Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kinabil, nei takk  (Lest 13760 ganger)

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3395
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #165 på: Onsdag 16. Desember 2020, klokken 08:39 »
Et privat aksjeselskap selger kullfelt nær Longyearbyen på Svalbard. Den norske staten viser laber interesse, men kinesiske og russiske interesser er ivrige.

Forfatter Per Arne Totland, som har skrevet en rekke bøker om Svalbard, sier at et kinesisk eierskap kan gi Kina et fotfeste i Arktis som landet ikke har i dag.
– Et salg til kinesiske eller russiske interesser vil synliggjøre svakheter i norsk Svalbard-politikk, sier han til Aftenposten.


Det er neppe kullet som vekker Kinas interesse for å kjøpe kullgruve. Det er nok heller politisk motivert. Måtte bare den norske stat vise litt mer interesse. Argumentasjonen bør være enkel. Norge kjøper rettigheter til kullutvinning for å legge ned gruven.

Les saken på DN: https://www.dn.no/kina-og-russland-interessert-i-kullfelt-til-salgs-pa-svalbard/2-1-931793

En kan i alle fall se for seg et salig kaos av uante juridiske dimensjoner dersom f.eks Kina kjøper rettigheter, og så ønsker å etablere infrastruktur på området under dekke av å ville utvinne kull. Da vil jeg anta at søknader
om å bygge slik infrastruktur går til grunneier - som da IKKE vil være Kina.....
Skjønner ikke at Norge ønsker å ta en slik risiko. Videre skjønner jeg at den som i dag sitter på rettigheten faktisk bruker dette som pressmiddel for å få opp prisen - så her er det mange som ønsker å male sin egen kake......

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2346
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #166 på: Onsdag 16. Desember 2020, klokken 09:56 »
ToWalkOrDrive, jeg synes absolutt at ditt lille flaggskilt gjør seg, men strengt tatt fortjener denne bilen flaggstenger på begge forskjermene. Og da er det kinesisk flagg som gjelder.

Resultatet fra avstemmingen du viser til tar jeg med en stor klype salt. Kan i alle fall ikke helt se for meg at 60% skulle foretrekke en bil på 5,2 m. Enten er det den kinesiske ambassade som har klikket, ellers så er det en stor prosjon ironi der ute.

He he! Tror nesten ikke jeg hadde turt å rullet inn på gårdsplassen med den bilen, med eller uten flagg. Hadde blitt veldig hardt rammet av janteloven med den der. "Hva i h....tror han at han er!!"

Er jo veldig omtenksomt av kineserne å tenke slike sosialistiske tanker at alle skal få bil de har plass i, og spesiallage denne til kinesere og nordmenn som rager 2 meter over bakken (som meg), med unger som nærmer seg det samme. Og at ikke alt skal konstrueres til folk på 1,84m.

Ser ut til at målene gir 1041 liters bagasjerom, men det er sikkert opp til taket, når en kun benytter 5 av de 7 setene.

Er forøvrig enig i at 60% ikke er representativt, men er sikkert 60% av de som fant det verdt å trykke inn på artikkelen, som godt kunne tenkt seg å kjøpe den bilen dersom penger kom flygende ned pipen med julenissen, og kona/mannen og syntes det var en fantastisk idè.

https://hongqinorge.no/?gclid=CjwKCAiA_eb-BRB2EiwAGBnXXhlv_xS3XCiQ3fETBNiOm3OQV9Sxq3oSf77LD4DarWYrc5Wj7O7KmRoC1AUQAvD_BwE
« Siste redigering: Onsdag 16. Desember 2020, klokken 09:58 av ToWalkOrDrive »
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2346
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #167 på: Onsdag 16. Desember 2020, klokken 10:24 »
Et privat aksjeselskap selger kullfelt nær Longyearbyen på Svalbard. Den norske staten viser laber interesse, men kinesiske og russiske interesser er ivrige.

Forfatter Per Arne Totland, som har skrevet en rekke bøker om Svalbard, sier at et kinesisk eierskap kan gi Kina et fotfeste i Arktis som landet ikke har i dag.
– Et salg til kinesiske eller russiske interesser vil synliggjøre svakheter i norsk Svalbard-politikk, sier han til Aftenposten.


Det er neppe kullet som vekker Kinas interesse for å kjøpe kullgruve. Det er nok heller politisk motivert. Måtte bare den norske stat vise litt mer interesse. Argumentasjonen bør være enkel. Norge kjøper rettigheter til kullutvinning for å legge ned gruven.

Les saken på DN: https://www.dn.no/kina-og-russland-interessert-i-kullfelt-til-salgs-pa-svalbard/2-1-931793

En kan i alle fall se for seg et salig kaos av uante juridiske dimensjoner dersom f.eks Kina kjøper rettigheter, og så ønsker å etablere infrastruktur på området under dekke av å ville utvinne kull. Da vil jeg anta at søknader
om å bygge slik infrastruktur går til grunneier - som da IKKE vil være Kina.....
Skjønner ikke at Norge ønsker å ta en slik risiko. Videre skjønner jeg at den som i dag sitter på rettigheten faktisk bruker dette som pressmiddel for å få opp prisen - så her er det mange som ønsker å male sin egen kake......

Jeg er helt enig i at en ikke bør selge til Kina eller Russland, mest fordi den norske staten kan benytte sjansen å blokkere videre kulldrift fra dette området. Kull er helt utdatert, og en bør hindre ekstra utvinning. Norge kan imidlertid ikke nekte selskapet å selge til russiske eller kinesiske interessenter ettersom begge de landene har signert Svalbardtraktaten som gir over 30 land mulighet til å drive jakt, fiske og bergdrift (med mer). Det er kun 2600 som bor på Svalbard, så uansett vil kulldrift fra Svalbard ha liten innvirkning på verden, men er jo greit å gjøre det en kan, og gi et signal. Til sammenligning kommer det 60.000 turister til Svalbard, og de ønsker ikke å se svart snø. Nå skal jeg ikke si om kullkraftverkene er det som har farget snøen svart, men uansett så synes jeg at en heller skal fokusere på forskning som næring, som er den største næringen på Svalbard i dag...så om Norge må punge ut noen millioner på dette området så kan det være en grei investering uansett...og det bør tas av "miljøbudsjettet" og ikke av "investeringsbudsjettet"...

...og om 100 år, når all olje er oppbrukt, og en del atombomber har eksplodert....så kan det være greit å kunne hente opp kull på Svalbard igjen.... https://forskning.no/utenrikspolitikk-krig-og-fred-samfunn/100-atombomber-er-nok-ifolge-forskere/260259
« Siste redigering: Onsdag 16. Desember 2020, klokken 10:31 av ToWalkOrDrive »
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #168 på: Onsdag 20. Januar 2021, klokken 06:54 »
Kina har vært blant president Donald Trumps favorittfiender. Forholdet mellom verdens to største økonomier ser ut til å fortsette å være anstrengt også under president Joe Biden.

Janet Yellen blir sent tirsdag ettermiddag norsk tid intervjuet av finanskomiteen i Senatet, en del av godkjenningsprosessen for å bli ny finansminister. Her kommer Yellen med et meget bestemt angrep på Kina.

– Vi må konfrontere Kinas brutale, urettferdige og illegale praksis, sa Yellen uten å nøle.

Yellen pekte særlig på flere områder der hun mener Kina bryter eller misbruker internasjonale lover og regler, som prisdumping, ulovlig subsidiering, handelsbarrierer og tyveri av patenter og intellektuell eiendom. Toppøkonomen Yellen er tidligere sentralbanksjef.

Selv om Joe Biden har en helt annen tone, er det altså lite som tyder på at president Biden vil la Kina ture frem.

I Kongressen er det også sjelden partipolitisk enighet mellom demokratene og republikanerne om å straffe Kina for det politikerne mener er klare brudd på handelsregler, patenttyveri og ulovlig kopiering.

Les hele artikkelen hos DN https://www.dn.no/utenriks/usa/kina/joe-biden/gnisningene-mellom-usa-og-kina-vil-fortsette-under-joe-biden/2-1-947616

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2346
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #169 på: Onsdag 20. Januar 2021, klokken 10:29 »
Tror gjerne at USA vil klare å argumentere bedre for å få allierte med på importavgifter på varer fra Kina / sanksjoner om de ikke følger reglene, nå når Biden & Co tar over, da det blir mindre fokus på "China Virus" og andre distraherende uttalelser, og mer konkrete ting de vil endre på. En kan jo og tro at Kina nå etterhvert blir mindre avhengig av å måtte eksportere til USA når landet internt utvikler seg bedre mot å bli et I-land, samtidig som de selger varer til hele verden. Er ikke så lenge til økonomien vokser forbi USA's, og uansett om USA ikke liker Kina, så vil de for all del ikke la være å kjøpe billige varer fra dem...Kina er som kvinner...can't live with them and can't live without them...
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-55454146
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #170 på: Onsdag 03. Februar 2021, klokken 19:05 »
Interessante betraktninger som dreier seg om Europas behov for å løsrive seg fra dagens avhengighet til USA og Asia/Kina.

Tyskland spår chipinvesteringer på opptil 50 milliarder euro i Europa
Europeiske land planlegger å subsidiere europeisk produksjon av teknologisk maskinvare. Satsingen faller inn under prosjektet "Important Project of Common European Interest" (IPCEI) - et prosjekt som har som formål å styrke Europas posisjon innen en rekke sektorer.

Denne delen av prosjektet, med initiativtakerne Tyskland og Frankrike i spissen, vil kunne resultere i en samlet investering på 50 milliarder euro, tilsvarende 516 milliarder kroner. De 19 EU-landene i prosjektet vil da stå for mellom 20-40 prosent av investeringene, mens private selskaper vil stå for mellom 60-80 prosent. Det melder Reuters.

En talsmann for datachipprodusenten Infineon Technologies ønsker satsingen velkommen, ifølge Reuters.

Per dags dato er Europa avhengig av USA og Asia for å få tak i datakomponenter, noe covid-19 pandemien har tydeliggjort, melder Reuters.

Tyskland og Frankrike har tatt initiativ til lignende prosjekter tidligere, deriblant i sektorer som battericeller, skytjenester, og kunstig intelligens. Også der har det overordnede målet vært å gjøre Europa mindre avhengig av teknologikjempene USA og Kina.


Hentet fra Dagens Næringsliv.

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #171 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 18:17 »
NATOs sjef Jens Stoltenberg, snakker om utfordringene for neste 10 år. Det er ikke tvil om at trusselbildet endrer seg i takt med tiden, og at Kina ikke akkurat er kjent for å stå på NATOs side. Det er vel nettopp Kinas fremvekst, som beskrives i artikkelen, som jeg mener det er verdt å sette en brems for.

Utfordringene blir stadig mer globale, og overfor TV 2 trekker Stoltenberg blant annet frem ett lands fremvekst, som totalt endrer den globale maktbalansen.

– I flere hundre år har den sterkeste makten vært et land som står oss nær, som deler våre verdier. Først Storbritannia, så USA, sier han.

Men det er i ferd med å endre seg.

– Nå ser vi at det landet som snart har verdens største økonomi er Kina, et autoritært land som ikke deler våre verdier, som ikke tror på demokrati og menneskerettigheter slik vi gjør, sier han, og legger til:

– Kinas fremvekst gjør NATO enda viktigere. I sikkerhetspolitikken spiller størrelse en rolle, og selv ikke USA er store sammenliknet med Kina. Kina har en større befolkning, Kina har snart en større økonomi og Kina har allerede verdens nest største militærbudsjett. De investerer også tungt i nye våpen.


Les artikkelen på TV2 https://www.tv2.no/nyheter/11922007/

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2834
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #172 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 18:29 »
Ja, jeg også merket meg at han sa dette og det er modig av Jens å si dette...

"– Nå ser vi at det landet som snart har verdens største økonomi er Kina, et autoritært land som ikke deler våre verdier, som ikke tror på demokrati og menneskerettigheter slik vi gjør"

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #173 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 08:08 »
Mangelen på datakomponenter rammer alt fra bilprodusenter til pc-brukere. President Joe Biden vil etablere en teknologiallianse. Det vil kreve investeringer tilsvarende månelandingen. USAs president Joe Biden skal undertegne en presidentordre som skal gjøre USA langt mindre avhengig av kinesiske fabrikker og teknologi. Nå skal USA og allierte bygge en «Kina-fri» forsyningskjede for teknologisektoren. Partnerne vil bli bedt om å ha mindre å gjøre med Kina forretningsmessig.

Mangelen på produksjonskapasitet er farlig for den amerikanske økonomien og vår nasjonale sikkerhet. Dette er farlig. Vi kan ikke være avhengig av utenlandske komponenter, sa Demokratenes senatsleder, Charles E. Schumer under en pressekonferanse på tirsdag. Det vil kreve enorme ressurser hvis USA på skal bli ledende. Apple, som er blitt verdens mest verdifulle børsnoterte teknologiselskap, utvikler produktene i USA, men nesten alt av produksjon skjer ved taiwanskeide fabrikker i Kina.


Ja, ikke bare har vi sittet stille og sett på at verdens selskaper flytter produksjonen sin til Kina, vi som forbrukere tar også del i galskapen ved å kjøpe disse produktene uten å blunke. I mange sammenhenger er det bortimot praktisk umulig å finne annet enn Kinavarer, og det er nesten helt utrolig hvor mye av våre daglige ting som nå produseres i Kina. En ting er økonomi, en annen ting er forsvar og fred.

Les hele saken på DN: https://www.dn.no/utenriks/usa/kina/teknologi/usa-skal-etablere-teknologiallianse-for-a-isolere-kina/2-1-968865

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #174 på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 10:21 »
Tesla stenger delvis ned produksjonen grunnet mangel på halvledere. Ref. saken over om avhengigheten til produsentene.

Tesla har begrunnet den midlertidige stansen med at det er en global mangel på såkalte «halvledere», som har som hensikt å lede strøm i bilbatteriene.
Tesla er ikke den første bilprodusenten som har måtte sette produksjonen på pause.
Tidligere denne måneden skrev CNBC at både General Motors, Ford og Honda måtte stenge noen av fabrikkene sine på grunn av mangelen på halvledere.
Mens den tyske bilprodusenten Volkswagen så den kommende krisen allerede i desember, og estimerte at de trolig ville selge 100.000 færre biler i løpet av det første kvartalet.


Les saken i E24: https://e24.no/teknologi/i/x3QGPp/tesla-setter-bilproduksjon-paa-vent-ansatte-blir-bedt-om-aa-ta-ferie

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #175 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 08:47 »
Snart er Europa selvforsynt med batterier til elbiler.

Den innenlandske produksjonen av batterier til elbiler har kommet i fokus, både i Tyskland og i Europa generelt. En ny markedsanalyse fra paraplyorganisasjonen Transport & Environment (T&E), som FAZ har fått tilgang til, slår fast at utrullingen av batterifabrikker i Europa faktisk går raskere enn EU tidligere hadde forventet.

Hele 22 fabrikker er enten allerede i produksjon eller under bygging, hvorav halvparten i Tyskland. Dette betyr at produksjonskapasiteten økes fra 49 GWh i 2020 til 460 GWh i 2025, noe som er nok for en årlig produksjon på rundt åtte millioner elbiler.
Europa har overtatt førsteplassen fra Kina og er nå verdens største marked for elbiler, skriver Wall Street Journal i en analyse.


Egenproduksjon er viktig for å sikre leveranser fra forsyningskjeden (ref. utfordringen i semiconductor markedet), for å skape arbeidsplasser, og å henge med innenfor teknologisk utvikling.

Les hele artikkelen i Teknisk Ukeblad: https://www.tu.no/artikler/snart-er-europa-selvforsynt-med-batterier-til-elbiler/507416?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2021-03-02

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #176 på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 05:11 »
Kineserne vet å gjengjelde om de blir utsatt for kritikk. I motsetning til demokratiske land har styresmaktene god kontroll med folkeopinionen. Artikkelen bør gi noen assosiasjoner til hva vi er med å støtte opp under ved å kjøpe kinesisk produserte varer.

Les artikkelen hos DN: https://www.dn.no/utenriks/kina/xinjiang/hm/hm-utsatt-for-forbrukerboikott-uvitende-og-arrogant/2-1-986950

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #177 på: Tirsdag 30. Mars 2021, klokken 07:26 »
En upålitelig og hevngjerrig handelspartner er overskrift i denne artikkelen.

Kineserne har nulltoleranse for enhver kritikk rettet mot Kina og deres opptreden. De kaller det indre anliggende, og da har ingen andre noe med hva de foretar seg. Det å la være å kjøpe bomull fra steder hvor man antar det drives utstrakt tvangsarbeid er altså et indre anliggende. Jeg tenker på hvilke krav som i dag settes for bedrifter, og av bedriftene selv, for å sikre alle ledd av verdikjeden produserer på en måte som i alle henseende vil tåle dagens lys. Dette mener Kina tydeligvis kjøperne ikke har noe med. Straffen er sanksjoner, og begrunnelsen for sanksjonene grenser til det latterlige. Med seg på laget får Kina sin egen befolkning og voksende skare av inluensere som er tro mot regimet. Produkter og produsenter boikottes nærmest over natten.

– Kina er blitt avslørt som ganske så upålitelig handelspartner og til og med hevngjerrig, sa Australias ambassadør til Kina, Graham Fletcher. Han advarte australske selskaper om ikke å bli for avhengig av det kinesiske markedet. En må bare tenke seg at dere helt uten forvarsel kan miste det kinesiske markedet uten noen som helst annen årsak enn at Beijing har bestemt seg for å sende en melding til regjeringen i Canberra, sa Fletcher.

Jeg er ikke det minste i tvil om at veien videre må innebære å gjøre seg mindra avhengig av Kina, både av det vi kjøper og selger, dessverre. Vi vil selvsagt aldri akseptere å tie fordi vi er redd for konsekvensene. Derfor blir det viktig å legge om, være bevisst, og bidra til en endring.

https://www.dn.no/utenriks/australia/kina/handelskrig/-en-upalitelig-og-hevngjerrig-handelspartner/2-1-989400

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2346
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #178 på: Tirsdag 30. Mars 2021, klokken 09:12 »
Det er ikke dritlett å styre Kina. Ikke lett å innføre demokrati i et så sinnsykt stort land med så mange forskjellige folkegrupper. En ser jo hva som skjedde da Saddam Hussein ble fjernet i Irak...ble bare krig og elendighet....et makt-vakuum selv om vesten prøvde å hjelpe. Kanskje det er det beste at de har en sterk leder som slår ned på oppviglere og kuppmakere...virker jo som at levestandarden har økt hos en veldig stor del av befolkningen. Da de effektivt stoppet Corona og dro ut og festet på diskotek så det ut som en hvilken som helst vestlig feste-by. Kanskje de bare trenger mer tid til å bringe velstand til befolkningen...og alternativet er borgerkriger.
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #179 på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 08:13 »
Norge bør ikke undertegne frihandelsavtale med Kina. USAs tidligere sikkerhetspolitiske rådgiver John Bolton mener Kina er en fare for demokratiske land. Han advarer Norge mot å inngå en tettere handelsforbindelse med kommunistregimet i Beijing. Han advarer også Norge og Vesten mot Kina, som han sier utgjør en eksistensiell trussel mot de vestlige demokratiene.

Gjennom sitt medlemskap i Verdens handelsorganisasjon WTO har Kina fått store fordeler og kan eksportere sine varer over hele verden. Men kineserne gjør det mye vanskeligere for andre land å selge sine varer til Kina.

– De har systematisk stjålet oppfinnelser og åndsverk fra USA, Europa, Japan og andre land. Og de diskriminerer utenlandske selskaper som forsøker å gjøre forretninger i Kina.

Jeg vil tro at en samlet reaksjon fra de demokratiske industrinasjonene vil kunne ha en dramatisk effekt på de kinesiske myndighetene.


Les artikkelen på NRK: https://www.nrk.no/urix/trumps-sikkerhetsradgiver_-_-norge-bor-ikke-undertegne-en-frihandelsavtale-med-kina-1.15443508