Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eqc eier erfaringer. +/-

Startet av Egil Fonn, torsdag 16. april 2020, klokken 06:52

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. august 2020, klokken 12:43
Ok. Får teste litt etter hvert. Eksempelvis aktivere rattvarme og så lagre profilen. Jeg fikk nylig opp setene i forvarmings-menyen + en del andre innstillingsvalg, så det kan tenkes. Og jeg trodde jeg fikk varme i rattet en gang uten å ha aktivert bryteren. Men kan huske feil. Og ja - Mercedes er ikke like frempå som enkelte andre merker.
Går ut i fra man kan aktivere rattvarme fra app på vinterstid på bilen?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

mathis

x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Kitchendog

Nokså sikker på at både sete og rattvarme aktiveres når man aktiverer forvarming. Seteventilasjonen går ihvertfall på når jeg forklimatiserer i varmen.

d386yv

Er det noen eiere som kan dele litt erfaring om lading på ionity med Mercedes? Pris, enkelthet, finne ladere i bilens navigasjon etc?

Peter123

Hei.
Har ladet 1 gang på Høydalsmo. Ladet totalt 42 kwh, pris med Mercedes me kort kr 3 pr kwh.
Fungerte veldig bra. Prøvde meg på Cirkle K på Geilo uten å få det til å fungere.

Trond.m

Er BKK ladere inkludert i avtalen med Mercedes ? Audi avtalen kan benyttes på BKK og prisen er pt. bare 2,50 pr. minutt. Det gir en kwh pris under 2 kr.

Peter123

Vet bare at Grønn kontakt har avtale. Har ikke noe pris.

d386yv

Prisen og lite behov høres jo begge deler bra ut :)
Får man kort ved utlevering av bilen eller er det en egen prosess?


Peter123


jevel

Lå med en egen konvolutt i hanskerommet med kort og et A4-ark med info.

Egil Fonn

#85
For en uke siden tok jeg første langtur med bilen. Fra Kvæfjord til Tromsø og retur 619km.  En god bil og kjøre lange turer kan konstateres. Kom etter 310km til Tromsø med 100km rest rekkevidde. Forbruk på 18,9Kw/100km totalt. prøvde ikke spare strøm på turen. 15 grader og stort sett tørre veier. Etter utført jobb i Tromsø var det bare å sette navigasjon hjem og bilen foreslo ladestopp, ladetid og estimert batteri% ved hjemkomst. Fikk testet styre assistenten litt siden det nå var frisk veimerking på de fleste steder. Konkluderte med at styre assistenten har 2 i promille, og den ble derfor deaktivert. Felt assistenten må deaktiveres ved oppstart av hver tur, ellers  maser den hele tiden om alt fra gamle isskrape spor til asfalt kanter. Liker også å la bilen kjøre litt over merkingene når det er lite trafikk. Irriterende at jeg ikke klarer å deaktivere denne felt assistenten permanent. Farts avpasset cruice kontroll er greit om fartsmåler hadde vist rett fart. Litt dumt når bilen for eks. senker farten til 70km/t etter instrument når dette viser ca 5% for lite. Blir fort kø bak da..
Sport modus er best om den farts tilpassede  cruice kontrollen ikke skal senke farten for mye i kurver.

Ikke mye Eqc å se på veiene her nord, men plutselig dukket denne opp ved min side på ladestasjonen. Et par fra vestlandet på vei til Tromsø. Deres første elbil, og De var veldig fornøyd med bilen :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jevel

Noen her som har en løsning på bakluke som åpner seg når man har nøkkelen i bukselomma?

Eneste løsningen jeg har funnet er den åpenbare å ikke ha den i lomma, men veldig upraktisk å måtte legge bilnøkkelen til side når man kommer inn på jobb / inn hjemme.

Toalmar

Sitat fra: jevel på søndag 23. august 2020, klokken 16:20
Noen her som har en løsning på bakluke som åpner seg når man har nøkkelen i bukselomma?

Eneste løsningen jeg har funnet er den åpenbare å ikke ha den i lomma, men veldig upraktisk å måtte legge bilnøkkelen til side når man kommer inn på jobb / inn hjemme.
Vet at dette også er ett problem for noen med BMW i3 også, mulig andre også
(Har lest om det under i3 her på forumet)
Da har det vært linket til en beskyttelse man monterer utenpå nøkkelen som gjør at den får en kant så det ikke er så lett å trykke på den mens man f.eks har den i lommen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jevel

Sitat fra: Toalmar på onsdag 05. august 2020, klokken 19:53
Går ut i fra man kan aktivere rattvarme fra app på vinterstid på bilen?

Ser ut til at dette er temperaturavhengig, samt at ratt og sete aktiveres litt ut i forvarmingen.

Ikke opplevd at rattet har vært varmt tidligere når jeg har startet, men i morges var det tydeligvis kaldt nok til at den syntes at jeg måtte varme lankene. Aldri testet før, men det blir jo ganske så lunk for å si det sånn.

Egil Fonn

I går kveld hadde jeg første mørkekjøring på lenge. Må si jeg hadde glemt hvor fantastisk gode lys bilen har. En fryd på mørke landeveier. Matrikkel lysene maskerer bort møtende og forankjørende kjøretøy og holder veikanter godt opplyst :+1:
Personlig kunne jeg tenkt meg at de automatiske fjernlysene ble aktivert på litt lysere nivå ved skumrings kjøring. De har også en tendens til å blende ned ved flere gatelys selv om jeg gjerne hadde sett at de ble værende på fjern.  Så i enkelte settinger foretrekker jeg de på manuell. Men summert er dette de beste og kraftigste original lys jeg har hadd på noen av mine biler :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA