Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levetid bremseskiver

Startet av Filip86, fredag 27. mars 2020, klokken 17:41

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 27. april 2020, klokken 15:02
16K for skiver og klosser er vel en ganske vanlig pris.
Står det ikke hvor mange arbeidstimer de har stipulert?
Jeg synes det høres stivt ut. Skiver og klosser er da vanligvis ikke så dyrt, og det er en ganske kjapp jobb på de fleste biler. En halvtime per hjul er som regel god tid, så stort mer enn 2 timer for å bytte rund baut burde det ikke ta. Da snakker vi temmelig dyre deler og/eller heftig timepris for å ende opp på 16k.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

ladov

Sitat fra: gr på torsdag 02. april 2020, klokken 12:49
... det er ikke korrosjon som gjør at bremseklossene setter seg fast, det er oppbygning av dritt, dritt som blir som betong når den tørker. Hos meg måtte det hakkes og skrapes bort etter nesten to år uten bremseservice. ...
Dette kan gjerne gjentas. :)

Har opplevd dette på flere av mine egne biler(VW, Renault..). Det fylles opp med dritt som gjør at ikke klossene lenger kan bevege seg fritt. Da kan du få redusert bremseeffekt, overoppheting og unødvendig slitasje på klosser og skiver. Jevnlig vask og spyling kan ikke skade men for min TM3 har jeg uansett bestemt meg for å ta en preventiv bremseservice hver gang jeg bytter fra vinter- til sommerhjul. Gjør du bremseservice ofte blir ikke laget med fastgrodd dritt særlig tykt og du kan ta det med stålbørste. Gjør det sjelden og du må slipe eller skrape det bort.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

np

Fikk bilen tilbake nå. Bak var alt i orden, så de bare sjekket og smurte, foran byttet de pads og brake rotor inkl outer hat, whatever that is. ("Brake service technicians found out that Front Brake Rotors and Pads need replacement due to uneven wear and pitting."). 9K. Uneven wear... Hmm... Men klager ikke.

For første gang ga de meg en X som leiebil, pluss i boka. Fikk FSD3.0 installert også, endelig.

Bør kanskje bytte dekk selv, så man kan sjekke slikt. (Bruker dekkhotell for X'en.)

Forresten, med fare for å gå off topic, ladov, hvordan var overgangen fra Zoe til TM3? :)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

ladov

#33
Sitat fra: np på torsdag 30. april 2020, klokken 17:06
Fikk bilen tilbake nå. Bak var alt i orden, så de bare sjekket og smurte, foran byttet de pads og brake rotor inkl outer hat, whatever that is. ("Brake service technicians found out that Front Brake Rotors and Pads need replacement due to uneven wear and pitting."). 9K. Uneven wear... Hmm... Men klager ikke.

For første gang ga de meg en X som leiebil, pluss i boka. Fikk FSD3.0 installert også, endelig.

Bør kanskje bytte dekk selv, så man kan sjekke slikt. (Bruker dekkhotell for X'en.)

Forresten, med fare for å gå off topic, ladov, hvordan var overgangen fra Zoe til TM3? :)
Hva skal man si? Etter å ha kjørt TM3 litt føltes Zoe så slapp i frasparket at jeg nesten var sikker på at noe var galt med den. :D

Veldig forskjellige biler. Zoen var noe så sjelden som en bil det føltes vemodig å kvitte seg med. Den hadde sine særheter men bortsatt fra lite batteri og tilsvarende lading hadde jeg egentlig lite å utsette på den. Liten og sjarmerende småbil som er helt nydelig all den daglige småkjøringen. :)

TM3 er et helt annet dyr. Kan kalle det Bil2.0 uten å overdrive. Jeg jobber med data og er glad i dingser så da føler jeg meg helt hjemme med oppdateringer annen hver uke og stadig ny funksjonalitet. Av det litt mer jordnære er 3ern nå hovedbilen vår. Med Zoe har vi hele tiden hatt en stasjonsvogn med forbrenningsmotor i bakhånd til alle langturer(som egentlig ikke trengte å være særlig lange). Vi har fortsatt et dieseldyr i garasjen men den brukes lite siden vi ikke lenger trenger bruke den til langturer. Jeg fylte faktisk diesel i dag for første gang siden september(sølte diesel på fingrene..urk). Ønsker egentlig å kvitte oss med den men den er praktisk de få gangene vi trenger to biler.

Edit: Det er mindre plass i TM3 enn de stasjonsvognene vi har brukt før men etter som ungene nå ikke trenger å ha med seg et fjell med greier har den plass nok for oss, selv uten takstativ. Resten av familien digger den også. Eldstemann er like høy som meg og digger at han kan breie seg ut bak. Hun yngste er like glad i dingser som meg og kona synes det er *veldig* stas med så fin bil(hun begynner så smått å sette pris på alle oppdateringene også)

Ble litt off-topic ja. Skulle bare kommentere hvorfor bremseservice er viktig.. :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Skaft

#34
Jeg var nettopp innom SC i forbindelse med bremseservice og noe reklamasjonsarbeid. Fikk melding om at bremsene var slitt ut foran og måtte byttes. Bilen var gått 25000 KM og litt over ett år gammel. Synes det var vel kjapt for en "slitedel" og bli nedslitt. Har vært i lignende situasjon tidligere med nybil som både hadde gått betydelig lengre og som var eldre, dette ble tatt på nybilgaranti/reklamasjon uten diskusjon. Kom overhode ingen vei på SC. Synes det var dårlig håndtert av Tesla. Et argument som gikk igjen fra deres side var at pga. vinter og salt så må bremsene vedlikeholdes jevnlig. Synes bremsene skal tåle dette.

Espen Hugaas Andersen

Tidligere erfaringer er ikke direkte overførbare. De fleste andre bilene man vil ha vært borti har ikke samme fokus på ytelser, så de har som regel mindre bremseskiver. Og ingen regen. Mindre bremseskiver krever mindre bremsing for å blir varme/rene/tørre. Men er langt mindre passende til banekjøring o.l.

Når bremseskiver er utslitt etter bare 25k km ville jeg anta at det er snakk om rust. Da blir km-stand litt irrelevant. Jeg antar det som er verst i forhold til slik slitasje er regelmessig småkjøring i områder med mye salting, med lite langkjøring og lite bremsing. (Det hjelper å sette regen på low om vinteren, slik at man får bremset mer.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Sitat fra: Skaft på onsdag 27. mai 2020, klokken 13:02
Jeg var nettopp innom SC i forbindelse med bremseservice og noe reklamasjonsarbeid. Fikk melding om at bremsene var slitt ut foran og måtte byttes. Bilen var gått 25000 KM og litt over ett år gammel. Synes det var vel kjapt for en "slitedel" og bli nedslitt. Har vært i lignende situasjon tidligere med nybil som både hadde gått betydelig lengre og som var eldre, dette ble tatt på nybilgaranti/reklamasjon uten diskusjon. Kom overhode ingen vei. Synes det var dårlig håndtert av Tesla. Et argument som gikk igjen fra deres side var at pga. vinter og salt så må bremsene vedlikeholdes jevnlig. Synes bremsene skal tåle dette.

Vår har gått 25.570km (14 mnd gammel) og bremsene er knapt slitte (tipper de holder over 50.000km).

Hvis bremsene er nedslitt har du enten kjørt ekstremt aggresivt -eller så har salt gjort at klossene blir sittende fast og sliter ned både skivene og klosser.

Har du et bilde vi kan se?


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Skaft

#37
Det var klossene som var nedslitt har dessverre ikke bilde. Her er det snakk om helt alminnelig kjøring i by. Dersom det kreves ekstra eller utenom vanlig vedlikehold av bremser og klosser bør dette etter min egen oppfatning opplyses om på en mer tydelig måte. I hvert fall når det påstås at klossene skal vare ut bilens levetid (men kun under gitte forutsetninger?) Selvsagt slites klosser ut, men jeg mener de bør tåle mer uansett om det er salt og vinter.

THE

Bremsene foran på X tåler dessverre dårlig norske forhold. Jeg byttet bremseklosser foran i høst, bilen var da gått ca 85000 km på originale klosser, og det var bare klossene på innsiden som var noe spesielt slitt. Rengjorde og smurte godt opp før jeg monterte sammen. Da jeg byttet til sommerhjul, og bilen hadde gått ca 8000 km siden klossebytte, var bremseklossen på innsiden på høyre framhjul så godt som slitt inn til metallet. På vinter kommer salt og dritt inn i kaliper og pakker seg slik at klossene ikke kan bevege seg. På sommer skjer det samme om man kjører en del på grusveier også.

Det er nok å anbefale sjekk, rengjøring og smøring av bremsene, i alle fall foran, hver vår og høst. Om man har litt uflaks så kan bremseklossene "gro fast" likevel, og da tar det ikke lang tid før man er nede på metallet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Stig-Arne

Sitat fra: THE på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:35
Bremsene foran på X tåler dessverre dårlig norske forhold. Jeg byttet bremseklosser foran i høst, bilen var da gått ca 85000 km på originale klosser, og det var bare klossene på innsiden som var noe spesielt slitt. Rengjorde og smurte godt opp før jeg monterte sammen. Da jeg byttet til sommerhjul, og bilen hadde gått ca 8000 km siden klossebytte, var bremseklossen på innsiden på høyre framhjul så godt som slitt inn til metallet. På vinter kommer salt og dritt inn i kaliper og pakker seg slik at klossene ikke kan bevege seg. På sommer skjer det samme om man kjører en del på grusveier også.

Det er nok å anbefale sjekk, rengjøring og smøring av bremsene, i alle fall foran, hver vår og høst. Om man har litt uflaks så kan bremseklossene "gro fast" likevel, og da tar det ikke lang tid før man er nede på metallet.

Har noe lignende på min 2018 TMX

Bilen ble kjørt ca 32 000 km uten bremseservice, dette burde jo vært gjort mye tidligere.
Demonterte klossene selv, og gjorde rent.
Satte så bilen på service hos Tesla, hvor de da byttet klossene fremme samtidig med bremseservice. Dette ble da gjort i Oktober 2019. Kostet med 2000 kr i deler.

Så var det påan igjen i Januar 2020, på ca 38 000 km, hvor jeg ser at det samler seg mye bremsestøv foran på begge sider.
Napper av klossene foran, renser og smører opp.

Skifter så til sommerhjul 01.05.20, hvor jeg smører alle bremsene på bilen. Klossene er nå høvelig jevnt slitt, ca 15,4 mm klosse igjen på forakselen.
Kjører en uke, og legger stadig merke til at det er veldig mye bremsestøv på felgene foran. Selv etter en liten tur på 60 km, så kan jeg dra fingeren over felgen og er svart på fingeren.
Napper av klossene på venstre side, og kan egentlig ikke se noe galt. Men renser og smører opp.
Kontrollerer skivene, disse kan ha en maks slitasje på 2 mm, så måler jeg slitekanten på yttersiden venstre side, og denne er 0,75 mm. Så man kan anta at skivene ikke har veldig lang levetid igjen :(

Er det noe som skuffer meg på denne bilen, så er det virkelig bremsene og dekkslitasje.
Dette var ting jeg overhodet ikke bekymret meg for på min forrige bil, XC70, som gikk 100 000, og ble solgt med halvslitte bremser rundt om. Dekkslitasje fantes ikke.
Og før man nevner vekt, den bilen veide ca 2200 kg, og X`en vår veier ca 2600, så forskjellen er ikke SÅ stor.

Kan forøvrig nevnes at jeg har funnet skiver og klosser til X`en for ca 2500 kr foran. Så er absolutt mulig å komme bedre ut enn hva Tesla klarer å hamle opp med.
Kjører så bile

Øyvind.h

Min hadde gått 72-73.000km når jeg solgte den. Tror ikke Tesla har tatt bremseservice, da jeg har bedt om det men ikke fått noen faktura eller info om det på servicerapport.
Bremsene virket fortsatt helt fine når den ble solgt. Ingenting påpekt på service i hvert fall, noe jeg vil tro de ville gjort om de mente de var slitt?
Jeg vil vel tro bremser/bremseklosser bør byttes i løpet av de nærmeste 20-40.000km, men jaggu ikke sikker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Skaft

Under normale forhold og vanlig bruk skal bremseklosser tåle mer en 25000 km og litt mer en ett år (på en ny bil)før de må byttes ut fordi de er utslitt. Det er min oppfatning og erfaring. Dersom det ikke gjør det, er det også etter min oppfatning en kvalitetssvikt på bremsene som selger av produkt må ta på sin kappe. Det er ikke den dyreste delen å skifte, men det bare er litt irriterende at det er en åpenbar svakhet som blir dyttet over på kunde. Får inntrykk at av argumentene de bruker, er at de rett og slett ikke tåler Norske kjøreforhold og det er ditt problem.

Lynet

Dere som skriver at klosser er utslitt på lav km må sette inn bosted i profilen deres.
Denne slitasjen har ikke noe med km å gjøre. Caliperen er laget i aluminium, klossene i stål. Sammen med salt vil aluminiumen begynne å korrodere. Da blir klossene trege og blir liggende på.
Flere byer bruker magnesiumklorid om vinteren for å dempe støv, dette saltet skal være hissigere enn vanlig sjøsalt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

THE

For min del er det lite kjøring i byer, og ikke korrosjon som har ført til at kloss(er) setter seg. Det er rett og slett så tettpakket med hardpakket drit (sand, støv, gjørme el.l.) på innsiden nederst og bakerst i kaliper at den indre bremseklossen ikke får vandring. Klossen blir også skjevslitt siden den sitter mer fast nede enn oppe. Eneste løsningen jeg kan se er å  demontere hjul og spyle godt rent i kaliper når man har kjørt på grusvei eller veier med saltsørpe. Ved spyling vil man etterhvert fjerne smøremiddelet, så man bør vel trekke ut klossene og smøre glideflater når man først har av hjulet også.

Jeg vil tippe at 4-5 slike behandlinger i året bør være nok for min del med ca 30-40000 km kjørelengde i året. Pga. en del kjøring på grusveier (eller gjørmeveier nå på våren) bør jeg nok ta en rengjøring om sommeren i tillegg til ved omlegging mellom hjulsett og 1-2 ganger i løpet av vinteren. Det som er sikkert er at bremsene på Tesla trenger mye mer kjærlighet enn på noen andre biler jeg har hatt, men til gjengjelde er det befriende lite annet som trenger service med faste intervall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Lynet

Husk at grusveier dynkes med salt for å binde støvet om sommeren.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA