Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bransje i store problemer - Én av fire frykter konkurs

Startet av HCO, torsdag 02. april 2020, klokken 17:23

« forrige - neste »

HCO

Med overgangen til internett-salg og nesten vedlikeholdsfrie biler tenker jeg at dette kanskje ville skjedd uansett, men at bransjen da ville fått bedre tid til omstilling.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Electric cars in Norway

#2
Ja, jeg tror du har rett i det. Men trist utvikling da, synes nå jeg da. 

Vi trenger bilbutikker også - ikke bare sitte på nettbrett hjemmefra og bestille biler. Vi trenger også service på elbiler og det er bilskader osv. :D  Men internett salg av bil kommer nå... Tesla best  og deretter Polestar har kommet lengst der. Bra :+1:

Kopi fra broom nyheten:

Tallene vitner om en bransje i store problemer. At en av fire av våre medlemmer er redd de kan stenge dørene for godt er ufattelig. Økningen på over 3.000 permitterte fra et allerede høyt nivå er alarmerende.

HCO

Trist for de ansatte som rammes, men dette er en bransje som har stukket fingrene i ørene og sunget "lalala" litt for lenge.

Jeg kommer ikke til å savne årlige servicer til 8-10.000 kroner.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

turfsurf

Internettsalg og service steder som er merkeagnostiske er det vi trenger. Krav om tilgang til deler og service apparat.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hgs

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. april 2020, klokken 19:34
Ja, jeg tror du har rett i det. Men trist utvikling da, synes nå jeg da. 

Ikke veldig trist. Er det en nisje som godt kan reduseres kraftig er det fordyrende salgsledd velkjent for lettsindig omgang med fakta. Mye bedre at pengene kundene bruker på bil går rett til produsent. Klart vi behøver verksteder, men da først og fremst uavhengige (og med bedre kompetanse på elbiler)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Electric cars in Norway



Ikke veldig trist. Er det en nisje som godt kan reduseres kraftig er det fordyrende salgsledd velkjent for lettsindig omgang med fakta. Mye bedre at pengene kundene bruker på bil går rett til produsent. Klart vi behøver verksteder, men da først og fremst uavhengige (og med bedre kompetanse på elbiler)
[/quote]

Vel vel, det er lov å være uenig om man trenger salgsleddet i en bilorganisasjon. Jeg  mener de er viktige for ikke alle vil handle bil bare ved hjelp av internett. Men det er lov å være nytenkende rundt dette.

Klykken

Ekstrautstyr og tilvalg må selvsagt gjøres lettere. Nytter ikke å kalle utstyr for f.eks for professional eller business-skjerm/radio/Bluetooth, hvor det ene gjør at noe annet du har valgt faller bort. Og utstyr med rare akronymer bør forsvinne. Kalle en spade for en spade, så kan alle få til det selgeren klarer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på fredag 03. april 2020, klokken 23:48
Kalle en spade for en spade, så kan alle få til det selgeren klarer.
Helt riktig. Det de driver med er bare oppsalg. Man kjøper en pakke hvor man får med masse utstyr man ikke ønsker fordi det er en eller to ting i den som ville vært dyrere å kjøpe utenom. Enkle, mindre pakker som er forståelige burde vært normen. F.eks vinterpakke, underholdningspakke, logistikkpakke osv.

Hvis man ser på prisene på ekstrautstyr her i landet hos de såkalte tyske premiummerkene og sammenligner med andre land så er det lett å skjønne at noen går med store overskudd.

Modellen til Tesla er eksemplarisk i så måte, i utgangspunktet like nettopriser verden over.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Ja, men Tesla har litt av samme tendenser (for å redusere antall konfigurasjoner), med at vi for eksempel måtte punge ut med 50 lapper for å få rattvarme.. (og en haug med andre ting vi ikke hadde interesse av). Syns knapt det er noe bedre enn hos BMW eller Audi. Men fordelen er at det er lett oversiktlig hos Tesla. Hos de andre er det jammen ikke godt å vite hva som forsvinner eller legges til med det ene eller andre.

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på søndag 05. april 2020, klokken 06:36
50k ekstra for rattvarme? Kan du forklare den?
De la vinterpakken inn i premiumpakken som kostet 50k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bno

Sitat fra: gr på lørdag 04. april 2020, klokken 22:09
Ja, men Tesla har litt av samme tendenser (for å redusere antall konfigurasjoner), med at vi for eksempel måtte punge ut med 50 lapper for å få rattvarme.. (og en haug med andre ting vi ikke hadde interesse av). Syns knapt det er noe bedre enn hos BMW eller Audi. Men fordelen er at det er lett oversiktlig hos Tesla. Hos de andre er det jammen ikke godt å vite hva som forsvinner eller legges til med det ene eller andre.
Jeg er fan av Tesla og vil kjøpe meg en MY. Det sagt så ser man at Tesla jobber med å være vertikalt integrert selskap som Sony og Apple. Nå med modell Y xvis så har man designet det slik at ingen ettermarked felger passer bilen. Må kjøpe de som Tesla tilbyr. Slik jeg har forstått det. De økte prisene nylig, men de som har bestil og betalt 15000 (ikke meg) om de ville ha tilhengerfeste som nå tilbys så må de også betale den nye prisen og da blir det som en fortalte med hans konfig  50000 for hengerfeste...Tesla driver ikke veldedighet de heller. Supernettverket har hver enkelt bilkjøper (ikke modell 3) vært med å sponset. Vel bare noen tanker om en potensielle dyre (apple) Tesla produkt. Kvaliteten har da heller ikke nådd opp. Men bevares. Takke meg til Tesla og ikke et salgspalass til Møller.

Daniel_0007

Sitat fra: bno på søndag 12. april 2020, klokken 20:46
Sitat fra: gr på lørdag 04. april 2020, klokken 22:09
Ja, men Tesla har litt av samme tendenser (for å redusere antall konfigurasjoner), med at vi for eksempel måtte punge ut med 50 lapper for å få rattvarme.. (og en haug med andre ting vi ikke hadde interesse av). Syns knapt det er noe bedre enn hos BMW eller Audi. Men fordelen er at det er lett oversiktlig hos Tesla. Hos de andre er det jammen ikke godt å vite hva som forsvinner eller legges til med det ene eller andre.
Jeg er fan av Tesla og vil kjøpe meg en MY. Det sagt så ser man at Tesla jobber med å være vertikalt integrert selskap som Sony og Apple. Nå med modell Y xvis så har man designet det slik at ingen ettermarked felger passer bilen. Må kjøpe de som Tesla tilbyr. Slik jeg har forstått det. De økte prisene nylig, men de som har bestil og betalt 15000 (ikke meg) om de ville ha tilhengerfeste som nå tilbys så må de også betale den nye prisen og da blir det som en fortalte med hans konfig  50000 for hengerfeste...Tesla driver ikke veldedighet de heller. Supernettverket har hver enkelt bilkjøper (ikke modell 3) vært med å sponset. Vel bare noen tanker om en potensielle dyre (apple) Tesla produkt. Kvaliteten har da heller ikke nådd opp. Men bevares. Takke meg til Tesla og ikke et salgspalass til Møller.

Aner ikke hvor du har lest det om felgene, hadde de gjort det og solgt i europa hadde de nok fått smekk fra eu, ser bla tsportline har felger til model y.
Hengerfeste var samme med model 3 og, tok en stund før det kom hengerfeste der, kjipt med prisøkning men det er ikke tesla sin feil, er norske økonomien som baserer seg på olje som har gått dundas
Model 3 2019 LR Rwd

bno

#14
Følger med på Munroe teardown av MY  se av av videoene...


https://youtu.be/qrO5RAfSKwo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA