Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bransje i store problemer - Én av fire frykter konkurs

Startet av HCO, torsdag 02. april 2020, klokken 17:23

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:41
Jeg tenker at hvis man har økonomi til å kjøpe en helt ny bil, så er man i posisjon til å gjøre noen valg.

Ethvert bilkjøp er et utslag av at man har mulighet til å gjøre økonomiske valg. Det er dyrt å ha bil, og hadde det ikke vært for at jeg trengte bil for å kunne besøke familie, så hadde jeg klart meg greit med kollektiv og bilpool-løsning. Pga lang avstand, så ble bilpool en dyr løsning, og egen bil ble langt mere fristende.

Mitt valg stod mer eller mindre mellom å kjøpe en brukt bil eller ny elbil. Finansieringsmessig og total-kostnadsmessig kom det relativt likt ut, og da ble valget en ny og sikker elbil med lave driftskostnader. Jeg hadde ike kunne strekke budsjettet til å kjøpe en ny BMW f.eks, selv om kjøpsprisen og finansieringen hadde kommet likt ut. Det sørget de andre kostnadene for.

Ett lite eksempel der altså.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Det er selvfølgelig en utfording at utvalget på bruktmarkedet foreløpig er begenset, særlig hvis man trenger plass. Da blir det fort dyrt.

Derfor er f.eks MG et forståelig valg. En rimelig bil med relativt god plass, og akseptabel rekkevidde.

Sikter man seg inn på Polestar derimot, så har man andre valg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mroek

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:16
Sikter man seg inn på Polestar derimot, så har man andre valg.

Hva står man igjen med om man ikke vil ha Tesla? Jeg ser ikke noen gode konkurrenter i samme størrelse/prisklasse/rekkeviddeklasse.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

automat

Sitat fra: mroek på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:28
Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:16
Sikter man seg inn på Polestar derimot, så har man andre valg.

Hva står man igjen med om man ikke vil ha Tesla? Jeg ser ikke noen gode konkurrenter i samme størrelse/prisklasse/rekkeviddeklasse.
Mustang. Litt ribba e-tron 50 eller eqc. Brukt i-pace. Id-3 . Vision iV. Eller bite i seg Teslafobien og gå for TM3 eller TMY.

Men man må være forberedt på å ikke få oppfyllt alle personlige preferanser.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mroek

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:49
Sitat fra: mroek på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:28
Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:16
Sikter man seg inn på Polestar derimot, så har man andre valg.

Hva står man igjen med om man ikke vil ha Tesla? Jeg ser ikke noen gode konkurrenter i samme størrelse/prisklasse/rekkeviddeklasse.
Mustang. Litt ribba e-tron 50 eller eqc. Brukt i-pace. Id-3 . Vision iV. Eller bite i seg Teslafobien og gå for TM3 eller TMY.

Men man må være forberedt på å ikke få oppfyllt alle personlige preferanser.

Det siste der er jo et vesentlig poeng. Ingen av de du nevner er aktuelle for mitt vedkommende, av forskjellige årsaker. Jeg kan ikke si at jeg har Teslafobi, jeg kan bare ikke utstå interiøret i TM3 eller TMY. Den dårlige kvalitetskontrollen liker jeg heller ikke, selv om jeg har inntrykk av at servicesentrene stort sett rydder opp.

Denne diskusjonen dreier seg forsåvidt ikke om mine preferanser heller, dette går jo på at noen mener at vi bør straffe Kina gjennom å ikke kjøpe biler produsert der. Jeg ser at det argumentet kan ha en viss gyldighet, men hvorfor skal man spesifikt kun se på biler? Det er enormt mye av det vi kjøper og omgir oss med til daglig som er produsert i Kina (også komponenter til europeiskproduserte biler, som nevnt), og det er så godt som umulig å unngå at man personlig bidrar til handel med Kina.

Hva gjelder Polestar, så er den produsert i Kina, men i hovedsak utviklet i Sverige. Er det formildende på noen måte?

Så har vi Tesla. Bilene som kommer til Norge har inntil nå vært produsert i USA (selv om det garantert er komponenter fra Kina også i disse). Tesla har også fabrikk i Kina, hvor de produserer hele biler. De er med andre ord også en bilfabrikant som opererer i Kina, selv om bilene som produseres der foreløpig ikke importeres til Europa. Burde man ikke da også straffe Tesla gjennom å ikke kjøpe deres biler, eller er det greit så lenge de bilene som kommer til Norge er skrudd sammen utenfor Kina?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Daniel_0007

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:49
Sitat fra: mroek på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:28
Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:16
Sikter man seg inn på Polestar derimot, så har man andre valg.

Hva står man igjen med om man ikke vil ha Tesla? Jeg ser ikke noen gode konkurrenter i samme størrelse/prisklasse/rekkeviddeklasse.
Mustang. Litt ribba e-tron 50 eller eqc. Brukt i-pace. Id-3 . Vision iV. Eller bite i seg Teslafobien og gå for TM3 eller TMY.

Men man må være forberedt på å ikke få oppfyllt alle personlige preferanser.

xpeng g3 og som er vel nærmest tesla techmessig spørs litt hva man trenger og.
Model 3 2019 LR Rwd

automat

#51
Sitat fra: mroek på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:12

Denne diskusjonen dreier seg forsåvidt ikke om mine preferanser heller, dette går jo på at noen mener at vi bør straffe Kina gjennom å ikke kjøpe biler produsert der. Jeg ser at det argumentet kan ha en viss gyldighet, men hvorfor skal man spesifikt kun se på biler? Det er enormt mye av det vi kjøper og omgir oss med til daglig som er produsert i Kina (også komponenter til europeiskproduserte biler, som nevnt), og det er så godt som umulig å unngå at man personlig bidrar til handel med Kina.


Mer enn å straffe Kina, så handler dette om å motvirke at dette diktaturet får verdensdominans.

Å slutte å kjøpe produkter som inneholder kinesiske komponenter blir for privatpersoner en umulighet.

Men er det ett område der våre personlige valg kan ha en påvirkning, så er det nettopp bilkjøp. Kinesiske biler er et enkelt produkt å plukke ut. Nest etter bolig, er biler det vi bruker mest penger på når vi handler. Og en stor andel av pengene havner i produsentlandet. Kina har i liten grad kommet på verdensmarkedet nå det gjelder biler, og vi kan bidra til at de ikke gjør det.

Hvorvidt man definerer Polestar som svensk eller kinesisk, får bli opp til ens egen samvittighet. Eller om man i det heletatt bryr seg om personlig ansvar.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: mroek på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:12
Så har vi Tesla. Bilene som kommer til Norge har inntil nå vært produsert i USA (selv om det garantert er komponenter fra Kina også i disse). Tesla har også fabrikk i Kina, hvor de produserer hele biler. De er med andre ord også en bilfabrikant som opererer i Kina, selv om bilene som produseres der foreløpig ikke importeres til Europa. Burde man ikke da også straffe Tesla gjennom å ikke kjøpe deres biler, eller er det greit så lenge de bilene som kommer til Norge er skrudd sammen utenfor Kina?
Det er jo ikke svart/hvitt dette her. I det store og hele skulle man unngått handel med Kina totalt, men det er jo så godt som umulig hvis man ikke bor på egen gård og driver naturbruk uten moderne hjelpemiddel.

At Tesla har egen fabrikk i Kina handler vel om at Tesla skal overleve, og fullføre sin misjon. I det minste kan de sikre bedre arbeidsvilkår (om de gjør det vet jeg ikke). Alle de store Europeiske bilfabrikkene har vel tilstedeværelse i Kina, hovedsaklig via partnerskap.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: mroek på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:12

Så har vi Tesla. Bilene som kommer til Norge har inntil nå vært produsert i USA (selv om det garantert er komponenter fra Kina også i disse). Tesla har også fabrikk i Kina, hvor de produserer hele biler. De er med andre ord også en bilfabrikant som opererer i Kina, selv om bilene som produseres der foreløpig ikke importeres til Europa. Burde man ikke da også straffe Tesla gjennom å ikke kjøpe deres biler, eller er det greit så lenge de bilene som kommer til Norge er skrudd sammen utenfor Kina?

For å svare på denne delen også:
Tesla har, som flere andre bilprodusenter, etablert produksjon i Kina, for å få tilgang til det kinesiske markedet. Og pengene som genereres av salget, kommer fra Kina. Tesla er vel den utenlandske produsenten som har fått best vilkår. Selv om denne produksjonen bidrar til kinesiske arbeidsplasser, går overskuddet riktig vei, altså ut av Kina.

Tilbake til det konkrete spørsmålet: Vi kan ikke boikotte alle som handler med Kina. Derfor vil jeg si at det er innafor å handle Tesla (og andre merker i samme situasjon), selv om de også har produksjon der. Å kjøpe en kinesiskprodusert Tesla i Norge derimot, finner jeg mer problematisk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mroek

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:51
Men er det ett område der våre personlige valg kan ha en påvirkning, så er det nettopp bilkjøp. Kinesiske biler er et enkelt produkt å plukke ut. Nest etter bolig, er biler det vi bruker mest penger på når vi handler. Og en stor andel av pengene havner i produsentlandet. Kina har i liten grad kommet på verdensmarkedet nå det gjelder biler, og vi kan bidra til at de ikke gjør det.

Hvorvidt man definerer Polestar som svensk eller kinesisk, får bli opp til ens egen samvittighet. Eller om man i det heletatt bryr seg om personlig ansvar.

Hvor stor andel av komponenter til en bil (som er skrudd sammen et annet sted) kan være produsert i Kina før man bør ha dårlig samvittighet? Og mener du virkelig at det er helt OK å kjøpe biler fra en gitt produsent, hvis bare eksemplaret du kjøper er skrudd sammen et annet sted, selv om denne produsenten er tungt inne med produksjon i Kina (f.eks Tesla)?

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:19
Det er jo ikke svart/hvitt dette her. I det store og hele skulle man unngått handel med Kina totalt, men det er jo så godt som umulig hvis man ikke bor på egen gård og driver naturbruk uten moderne hjelpemiddel.

At Tesla har egen fabrikk i Kina handler vel om at Tesla skal overleve, og fullføre sin misjon. I det minste kan de sikre bedre arbeidsvilkår (om de gjør det vet jeg ikke). Alle de store Europeiske bilfabrikkene har vel tilstedeværelse i Kina, hovedsaklig via partnerskap.

Det er nok sannsynlig at det vil bli økt produksjon av biler i Kina fra flere produsenter, og flere produsenter har etter hva jeg har forstått planer om å produsere hele biler i Kina (Audi e-tron, for eksempel), så det blir nok bare vanskeligere å unngå kinesiskproduserte biler fremover.

Jeg synes fremdeles det er vanskelig å forstå hvorfor det kan settes et hardt skille på at bilene er skrudd sammen i Kina, kontra at komponentene er produsert der, men sammenstillingen skjer et annet sted. Er det slik at arbeiderne (i Kina) som lager komponenter har så mye bedre kår enn de som skrur sammen biler?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Sitat fra: mroek på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:42
Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:51
Men er det ett område der våre personlige valg kan ha en påvirkning, så er det nettopp bilkjøp. Kinesiske biler er et enkelt produkt å plukke ut. Nest etter bolig, er biler det vi bruker mest penger på når vi handler. Og en stor andel av pengene havner i produsentlandet. Kina har i liten grad kommet på verdensmarkedet nå det gjelder biler, og vi kan bidra til at de ikke gjør det.

Hvorvidt man definerer Polestar som svensk eller kinesisk, får bli opp til ens egen samvittighet. Eller om man i det heletatt bryr seg om personlig ansvar.

Hvor stor andel av komponenter til en bil (som er skrudd sammen et annet sted) kan være produsert i Kina før man bør ha dårlig samvittighet? Og mener du virkelig at det er helt OK å kjøpe biler fra en gitt produsent, hvis bare eksemplaret du kjøper er skrudd sammen et annet sted, selv om denne produsenten er tungt inne med produksjon i Kina (f.eks Tesla)?

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:19
Det er jo ikke svart/hvitt dette her. I det store og hele skulle man unngått handel med Kina totalt, men det er jo så godt som umulig hvis man ikke bor på egen gård og driver naturbruk uten moderne hjelpemiddel.

At Tesla har egen fabrikk i Kina handler vel om at Tesla skal overleve, og fullføre sin misjon. I det minste kan de sikre bedre arbeidsvilkår (om de gjør det vet jeg ikke). Alle de store Europeiske bilfabrikkene har vel tilstedeværelse i Kina, hovedsaklig via partnerskap.

Det er nok sannsynlig at det vil bli økt produksjon av biler i Kina fra flere produsenter, og flere produsenter har etter hva jeg har forstått planer om å produsere hele biler i Kina (Audi e-tron, for eksempel), så det blir nok bare vanskeligere å unngå kinesiskproduserte biler fremover.

Jeg synes fremdeles det er vanskelig å forstå hvorfor det kan settes et hardt skille på at bilene er skrudd sammen i Kina, kontra at komponentene er produsert der, men sammenstillingen skjer et annet sted. Er det slik at arbeiderne (i Kina) som lager komponenter har så mye bedre kår enn de som skrur sammen biler?

Var visstnok en undersøkelse på dette i USA etter gjentatte oppfordringer om å kjøpe amerikansk, at amerikanske biler brukte langt mere Asia-deler enn asiatiske bilprodusenter. Men de sørget for noen svært viktige komponenter, som de ikke satte ut til andre land for å produsere.

Altså er det ingen garanti ved å kjøpe europeiske biler heller, før man kjenner leverandørsituasjonen godt nok til å faktisk kunne si at man støtter egen produksjon best, og ikke bare antar dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: mroek på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:42

Hvor stor andel av komponenter til en bil (som er skrudd sammen et annet sted) kan være produsert i Kina før man bør ha dårlig samvittighet? Og mener du virkelig at det er helt OK å kjøpe biler fra en gitt produsent, hvis bare eksemplaret du kjøper er skrudd sammen et annet sted, selv om denne produsenten er tungt inne med produksjon i Kina (f.eks Tesla)?


Det du begir deg ut på nå blir en umulig øvelse. Til det er kinesisk produksjon for sammenvevd med verdensøkonomien. Ta heller å snu på det: Hvis man ønsker dempe (ikke stoppe) kinesisk handel, hvor er det best å begynne? Kanskje med produkter som fullt og helt er produsert i Kina, av heleide kinesiske selskap, og der det finnes alternative produkter?

Kineserne er langt fremme på elbilteknologi. Men jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å la de bli for dominerende i et europeisk elbilmarked.

Spør norske fiskeeksportører om  effekten av fredsprisutnevnelser til kinesiske dissidenter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mroek

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. mai 2020, klokken 12:49
Altså er det ingen garanti ved å kjøpe europeiske biler heller, før man kjenner leverandørsituasjonen godt nok til å faktisk kunne si at man støtter egen produksjon best, og ikke bare antar dette.

Nettopp, men det ser for meg ut for at noen i denne tråden mener at det eneste som betyr noe er hvor bilen faktisk er skrudd sammen.

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:19
Det du begir deg ut på nå blir en umulig øvelse. Til det er kinesisk produksjon for sammenvevd med verdensøkonomien. Ta heller å snu på det: Hvis man ønsker dempe (ikke stoppe) kinesisk handel, hvor er det best å begynne? Kanskje med produkter som fullt og helt er produsert i Kina, av heleide kinesiske selskap, og der det finnes alternative produkter?

Kineserne er langt fremme på elbilteknologi. Men jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å la de bli for dominerende i et europeisk elbilmarked.

Spør norske fiskeeksportører om  effekten av fredsprisutnevnelser til kinesiske dissidenter.

Jeg er helt enig i at det er en umulig øvelse, men jeg mener det er tilsvarende umulig å hevde at det er helt OK å kjøpe biler produsert utenfor Kina, helt uavhengig av hvor stor andel kinesiskproduserte komponenter som inngår.

Jeg tror at verdens bilproduksjon allerede er så avhengig av Kina at det er helt håpløst å tro at man kan toe sine hender og ha god samvittighet bare man unngår å kjøpe en bil som er skrudd sammen i Kina. Jeg sier ikke at det er det du (og andre i denne tråden hevder), men det er slik jeg tolker det når jeg leser mellom linjene. Hvis det er en feil tolkning, så korriger meg gjerne.

La meg igjen understreke at jeg ikke støtter regimet i Kina med deres omfattende brudd på menneskerettigheter og annen styggedom de driver med, men jeg godtar ikke det spesifikke premisset om at biler som er skrudd sammen i Kina skal være en større kilde til dårlig samvittighet enn annen handel med Kina.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

automat

Problemet er Kinas dominans, og vår avhengighet av kinesiske produkter. Og nå prøver de å komme inn på et nytt marked de tidligere ikke har lykkes med, bilmarkedet.

Som elbilnasjon nr 1, med svært høy elbilandel, kan Norge være et nøkkelmarked for å komme inn på det europeiske markedet. Hva noen tusen norske elbilister velger å kjøpe, kan derfor få betydning.

Denne kronikken gir forøvrig noen interressante perspektiver om vår avhengighet til Kina:

https://www.minervanett.no/ericsson-kina-nokia/finsk-sisu-eller-svensk-effektivitet/358892
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 15:57
Problemet er Kinas dominans, og vår avhengighet av kinesiske produkter. Og nå prøver de å komme inn på et nytt marked de tidligere ikke har lykkes med, bilmarkedet.

Som elbilnasjon nr 1, med svært høy elbilandel, kan Norge være et nøkkelmarked for å komme inn på det europeiske markedet. Hva noen tusen norske elbilister velger å kjøpe, kan derfor få betydning.

Denne kronikken gir forøvrig noen interressante perspektiver om vår avhengighet til Kina:

https://www.minervanett.no/ericsson-kina-nokia/finsk-sisu-eller-svensk-effektivitet/358892

Interessant debatt dette her :+1: og det er ikke lite komplisert heller.

Når det gjelder kjøp av elbiler så tror jeg dagens ungdom er mindre bilmerke opptatt enn de mer godt voksne "som har hatt Volvo før og vil gjerne ha sine første Volvo el bil også"....

Jeg tror derfor at ungdom i større grad vil kjøpe elbil fra nye og ukjente elbil merker fra Kina. Slik er det bare. Og jeg tror ikke det er noe galt i det heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA