Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørehistorikk og forbruk og slikt i Carwings

Startet av Elvind, onsdag 28. mars 2012, klokken 08:59

« forrige - neste »

Elvind

Jeg får stort sett kontakt med bilen gjennom carwings (PC og Android), det vil si at jeg kan se ladestatus og status på klimaanlegg, og styre disse.

Jeg får imidlertid ikke opp noen historikk over kjøringen, det står bare bindestreker der det skal være tall.

Må jeg aktivere noe spesielt i bilen for at den skal rapportere slike data til Carwings?
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

masae

Ser du nylig fikk bilen din, og jeg tror svaret er at du må kjørt litt før du kan få statistikk på Carwings-siden. Tror bilen bare laster opp data om dette omtrent en gang i døgnet.

Fikk min Leaf i går, og jeg har også ingenting inne på disse sidene selv om fjernstyringen fungerer utmerket.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

RuneW

Det må nok gå et par-tre dager før det blir noe greie på, ja.

Bilen min rapporterer til Nissan-serverene ca kl 09:00 hver dag.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

dissern

Man må vel også trykke "OK" på berøringsskjermen hver gang man starter bilen og skal kjøre for å gi tillatelse til at bilen kan samle informasjon og videresende denne. Uten en slik bekreftelse så overføres ingen data. Såvidt jeg har skjønt.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

RuneW

Sitat fra: dissern på onsdag 28. mars 2012, klokken 14:27
Man må vel også trykke "OK" på berøringsskjermen hver gang man starter bilen og skal kjøre for å gi tillatelse til at bilen kan samle informasjon og videresende denne. Uten en slik bekreftelse så overføres ingen data. Såvidt jeg har skjønt.

Nei, det er sant. Og på den måten kan man jukse vilt for å komme høyt på rankingen også...

Ligger f.eks. jobben 10 km unna og 500 meter høyere, kan man la være å trykke ok på vei til jobb og trykke ok på vei fra jobb. Dermed kan man oppnå helt usannsynlige forbrukstall. Det er ingen tvil om at dette (eller noe lignende) blir gjort når man ser på noen av tallene folk oppnår...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Elvind

Ok. Men om det oppdateres klokka 9 hver dag, burde vel kjørehistorikken for mandag vært tilgjengelig i går ettermiddag?

Får ikke opp noen tall nå heller.

Er det noen måte å unngå å måtte trykke ok hver gang man skal kjøre på? Virker veldig tungvint og unødvendig.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

RuneW

Sitat fra: Elvind på onsdag 28. mars 2012, klokken 15:22
Er det noen måte å unngå å måtte trykke ok hver gang man skal kjøre på? Virker veldig tungvint og unødvendig.

Nei. Ikke hvis du vil registrere kjøringen (eller få tilgang til forbruksdata på den store skjermen?).

Nissan vet om at alle klager på dette, for å si det sånn. Det er opp til Nissan å evt gjøre noe med det.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Elvind

Registrerer bilen data uavhengig av om jeg trykker ok, eller vil jeg heller ikke på den store skjermen få tilgang til data om kjøring når jeg ikke har trykket ok?
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

RuneW

Slik jeg har opplevd det, så får jeg ikke tilgang til kjøredata på storskjermen uten at jeg har trykket ok (det er mulig jeg har misforstått).

Om bilen uansett registrerer dataene (i betydningen lagrer lokalt)  aner jeg ikke, men det hadde ikke forundret meg.

Er det forresten noen som vet om hele kjøreturen blir registrert hvis man trykker ok litt ut i kjøreturen? Eller blir bare distansen fra man trykker ok til man slår av bilen lastet opp?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ovev

Fra man trykker OK. Har glemt å trykke OK på et par turer og de ble registrert med færre km enn de var på.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Elvind

I går kveld trykket jeg inn knappen for å deaktivere timer, fordi jeg ville ha bilen på 100% i dag i stedet for 80%. Da jeg sjekket statusen på Carwings nå nylig, fikk jeg beskjed om at batteriet var 0% oppladet og at det ikke ladet. Rekkevidde var da selvsagt 0 km.

Ble veldig bekymret for hva jeg hadde satt på i bilen som står og trekker strøm. Prøvde å oppdatere Carwings på nytt under frokosten, og da fikk jeg brått opp et batterinivå på 100%. Må si jeg håper det er det siste som er riktig... Gidder ikke stikke ned 10 etasjer for å sjekke før jeg skal ut og kjøre om et kvarter, men vi får se hvor det bærer da.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

Aspiranten

Antar at det siste var riktig siden du ikke har logget deg inn igjen for å fortelle oss hva du oppriktig mener om Carwings?  :D

Jeg skjønner godt at du ikke hadde de beste følelsene en liten stund der...
Nissan Leaf

Morbus_76

Hei

Har nå kjørt Leaf siden midten av november, men får ikke opp noe historikk inne på Nissan.no/YouPlus

Noen forslag?
Trykker stortsett ok alle ganger vi kjører. Logger inn på carwing både via pc og mobil for å styre lading og klima uten problemer...

Jostein.
Melhus
Hvit Leaf (levert 12/12/11)

Elvind

Det var heldigvis 100% som var riktig ;) Kan det være at den ladet "mer enn 100%", og slik tippet rundt til 0%? Er kanskje vanskelig det i den digitale verden?

Jeg har nå hatt bilen helt siden mandag, og ikke fått opp noen kjørehistorikk på YouPlus og slikt. Tror ikke jeg har like mye tålmodighet som deg som har ventet siden november, før jeg tar kontakt med forhandleren om dette.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

RuneW

Sitat fra: Elvind på fredag 30. mars 2012, klokken 13:27
Det var heldigvis 100% som var riktig ;) Kan det være at den ladet "mer enn 100%", og slik tippet rundt til 0%? Er kanskje vanskelig det i den digitale verden?

Jeg har nå hatt bilen helt siden mandag, og ikke fått opp noen kjørehistorikk på YouPlus og slikt. Tror ikke jeg har like mye tålmodighet som deg som har ventet siden november, før jeg tar kontakt med forhandleren om dette.

Ta kontakt med forhandleren om dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA