Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Offisielle bilder lekket

Startet av JorgenM, mandag 27. april 2020, klokken 18:24

« forrige - neste »

hELgenen

Sjekk appen bil og henger. Der står det forklart.
Men 750 Kg er 750 Kg uansett,så om du blir stoppet med mer enn 750,inkl vekt på selve henger
Så er det over og ut. Eneste fordelen med BE her er at du kan bruke en stor henger med lite last.

JorgenM

Du kan sjekke max hengervekt ved å plotte inn reg.nr på bil og henger samt info på ditt førerkort på vegvesen.no. Men tror ikke du kan dra over 750kg på iX3 på noen måte... Har i alle fall funnet ut det på min i-Pace da jeg ville dra en hestehenger som var noe over 750kg. Jeg har BE. Generelt er disse reglene alt for kompliserte! Det positive er at bøtene for noe overlast er lave.

BMW skal ha kudos for å fokusere på miljø. De krever at alle batterier produseres med fornybar strøm, all produksjon skjer med fornybar strøm osv. Sjeldne jordarter er redusert. CO2-utslippet reduseres mer enn EU-kravet osv.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

#92
iX3 skal automatisk kunne sjekke ledig kapasitet på hurtigladere. Vil dette funke i Norge? Er det andre biler som har slikt, utenom Tesla?


Edit: ser at iX3 blir svært godt mottatt i Europa. 4wd og hengervekt er nok norske fenomener :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RJK

#93
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:14
Du kan sjekke max hengervekt ved å plotte inn reg.nr på bil og henger samt info på ditt førerkort på vegvesen.no. Men tror ikke du kan dra over 750kg på iX3 på noen måte... Har i alle fall funnet ut det på min i-Pace da jeg ville dra en hestehenger som var noe over 750kg. Jeg har BE. Generelt er disse reglene alt for kompliserte! Det positive er at bøtene for noe overlast er lave.

BMW skal ha kudos for å fokusere på miljø. De krever at alle batterier produseres med fornybar strøm, all produksjon skjer med fornybar strøm osv. Sjeldne jordarter er redusert. CO2-utslippet reduseres mer enn EU-kravet osv.

Du har ikke lov å dra mere last enn det bilen er begrenset til uansett hvilke bokstaver du har i førerkortet ditt, og heller ikke mere enn minste begrensning gir.

Den vanskelige forskjellen ligger i begrepene aktuell tilhengervekt (hengerens egenvekt + faktisk last) og total tilhengervekt (maksimal lastevekt + hengerens egenvekt) på hengeren. Kompliser dette så med å dra inn bilens totalvekt og total vogntogvekt.

Med bare B i førerkortet, så kan du dra henger på inntil 750 kg totalvekt. I tillegg har du den sære campingvognregelen som tillater at man kan dra tyngre tilhenger, så lenge bilens vekt og tilhengerens totalvekt er maksimalt 3500 kg.

Du er altså begrenset til at totalvekten på hengeren maksimalt kan være differansen mellom 3500 kg og bilens totalvekt, eventuelt 750 kg.

Med B96 er tilsvarende begrensning 4250 kg, hvorav bilens vekt maksimalt kan utgjøre 3500 kg. I praksis fører altså dette til at du kan dra henger med høyere totalvekt og aktuell vekt, så lenge bilen veier mindre enn 3500 kg og total vogntogvekt er maksimalt 4250 kg.

Med BE tatt før 19. januar 2013, er hengerens totalvekt fullstendig uvesentlig, så lenge aktuell tilhengervekt er maksimalt 3500 kg. Er BE tatt 19. januar 2013 eller senere, så kan ikke totalvekten overstige 3500 kg.

Utenom dette, så gjelder altså de tekniske begrensningene til kjøretøyet og hengeren. Dvs at både bilens tillatte totalvekt og tekniske begrensning for tilhengervekten. BMW iX3 sies å veie 2195, mens bilens tekniske begrensning er 750 kg, slik at totaltvekt kan være 1305 kg om tillatt totalvekt er 3500 kg, mens aktuell tilhengervekt kan være maks 750 kg.

For Hyundai Kona 2020 som kan dra 300 kg, så kan altså totalvekten på hengeren være 1330 kg siden bilens tillatte totalvekt er 2170 kg, mens aktuell tilhengervekt kan ikke være over 300 kg.

Har du registreringsnummer på både trekkbil og tilhenger, så kan du enkelt finne hvilke begrensninger som gjelder i ditt tilfelle og med din førerkorttype.

EDIT: korrigert, siden jeg glemte å ta hensyn til bilens tillatte totalvekt
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Må bare presisere når noen vrir på det jeg skriver, har faktisk ikke skrevet at person x kjører av veien.

Jeg har skrevet kun om egne kjøreferdigheter og generelt ved å få sleng på bil i høy fart snø/is, så er det vesentlig enklere (for meg) å hente inn sleng på bil med 4x4 , vs høy reist RWd bil.
Har ikke kjørt ix3 , så kan ikke uttale meg om hvordan den oppfører seg på glatta.
Blir for dumt hvis man ikke kan komme med kritiske spørsmål uten å bli tillagt andre meninger.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

batterimannen

Sitat fra: bobakka på tirsdag 14. juli 2020, klokken 20:57
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 18:54
Det er korrekt. BE og B96 kan ifølge tilhengerappen bruke hengere som ka ta større last da det er faktisk last som avgjør lovligheten. Har du kun B,så er det opplysningene i vognkortet på henger som bestemmer
Dette var helt nytt for meg - jeg har BE så da er det aktuell last som gjelder? Jeg har prøvd å google meg frem til dette, men har du en referanse setter jeg pris på det. Da blir iX3 plutselig mer interessant..

Jeg kan heller ikke se at iX3 er 100% skivebom og vurderer den sterkt - pga grei pris, størrelse, rekkevidde og antatt kvalitet (ref vanlig X3). Skulle gjerne hatt 4WD (men ikke lavere rekkevidde) og større hengerlast (minst 2 tonn). Jeg tviler på at jeg raskt kjører av veien med iX3 med 2WD som en annen hevdet ..

Hvordan går det da med garanti osv? Grunnen til at mange elbiler har så redusert makshastighet og redusert tillat hengervekt er for å ikke belaste batteriet for mye?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hemi

Grunnen til lav hengervekt er at de er usikre på regulatorer og teknologien og er feige. er MER enn nok power i batteri og motorer.

Regulator, og gir er nok svakeste ledd fort, feks på en båtslipp har jeg hatt 4x4 spinning med sperrer på både landcruisern, og cayenne turbo s (sistenevnte vesentlig bedre) Momentet i elmotor er massivt rundt 0, og pwm/regulator trives ikke så bra med å bli bremset fra 0, når du først er i gang er det nok problemfritt.

se på e-tron, de gikk ut med bilder der de trakk bilhengere med bil på, også kom bilen... nei du kan trekke en liten rib... haha fuuuuu deg liksom som trodde du kunne trekke banebilen og båten din....

Orbit

#97
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:38
iX3 skal automatisk kunne sjekke ledig kapasitet på hurtigladere. Vil dette funke i Norge? Er det andre biler som har slikt, utenom Tesla?

BMW er medlem av Hubject, så tipper de viser status på de ladeoperatørene som er medlem der. I Norge er dette (i alle fall) Ionity og Grønn kontakt, muligens også BKK. Fortum er angivelig med, men har aldri fått opp status på deres ladere (i e-tron, da Audi også er med - kan der filtrere på ledige ladestasjoner).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ulle

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 17:11
Blir bare mer og mer lei meg. BMW hadde sammen Tesla balletak på elbilsegmentet for noen år siden med innovative løsninger i hvert sitt segment. BMW hadde trolig kunnskapen som skulle til for enkelt  toppe Mercedes EQC og bøte på et par mangler som den har. Isteden blåser de opp i3 i et X3 skinn,bytter karbon mot billig metall og flytter produksjonen til Kina og "glemmer" å dytte på SUV egenskaper som 4wd og skikkelig vekt på hengerfeste..
Tenk hvilken salgsboom det hadde blitt med de 2 egenakapene der som mangler for 20-30k ekstra. Folk hadde døgna utenfor forhandlerene...

Så enig, så enig, det lukter dessverre av compliancebil for det kinesiske markedet dette. BMW hadde taket på og forsprang i et annet markedssegment med i-brandet, men valgte dessverre å kaste det på båten og satse alt på de tradisjonelle «bratwurst & petrolhead/råner«-segmentene. Det er jo lov å håpe at de kommer sterkt tilbake med inext - men gitt utviklingen etter 2013 sitrer jeg ikke av spenning.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

JorgenM

Nja, denne er jo perfekt for hele Europa unntatt Norge også.
Og dette med hengervekt er, desverre, veldig veldig urelevant i de fleste andre land.

Takker for svaret Orbit :)

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:58
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:37
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:21
Alle Model S rwd hadde sjokkerende bra fremkommelighet.
Sjokkerende dårlig mente du vel  :+1:
Dette var grunnet til at vi kalte vår TMS P85 "Sommerbilen". Aldri hatt værre vinterbil og da har jeg hatt mange 2wd BMW. F.eks i3 var jo langt bedre (hadde dem samtidig og fikk sammenliknet på likt føre på gårdsvei).

Det sies at 4wd iX3 kommer neste år når X3 skal få facelift/LCI.

Når man ikke kan klage på ladehastigheten så må man jo finne noe annet :police:
:D

Men hadde du gode vinterdekk den gangen? Mange hadde Pirelli som var beregnet på tysk kaldt regn, ikke snø.

Jeg hadde Tesla Model S 85 med bakhjulstrekk med Pirelli piggfrie vinterdekk, og selv om det ikke er de beste vinterdekkene var det den beste vinterbilen jeg hadde hatt frem til da. Hovedgrunnen var utmerket ESP, store hjul, lavt tyngdepunkt og at elmotoren reagerer lynraskt med ESP....ja, og så selvsagt nær 50/50 vektfordeling foran/bak. Eneste ulempen var i høy løs snø.

Tror det meste av dette positive vil gjelde BMW og, selv om det ideelle ville vært 4WD. Men skal du opp og ned til skitrekket tror jeg mange blir positivt overrasket, særlig om de velger ContiContact7 piggfrie vinterdekk. 750kg hengervekt synes jeg er ok, men varierer jo på behov.

Det mest negative er at det er 40 liter MINDRE bagasjeplass enn i bensinversjonen. Det er veldig rart...særlig siden de ikke har motor foran....er det varmepumpen som tar så stor plass under panseret?
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Forstår ikke argumentene for at RWD er problemfritt, det er bare ikke tilfellet, jeg kjører opp og ned til hemsedal og er på fjellet eller rundt ca hver helg, og jeg ser mye ræva kjøring, og sakte kjøring, de fleste hadde hatt fordel av 4x4, selv om det også kan bikke ting litt andre veien, med at folk tror det ikke er glatt og drar på ekstra, men det er nok ikke de samme folka helt ;)

Eneste man oppnår er at ix3 folket kjøre like sakte som leaf folket på vei til fjellet....  og om de må stoppe i bakken, er stuck, er jo ikke som om det er noe diffbrems her, gull med 4x4 når løkrullen forran har stoppa sted h*n ikke skulle.

volvo XC90 og ymse andre biler finnes i enkelakslet drift i andre land, fellesnevnern er at de omtrent må gis bort, når du skal selge de, når 4x4 alternativ finnes.


hELgenen

Verditapet til en 2WD BMW iX3 er jo det store usikkerhetsmomentet her.
Forøvrig forstår ikke jeg at noen tror at man kan kjøre fortere i en 4WD enn 2WD.
Min erfaring er at en kommer bedre frem med 4WD, men at tyngdekraften er en kraft
en må regne med uansett. Har sett mange nisser i grøfta med 4WD  - faktisk tror jeg de fleste
jeg ser stående utenfor veien har 4WD, så det kan jo faktisk se ut som mange mener en kan
kjøre fortere med 4WD og feiler litt i beregningen der.  Men så har jeg også sett 2WD stående
i motbakker de ikke kommer opp...
Personlig mener jeg dog at en SUV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning........

mroek

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er at en kommer bedre frem med 4WD, men at tyngdekraften er en kraft
en må regne med uansett. Har sett mange nisser i grøfta med 4WD  - faktisk tror jeg de fleste
jeg ser stående utenfor veien har 4WD, så det kan jo faktisk se ut som mange mener en kan
kjøre fortere med 4WD og feiler litt i beregningen der.  Men så har jeg også sett 2WD stående
i motbakker de ikke kommer opp...

Ja, greia med 4WD er jo ullhoder som på grunn av bedre fremkommelighet også tror at de stopper fortere enn med 2WD. Problemet er jo som kjent at alle biler er 4WB...
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

bobakka

#104
Sitat fra: RJK på tirsdag 14. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:14
Du kan sjekke max hengervekt ved å plotte inn reg.nr på bil og henger samt info på ditt førerkort på vegvesen.no. Men tror ikke du kan dra over 750kg på iX3 på noen måte... Har i alle fall funnet ut det på min i-Pace da jeg ville dra en hestehenger som var noe over 750kg. Jeg har BE. Generelt er disse reglene alt for kompliserte! Det positive er at bøtene for noe overlast er lave.

BMW skal ha kudos for å fokusere på miljø. De krever at alle batterier produseres med fornybar strøm, all produksjon skjer med fornybar strøm osv. Sjeldne jordarter er redusert. CO2-utslippet reduseres mer enn EU-kravet osv.

Du har ikke lov å dra mere last enn det bilen er begrenset til uansett hvilke bokstaver du har i førerkortet ditt, og heller ikke mere enn minste begrensning gir.

Den vanskelige forskjellen ligger i begrepene aktuell tilhengervekt (hengerens egenvekt + faktisk last) og total tilhengervekt (maksimal lastevekt + hengerens egenvekt) på hengeren. Kompliser dette så med å dra inn bilens totalvekt og total vogntogvekt.

Med bare B i førerkortet, så kan du dra henger på inntil 750 kg totalvekt. I tillegg har du den sære campingvognregelen som tillater at man kan dra tyngre tilhenger, så lenge bilens vekt og tilhengerens totalvekt er maksimalt 3500 kg.

Du er altså begrenset til at totalvekten på hengeren maksimalt kan være differansen mellom 3500 kg og bilens totalvekt, eventuelt 750 kg.

Med B96 er tilsvarende begrensning 4250 kg, hvorav bilens vekt maksimalt kan utgjøre 3500 kg. I praksis fører altså dette til at du kan dra henger med høyere totalvekt og aktuell vekt, så lenge bilen veier mindre enn 3500 kg og total vogntogvekt er maksimalt 4250 kg.

Med BE tatt før 19. januar 2013, er hengerens totalvekt fullstendig uvesentlig, så lenge aktuell tilhengervekt er maksimalt 3500 kg. Er BE tatt 19. januar 2013 eller senere, så kan ikke totalvekten overstige 3500 kg.

Utenom dette, så gjelder altså de tekniske begrensningene til kjøretøyet og hengeren. Dvs at både bilens tillatte totalvekt og tekniske begrensning for tilhengervekten. BMW iX3 sies å veie 2195, mens bilens tekniske begrensning er 750 kg, slik at totaltvekt kan være 1305 kg om tillatt totalvekt er 3500 kg, mens aktuell tilhengervekt kan være maks 750 kg.

For Hyundai Kona 2020 som kan dra 300 kg, så kan altså totalvekten på hengeren være 1330 kg siden bilens tillatte totalvekt er 2170 kg, mens aktuell tilhengervekt kan ikke være over 300 kg.

Har du registreringsnummer på både trekkbil og tilhenger, så kan du enkelt finne hvilke begrensninger som gjelder i ditt tilfelle og med din førerkorttype.

EDIT: korrigert, siden jeg glemte å ta hensyn til bilens tillatte totalvekt

Dette er den beste beskrivelsen jeg har sett noen sted - takk skal du ha, RJK :-)
Jeg kommer i gruppen BE tatt før 2013 - dvs. jeg har minst begrensninger.
Grunnen til at dette er viktig er at jeg har allerede to hengere med hhv 1500 kg og 2700 kg totalvekt og 350 kg og 500 kg egenvekt. Med en iX3 og mitt førerkort kan jeg kjøre de tomme eller begrenset last - opptil hhv 400 kg og 250 kg. Ellers måtte jeg ha anskaffet ny tilhenger med 750 kg totaltvekt med brems og ville hatt begrenset nytte av de to hengerne jeg har. 
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA