Kapasitetstap etter ett år. Hvordan er det på bilen din?

Startet av Vesel, lørdag 11. april 2020, klokken 15:54

« forrige - neste »

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Tesla Model 3 SR+ MY21

GOS

Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

z4rd

#17
Vesel: Min LR har hele tiden vist 300-301km når den er på 60%. Den har kun gått 3600km. Da jeg sjekket nå nettopp, da den står på 55%, så viser den 275km.

Dette tilsvarer typ 499km ved 100% - noe som stemmer godt fra da jeg ladet helt opp for en stund tilbake.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tomas_v

Endring av rekkevidde på min Model 3 LR AWD.
Maks var 495km i sommeren.
Siden jeg begynte og følge (i 2019 juni) laveste var 476km nå i mars 2020 (etter nesten 20k km) og var 485km når bilen var helt ny. Aldri sett mer enn 500km.

Kim-

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 11. april 2020, klokken 22:14
Sitat fra: GOS på lørdag 11. april 2020, klokken 21:33
475 km på 100% SOC etter 13 måneder og 3 uker, kjørt 23.000 km🙁
499 når den var ny.

Min Model S tapte seg 2 km på vel 4 1/2 år, så jeg er skuffet over degraderingen på Model 3 batteriet. I følge CanBus fikl jeg nok ett plutselig dropp på 1 kwh i utnyttbar energi for ca 1 mnd siden🤔
Den har nå 73.0 kwh i Nominel full pack, mens den hadde 74.8 kwh for ca 4 måneder siden.

Kun i eventyr land at din model S tappet seg så lite.
Skjer en stygg degradering de første månedene.
Tapet er der nok uansett, men mener at Tesla la inn dette tapet i km med vilje ved å allerede ha redusert rekkevidden på typical km. Dermed ser det ikke ut som at batteriet har tapt seg, selv om det har det.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vesel

Etter jeg ladet til 100%, så ned til 1% og opp til 100% igjen, så steg rated range fra 479 til 483 km. De siste prosentene ned til 1% tok jeg med varmeapparatet hjemme ved laderen. Jaja, er vel bedre enn ingenting...
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

gsm2k

Pleier å lade min opp til det som er satt til maks som standard, usikker på om det er 80 eller 90%. Når jeg fikk bilen i fjor sommer oppga den 445km, nå topper den ut på 437.
Kjørt 11000km.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

GOS

Sitat fra: gsm2k på fredag 24. april 2020, klokken 11:48
Pleier å lade min opp til det som er satt til maks som standard, usikker på om det er 80 eller 90%. Når jeg fikk bilen i fjor sommer oppga den 445km, nå topper den ut på 437.
Kjørt 11000km.

Det er 90% som er merket for "Daily charging". Min var ladet da til 449 km det første halvåret (februar-september 2019), nå lader bare til 427-429 ved 90%, kjørt 24.000:-(
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Zanka

Min ligger nå på 444km etter 16 000 km, kjøpt i juni 2019.
Tror den var på 449 km når den var ny
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Autowinder

Som kjent har Tesla redusert 100% SOC til færre km. Det er ikke nødvendigvis batterikapasitet som er "degraded", snarere bare satt ikke-tilgjengelig.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Kartelaven

Sitat fra: Autowinder på mandag 27. april 2020, klokken 09:30
Som kjent har Tesla redusert 100% SOC til færre km. Det er ikke nødvendigvis batterikapasitet som er "degraded", snarere bare satt ikke-tilgjengelig.

Som kjent? Hva sikter du til, har du en referanse?
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

LeafSwe

Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal

449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%

3P+
3SR+

Rosstopher

Sitat fra: Kartelaven på mandag 27. april 2020, klokken 10:08
Som kjent? Hva sikter du til, har du en referanse?

Det fins sikkert en bedre kilde der ute, men Bjørn Nyland hadde i hvert fall en video om dette i høst:

https://youtu.be/QTOaDolXJXU
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Contango

Vi har ikke hatt noen endring av rekkevidde etter software oppdateringer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

LeafSwe

Sitat fra: Contango på mandag 27. april 2020, klokken 11:31
Vi har ikke hatt noen endring av rekkevidde etter software oppdateringer.

Tror ingen annan haft det heller, antingen normal degradering (som hos bjorn nyland) eller obalanserade celler som sänker räckvidden.
3P+
3SR+

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA