Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradert AP vs FSD

Startet av Stimj11, mandag 06. april 2020, klokken 07:57

« forrige - neste »

Stimj11

Jeg kjøpte bilen min brukt av Tesla i juli 2019 (desember 2018 model X) og fikk med oppgradert AP. Jeg er ganske sikker at på dette tidspunktet var det kun to valg for AP, enten vanlig AP eller oppgradert AP. Jeg ser likevel at jeg har muligheten til å kjøpe FSD oppgradering på brukersiden min for 25 000 kr. Dog er jeg usikker på hva jeg egentlig får av funskjoner da jeg mener at jeg allerede har alle funskjonene som ramses opp. Vet noen av dere dette? Jeg legger ved bilde av AP valgene mine som jeg har i bilen min i dag. Jeg har HW 2,5 så jeg lurer på om jeg kanskje kjøper en oppgradering til HW3?

geear

Du har nok EAP ja. I praksis har du fått alt du skal ha om du har EAP i dag ("selvkjøring" på motorvei + summon og autopark), så vil du ha noe videre forbedring av autopiloten (full selvkjøring), så må du kjøpe FSD-pakken. Den innebærer også at du får oppgradering til HW3.

Motorwatt

HW3/FSD gir idag liten mening. Nå har Tesla sagt at vi i Europa må vente til Q3 (Musk-time) før man kan få noen reell nytte av oppgraderingen. Du kan derfor godt vente, men FSD har vist seg å ha ganske fluktuerende priser, og man vet ikke hva prisen vil være om noen måneder. Å kjøpe nå blir omtrent som fastrenter....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

FSD skal øke i pris 1. juli sier musk..

Er en del som rapporterer litt mer smooth AP med HW3 kontra AP2.5, men det kan være placebo, men siden dataen er ca 100 ganger kjappere er det logisk.

Men det er helt tilfeldig om du får oppgradere fra AP2.5 til HW3 i disse dager, tror du ikke har MCU2 og da kommer du sist i køen.


Mitt råd til deg, er å ikke kjøpe FSD, det er et skinn som sitter på en bjørn som ikke er skutt enda, bedre å satse pengene på aksjefond eller noe slik i dag...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Bilen hans er fra desember 2018, så han har nok MCU2.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Er vel mulig at prisøkningen bare blir i de markedene som har fått forbedret funksjonalitet ala stopp for rødt lys og stopp-skilt.
Forøvrig er jo Musk-tid nå etter TMY-lanseringen blitt "foran-skjema", men ettersom man her er avhengig av EU-lovgivning, kan det vel fort ta mye tid, ja.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sier EU-lovgivningen noe om begrensninger ved å la bilen stoppe på rødt lys og full-stopp-skilt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

#7
Å skylde noe som helst annet enn nag time og G-krefter på EU-lovgivningen er vel bare pisspreik uansett?

Er vel ingenting som forhindrer Tesla i å levere oss en fullverdig selvkjørende bil, men der føreren skal ha kontrollen og holde i rattet, akkurat som i dag?

De får det bare ikke til, så enkelt er det. De har enda ikke klart å kjøre kyst-til-kyst i USA, som de skulle gjøre i 2016 eller 2017.

PS: Trådstarter, jeg har FSD, vet ikke om jeg ville betalt for det om igjen, har ikke tro på at de noen gang klarer det de skryter av med kun kamerapakke, men samtidig, som teknointeressert, er det kjipt å sitte på sidelinja dersom noe begynner å skje. Selv noe så enkelt som FSD-oppgraderingen som per i dag egentlig ikke gir noe ekstra.

Stimj11

Aha skjønner. Slik jeg ser på det da er at jeg må evt. betale 25k for å få oppdatert HW slik at prosessoren min blir raskere og da får jeg blant annet visuelle forbedringer. Men jeg har sett litt i forumene her og det er kun Motorwatt som har fått oppgradert sin HW til 3 her i Norge?


mroek

Denne videoen var litt morsom, og er på sett og vis FSD-relatert, selv om bilen knapt beveger seg:

https://www.youtube.com/watch?v=NtYp31spwmA

Det er jo merkelig at bilen husker alle konene hele tiden, og tilsynelatende ikke oppdaterer seg når de fjernes. Nå er jo dette strengt tatt en tullevideo, men den illustrerer vel også at det er et stort forbedringspotensiale. Uten at jeg har noen som helst Tesla-erfaring, så tror jeg at @gr har rett i at de ikke får til full selvkjøring med dagens systemer.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Motorwatt

#10
Sitatog det er kun Motorwatt som har fått oppgradert sin HW til 3 her i Norge?

Det stemmer, og jeg har opplevd bedre stabilitet ved kjøring på 4-felts motorvei. Men vet ikke om det er 2020.12.x eller FSD-computer som er årsaken. Nå ser jeg også ganske tydelig naboens søppelkasse og en gjenglemt brøytestikker fra i vinter  :o. Og ikke å forglemme at den kan vise rødt og grønt trafikklys på IC-skjermen. og også stopp-skilt. Det første har jeg sett ut av frontruta i flere ti-år, og med atskillig bedre oppløsning, mens full-stopp-skilt er det nesten ikke noen igjen av...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ELoldtimer

Sitat fra: mroek på mandag 06. april 2020, klokken 12:44
Denne videoen var litt morsom, og er på sett og vis FSD-relatert, selv om bilen knapt beveger seg:

https://www.youtube.com/watch?v=NtYp31spwmA

Det er jo merkelig at bilen husker alle konene hele tiden, og tilsynelatende ikke oppdaterer seg når de fjernes. Nå er jo dette strengt tatt en tullevideo, men den illustrerer vel også at det er et stort forbedringspotensiale. Uten at jeg har noen som helst Tesla-erfaring, så tror jeg at @gr har rett i at de ikke får til full selvkjøring med dagens systemer.
Ikke lett å finne på nye videoer når det gjelder Tesla :) Jeg ville gitt denne videoen terningkast 6, for noe helt nytt og orginalt. Skummet litt igjennom, men jeg så hele :+1:

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på mandag 06. april 2020, klokken 12:56
Men vet ikke om det er 2020.12.x eller FSD-computer som er årsaken.

En del som har oppgradert fra AP2.5 til HW3.0 på utenlandske forum melder at den er mer smooth, så jeg tipper HW.

Full selvkjøring på annet enn motorvei om sommeren kommer neppe før HW5 eller HW6 kommer om en ti års tid, tenker jeg.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

#13
Sitat fra: mroek på mandag 06. april 2020, klokken 12:44
Denne videoen var litt morsom, og er på sett og vis FSD-relatert, selv om bilen knapt beveger seg:

https://www.youtube.com/watch?v=NtYp31spwmA

Det er jo merkelig at bilen husker alle konene hele tiden, og tilsynelatende ikke oppdaterer seg når de fjernes. Nå er jo dette strengt tatt en tullevideo, men den illustrerer vel også at det er et stort forbedringspotensiale. Uten at jeg har noen som helst Tesla-erfaring, så tror jeg at @gr har rett i at de ikke får til full selvkjøring med dagens systemer.
Knallbra video som på mange måter oppsummerer alle problemene med kamerapakken til Tesla (og, totalt off topic, hvor mye bedre en video blir av smilende mennesker..). Selv så nært at ultralyd/radar kan måle avstand, så blir det trøbbel. Ser ut som kanskje det hvite feltet på stolpen går i ett med betongen under garasjeporten (som gjør at den deles i to), og jentungen er tydeligvis for liten til at hun av en eller annen grunn utelukkes av kriterier bilen har lært. Hadde de hatt lidar hadde det ikke vært tvil om verken hvordan objektene så ut eller hvor langt unna de var. Begge deler hadde altså vært løst.

Edit: Men må legge til at jeg ikke ser helt det at den husker kjeglene, det virker som den legger på en firkant rundt objektene som har vært der, men forsvunnet, den kjører jo også gjennom de når de har fått firkant.

mroek

Sitat fra: gr på mandag 06. april 2020, klokken 14:53
Hadde de hatt lidar hadde det ikke vært tvil om verken hvordan objektene så ut eller hvor langt unna de var. Begge deler hadde altså vært løst.
Det er helt riktig, men Elon er vel innbitt motstander av lidar, så det får vi neppe se på en Tesla i nær fremtid.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA