Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hankook vs Falken

Startet av thoslags, fredag 27. mars 2020, klokken 17:51

« forrige - neste »

thoslags

Hei. Lurer på ka dekk eg skal velge på mine 21". Ferdig omlagt og montert skal dekkverkstedet eg bruka ha 13000 for Falken og 11000kr for Hankook. Trenger innspill/erfaringer.
Er ganske så viktig for meg å ha et stille dekk. Men om dekket er stille til å begynne med, men blir bråkete ved litt slitasje så er det bedre å ha et dekk som holder seg noen lunde stille heile tida. Har hatt Hankook før på en bmw med bakhjulstrekk og syntes at det var gode dekk som holdt seg lenge. Men er usikker på korleis dei er på en Tesla med 21". Har lest endel positivt om falken mtp støy. Det er snakk om Falken Azenis FK ‪510. Men er usikker på hvilke Hankook de har. 

Takker på forhånd:)

thoslags


Hasse79

Har ingen erfaring med noen av disse du nevner, men har kjørt på både Conti 5P og Michelin SuperSport i 21''. Hadde selv tenkt en del på Falken til neste gang jeg må ha nye dekk (mye pga ønske om lavt støynivå), men etter å ha sett testen i linken under så har jeg slått det i fra meg. Tror aldri jeg kommer til å sko en så tung bil med noe annet en premiumdekk.


https://youtu.be/4NcenJ0zmAY
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

fonberg

Hvis det er viktig for deg å ha stille dekk, selger du dine 21» og kjøper deg 19». Trenger du dekk på 19-tommerne, kjøp Landsail.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

thoslags

#4
Sitat fra: Hasse79 på fredag 27. mars 2020, klokken 22:41
Har ingen erfaring med noen av disse du nevner, men har kjørt på både Conti 5P og Michelin SuperSport i 21''. Hadde selv tenkt en del på Falken til neste gang jeg må ha nye dekk (mye pga ønske om lavt støynivå), men etter å ha sett testen i linken under så har jeg slått det i fra meg. Tror aldri jeg kommer til å sko en så tung bil med noe annet en premiumdekk.


https://youtu.be/4NcenJ0zmAY

Takk for svar :)

thoslags

Sitat fra: fonberg på fredag 27. mars 2020, klokken 23:40
Hvis det er viktig for deg å ha stille dekk, selger du dine 21» og kjøper deg 19». Trenger du dekk på 19-tommerne, kjøp Landsail.

Altså vil ha utseende til 21 og lika en sportslig bil. Har jo tross alt valgt 21". Men  er klart stor forskjell på dekk sjøl på 21", både på slitasje og støy.
Setter stor pris på konstruktive svar som hjelper meg.

Muffinman

Har ikke erfaring med hverken Falken eller Hankook (vel, utenom FK457 i 19" som bråkte alt for mye), men begge merker går for å være solide valg i mellomsjiktet. Hvis støy er viktig i 21" ville jeg aldri valgt annet enn Lexani LX20 for egen del. De ruller også veldig lett og har slitstyrke på linje med sportsdekkene fra Continental og Michelin. Men de er komfortdekk og mangler sportslige egenskaper. Grep på vått og tørt er bra, og man får ingen overraskelser.

thoslags

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. mars 2020, klokken 12:29
Har ikke erfaring med hverken Falken eller Hankook (vel, utenom FK457 i 19" som bråkte alt for mye), men begge merker går for å være solide valg i mellomsjiktet. Hvis støy er viktig i 21" ville jeg aldri valgt annet enn Lexani LX20 for egen del. De ruller også veldig lett og har slitstyrke på linje med sportsdekkene fra Continental og Michelin. Men de er komfortdekk og mangler sportslige egenskaper. Grep på vått og tørt er bra, og man får ingen overraskelser.

Takk for svar:) Ja ut i frå testen linka tidligare her så er både Vredestein og Falken gode alternativ egentlig. Har du noke meir info/tråd /test av dei Lexani dekka?


thoslags

Eg er litt der at om det er 2-3k meir for premium dekk i forhold til midklasse dekk, så velger eg premium. Men er vel en god del meir enn 13k for conti, Michelin elle Goodyear når man skal ha 21".
Har hatt Goodyear før på en VW CC g syns ikkje d var spesielt stille dekk akkurat :/

thoslags

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. mars 2020, klokken 12:29
Har ikke erfaring med hverken Falken eller Hankook (vel, utenom FK457 i 19" som bråkte alt for mye), men begge merker går for å være solide valg i mellomsjiktet. Hvis støy er viktig i 21" ville jeg aldri valgt annet enn Lexani LX20 for egen del. De ruller også veldig lett og har slitstyrke på linje med sportsdekkene fra Continental og Michelin. Men de er komfortdekk og mangler sportslige egenskaper. Grep på vått og tørt er bra, og man får ingen overraskelser.


https://youtu.be/pit7O6x3Mr8

Han her var virkelig ikkje fornøgd:s

Muffinman

Nei, det var han ikke. Men jeg har nå kjørt to sett av disse og er veldig fornøyd, men kunne ønske meg mer slitestyrke.  Har også prøvd Achilles ATR2 som ruller tyngre og mangler litt på våtgrep men er veldig stille, og Winrun R330 som ruller middels, er middels støyende, har gode allroundegenskaper og er veldig slitesterke i billigkategorien. I tillegg har jeg hatt Michelin PS2 og Conti 5P på denne bilen i 21". Av disse er Lexani det desidert stilleste og mest lettrullende dekket. Men jeg kunne fint funnet på å teste Hankook eller Falken (ikke 457 igjen) for å prøve noe nytt. Kjører 45-50.000 i året når det ikke er coronakrise, så jeg blir ikke stuck så veldig lenge om jeg skulle gjøre et bomkjøp :)   Men nå blir nok neste gummihandel vinterdekk til ene bilen i høst.

thoslags

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. mars 2020, klokken 14:23
Nei, det var han ikke. Men jeg har nå kjørt to sett av disse og er veldig fornøyd, men kunne ønske meg mer slitestyrke.  Har også prøvd Achilles ATR2 som ruller tyngre og mangler litt på våtgrep men er veldig stille, og Winrun R330 som ruller middels, er middels støyende, har gode allroundegenskaper og er veldig slitesterke i billigkategorien. I tillegg har jeg hatt Michelin PS2 og Conti 5P på denne bilen i 21". Av disse er Lexani det desidert stilleste og mest lettrullende dekket. Men jeg kunne fint funnet på å teste Hankook eller Falken (ikke 457 igjen) for å prøve noe nytt. Kjører 45-50.000 i året når det ikke er coronakrise, så jeg blir ikke stuck så veldig lenge om jeg skulle gjøre et bomkjøp :)   Men nå blir nok neste gummihandel vinterdekk til ene bilen i høst.

Takk for svar :)

thoslags

Lurer og på ka dimensjon som er best på 21" staggered?  245-35 og  265-35? Eller andre forhold som er bedre? Setter stor pris på å høyre ka dokke andre har valgt.

Muffinman

Original staggered har 8,5" felg foran og 9" bak. Jeg har 9" foran og 10,5 bak, med  245/35-21 foran og 285/30-21 bak. Temmelig lik rulleomkrets på begge. 265 nærmer seg grenseland for hva som er anbefalt på 9" felg, mens 245 er midt i smørøyet. Slik jeg ser det står det vel mellom å kjøre orignale Tesla-dimensjoner med 245/265, eller bare 245 rundt hele. Begge vil fungere, og det blir ikke veldig stor visuell forskjell på bredden uansett om man velger 245 eller 265 bak. Litt ulik dekkstrekk, og kan hende man vil irritere seg over det om man studerer det veldig nøye ;)

thoslags


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA