Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Overgangen fra S til 3

Startet av Cowboystrekk, lørdag 28. mars 2020, klokken 09:30

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Etter 6.5år i S60 kjøpte vi en 3 SR+ for noen uker siden. Så langt har den overgått forventningene og det er få ting jeg savner med S.

Bedre med 3:
- Fysisk mindre så lettere å parkere
- Mye bedre seter
- Mye bedre regenerering når det er kaldt. Får brukbart med regen selv etter et døgn utenblading med et par minus ute uten forvarming, i S var det 'regen disabled' om utetemp var rundt 5C eller lavere noen timer.
- Mye lavere forbruk, merkes med 400kg mindre, litt bedre aerodynamikk og mer effektiv motor. Ligger ca 20% lavere på forbruk, spesielt oppover i høydemeter bruker den lite. Bruker klimatipsene med vifte på 2 og luft på vindu og fører, slår range mode i S lett.
- Hengerfeste og takrails gir mye mer frihet og muligheter.
- Litt bedre ytelser.
- Bedre takhøyde baki.
- Bedre støyisolert.
- Mer praktisk inni med lommer i dørene, midtkonsoll, lommer på ryggen av forsetene og kleskrok av alle ting over vinduene bak, ungene bruker det som solskjerming ;)

Bedre med S:
- Litt bredere i baksetene.
- Større og mer praktisk bagasjerom både foran og bak.
- Programmerbare scrollehjul på rattet.
- Gratis superlading.
- Tøffere frontlykter.

Alt i alt er 3 en mye bedre bil på nesten alt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jokke

Går fra X75D til M3P på mandag, blir spennende  :)

Klykken

#2
For oss, som trenger litt mer plass, blir jo det det største ankepunktet, og dessverre gjør at 3eren er uaktuell. Derfor blir det Y eller nyere (brukt) S, mest sannsynlig. Jeg heller mer mot sistnevnte, mens sambo liker mer suv-aktige biler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cowboystrekk

Jepp, hadde vi trengt barnevogn fremdeles måtte vi nok droppa 3.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Motorwatt

@Cowboystrekk: Du sammenlikner med en 5 år gammel S med det minste batteriet, så vil vel tro at flere punkter måtte revurderes hvis du hadde sammenliknet med en ny S?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Enig med siste. Det er tross alt en nyere bil du bytter til. Jeg er dog enig med Cowboystrekk i mye av det han skriver som er positivt med TM3. Er mye bra for penga, men en helt ny S er nå blitt enda bedre. Spesielt mht rekkevidde, understell og isolering.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Cowboystrekk

Jepp, skrev om min overgang, har prøvd 2017 TMS og det var noe helt annet :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øggen

Sitat fra: jokke på lørdag 28. mars 2020, klokken 10:14
Går fra X75D til M3P på mandag, blir spennende  :)

Hold meg oppdatert e du snill. Sitte med samme planer.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jokke


TeslaK

Vi har 3 barn og da tror jeg det blir for trangt i baksetet med Model 3. Model Y kunne fungert ift. bagasjerom men den er jo fortsatt like smal i baksetet.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Slarre40

Sitat fra: TeslaK på lørdag 28. mars 2020, klokken 21:53
Vi har 3 barn og da tror jeg det blir for trangt i baksetet med Model 3. Model Y kunne fungert ift. bagasjerom men den er jo fortsatt like smal i baksetet.

Har du mer enn ett barn med barnesete kan du nok bare drømme om å klemme 3 kids bak ja.
Vi har to relativt smale isofix-seter, og da er det fullt. Man KAN klemme inn et tredje barn i midten, men det er veldig vanskelig å administrere setebelter. Det går for en og annen turen i halvåret, men hver dag? Nei takk.
Samme om barne kun har belteputer. Det blir trangt på benken.
Trondheim

Cowboystrekk

Sitat fra: Slarre40 på lørdag 28. mars 2020, klokken 22:01
Sitat fra: TeslaK på lørdag 28. mars 2020, klokken 21:53
Vi har 3 barn og da tror jeg det blir for trangt i baksetet med Model 3. Model Y kunne fungert ift. bagasjerom men den er jo fortsatt like smal i baksetet.

Har du mer enn ett barn med barnesete kan du nok bare drømme om å klemme 3 kids bak ja.
Vi har to relativt smale isofix-seter, og da er det fullt. Man KAN klemme inn et tredje barn i midten, men det er veldig vanskelig å administrere setebelter. Det går for en og annen turen i halvåret, men hver dag? Nei takk.
Samme om barne kun har belteputer. Det blir trangt på benken.
vi har 2 barneseter og 3 barn i TM3. Går helt fint, største som sitter uten er 11 år, har greit med plass. I TMS gikk 3 barneseter fint baki. Skal du ha 3 seter må du være litt selektiv, vi har bevisst valgt relativt smale seter, men bare blant se som skårer bra i tester.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Counterpointer

Sitat fra: Øggen på lørdag 28. mars 2020, klokken 15:20
Sitat fra: jokke på lørdag 28. mars 2020, klokken 10:14
Går fra X75D til M3P på mandag, blir spennende  :)

Hold meg oppdatert e du snill. Sitte med samme planer.
Nå har ikke jeg kjørt X75, men jeg hadde en X100P i et par døgn og den var mulig å sette til 75 effekt. Har nå kjørt Model 3 preformance i over ett år.

Gled dere sier jeg Kjørefølelsen er en helt annen verden, samme med prestanda og rekkevidde.

Men husk at dører må åpnes og lukkes manuelt samt at du sitter på bakken i forhold

daggad

Jeg synes også at det futuristiske og enkle interiøret fortjener en kommentar. Føler at S er litt utdatert på det området.
Men S er fortsatt en flott bil selv etter alle disse årene.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Øyvind.h

S og X får antakelig en oppfriskning av interiøret snart. Men jeg tror ikke det blir like rimelig og enkelt som Model 3/Y interiøret. Det skal være dyrere og mer påkostede modeller.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA