Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 vs I-Pace som ventepølse

Startet av turfsurf, tirsdag 14. april 2020, klokken 15:17

« forrige - neste »

turfsurf

Hei,

siden vi nå har solgt vår TMX og det er en stund til TMY kommer, så er vi på utkikk etter en ventepølse. Grunnet covid-19 så er ikke ladenettverk så viktig dette året, så vi er først og fremst ute etter en bil som kan få med alle fem på mindre turer og til hytta. Vi har en i3 120Ah som vi kan bruke i tillegg som tilhenger hvis nødvendig. Hadde i utgangspunktet tenkt på TM3, men sliter med å forsvare prisen på ny, spesielt etter prisøkningen. Bruktprisene synes jeg er helt latterlige på finn, 30-70k avslag på en ett år gammel bil med 10-30kkm er for lite. Ser nå at man får I-Pace nesten ned i samme prisleie på finn.no, noe som for meg fremstår som ett bedre kjøp.

Hvordan tror dere prisen vil holde seg på I-Pace vs Model 3, og hvilke andre fordeler/ulemper ser dere? Eller er det andre alternativer som er bedre (etron 50 utgår) i opp til 600k klassen. Vi vurderer å bare kjøpe en i3 til siden vi er superfornøyd med den, men ski og sykkelfrakt blir i overkant klønete.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Hva med E-Niro eller Kona. De mangler awd, men det gjør i3 også. Ampera-E er også en mulighet.

Valg mellom brukt Model 3 og I-pace er vanskelig, de har begge sine klare fordeler og ulemper. Hvis en får en I-pace med utstyret en vil ha til ned mot 500k så kan en vel leve med dårlig Infotainment, støv i baksetet og dårlig ladehastighet.

Jeg hadde kontrakt på en av de første I-pacene i Norge og er sjeleglad for at jeg ikke kjøpte den til 800++, men til 500 så er det en veldig velkjørende bil (dette er nå en god stund siden og etter over ett år i performance Model 3, så kan det jo hende at jaggen ikke er like god å kjøre, men jeg mener den er en av de bedre).

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. april 2020, klokken 17:54
Hva med E-Niro eller Kona. De mangler awd, men det gjør i3 også. Ampera-E er også en mulighet.

Valg mellom brukt Model 3 og I-pace er vanskelig, de har begge sine klare fordeler og ulemper. Hvis en får en I-pace med utstyret en vil ha til ned mot 500k så kan en vel leve med dårlig Infotainment, støv i baksetet og dårlig ladehastighet.
Synes koreanerne blir for dyre for hva de er, kun fremkomstmiddel. i3 får man ny for 320k nå i fullly charged utgave, og til 260-270k 1 år gamle. Den har bakhjulsdrift, og veldig lite ting som går feil (har noen kjente svakheter, men er ferdig debugget). I tillegg har den sjelden og billig service.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. april 2020, klokken 19:35
. i3 får man ny for 320k nå i fullly charged utgave, og til 260-270k 1 år gamle. Den har bakhjulsdrift, og veldig lite ting som går feil (har noen kjente svakheter, men er ferdig debugget). I tillegg har den sjelden og billig service.
Men det er kun en fireseter med spesiell dørløsning det gjør den litt anderledes.

Dog må det sies at jeg har sansen for i3, kunne godt tenkt meg den som nr 2 bil tror jeg.

z4rd

Siden det er snakk om en ventepølse så hadde jeg trolig undersøkt muligheten for leie på månedsbasis, uavhengig hvilken bil du går for. Det er mye verditap å ta hensyn til. Men spørs jo veldig på hvor avhengige dere er av å ha to biler. 

Alternativt - Hvis du kunne sett for deg å byttet ut i3'en med TM3 som bil nr. 2 på sikt, så er det ikke feil med en TM3 og TMY i garasjen :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på tirsdag 14. april 2020, klokken 20:08

Alternativt - Hvis du kunne sett for deg å byttet ut i3'en med TM3 som bil nr. 2 på sikt, så er det ikke feil med en TM3 og TMY i garasjen :)
De var det som var tanken. Samme hvis vi kjøper I-Pace. Men det føles litt feil å betale 570k for en TM3 LR og 610k for en TMY P. TMY virker som en mye bedre bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Du kan kjøpe TM3 LR uten FSD-pakka. Får jo uansett med FSD-HW. Ny pris da er 525k, inkl. henger og vinterdekk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på tirsdag 14. april 2020, klokken 22:58
Du kan kjøpe TM3 LR uten FSD-pakka. Får jo uansett med FSD-HW. Ny pris da er 525k, inkl. henger og vinterdekk.
Joda, det er jeg klar over. Så går FSD opp i pris 1ste juli og så tror/håper jeg at Tesla begynner å levere bedre nå som HW3 kommer på plass hos alle. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

For å slenge ut en brannfakkel: hvis det bare er snakk om å ha bilen i rundt 12mnd, så ville jeg vurdert fossilbil. Hvis du kjøper en 10-år gammel bil av kurant merke så ville jeg forventet vesentlig lavere verdifall enn for en IPace. Og så har du jo fremdeles i3 til den daglige småkjøringen.

Tellus

#9
Er jo ganske forskjellige biler.
Hvis du helt ser bort fra lading så har vi jo i hvert fall:

Model 3: Sedan(ish), billigere, lengre rekkevidde (antar du skal ha LR)
I-Pace: SUV(ish), dyrere (ikke så stor forskjell på brukt), Premium, oppleves romsligere.

Er du vant med Tesla så liker du sikkert inotainmentsystemet der.

Er du opptatt av bil så liker du sikkert utseende til I-Pace  8) og at du ikke kjører samme bil som alle naboene dine.

1000kwh

Dere vil tape mer på en ipace enn en M3. Ipace har jo hatt veldig stort verdifall og Jaguar er jo et merke folk har lite kjennskap til.

Model 3 er også mer fremtidsrettet ifm. teknologi, tilkobling og autopilot.

z4rd

Utover det som fremkommer i siste innlegg, som jeg støtter, vil jeg si at de største ankepunktene med i-Pace er lagg/latency i infotainment og alt av skjermer + ikke akseptabel ladehastighet. Sistnevnte er kanskje mindre viktig hvis den er aktuell som bil nr. 2 og det er lite langturer i bildet.

Bilen kan være fresh utvendig og meget premium innvendig, men når brukergrensesnittet er lite responsivt så vil det føles kjipt for føreren uansett - man kan selvfølgelig venne seg til mye rart - men for meg er treghet i menyer og grensesnitt en meget stor dealbreaker - uavhengig om det er bil, pc, mobil eller annen forbrukerelektronikk.

Ellers har jeg ikke fått spesielt godt inntrykk av service/forhandler-apparatet gjennom en venn som har i-Pace. De har ikke akkurat imponert, og får Tesla til å fremstå som betydelig bedre og løsningsorienterte.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

Når det gjelder lagg i infotainment, har det blitt en god del bedre etter oppdateringer. For min del så har det ingen betydning what so ever. Det er en del ting i programvaren jeg savner som er langt viktigere. F.eks. mulighet til å lese av batteritemperatur og mulighet for å stoppe lading på f.eks. 80% uten å måtte gjøre det manuelt (på app heldigvis). Mulighet for å aktivere batterivarming er også noe jeg gjerne ville hatt.

Responsiveness på menyer kommer laaaangt ned på listen over mine ankepunkter i hvert fall.

Har hatt bilen i over 1.5 år og kjørt over 30.000 km og den fungerer veldig godt til mitt bruk. Har gjort en god del turer fra 25-50 mil og da er lading helt uproblematisk hvis man starter med full tank og varmt batteri. På 50 mils turer må man typisk lade to ganger hvis man ikke starter med full tank vinterstid. Har til dags dato ikke hatt bilen på verksted utover et serviceopphold og to ganger for programvareoppdateringer. De fleste oppdateringer skal nå kunne kjøres OTA.

Hadde dog ikke dratt på europaturne med bilen. 

Counterpointer

Når du har hatt Tesla og vet hva du mister og hva du vil/ikke vil savne så er det jo spennende å prøve noe nytt.

Jeg ville sjekket ut hvordan den forhandleren/verkstedet som ligger nærmest blir vurdert av de som bruker det. Den opplevelsen er veldig viktig hvis en trenger hjelp og uviktig om en ikke gjøre det.

Maxwell_400

Sitat fra: z4rd på torsdag 16. april 2020, klokken 09:26
Utover det som fremkommer i siste innlegg, som jeg støtter, vil jeg si at de største ankepunktene med i-Pace er lagg/latency i infotainment og alt av skjermer + ikke akseptabel ladehastighet. Sistnevnte er kanskje mindre viktig hvis den er aktuell som bil nr. 2 og det er lite langturer i bildet.

Bilen kan være fresh utvendig og meget premium innvendig, men når brukergrensesnittet er lite responsivt så vil det føles kjipt for føreren uansett - man kan selvfølgelig venne seg til mye rart - men for meg er treghet i menyer og grensesnitt en meget stor dealbreaker - uavhengig om det er bil, pc, mobil eller annen forbrukerelektronikk.

Ellers har jeg ikke fått spesielt godt inntrykk av service/forhandler-apparatet gjennom en venn som har i-Pace. De har ikke akkurat imponert, og får Tesla til å fremstå som betydelig bedre og løsningsorienterte.

Med de siste oppdateringene så er infotainment helt ok, ryggekameraet/360grader er også helt uten lag. Har ikke hatt problemer med forhandler, kjører innom og får ad-hoc hjelp med en gang. (Trondheim)
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA