Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kinabil, nei takk  (Lest 16999 ganger)

automat

• Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
    • Vis profil
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Torz

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #181 på: ſøndag 07. November 2021, klokken 16:18 »
Jeg håper at dette sakte men sikkert synker inn hos flere, og at det på sikt får konsekvenser for deres produktvalg. Jeg tror folk flest har lite bevissthet rundt hva de er med på å støtte opp om, men slikt kan snu. Foreløpig ser det ut til at bedrifter kun tenker profitt, og null politikk. Fremover tror jeg at krav fra kundene gjør at de må tenke annerledes. Vi vil nok også se at en del produksjon fremover kan skje hvor som helst i verden grunnet økende robotisering. Folk hadde kanskje skjønt problemet og hvor avhengig vi har gjort oss av Kina dersom en fikk full stans i all produksjon fra Kina et års tid. Jens Stoltenberg har tydeligvis skjønt alvoret, og han er jo en stemme som folk lytter til vil jeg tro. Kanskje han er en som kan få tema på dagsorden?

THE

• Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #182 på: Torsdag 24. Februar 2022, klokken 20:15 »
Da er det vel på tide å ta opp igjen denne tråden. Kinas reaksjon på invasjonen i Ukraina bør gjøre det vanskelig å forsvare kjøp av kinesisk bil.

Håper vestlige bedrifter begynner å forberede seg på å flytte produksjonen sin ut av kina også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Torz

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #183 på: Onsdag 13. April 2022, klokken 16:33 »
Ukraina-krigen har synliggjort at Kinas strategiske partnerskap med Russland også har innvirkning på europeisk sikkerhet. Dette vil medføre at flere europeiske land vil forsøke å begrense samarbeidet med Kina, og i større grad støtte oppunder USAs balansering av Kina.

Europeiske land erfarer nå sårbarheten ved å være økonomiske avhengig av en uforutsigbar stat, og vil nok forsøke å gardere seg mot å gå i den samme fellen på nytt.

Bekymringen fra Kina er i en helt egen klasse.

https://www.nrk.no/ytring/krigen-endrer-usas-forsvarsstrategi-1.15924930
« Siste redigering: Onsdag 13. April 2022, klokken 17:02 av Torz »

automat

• Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #184 på: Torsdag 07. Juli 2022, klokken 20:18 »
MI5 og FBI med felles Kina-advarsel

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/07/07/195857329/mi5-og-fbi-med-felles-kina-advarsel

«Ifølge McCallum er den kinesiske etterretningen svært tålmodig i sitt arbeid med å skaffe kilder og få tilgang til informasjon, og mange som blir mål for Beijings arbeid, merker det ikke.

(….)

Wray beskrev trusselen fra Kina som en kompleks og vedvarende fare for både USA, Storbritannia og landenes allierte.

Ifølge ham er Beijing fast bestemt på å stjele andre lands forretningshemmeligheter og bruke dem for å etablere dominans i andre lands markeder.»
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Torz

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #185 på: Torsdag 04. August 2022, klokken 19:09 »
Jeg håper folk etter hvert ser hvor alvorlig det er å fortsatt støtte Kina som om ingenting har skjedd. Kinas svar etter Pelosis besøk til Taiwan er på ingen måte en forholdsmessig reaksjon. Dessverre er overreaksjonsmønsteret gjenkjennelig. I samme gate, Kina økte gassimporten fra Russland med 61%. Det er tydeligere enn noen gang hvem som holder sammen. Jeg synes Jens Stoltenberg og Nato er gode når de tør å tydeliggjøre nåtidens største sikkerhetsmessige utfordringer, Russland og Kina.