Vi vil ha tre! Vi vil ha tre!

Startet av RuneW, tor 29. mar 2012, kl. 09:22

« forrige - neste »

RuneW

Jeg må nesten le. Nå har ungene kastet seg på elbilbølgen med full tyngde og er rene misjonærene når det gjelder å spre det glade budskap rundt omkring...

Og når de sitter i baksetet...  Da er det:

"Vi vil ha tre! Vi vil ha tre!"

eller

"Klarer du et lite tre på vei hjem, pappa?"

Det går jo ikke an å ikke bli inspirert av slikt! Man kan le så mye man vil av denne tre-gimmiken til Leafen, men at den faktisk påvirker oss i vår familie til å kjøre enda litt mer økonomisk er det ingen tvil om ;D

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

gbzdoc

Hehe, ingen tvil om at det er "ladebilen" som er favoritten hos oss også. :-)

De har ikke helt kastet seg på tre-bølgen enda, men eldste mann er veldig opptatt av at vi må passe på å lade i nedoverbakkene. :D

Ladefabrikken

Min eldste man er veldig opptatt at bilen må lade når vi kommer hjem.
Når han leker med bilene sine må de altid innom en ladestasjon og lade
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

johncl

Flott å høre at ungene liker det. Heller "Vi vil ha tre!" enn "Trøkk pedalen inn så bilen brøler slik at pacemakeren hopper ut av munnen på den gamlingen der da pappa!", eller "Gi litt ekstra gass da slik at det lukter skikkelig spy av diesel eksosen i barnehagen da pappa!"...
Perlehvit Leaf 2014

RuneW

Sitat fra: johncl på tor 29. mar 2012, kl. 14:59
Flott å høre at ungene liker det. Heller "Vi vil ha tre!" enn "Trøkk pedalen inn så bilen brøler slik at pacemakeren hopper ut av munnen på den gamlingen der da pappa!", eller "Gi litt ekstra gass da slik at det lukter skikkelig spy av diesel eksosen i barnehagen da pappa!"...

Det hører vel med til historien av de samme tre junior-miljøaktivistene er fullstendig vaksinert mot å klare å huske å skru av lyset etter seg....
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

arnejorg1

Gøy at barna liker elbil. Barn holder nok i de fleste tilfeller med sine foreldre når det gjelder valg av bil. Har foreldrene en bensintørstig vakker mercedes, er det mercedes som er best

Sitat fra: RuneW på tor 29. mar 2012, kl. 15:21

Det hører vel med til historien av de samme tre junior-miljøaktivistene er fullstendig vaksinert mot å klare å huske å skru av lyset etter seg....

Husker hvordan min far maste voldsomt om at vi skulle slå av lyset etter oss, men jeg tror ikke det hjalp noe særlig. Selv har jeg nå sparelyspærer over alt, og jeg slår av alle lys i stua om nettene, så jeg bruker nok minimalt med strøm til belysning.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

johncl

Ja kjenner til problemet med lys og barn. :) - Min bedre halvdel (også kalt hustru) er ganske hissig på dette med lys så det har begynt å synke inn. Men når jeg ser litt på strømforbruk og regner litt så ser jeg at de tingene som faktisk trekker noe særlig strøm (vi har vannbåren fjernvarme) er kjøleskap, vaskemaskin og oppvaskemaskin. Som fulltids programmerer så vet jeg at skal man øke ytelsen på noe så må man kutte kode der det teller, og jeg er redd en sparepære fra eller til gjør heller lite bortsett fra f.eks. utelys som har en tendens til å stå på over natten. Men vi kjøper da sparepærer likevel. :)

Lekte litt med tanken om å sette opp et solcellepanel som kunne lade et LifePo4 12volts batteri (lang levetid og temmelig ufarlig) og bytte ut diverse lys i stuen med LED baserte 12 volts pærer samt kople Nintendo Wii'en til den (trekker ca 20watt). Kunne vært gøy å se hvor mye "selvforsynt" man kunne være der, men regnestykket er ikke helt i favør for solcelle+batteri løsningen kontra billig strøm i fra nettet. :)
Perlehvit Leaf 2014

RuneW

Sitat fra: johncl på lør 31. mar 2012, kl. 11:41Som fulltids programmerer så vet jeg at skal man øke ytelsen på noe så må man kutte kode der det teller, og jeg er redd en sparepære fra eller til gjør heller lite bortsett fra f.eks. utelys som har en tendens til å stå på over natten.

Jeg er i samme bransje, så jeg ser den ;-)

Men for mitt vedkommende er vel så mye holdnings-skaping som strøm-sparing jeg driver med. Det er en utfordrende jobb å ale opp disse krypene til å bli sånn noenlunde mennesker  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Aspiranten

438kWh i året er besparelsen på en pære som står på 24/365. Ved 1kr/kWh blir det 438kr i året per pære (utepærer står jo mye på.)

Hva koster sparepæren?  :)

Som RuneW har det med holdningskapende arbeid å gjøre, og det er også noe av det letteste å energieffektivisere. På vinterstid kan man gjerne si at en 60w pære vil bidra til å varme opp huset, men ellers i året vil den varme opp huset slik at man må lufte ut varmen. Da er det bedre å kutte ut glødepærene og heller bruke varmeovnene litt ekstra på vinteren  :)
Nissan Leaf

Boogie

Jeg kan vel også si at mine barn fort tok den positive holdningen til elbil.

Det er nå over ti år siden vi kjøpte den første, og datteren vår har ikke kjørt noe annet siden hun fikk sertifikat (som ble tatt med bensinbil... >:().
For en student er elbilen perfekt!!   ;D
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

johncl

Sitat fra: Aspiranten på lør 31. mar 2012, kl. 14:39
438kWh i året er besparelsen på en pære som står på 24/365. Ved 1kr/kWh blir det 438kr i året per pære (utepærer står jo mye på.)

Hva koster sparepæren?  :)

Som RuneW har det med holdningskapende arbeid å gjøre, og det er også noe av det letteste å energieffektivisere. På vinterstid kan man gjerne si at en 60w pære vil bidra til å varme opp huset, men ellers i året vil den varme opp huset slik at man må lufte ut varmen. Da er det bedre å kutte ut glødepærene og heller bruke varmeovnene litt ekstra på vinteren  :)

Jeg er enig at det er viktig og holdnings-skapende. Men når man i neste vending hiver seg på flyet til Gran Canaria for "å slippe unna kulden" så blir det igjen som å "optimalisere feil kode"... sparepæren blir liksom fluff "utenpå" mens kjernen er da flyturen. Jeg mener at man må tenke litt større på ting hvis man skal få bukt med det enorme forbruket av olje vi har i dag og da hjelper det å føre "energi regnskap" for å se hvor det bør "optimaliseres" for å ha noe effekt. Det er lett å endre adferd for ting som ikke betyr noe reduksjon i komfort... men man må innse at man lurer bare seg selv hvis man ikke tar grep der det teller. Generell reduksjon av all form for transport er vel det viktigste, inkludert den "usynlige" i form av varer man kjøper.

Men vi kjøper da sparepærer likevel. :) - Det beste er tross alt som Ole Brumm, ja takk begge deler.

En liten redigering, en snippet her om flyging og energibruk fra http://www.climate-works.co.uk/about-us/environmental-policy/flying/

"A Boeing 747-400 with 240,000 litres of fuel carries 146 passengers about 8,800 miles (14,200 km). The energy cost of one full-distance round-trip on such a plane is:

(2 X 240,000 litre)/416 passengers X 10 kWh/litre = 12,000 kWh per passenger. (The 10 kWh/litre refers to the calorific value of the fuel).

Making one such trip a year would give an average energy consumption of:

12,000 kWh/365 days = 33 kWh/day

To put this in perspective a single return trip requires more energy per passenger than running a one bar electric fire 24 hours per day, 365 days per year."
Perlehvit Leaf 2014

jkirkebo

Sitat fra: johncl på tir 10. apr 2012, kl. 14:07
"A Boeing 747-400 with 240,000 litres of fuel carries 146 passengers about 8,800 miles (14,200 km). The energy cost of one full-distance round-trip on such a plane is:

Øh, 146 passasjerer på en 747 jumbojet ? De er jo nesten like stor som A380, og den tar inntil 800 passasjerer. Selv små norske innenriksfly tar jo normalt mer enn 146 passasjerer. Merkelig regnestykke.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tir 10. apr 2012, kl. 15:01
Sitat fra: johncl på tir 10. apr 2012, kl. 14:07

Øh, 146 passasjerer på en 747 jumbojet ? De er jo nesten like stor som A380, og den tar inntil 800 passasjerer. Selv små norske innenriksfly tar jo normalt mer enn 146 passasjerer. Merkelig regnestykke.
Nå går det fram av kalkulasjonen at de mener 416 pasasjerer " is: (2 X 240,000 litre)/416 passengers X 10 kWh/litre"
(0,4 l/mil/pasasjer og ikke helt fullt) høres ikke helt merklig ut. Flyet tar vel en 100 passasjerer til, og tanken er vel ikke helt tom om de opererer på det som kalles maximum range ved full last så med full utnyttelse av kapasiteten er det nok sånn ca. 0,3l/mil/passasjer.

Men hva er "a one bar electric fire"?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

De gamle Fokker 50 flyene til SAS hadde brosjyrer som viste ett forbruk på rundt 4dl per mil per sete.

Dersom vi regner at moderne fly bruker 0,3 på mila per sete så bruker ett miljøvennlig ektepar på tur til Gran Canaria mer drivstoff på sin langweekend enn en familieSUV med 7 sitteplasser på ett helt år. SUV`n (Outlander) bruker forøvrig mindre enn en dl per mil per sete til sammenligning :-)

Så lenge nordmenn flyr mest av alle nasjoner så hjelper det nok lite å fortsatt denge løs med avgifter på fossilbiler. Nå bør vi fokusere på flytrafikken, som vokser hinsides fornuft.

Langweekend i Thailand...  Bare der har vi 2-3 Audi Q7 årsforbruk, avhengig av antall familiemedlemmer.
Nissan Leaf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA