Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rapportering av fantombremsing

Startet av Thalgar, tirsdag 07. april 2020, klokken 11:49

« forrige - neste »

RuneW

#30
Sitat fra: Motorwatt på mandag 13. april 2020, klokken 19:44
Utgangen, venstre fil, vestover.

Ok, tok en tur for å sjekke i dag. Kjørte med AP i venstre felt gjennom begge tunnelene. Ikke antydning til fantombremsing:

https://youtu.be/nsmw-iMTVKE

Men å kjøre forbi en varebil i tunnelen - det er skummelt det!

https://youtu.be/c_q3IJs_ZD4

Det artet seg ikke som noen dramatisk fantombremsing, men ganske rolig fartsreduksjon. Men det er selvfølgelig litt irriterende å måtte gasse seg forbi. Det er tydeligvis ett eller annet i denne situasjonen (forbikjøring i tunneler) som AP oppfatter som skummelt.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Takk. Er mye trafikk der, så det er godt mulig at det er er en forutsetning for oppbremsingen at det er under en passering av store biler. Kanskje ikke riktig av meg å definere som bråbremsing, men fra 120 km/t til 80 uten grunn er ganske overraskende. Også for de som kommer bak....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 23. april 2020, klokken 07:29
Takk. Er mye trafikk der, så det er godt mulig at det er er en forutsetning for oppbremsingen at det er under en passering av store biler.

Jeg vet ikke. Finnes sikkert mange typer fantombremsing, men personlig opplever stort sett nedbremsinger bare hvis det ikke er oppdaterte fartsgrenser eller ved forbikjøringer (som i videoen over).

Det begynner å bli en god stund siden jeg opplevde andre typer fantombremsinger på motorvei.

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 23. april 2020, klokken 07:29
Kanskje ikke riktig av meg å definere som bråbremsing, men fra 120 km/t til 80 uten grunn er ganske overraskende. Også for de som kommer bak....

Ja, 120->80 kan være dramatisk nok det. Det burde ikke være sånn, men det er nok en god ide å holde foten i nærheten av wattpedalen om det ligger en på bakfangeren din.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Inop

#33
Vet ikke hvordan det er med dere, men de gangene jeg har opplevd fantombremsing har det ikke vært noe problem å overstyre med watt-pedalen før det har oppstått noen pinlig situasjon med biler bak. Bilen står ikke plutselig på fire stive så man henger i selene.

Hvis man følger med på trafikk og er klar til å overstyre når det trengs er ikke fantombremsing noe større problem enn at medpassasjerene lurer på hva man driver med.

Edit: Men det er basert på de fantombremsene jeg har opplevd. Hvis noen andre har opplevd mer aggressiv fantombremsing er det veldig interessant.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Motorwatt

På min bil kommer det en "skrubbelyd" når man bremser hardt. Regner med at det er ABS-sensorene som er i arbeid. En definisjon på bråbrems kan da kanskje være at når dette skjer, så er det definerbart som bråbrems?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Inop på torsdag 23. april 2020, klokken 12:55
Vet ikke hvordan det er med dere, men de gangene jeg har opplevd fantombremsing har det ikke vært noe problem å overstyre med watt-pedalen før det har oppstått noen pinlig situasjon med biler bak. Bilen står ikke plutselig på fire stive så man henger i selene.

Hvis man følger med på trafikk og er klar til å overstyre når det trengs er ikke fantombremsing noe større problem enn at medpassasjerene lurer på hva man driver med.

Edit: Men det er basert på de fantombremsene jeg har opplevd. Hvis noen andre har opplevd mer aggressiv fantombremsing er det veldig interessant.
Jeg hadde en oppbremsing fra ca 70 -> 30 på veldig kort tid (et sekund eller 2). En meget ubehagelig opplevelse. Det har bare skjedd en gang. De andre har vært av det snillere slaget.
Men når det er sagt, hadde kona vært med på denne oppbremsingen, er jeg redd for at bilen hadde kommet på "transfer-listen".
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rævedilter

Eg har opplevd fantombremsing i dei vel 2 åra eg har min X75, dei fleste er nok fartsgrenser på kryssande eller parallelle veier, desse er ganske konsekvente med ulike SW versjoner og er fortsatt der.
Fantombremsing når ein møter biler eller solo uten nokon i nærheten (ei heller andre veier/fartsgrenser) er mykje meir tilfeldig, men eg opplever nok 2-4 slike pr. 100 km nå for tida uten at eg har funne nokon mønster i det. Stort sett bremser den relativt moderat (10-20 km/t ned) så dei bak lurer nok kva eg heldt på med, men ingen direkte farlige situasjoner enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA