Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er alle elbiler like dårlig på bratt bakkestart? Reva Lion

Startet av B1, torsdag 29. mars 2012, klokken 21:51

« forrige - neste »

B1

Jeg prøvekjørte min første elbil idag. Jeg må skaffe en liten elbil, Buddy eller Reva (bilen må passe inn i liten parkeringsplass på jobb). Vi kjørte opp en ganske bratt bakke (hadde ca 10kmt nederst i bakken), men når vi skulle stoppe og snu så ville den ikke røre på seg, selv med bryteren på "Boost". Jeg måtte da rygge ned hele gaten.

Jeg tenker at dette kanskje blir et problem i byen om morgningen (mye trafikk) da det er et par bratte bakker ved jobben. Er Reva spesielt dårlig på bakkestart enn fek Buddy?


Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

gbzdoc

Buddy er sterkere i oppoverbakker. Jeg prøvde begge før jeg endte opp med Buddy, akkurat det med bakkestart på Reva trakk mye ned. (Prøvde bly-versjonen)

Men en i-Miev er også liten og smal. Prøv en, og du er hekta. ;-)

PS! Ender du opp med en Buddy, sørg for all del for å kjøpe en BAES utgave. (NiMh batterier, ikke bly)

B1

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 29. mars 2012, klokken 22:08
Buddy er sterkere i oppoverbakker. Jeg prøvde begge før jeg endte opp med Buddy, akkurat det med bakkestart på Reva trakk mye ned. (Prøvde bly-versjonen)

Men en i-Miev er også liten og smal. Prøv en, og du er hekta. ;-)

PS! Ender du opp med en Buddy, sørg for all del for å kjøpe en BAES utgave. (NiMh batterier, ikke bly)

Det eneste som er dumt med Buddy er at de virker litt ustabile som firma. De kommer og går virker det som. iMiev er ALT for lang dessverre. Jeg skulle gjerne hatt en sånn, men jeg trenger Reva/Buddy lengden. Om den er noe lenger så står den i veien for andre biler.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

gbzdoc

Det er jo uansett snakk om brukte biler du ser på vil jeg tro?

Er vel ikke mulig å få tak i noen av de nye lenger?

Fordelen med Buddy er jo at den i hovedsak er bygget av deler som er hyllevare. :)

Få tak i en kjøpt gjennom en seriøs forhandler, f.eks. Røhne og Selmer, med fortsatt nybilgaranti.

edyrli

Ser ikke på bakkestart på Revaen min som et problem. Høres veldig merkelig ut at du faktisk ikke klart å komme i gang. Det som er greit å være litt klar over er at kontrolleren er programmert men veldig lang rampetid. Når du trykker på gassen øker den effekten veldig gradvis og i den perioden er det fort gjort å trille litt bakover før man kommer seg av sted. Sånn jeg løser dette er å holde bilen på bremsen med venstrefoten og gasse med høyrefoten. Så slipper jeg bremsen etter et lite øyeblikk og bilen triller fint av sted oppover bakken. Jeg har også Bly bil.
Jeg har ikke kjørt Buddy, men ser at tidligere på forumet har folk ment at Revaen er sprekere enn Buddy?.. Men ikke vet jeg.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

hkaspenberg

Sitat fra: Vilhelm på torsdag 29. mars 2012, klokken 21:51
Jeg prøvekjørte min første elbil idag. Jeg må skaffe en liten elbil, Buddy eller Reva (bilen må passe inn i liten parkeringsplass på jobb). Vi kjørte opp en ganske bratt bakke (hadde ca 10kmt nederst i bakken), men når vi skulle stoppe og snu så ville den ikke røre på seg, selv med bryteren på "Boost". Jeg måtte da rygge ned hele gaten.

Jeg tenker at dette kanskje blir et problem i byen om morgningen (mye trafikk) da det er et par bratte bakker ved jobben. Er Reva spesielt dårlig på bakkestart enn fek Buddy?
Hva med en gammel men god Think? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33891304
(Ja, jeg vet det er ufint å annonsere i denne deles av forumet.  ::) )

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

B1

Think ser ut som bra elbiler, men de er konk, så det utgår. Ellers takk :)
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Arnie

Ja det er tøft å drive industriell produskjon i Norge, så slik sett kan du nok si at Buddy er ustabil - 2. konkurs i fjor høst. Men Jan-Petter Skram er en hard negl som ikke gir seg så lett. De er i gang igjen nå:

http://www.groruddalen.no/buddy-produksjon-tilbake-paa-refstad.5036364-77747.html

Mitt klare forslag er: Støtt norsk elbilproduksjon - kjøp en Buddy! Skram vil ikke svikte deg...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

hkaspenberg

Sitat fra: Vilhelm på fredag 30. mars 2012, klokken 09:38
Think ser ut som bra elbiler, men de er konk, så det utgår. Ellers takk :)
Ja, du har rett. Think har gått konk, er det 2 eller 3 ganger siden denne bilen ble produsert, men det forhindrer ikke at det er flere hundre igjen kjørende rundt på norske veier. Og noen få i utlandet.  ;D
(Den norske Reva-importøren har også gitt seg, ikke sant?)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: Vilhelm på fredag 30. mars 2012, klokken 09:38
Think ser ut som bra elbiler, men de er konk, så det utgår. Ellers takk :)


Ikke noen god grunn!

Få biler nyter så godt av entusiastisk oppfølging som A266'en. Billige deler og delebiler er en av fordelene med denne bilen.

Utrolig kjøreglede og bakkestartsegenskaper en annen ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

B1

#10
Prøver en Buddy Premium NiMH nå. Likte denne mye bedre. Virker en del sterkere og en HELT annen kvalitet. I tillegg er Buddy kollisjonstestet da Buddy var regga som vanlig bil før, noe Revaen ikke var/er. Så da blir det nok en Buddy på meg.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

sven erik

reva med de beste bateriene er helt ok på bakke start på but 
men en i miev er jo ekstremt mye bedre  har begge disse men hår å en pasat med 150 hester å faktisk på bakkestart hvar i mieven  sprekere dete gjelder å i lyskryss  men det  går masse utover rekkevidde å gi siklig på

arnejorg1

Du kunne jo vurdere en Tazzari . Vil tro at den er sprekere enn buddy og reva. Har selv prøvekjørt den og den hadde krefter nok. Hvordan det er med komforten sammelignet med reva og byddy vet jeg ikke, har ikke prøvd de bilene.

Her er en link. http://www.nofuel.no/el-biler/tazzari
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

B1

Sitat fra: El rayo på søndag 01. april 2012, klokken 00:15
Sitat fra: Vilhelm på lørdag 31. mars 2012, klokken 00:07
da blir det nok en Buddy på meg.
Gratulerer!
Takk for det :)

Det stod mellom Buddy eller Reva pga størrelsen. Kvalitet var en helt annen klasse i Buddy kontra Reva, batteriene virket bedre, bedre sikkerhetsmarginer i batteriene (kan kjøre de ned til 0% uten at det ødelegger batteriene - har fortsatt litt strøm i batteriene som man ikke får brukt), den ser mye bedre ut, 8 års garanti igjen på batteriene kontra 2 år med kliss nye batterier i Reva, eneste bilen man lovlig kan tverrparkere med og sist men helt avgjørende: Ordentlig kræsjtestet med veltebur bygget inn i hele bilen.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA