Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming

Startet av ThomasEL, søndag 19. april 2020, klokken 22:30

« forrige - neste »

ThomasEL

Et par spørsmål mens jeg venter på levering av min e-tron 50:

Så langt jeg har kunnet lese meg frem til i instruksjonsboka, så kan forvarming startes på 3 måter:
• Direkte ved å trykke på temperatursymbol i menyen for parkeringsvarme
• Ved timer innstilt i meny
• Ved å sende kommando fra app

- Vil varmeren i alle disse tilfellene stå på i i kun 30 minutter, selv om lader er tilkoblet?
- Vil laderen starte igjen så fort varmeapparatet begynner å trekke strøm fra batteriet, selv om lading hadde stoppet pga ønsket verdi i forkant?
- Hvis man stiller inn avreisetidspunkt for ferdig ladet, og der også velger forvarming, er det da en annen timer enn den «vanlige» timer for varme/klima?

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Det er også en fjerde mulighet til å starte klimatisering i 5 min ved opplåsing i bil (valgbar konfigurasjon i bil). Forutsetter da at bilen er innenfor rekkevidde av nøkkel.

Til dine spørsmål:

  • Klimatisering går alltid i 30 min (evt til den stoppes manuelt fra bil/app)
  • Laderen vil starte opp, men du vil bare få netto påfyll så lenge laderen leverer mer enn varamapparatet trekker (opptil 10kW). Ved maks varmeapparat og <11kW lader, vil ladingen gjøre at batteriet tappes mindre enn uten tilkoblet strøm.
  • Dette er uavhengige timere
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Takk til "Orbit" for presise svar  :)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Og en liten ting ekstra: Klimatisersing til avreisetidspunkt vil gå kortere enn 30 min dersom temperaturen allerede er noenlunde riktig. Av erfaring starter den opp så temperatur er på plass ca 5-10 min før planlagt avreise, og holder denne ca 5-10 min etter avreisetiden (derom du er forsinket).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA