Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bransje i store problemer - Én av fire frykter konkurs

Startet av HCO, torsdag 02. april 2020, klokken 17:23

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Rollep på mandag 11. mai 2020, klokken 11:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. mai 2020, klokken 19:49
-Se opp for kineserne
https://www.elbil24.no/nyheter/se-opp-for-kineserne/72450585
Jeg kommer definitivt ikke å kjøpe kinesbil. Ser ikke noen som helst grunn til å støtte kinesisk industri og arbeidsmarked mer enn vi allerede gjør.

Det samme sa vel folk om japse bilene på 70 og 80 tallet, er litt ironisk at japanske biler utkonkurrerte europerne, mest de britiske og nå kommer kineserne å utkonkerer dem
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 11. mai 2020, klokken 16:33
Sitat fra: Rollep på mandag 11. mai 2020, klokken 11:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. mai 2020, klokken 19:49
-Se opp for kineserne
https://www.elbil24.no/nyheter/se-opp-for-kineserne/72450585
Jeg kommer definitivt ikke å kjøpe kinesbil. Ser ikke noen som helst grunn til å støtte kinesisk industri og arbeidsmarked mer enn vi allerede gjør.

Det samme sa vel folk om japse bilene på 70 og 80 tallet, er litt ironisk at japanske biler utkonkurrerte europerne, mest de britiske og nå kommer kineserne å utkonkerer dem
Forskjellen er at Kina er et diktatur, mens Japan er et demokratisk land.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Roy Aasen


Electric cars in Norway

Her opplever jeg hvertfall at det ikke er helt svart/hvitt. Eller enten eller.... ;D

Vi må samhandle med Kina :+1: men samtidig få Kina gjennom diplomati til å få fjernet diktatur :-1: og få innført mer demokrati :+1:

Økt handel med Kina er derfor viktig av flere grunner. Hvis Kina "lukker" seg mot vesten  så vil verden få et kjempe problem. Men men hva vet jeg....

mroek

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 11. mai 2020, klokken 17:29
Huff og huff, og så jeg som har bestilt kinabil da.
Du er ikke alene, og selv om det absolutt kan argumenteres for at Kina ikke bør støttes, så er det vanskelig å se at selv de mest innbitte faktisk klarer å unngå det. Også biler produsert i Europa har komponenter som er produsert i Kina, så da må man nesten bare lukke øynene for det. Eller helt unngå å kjøpe biler.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Electric cars in Norway

Mrok :+1: helt enig...

Også biler produsert i Europa har komponenter som er produsert i Kina, så da må man nesten bare lukke øynene for det.

RJK

Sitat fra: automat på mandag 11. mai 2020, klokken 16:53
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 11. mai 2020, klokken 16:33
Sitat fra: Rollep på mandag 11. mai 2020, klokken 11:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. mai 2020, klokken 19:49
-Se opp for kineserne
https://www.elbil24.no/nyheter/se-opp-for-kineserne/72450585
Jeg kommer definitivt ikke å kjøpe kinesbil. Ser ikke noen som helst grunn til å støtte kinesisk industri og arbeidsmarked mer enn vi allerede gjør.

Det samme sa vel folk om japse bilene på 70 og 80 tallet, er litt ironisk at japanske biler utkonkurrerte europerne, mest de britiske og nå kommer kineserne å utkonkerer dem
Forskjellen er at Kina er et diktatur, mens Japan er et demokratisk land.

Det samme ble også sagt om koreanske biler, men nå leder de kvalitetsundersøkelser.

Den store forskjellen er at kineserne er så store og så mange, og kontrollerer mange viktige ressurser.   Og de har som mål om å bli størst, noe de med god sannsynlighet vil bli.

Spørsmålet er hvor lenge det hjelper å protestere mot dette ved å kjøpe europeisk, når også disse kjøper mengder av deler og teknologi fra Kina. Så lenge europeiske bilprodusenter, og da fortrinnsvis de tyske, velger å prise seg ut med dyre biler og enda dyrere tillegg under paraplyen "premium", så vil de få kamp fra kineserne, koreanerne og etterhvert kanskje og vietnamesere og indere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK  :+1: tror du er inne på kjernen i saken der.

Dette er krevende, merker jeg. Og her er det ingen klare fasitsvar.

automat

Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 19:18

Det samme ble også sagt om koreanske biler, men nå leder de kvalitetsundersøkelser.

Den store forskjellen er at kineserne er så store og så mange, og kontrollerer mange viktige ressurser.   Og de har som mål om å bli størst, noe de med god sannsynlighet vil bli.

Spørsmålet er hvor lenge det hjelper å protestere mot dette ved å kjøpe europeisk, når også disse kjøper mengder av deler og teknologi fra Kina. Så lenge europeiske bilprodusenter, og da fortrinnsvis de tyske, velger å prise seg ut med dyre biler og enda dyrere tillegg under paraplyen "premium", så vil de få kamp fra kineserne, koreanerne og etterhvert kanskje og vietnamesere og indere.

Det var mer den politiske siden av dette jeg tenkte på. Mange er bekymret over at et diktatur som Kina begynner å få ganske stor makt i verden, takket være sin ekspansive handel og eksport. Penger er et språk kineserne forstår, og hvis man unngår å handle kinesiske produkter, så vil det kunne gjøre en forskjell.

Nå er en total stopp av Kina-handel ikke praktisk mulig, til det gjennomsyrer kinesiske produkter og underleverandører hverdagen vår for mye. Men vi kan la være å kjøpe full-kinesiske biler, som MG, BYD, Xpeng, Byton og Polestar. Og hvis mange nok tenker slik, så betyr det faktisk noe.

En annen lavthengende frukt er å droppe å handle på Ali Express.

Og ja, det vil selvfølgelig koste oss noe. Vi må velge bort lavest mulig pris.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Roy Aasen

Kunne ikke bry meg mindre. Polikk overlater jeg til de som driver med det.


RJK

Sitat fra: automat på mandag 11. mai 2020, klokken 20:42
Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 19:18

Det samme ble også sagt om koreanske biler, men nå leder de kvalitetsundersøkelser.

Den store forskjellen er at kineserne er så store og så mange, og kontrollerer mange viktige ressurser.   Og de har som mål om å bli størst, noe de med god sannsynlighet vil bli.

Spørsmålet er hvor lenge det hjelper å protestere mot dette ved å kjøpe europeisk, når også disse kjøper mengder av deler og teknologi fra Kina. Så lenge europeiske bilprodusenter, og da fortrinnsvis de tyske, velger å prise seg ut med dyre biler og enda dyrere tillegg under paraplyen "premium", så vil de få kamp fra kineserne, koreanerne og etterhvert kanskje og vietnamesere og indere.

Det var mer den politiske siden av dette jeg tenkte på. Mange er bekymret over at et diktatur som Kina begynner å få ganske stor makt i verden, takket være sin ekspansive handel og eksport. Penger er et språk kineserne forstår, og hvis man unngår å handle kinesiske produkter, så vil det kunne gjøre en forskjell.

Nå er en total stopp av Kina-handel ikke praktisk mulig, til det gjennomsyrer kinesiske produkter og underleverandører hverdagen vår for mye. Men vi kan la være å kjøpe full-kinesiske biler, som MG, BYD, Xpeng, Byton og Polestar. Og hvis mange nok tenker slik, så betyr det faktisk noe.

En annen lavthengende frukt er å droppe å handle på Ali Express.

Og ja, det vil selvfølgelig koste oss noe. Vi må velge bort lavest mulig pris.

Problemet er at mange folk ikke kan velge bort lavest mulig pris, for det er nesten eneste måte å få mest mulig ut av pengene man kan rutte med. Jeg skulle gjerne kjøpt "kvalitets"merker av europeisk opprinnelse, og helst de som produseres i Europa. Men selv de er jo svært ofte Kina-produsert, og kvaliteten på mye av det billigere er minst like god. Da smerter det unødvendig å betale dyrt for premium.

På dyre varer som biler, er dette spesielt merkbart. På en klokke, en laptop eller et klesplagg, så er det lettere. Og mange ganger betaler man faktisk for kvaliteten, og pga dette likevel sparer penger i det lange løp fordi klærne/gjenstandene varer lengre.

Her må vi dessverre akseptere at folk kjøper etter det de tror gir mest bruksverdi, så får forbrukerorganisasjoner heller være flinkere å teste produkter slik at kvalitetsforskjellen er merkbar der det gjelder. En opplevd forskjell er ikke mye verdt, når teknisk slitasje ikke nødvendigvis følger i samme spor.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: automat på mandag 11. mai 2020, klokken 20:42
Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 19:18

Det samme ble også sagt om koreanske biler, men nå leder de kvalitetsundersøkelser.

Den store forskjellen er at kineserne er så store og så mange, og kontrollerer mange viktige ressurser.   Og de har som mål om å bli størst, noe de med god sannsynlighet vil bli.

Spørsmålet er hvor lenge det hjelper å protestere mot dette ved å kjøpe europeisk, når også disse kjøper mengder av deler og teknologi fra Kina. Så lenge europeiske bilprodusenter, og da fortrinnsvis de tyske, velger å prise seg ut med dyre biler og enda dyrere tillegg under paraplyen "premium", så vil de få kamp fra kineserne, koreanerne og etterhvert kanskje og vietnamesere og indere.

Det var mer den politiske siden av dette jeg tenkte på. Mange er bekymret over at et diktatur som Kina begynner å få ganske stor makt i verden, takket være sin ekspansive handel og eksport. Penger er et språk kineserne forstår, og hvis man unngår å handle kinesiske produkter, så vil det kunne gjøre en forskjell.

Nå er en total stopp av Kina-handel ikke praktisk mulig, til det gjennomsyrer kinesiske produkter og underleverandører hverdagen vår for mye. Men vi kan la være å kjøpe full-kinesiske biler, som MG, BYD, Xpeng, Byton og Polestar. Og hvis mange nok tenker slik, så betyr det faktisk noe.

En annen lavthengende frukt er å droppe å handle på Ali Express.

Og ja, det vil selvfølgelig koste oss noe. Vi må velge bort lavest mulig pris.
:+1: :+1: :+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 21:44
Her må vi dessverre akseptere at folk kjøper etter det de tror gir mest bruksverdi, så får forbrukerorganisasjoner heller være flinkere å teste produkter slik at kvalitetsforskjellen er merkbar der det gjelder. En opplevd forskjell er ikke mye verdt, når teknisk slitasje ikke nødvendigvis følger i samme spor.
Å alltid gjøre valg etter mest for pengene, og kun se på egen nytteverdi reflekterer jo bra på egoismen som rår i vesten.

Ser jo hvordan det har gått, med klimakrise og pandemi...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mai 2020, klokken 06:20
Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 21:44
Her må vi dessverre akseptere at folk kjøper etter det de tror gir mest bruksverdi, så får forbrukerorganisasjoner heller være flinkere å teste produkter slik at kvalitetsforskjellen er merkbar der det gjelder. En opplevd forskjell er ikke mye verdt, når teknisk slitasje ikke nødvendigvis følger i samme spor.
Å alltid gjøre valg etter mest for pengene, og kun se på egen nytteverdi reflekterer jo bra på egoismen som rår i vesten.

Ser jo hvordan det har gått, med klimakrise og pandemi...

Er jo bere å kjøpe etter mest for pengene, istedet for billigst mulig , uten å egentlig vurdere kvaliteten. Dessuten tror jeg at den egoismen finnes universelt, og ikke bare i vesten. Den store forskjellen er en i utgangspunktet høyere kjøpekraft, men det er ikke alle som har luksusen i å kunne kjøpe etter hva som er politisk mest riktig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Jeg tenker at hvis man har økonomi til å kjøpe en helt ny bil, så er man i posisjon til å gjøre noen valg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA