Sprekk i frontrute

Startet av fonberg, tir 14. apr 2020, kl. 11:51

« forrige - neste »

fonberg

Hei, bilen min fikk ny frontrute 20. februar. Da hadde originalruta vart i ca. 2,5 år og ca. 74kkm. Originalruta fikk en steinsprut-rose i april 19. Rosa ble reparert, og holdt da til februar i år, ca. 10 mnd, før det ble sprekk ut fra den opprinnelige rosa.

Nå har den nye ruta fått en laaang sprekk (ca. en meter) som, som utvikla seg raskt fra en knapt synlig steinsprut.

-Kan dette forløpet skyldes produksjonssvakhet eller feilmontering av den nye ruta?
-Noen som har erfaring med tilsvarende tilfeller, og eventuell mulighet for reklamasjon?

Frustrerende å forbruke ei svær frontrute på noen få uker...
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Hyperstress

Det skyldes nok sannsynligvis steinspruten. Den må utbedres raskt om du skal unngå at ruta ryker. (Det koster deg ingenting)
Jeg er tydeligvis veldig utsatt, og får reparert steinsprut flere ganger i året. Og i fjor byttet jeg rute hele tre ganger.. :/
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke umulig at montasjen eller en produksjonssvakhet har spilt inn. Utfordringen blir å sannsynliggjøre dette.

Når det startet i en steinsprut må man nesten bare anta at det var steinspruten sin skyld, så jeg tror sjansen for å komme noen vei ved reklamasjon er null.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Jeg har hatt to sprekk fra steinsprut, en på en eldre Toyota Avensis og en på en Nissan Leaf.
På Leafen så jeg ikke en gang var steinsprut før jeg ble gjort oppmerksom på det, og den kom bare måneder etter at vi byttet rute...

Dette er ganske vanlig, og det er lite du kan gjøre for å unngå det :(

Jeg har prøvd å ligge 4-5 sekunder bak biler på motorveipåkjøringsramper ol. hvor det er mye steinsprut og allikevel fått steinsprut. Har tom. fått fra kjøretøy som kommer imot...

Har hørt om de som bytter rute 3-4 ganger hver eneste vinter.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fonberg

OK, takk for svar. Da har jeg bitt i det sure eplet og bestilt bytte til ny frontrute, men prøver annet selskap denne gangen.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA