Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks med lastfordeling og UTEN skytjeneste.

Startet av Amatøren, tirsdag 14. april 2020, klokken 09:52

« forrige - neste »

Amatøren

Skal bygge nytt hus hvor vi får 400 V TN nett skal ha 32 A sikring til lading og tanken var da 3 stykk Easee da de har mulighet til å fordele kapasiteten seg i mellom.

Nå har jeg fått vite at Easee er avhengig av skytjeneste for styring av laderne (både via app og WEB grensesnitt).

Jeg ønsker å være uavhengig av skytjeneste slik at jeg kan justere ladestrøm selv om Internett eller skytjenesten skulle svikte. Alternativt hvis de som leverer skytjenesten skulle gå konkurs og forsvinne.

Er det noen med oversikt over alternativer?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mroek

Hvor har du fått infoen om at Easee er avhengig av skytjeneste? Jeg vurderer selv Easee i løpet av sommeren, men jeg trodde man kunne styre den helt uavhengig av skytjeneste så lenge man var på samme nett som laderen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Erik Ola Ulvestad

#2
Du vil også ha dynamisk laststyring og ikkje berre simpel manuell justering, antakeligvis?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Amatøren

Sitat fra: mroek på tirsdag 14. april 2020, klokken 12:00
Hvor har du fått infoen om at Easee er avhengig av skytjeneste?

Epost korrespondanse med Easee.

Må si jeg er meget skuffet.


Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 14. april 2020, klokken 12:02
Du vil også ha dynamisk laststyring og ikkje berre simpel manuell justering, antakeligvis?

Bare de tre laderne har lastbalansering seg i mellom så kan jeg godt sette maksimalt trekk selv. Det er slik Easee gjør hvis ikke man har slik som for eksempel Tibber abonnement.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mroek

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 14. april 2020, klokken 12:46
Sitat fra: mroek på tirsdag 14. april 2020, klokken 12:00
Hvor har du fått infoen om at Easee er avhengig av skytjeneste?

Epost korrespondanse med Easee.

Må si jeg er meget skuffet.

Da kan jeg bare istemme. Det var ekstremt dårlige nyheter. Hvis den er avhenging av skytjenester, så betyr det også at man må ha abonnement, og da blir det også en kostnad. Ikke sikkert det blir så dyrt, men jeg liker prinsippet om å ha mine greier under min egen kontroll så langt som mulig.

At Easee nå velger å gjøre boksene sine skyavhengige er rett og slett noe dritt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Amatøren

Foreløpig så koster ikke det noe, vi vet ikke hva fremtiden vil bringe.

Elko sin løsning (Elko Smart Elbillader med ESH Gateway) er rene bondefangeriet da første året er gratis for så å bli abonnement tjeneste i følge en kollega som lurte på den. Han droppet den da...

Sitat fra: mroek på tirsdag 14. april 2020, klokken 12:54
... jeg liker prinsippet om å ha mine greier under min egen kontroll så langt som mulig.
:+1:
Sitat fra: mroek på tirsdag 14. april 2020, klokken 12:54At Easee nå velger å gjøre boksene sine skyavhengige er rett og slett noe dritt.
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Har Easee hjemme, men kommer nok til å installere 3d Zappi på hytta nettopp av den grunnen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. april 2020, klokken 16:30
Har Easee hjemme, men kommer nok til å installere 3d Zappi på hytta nettopp av den grunnen.

Den ser ut til å være betydelig dyrere, og krever kjøp av hub i tillegg for å få appstyring. Er også dedikerte versjoner for 1-fas og 3-fas, som er en ulempe om man har 1-fas i dag og senere ønsker å endre til 3-fas (må kjøpe ny boks). Nå skal det sies at det sikkert ikke er så veldig vanlig, men med Easee har man i hvert fall den friheten.

Easee sier de ikke har planer om å lage abonnement på skyløsningen sin, men alle vet jo at det koster penger å drifte en skytjeneste, så jeg ville ikke bli overrasket om det på sikt vil koste noe. Det går jo an å håpe at de tar til vett og tillater direkte kommunikasjon mellom app og ladestasjon over lokalt wifi, men det er jo umulig å spå. Jeg synes de har tatt et uklokt valg her, men inntil de velger å ta betalt for skytjenesten eller den slutter å fungere, så vil jo folk flest være happy.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på tirsdag 14. april 2020, klokken 17:01

Den ser ut til å være betydelig dyrere, og krever kjøp av hub i tillegg for å få appstyring. Er også dedikerte versjoner for 1-fas og 3-fas, som er en ulempe om man har 1-fas i dag og senere ønsker å endre til 3-fas (må kjøpe ny boks). Nå skal det sies at det sikkert ikke er så veldig vanlig, men med Easee har man i hvert fall den friheten.

Den er dyrere ja, ingen vil om det. Men kjøper man med kabel blir det ikke så ille. I tillegg har den muligheter for å styres for lading fra solcelleanlegg, noe som jo er kjekt. Easee har vel heller ikke lastbalansering uten bruk av tredjepart ?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ruslebiff

Tesla Wall Charger kan være et relativt billig alternativ, disse kan kobles opp til 4 stykk og gjør lastbalansering seg imellom. Men da er det ingen app eller smartstyring, kun lastbalansering. En annen ulempe er at den ikke har innebygget DC-vern, så du må ha en jordfeilbryter type b per lader (men fås ganske billig på elektroimportøren, betalte vel 1100 kr eller noe sånn for den jeg har på hytta).

mroek

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. april 2020, klokken 17:20
Easee har vel heller ikke lastbalansering uten bruk av tredjepart ?

Nei, det er vel kun via Tibber foreløpig, men de skal lansere sitt eget produkt også (i løpet av 2020). Antar at det da vil være integrert i deres eget økosystem og tilgjengelig via deres app.

Det store spørsmålet er jo om de smeller til med abonnement på skyløsningen (og dermed også appen) når bare kundemassen overstiger en kritisk mengde.

Easee er fremdeles den ladestasjonen som ser ut til å være best mtp pris/ytelse/funksjoner, men jeg liker ikke avhengigheten til skyløsningen. Og de har heller ikke sagt noe om sikkerheten i den. Er f.eks kundenes data faktisk private/krypterte på serversiden? Nå kan man si at dette kanskje ikke er så sensitive data, men likevel. Jeg tar det for gitt at trafikken til og fra er kryptert ende-til-ende, alt annet ville være helt hårreisende.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Truls Antonsen

Wallbox Pulsar tror jeg ikke bruker skytjeneste. Den kommuniserer jeg rett med via wifi eller Bluetooth.
Har strømmåler tilkoblet i sikringsskapet, og Modbus kommunikasjon til garasjen.
Her stiller jeg maks strømstyrke huset får trekke mens den lader, overstiges for min del 13A på en av fasene, reduseres ladeeffekt.

Wallbox har også støtte for lastfordeling mellom flere ladere, står noe om can-bus kommunikasjon mellom laderene. Men her holder de på med noe ABO tjeneste for å få tilgang på laststyring mellom ladere...usikker på hva som er betalt og hva som er gratis (basic)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Amatøren

Ny epost korrespondanse med Easee:

Sitat fra: Spørsmål til EaseeKan man styre laderne ved å bruke lokal IP adresse uten at man routes via easee.cloud?


Med vennlig hilsen

....


Sitat fra: Svar fra EaseeHei.

Nei, det går ikke nå.  Men det jobbes med en løsning for lokal styring f.eks via smarthus osv.  Har dessverre ikke dato på når dette blir klart.
All lading vil fungere offline, dette gjelder også equalizer som blir klar for markedet ila Juni.


MVH
AB
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

#13
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. april 2020, klokken 17:20
Sitat fra: mroek på tirsdag 14. april 2020, klokken 17:01

Den ser ut til å være betydelig dyrere, og krever kjøp av hub i tillegg for å få appstyring. Er også dedikerte versjoner for 1-fas og 3-fas, som er en ulempe om man har 1-fas i dag og senere ønsker å endre til 3-fas (må kjøpe ny boks). Nå skal det sies at det sikkert ikke er så veldig vanlig, men med Easee har man i hvert fall den friheten.

Den er dyrere ja, ingen vil om det. Men kjøper man med kabel blir det ikke så ille. I tillegg har den muligheter for å styres for lading fra solcelleanlegg, noe som jo er kjekt. Easee har vel heller ikke lastbalansering uten bruk av tredjepart ?

Den mest vanlige Zappi 7,4 kW med fast kabel koster grunnet NOK kollapsen 9490.- men det er en komplett selvstyrt, dynamisk med sensor, skalerbar, smart ladestasjon med kabel uten abonnementskostnader. En får ikke dynamiske egenskaper og 6,5 m kabel med holder for prisforskjellen mellom denne og konkurrentene, så slik sett er Zappi markedets rimeligste high tech ladeløsning.

Legg gjerne til støtte for egenprodusert energi og batteribank, og Eddi som tar seg av samme styremulighetene på husets andre storforbruker, VVB så har en i praksis et abonnementfritt smarthus.

Til Eliaden i januar 2021 håper vi å presentere en 3 fase til 1 fase omformer som vil laste alle fasene likt uavhengig av type bil. Det betyr noe så absurd som f. eks 3 fase IT lading av en Leaf med en enfase Zappi ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. april 2020, klokken 22:48

Til Eliaden i januar 2021 håper vi å presentere en 3 fase til 1 fase omformer som vil laste alle fasene likt uavhengig av type bil. Det betyr noe så absurd som f. eks 3 fase IT lading av en Leaf med en enfase Zappi ;)
Akkurat det har jeg ventet på lenge. Frustrerende å ha 230v IT og ikke kunne utnytte de tre fasene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA