Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Torz

Jeg tror ikke at en er forpliktet til å opplyse om opprinnelsesland på bil. Mener det er et krav på matvarer. Det fins en lov som åpner for krav, men da skal kravet spesifiseres i forskrift.

Litt forundret over at Europa får kinabiler fra Tesla all den tid de jo også skulle bygge fabrikk i Tyskland. Enten må dette være midlertidig, ellers så er det at Kina har fått til at Model 3 skal produseres i Kina også for det internasjonale markedet for å gi Tesla tilgang til det kinesiske markedet. Jeg kjenner ikke årsaken, men ble ganske forundret. Skulle gjerne ha visst.

RBK

Er kun modell 3 med minste batteriet som kommer fra Kina. Dette pga. batteriet som er anderledes.
Når fabrikken er klar i Berlin kommer nok alt der.
Tesla klarer ikke å produsere nok i forhold til produskjson, derfor hjelp fra Kina.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Torz

Så innslag på Dagsrevyen i dag. Innslaget dreide seg om Kinas neste 5-årsplan, og målet om å bli totalt selvforsynt. Sjefen selv, Xi Jinping, kom med en oppfordring til sitt folk. Kjøp varer som er produsert i Kina, kjøp kinesiske biler. En slik oppfordring har nok stor betydning i et land som Kina, der man neppe agerer annerledes enn det man blir fortalt av ledelsen. Det er vel en effektiv kroken på døren for import av utenlandske bilmerker.

Først sikrer de altså at produksjon av utenlandske bilmerker legges til Kina, så vil de eksportere av denne produksjonen sammen med egne bilmerker til resten av verden, samtidig som det oppfordres til ikke å importere utenlandske bilmerker. Det er kanskje ikke så rart om noen hever et aldri så lite øyenbryn over handelstaktikken.

Som et lite apropos, jeg var ute for å se på et par høyttalere i prisområdet 10-15k. Merkene het Bose, JBL og Yamaha. Jeg trodde vi snakket om amerikansk, amerikansk og japansk. Joda, men alt var produsert i Kina. Hurra.

Torz

Økt internasjonal skepsis fører Kina inn på et gammelt spor. Landets ledelse oppfordrer folket til nasjonal dugnad for å sikre økonomisk vekst.

Vi står nå overfor dyptgripende endringer vi ikke har sett på hundre år. Under disse omstendighetene må vi satse på sjølberging og selvstendig innovasjon, sa president Xi Jinping. Xi ønsker seg altså flere kinesiske oppfinnere, og at folket kjøper lokale produkt. Strategien er et svar på den økte internasjonale skepsisen til Kina.


Les hele artikkelen hos NRK https://www.nrk.no/urix/sjolberging-er-kinas-nye-moteord-1.15218870

Rosstopher

Mulig kinesere kommer til å kjøpe flere kinesiske biler fremover. Hittil har kinesere helst unngått biler og andre luksusvarer fra kinesiske produsenter. Den kinesiske middelklassen forbinder kinesiske produkter med lav pris, lav kvalitet, og kanskje viktigst av alt, lav status. De som kan velger biler fra utenlandske merker, og de som kjøper kinesiske biler er de som absolutt ikke har råd til noe annet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

DagfinnN

På meget kort sikt kan man få opp internøkonomien ved å handle nasjonale varer. Men samtidig er Kina helt avhengig av å selge varer internasjonalt. Så ingen lettvinte løsninger her.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 29. oktober 2020, klokken 14:32
På meget kort sikt kan man få opp internøkonomien ved å handle nasjonale varer. Men samtidig er Kina helt avhengig av å selge varer internasjonalt. Så ingen lettvinte løsninger her.

Enig Dagfinn. Men er ikke det dette det egentlig det samme som USA holder på med da? På skolen lærte jeg at det var proteksjonisme. Hvis både Kina og USA skal helst kjøpe sine egne elbiler i årene fremover, da sier jeg bare: Houston, we have a problem...

https://snl.no/proteksjonisme

Torz

Ikke noe industriland er mer avhengig av det kinesiske markedet enn Australia. Kina har plassert landet i fryseboksen. Konflikten kan bli alvorligere enn handelskrigen mellom USA og Kina.

Australias statsminister Scott Morrison har støttet en uavhengig granskning på hvor koronaviruset oppstod og hvordan det spredde seg ved begynnelsen av året. Kina har motsatt seg forslaget kraftig og har lagt press på alle land som støtter en granskning.

Den australske økonomien har fått føle Kinas vrede hardest. Kina har gjort det vanskeligere for australske selskaper å eksportere til landet. Ofte dreier det seg om muntlige befalinger til kinesiske importører om å ikke handle med Australia.

Det viser seg gang på gang at det er vanskelig å få til dialog med Kina, som i stedet velger gjengjeldelsestaktikk og å straffe dem som fremmer saker som kan oppfattes som kritikk av kommunistregimet. Det trenger ikke en gang å være kritikk, det er nok at det oppfattes slik. Gjengjeldelsen har ikke nødvendigvis noe med konflikten å gjøre. I denne saken er det snakk om krav om granskning rundt koronavirusets opphav, og straffen for å fremsette et slikt krav er handelsrestriksjoner. Norge har for all del fått føle samme holdning tidligere.

Se artikkel i Dagens Næringsliv: https://www.dn.no/utenriks/australia/kina/handel/kritiserer-kina-for-bollete-oppforsel/2-1-905181

Torz

Kinas eksportvekst i november var den raskeste på nesten tre år og overgikk prognosene, viser offisiell statistikk.

Eksportveksten var på 21,1 prosent sammenlignet med november i fjor. Verdien av eksporten var på 268 milliarder dollar. Stor etterspørsel etter medisinsk utstyr og elektronikk var drivkraft.

Novemberveksten var den største siden februar 2018.

En måling som Bloomberg foretok blant analytikere i forkant av publiseringen av mandagens statistikk, viste at ekspertene så for seg en eksportvekst på 12 prosent.

Importen steg 4,5 prosent i november, svakere enn analytikernes anslag på 7 prosent, og noe lavere enn i oktober.

Kinas handelsoverskudd overfor resten av verden var på 75,42 milliarder dollar i november, en oppgang fra 58,44 milliarder dollar i oktober. Det er det største handelsoverskuddet siden 1990, ifølge Bloomberg News.


Hentet fra E24: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/EpbbKA/kinas-eksport-overgikk-prognoser

Torz

En håndfull selskaper skulle være spydspissen i «Made in China 2025»-ambisjoner om å la Kina bli selvforsynt av avansert elektronikk, dataminne og dataprosessorer innen 2025. Nå rakner drømmen. Kinesiske selskaper har siden finanskrisen for over 10 år siden økt gjelden kraftig. Ambisjonene for mange var å ekspandere for enhver pris uten å tenke på lønnsomhet – også innenfor områder hvor selskapene ikke hadde kompetanse eller erfaring. Nå kommer baksmellen.

Teknologikonglomeratet Tsinghua Unigroup er et av de viktigste selskapene i «Made in China 2025»-strategien, hvor målet er å produsere over 70 prosent av komponenter og prosessorer i Kina innen 2025. I november klarte ikke selskapet å innfri forpliktelsene på et obligasjonslån på 1,3 milliarder yuan.

Tsinghua Unigroup er kontrollert av investeringsselskapet Tsinghua Holdings, som eid av Tsinghua University. President Xi Jinping og andre kommunisttopper i den kinesiske ledelsen har sin bakgrunn fra eliteuniversitet. Tsinghua Holdings har investeringer, aksjer andre verdier på over 600 milliarder kroner i balansen.

Huawei var på god vei til å bli verdens største smarttelefonprodusent og hovedleverandør til 5G-utbyggingen før USA satte en stopper på ambisjonene ved å innføre eksportrestriksjoner på amerikansk teknologi og direkte forbud på å benytte selskapets teknologi. Selskapets smarttelefoner har forsvunnet fra vestlige markeder da de ikke kan benytte den offisielle versjonen av operativsystemet Android, som utvikles av amerikanske Google.

Made in China 2025

- I langtidsstrategien «Made in China 2025», som ble lansert i 2015, skal Kina bli verdens mest innovative industrinasjon i 2025.
- Det er identifisert ti satsingsområder – blant annet førerløse biler, neste generasjon mobiltelefonnett (5G), marineteknologi, miljøteknologi, kunstig intelligens (AI) og avanserte databrikker.
- Den kinesiske staten står klar med kapital og subsidier til selskaper som deltar.
- En viktig del av strategien er å bli mer selvforsynt og mindre avhengig av teknologistormaktene.
- Vestlige land mener Kina har skaffet seg tilgang til teknologi via ulovlige metoder, blant annet ved å tvinge selskaper til å dele teknologi med lokale partnere.
- I den første runden med straffetoll fra USA mot kinesiske produkter inngikk varer som er en del av «Made in China 2025»-programmet.


Les hele artikkelen på DN https://www.dn.no/utenriks/kina/tsinghua-unigroup/xi-jinping/gjeldsmareritt-og-knuste-drommer-for-storselskaper/2-1-928107

Torz

Hongqi blir enda et nytt kinesisk bilmerke på det norske markedet. Dette er virkelig en pampebil for kinesiske statsledere. Navnet betyr «røde fane». Jeg vil tro at et så tydelig kommunistsymbol neppe blir den helt store suksessen i Norge, men jeg kan ta feil. Overskriften i artikkelen lyder «Rolls-Royce skal ta Norge med storm». Vi får vente og se.

Artikkel på Din side https://dinside.dagbladet.no/motor/rolls-royce-skal-ta-norge-med-storm/73158596

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Torz på mandag 14. desember 2020, klokken 20:48
Hongqi blir enda et nytt kinesisk bilmerke på det norske markedet. Dette er virkelig en pampebil for kinesiske statsledere. Navnet betyr «røde fane». Jeg vil tro at et så tydelig kommunistsymbol neppe blir den helt store suksessen i Norge, men jeg kan ta feil. Overskriften i artikkelen lyder «Rolls-Royce skal ta Norge med storm». Vi får vente og se.

Artikkel på Din side https://dinside.dagbladet.no/motor/rolls-royce-skal-ta-norge-med-storm/73158596

Ser i artikkelen at 3659 personer har trykket "YES!!!" om de kunne være interessert på de 5 dagene artikkelen har vært fremme. Jeg synes den er kul. Aller helst kunne jeg tenkt å fått noen kommunist-parti-logoer på siden, bare for å ta den heeelt ut. Sånn at det blir et litt ironisk tilsnitt til det hele...som jeg kan gjemme meg bak når moralens bødlere banker på døren...

Dette er vel den ENESTE "stasjonsvognen"/bilen med stort bagasjerom...det vil si...jeg har ikke sett det ennå, men blir sikkert bra når bilen er 5,20 lang og bakerste rad kan legges ned, samtidig som den har takrails og hengerfeste.
Stusser litt på at rekkevidden for den billigste bare er 5 mil kortere enn Premium, selv om Premium har mye større batteri....hmmm....
Tesla Model Y                         2021-

Torz

ToWalkOrDrive, jeg synes absolutt at ditt lille flaggskilt gjør seg, men strengt tatt fortjener denne bilen flaggstenger på begge forskjermene. Og da er det kinesisk flagg som gjelder.

Resultatet fra avstemmingen du viser til tar jeg med en stor klype salt. Kan i alle fall ikke helt se for meg at 60% skulle foretrekke en bil på 5,2 m. Enten er det den kinesiske ambassade som har klikket, ellers så er det en stor prosjon ironi der ute.

Tjomsas

Jeg stemte nei. Mest fordi jeg syns det er en harry og stygg bil, ikke fordi den er kinesisk  :D

Torz

Et privat aksjeselskap selger kullfelt nær Longyearbyen på Svalbard. Den norske staten viser laber interesse, men kinesiske og russiske interesser er ivrige.

Forfatter Per Arne Totland, som har skrevet en rekke bøker om Svalbard, sier at et kinesisk eierskap kan gi Kina et fotfeste i Arktis som landet ikke har i dag.
– Et salg til kinesiske eller russiske interesser vil synliggjøre svakheter i norsk Svalbard-politikk, sier han til Aftenposten.


Det er neppe kullet som vekker Kinas interesse for å kjøpe kullgruve. Det er nok heller politisk motivert. Måtte bare den norske stat vise litt mer interesse. Argumentasjonen bør være enkel. Norge kjøper rettigheter til kullutvinning for å legge ned gruven.

Les saken på DN: https://www.dn.no/kina-og-russland-interessert-i-kullfelt-til-salgs-pa-svalbard/2-1-931793

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA