvfølgelig er AWD bedre enn 2WD på vinteren, men bakhjulstrekk er sjelden dårligere enn forhjulstrekk (selv om noen sjåfører kan synes det er skumlere med et millisekunds sladd på bakhjulene enn med et millisekunds understyring mens man gir gass).

Jeg er sikker på at iX3 ikke blir noen storselger i Norge til den prisen, en SUV som starter på nærmere 600' forventer nok de fleste at skal være med firehjulstrekk.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:39
Hadde prisen vært nær Polestar 2, så hadde jeg nok valgt denne også som en erstatning for dagens i3 - det kunne jeg sikkert tatt meg råd til.
Samme her, hadde vært en nyttig dagligbil og fungert helt fint om sommeren på langtur. Men måtte da vært i tillegg til en annen familiebil. Vurderer å ende opp med dagens I-Pace og TMY når den kommer, kunne jo selvfølgelig byttet I-Pace med iX3 men da tror jeg heller jeg venter til de første kommer på bruktmarkedet...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:39
i3 er ikke fantastisk på vinterføre. Den er ok sammenlignet med andre 2WD, men den er milevis unna hvilken som helst 4WD. iX3 tror jeg faktisk blir en litt skummel 2WD bil - den kommer seg sikkert ok frem slik som i3, men den må nok kjøres som presten på vei til kirka når det virkelig er glatt ute. Og jeg tror også det vil føles utrygt for å si det slik. Tipper også at andelen med piggdekk på denne i Norge blir høyt - hadde jeg vært bilselger ville jeg faktisk anbefalt denne med piggdekk for å bøte litt på mangelen
av 4WD.  Hadde prisen vært nær Polestar 2, så hadde jeg nok valgt denne også som en erstatning for dagens i3 - det kunne jeg sikkert tatt meg råd til. Men de aller fleste som kjøper denne har vel sett for seg at det skal være familiebilen og ikke pendlerbilen - sånn sett faller den mellom 2 stoler med 2WD og lav hengervekt.
Men kan jo bli spennende å se hvor populær denne bilen blir i f.eks Tyskland. Jeg vil faktisk påstå at den er en god bil for dette markedet
Hallo, nå må du ikke overdrive! Bakhjulsdrift går helt fint på vinteren! BMW har 50-50 vektfordeling vanligvis, som gir bra grep på alle hjul. Det er ikke så mye bedre med alle FWD-Ampera, Leaf og andre familiebiler som har et tonn med torque steer og understyrer lett heller...

Det viktige her er om bakhjulene ved pådrag tillater slipp før traction-systemet bremser, noe vi ikke har holdepunkter for å tro.
Det viktigste, og det gjelder 4wd også, er å holde farten nede på glatt føre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

No-name

Absolutt ikke riktig.  Nyere bakhjulsdrevne BMW er ganske kapable biler på vinteren.
Om denne blir det vet jeg ingenting om, men generelt å si at bakhjulsdrevne BMW er krise på vinteren medfører ikke riktighet.

daktari

Gikk an å holde seg på veien i gamle med RWD dager uten traction-control også...

https://youtu.be/chRTWX0PiNo
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

jkirkebo

Sitat fra: hemi på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:05
La oss se på bmw i3, den er utrolig bra på vinterføre for å være en RWD bil, likevel er forumene fulle av folk som klager på at den er dårlig (dårlige sjåfører), og man bør jo ha mappa "slå av antispinn 1 hakk" til en hurtigknapp, ellers stopper bilen i flere bakker, og da kommer du ikke i gang igjen. Dårlige sjåfører aner ikke at man kan slå av antispinn litt, og dårlige sjåfører synes ikke det er så gøy å kjøre med litt sladd hele tiden.

Gode sjåfører som må ta bakkestart fordi noen stopper med 4x4 sin foran på teit sted i bakken er like jævla stuck, som dårlige i situasjonen.

Det er fantastisk digg med 4x4 på vintern, selv i lav liten model 3 merker man hvor mye det hjelper.

Vi hadde en RWD Tesla før, og problemet med den (og alle andre RWD-biler) på f.eks hytteveien vår er at den setter seg skikkelig fast og må graves frem om man stopper opp. Veien er høyest på midten, og det er høye (~1m) brøytekanter på hver side av en ganske smal vei. Med antispinn av vil bilen spinne bak når man holder på å stoppe, og da drar bakenden seg meget kjapt ut til siden og inn i/inn til brøytekanten slik at man ikke får rygget ned igjen. Det skjer fort selv med antispinn på, evt. kommer man seg ikke opp med antispinn på.

Med FWD gjør det ingenting at drivhjulene spinner siden det da er fronten som havner i brøytekanten. Lett å rygge ned igjen og prøve på nytt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: bobakka på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:16
Sitat fra: RJK på tirsdag 14. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:14
Du kan sjekke max hengervekt ved å plotte inn reg.nr på bil og henger samt info på ditt førerkort på vegvesen.no. Men tror ikke du kan dra over 750kg på iX3 på noen måte... Har i alle fall funnet ut det på min i-Pace da jeg ville dra en hestehenger som var noe over 750kg. Jeg har BE. Generelt er disse reglene alt for kompliserte! Det positive er at bøtene for noe overlast er lave.

BMW skal ha kudos for å fokusere på miljø. De krever at alle batterier produseres med fornybar strøm, all produksjon skjer med fornybar strøm osv. Sjeldne jordarter er redusert. CO2-utslippet reduseres mer enn EU-kravet osv.

SNIP

Dette er den beste beskrivelsen jeg har sett noen sted - takk skal du ha, RJK :-)
Jeg kommer i gruppen BE tatt før 2013 - dvs. jeg har minst begrensninger.
Grunnen til at dette er viktig er at jeg har allerede to hengere med hhv 1500 kg og 2700 kg totalvekt og 350 kg og 500 kg egenvekt. Med en iX3 og mitt førerkort kan jeg kjøre de tomme eller begrenset last - opptil hhv 400 kg og 250 kg. Ellers måtte jeg ha anskaffet ny tilhenger med 750 kg totaltvekt med brems og ville hatt begrenset nytte av de to hengerne jeg har.

Bare hyggelig å kunne bidra. Ja, det hjelper veldig på å kunne dra en henger med større mulig nyttelast, selv om man ikke kan dra så mye vekt. Noen ting er ganske volumniøse, og da kreves en stor henger med dertil større kapasitet, men om det gjør at man får plass til den tingen som var så stor, men relativt lett, så er det gulle godt.

Ble faktisk overrasket selv over hva Kona nå får lov å dra etter seg, da det gjør at det plutselig er mange flere utleiehengere som likevel kan leies, selv om vekta man kan dra er mikroskopisk.

Har som jeg skriver over, en Kona selv. Den er forhjulstrekk på, men pga vektfordeling så spinner den vel lett, siden motoren er forholdsvis sprek. Tipper bakhjulstrekk hadde passet bilen langt bedre.

Med iX3, så får man samme vektfordeling, langt mere plass, og endelig bakhjulsdrift. Ja, det beste hadde selvsagt vært 4x4, men bakhjulsdrift i dette tilfellet er langt å foretrekke foran forhjulsdrift, og det er mange som sjeldent eller aldri vil komme borti situasjoner der de burde hatt 4x4.

Er prisforskjellen for stor, så vil folk uansett heller ha 2wd, som vi så da flere av de japanske/koreanske SUV/CUV'ene ga mulighet for å kjøpes bare med 2wd. For en stor del av kjøpergruppen var SUV-faktoren viktigst.

Jeg vil nok likevel ikke kjøpe en iX3, da den fremdeles er for dyr for min del, men av dagens biler, er den definitivt en av de mest attractive pga plass, bra rekkevidde og at det er BMW. Men klart, mange av kjøperne ville nok likevel hat X-drive.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:22
Med FWD gjør det ingenting at drivhjulene spinner siden det da er fronten som havner i brøytekanten. Lett å rygge ned igjen og prøve på nytt.
Og ikke minst, om du står og spinner i en bakke (eller humpete flatmark) kan du vri på drivhjulene og flytte fronten til ene eller andre siden for å lete etter bedre grep. Ved å vri rattet endres også vinkelen, noe som kan hjelpe ytterligere på grep.
Med rwd har du ingen slike muligheter.
Vi hadde rwd S85 fra 2013 til 2015. Det fungerte helt fint og vi kom stort sett opp der vi skulle uten problemer. På en del områder syntes jeg det fungerte bedre enn forrige fwd Passat. Men - det fordret jo tidvis at jeg fulgte litt med og planla kjøringen/ruter. Les motgående trafikk, pass på å treffe lommer hvor en ikke trenger stoppe i oppoverbakker osv. Og ikke minst - selv om jeg kunne gi flatt jern og la bilen jobbe seg opp, blinket jo antispinnlampen kontinuerlig. Vi har en snuplass med litt helling utenfor huset. Der kunne jeg eksempelvis oppleve å stå fast. Løsningen var å legge over og gi flatt jern for å forsøke å kaste baken sideveis når den gnagde seg ned mot asfalt. Å trille bakover akkurat der ville bare plassert bilen i ytterligere helling. Alternativt finne spade og grus, men en leken sjåfør herjer heller litt istedenfor å ty til sånt :D

4wd er en helt annen verden. Glem taktisk kjøring, planlegging, vurdering osv. Kommer det bil imot og du må stoppe i oppoverbakke på holke, ja så stopper du. Null problem. Null stress.
Og verdien av 4wd går laaaangt utenpå ekstremtilfeller. Det er også behagelig og nyttig i byen. En liten kneik utenfor huset/jobben? Holke på parkeringsplass i slak oppoverbakke? Akselerere ut av lyskryss? Akselerere bra på vinter generelt? Akselerere i svinger? Alt fungerer bekymringsfritt. Dekkslitasjen blir også mindre når du nesten aldri spinner igjen. Du trenger ikke tenke på at det er vinter (bortsett fra brems naturligvis).
At rimelige merker tilbyr 2wd i suv karosseriform er nå en ting. Det selger på grunn av pris, manglende alternativ og i noen tilfeller også behov. Men dyr premium suv uten 4wd blir litt merkelig for meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA