Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levetid bremseskiver

Startet av Filip86, fredag 27. mars 2020, klokken 17:41

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Fikk beskjed om at skivene begynte å bli ganske nedslitt på NAF garantiutløpstest. Forventer å måtte bytte de ved første EU kontroll, altså neste vår, etter kanskje 130k km. (Muligens varer de ikke så lenge, må følge litt med. Er på 102k km nå.)

Har hatt en bremseservice hittil, og tror jeg bruker bremsene mer enn gjennomsnittlig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Khfr

Eg hadde service av bremser då bilen var kjørt 22.000 km- måtte betale for å skifte klosser... no ca 6 mnd etter er bilen (2028 mod) kjørt 29.000 og Tesla melder at skiver og klosser må skiftast... Dette heldt ikkje på ein flekk! Skal ein måtte ta service på bremser ein gang kvar måned?

Khfr

2018 mod sjølvsagt- feite fingrar :)

np

Har kjørt 50+ på halvannet år, ikke engang tenkt på bremseservice. :o Noen lett måte å finne ut om man trenger eller ikke?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

geear

Bilen blir gradvis treg på bremsene, så gradvis, og i kombinasjon med regen, at iallfall ikke jeg egentlig la merke til det. Det begynte egentlig med at jeg syns andre biler jeg kjørte var så sykt brå på bremsene, og så var bilen inne for en reklamasjon, og da påpekte servicetekniker at jeg måtte ta en bremseservice. Da jeg plukket det fra hverandre fikk jeg sjokk. Overraskende at frembremsene i det hele tatt har fungert.  ::)

Øggen

Sitat fra: np på mandag 06. april 2020, klokken 09:00
Har kjørt 50+ på halvannet år, ikke engang tenkt på bremseservice. :o Noen lett måte å finne ut om man trenger eller ikke?

Du finne det dessverre først ut når du plutselig må stoppe for et hinder, og knapt har bremsekraft.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Filip86

Sitat fra: gr på mandag 06. april 2020, klokken 09:21
Bilen blir gradvis treg på bremsene, så gradvis, og i kombinasjon med regen, at iallfall ikke jeg egentlig la merke til det. Det begynte egentlig med at jeg syns andre biler jeg kjørte var så sykt brå på bremsene, og så var bilen inne for en reklamasjon, og da påpekte servicetekniker at jeg måtte ta en bremseservice. Da jeg plukket det fra hverandre fikk jeg sjokk. Overraskende at frembremsene i det hele tatt har fungert.  ::)
Dette stemmer på en prikk, vi hadde loaner og kona syntes den bremset vesentlig bedre enn vår, samt at nesten hver gang vi startet å kjøre ut av garasjen så kom det en "klakk" lyd fremme og man måtte bruke watt pedalen for å få bilen til å trille fremover. Dette begynte å komme oftere, men ifølge Tesla var dette normalt og ingenting å tenke på.
Nå har vi fått (fått og fått...kjøpt...) nye skiver og klosser foran, bilen triller fremover av seg selv med en gang man slipper bremsepedalen etter å ha satt den i drive, samt at forbruket har gått ned bittelitt.

Espen Hugaas Andersen

Har merket at bremsepedalen har mye større vandring før bremsene tar tak, enn på lånebilene jeg har hatt. Tror dette er pga av at skivene er ganske nedslitte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. april 2020, klokken 10:01
Har merket at bremsepedalen har mye større vandring før bremsene tar tak, enn på lånebilene jeg har hatt. Tror dette er pga av at skivene er ganske nedslitte.

Jeg hadde stor vandring, men skivene var fine. Det var klossene som var problemet, de var oppsprukket og dårlige. Dessuten var alt av glidepinner korrodert osv. Byttet klosser og pinner, beholdt skivene. Da ble det bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

#24
Jeg la om til sommerdekk på lørdag og tok bremsene samtidig.
Bilen er nå ett år gammel og har gått 25.000km, mye på saltet veg (E18 og fylkesveier).

* Alle skivene så bra ut, jevn slitasje.
Tipper skivene holder over 100.000km (ingen slitekant, ingen rust).

* Alle klossene så bra ut, ganske jevn slitasje men noen «småhull» i overflaten på den ene (stålfragmenter av pigger som fester seg, ruster og faller av).
Tipper de holder minst 25.000km til.

Foran:
* Pinnene satt «normalt», med dor kom de relativt enkelt ut. Ingen korrosjon men nok møkk til at den ville kommet i løpet av neste vinter
* Ingen tegn etter smøremidler fra Tesla (fabrikk)
* Klossene måtte bankes ut, satt fantastisk godt (jeg måtte demontere for å få de ut)

Bak:
* Ingen tegn til smøremidler fra Tesla
* Klossene var mulig å bevege, men gled dårlig
* Glidepinnene kunne beveges (den ene var litt treg, men løsnet når jeg beveget på den)

Årlig bremservice er helt nødvendig —gjør man det vår og høst sparer man nok en god del penger på klosser og skiver.

Hvis Tesla hadde brukt ordentlige smøremidler, ville problemet vært mindre. Naboen kunne fortelle at enkelte merker har begynt å demontere +smøre bremser på nye biler som en del av klargjøringen.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

np

Vel, la inn servicerequest på bytte av filter og rens av AC grunnet en sur lukt fra AC. Regnet med et estimat på et par lapper, kom tilbake med et estimat på 25 stive laken. De anbefaler 40K/2 års service (kjørt 50K, bilen er 18mnd), som inkl. "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" til 16K ink. mva. Er vel bare å bite i det sure eplet, men tanken ligger jo der "hva om de ikke er så slitt, trengs det virkelig, da?" Skal jo være mindre slitasje enn på en fossilbil som ikke alltid kjører regen... 5 kroner mila i servicekost (hele servicen) synes jeg er noget stivt.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

turfsurf

Sitat fra: np på mandag 27. april 2020, klokken 10:52
De anbefaler 40K/2 års service (kjørt 50K, bilen er 18mnd), som inkl. "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" til 16K ink. mva. Er vel bare å bite i det sure eplet, men tanken ligger jo der "hva om de ikke er så slitt, trengs det virkelig, da?" Skal jo være mindre slitasje enn på en fossilbil som ikke alltid kjører regen... 5 kroner mila i servicekost (hele servicen) synes jeg er noget stivt.
Høres tidlig ut for skiver om de ikke er rustet i stykker. Våre var ikke utslitt etter 87kkm.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: np på mandag 27. april 2020, klokken 10:52
Vel, la inn servicerequest på bytte av filter og rens av AC grunnet en sur lukt fra AC. Regnet med et estimat på et par lapper, kom tilbake med et estimat på 25 stive laken. De anbefaler 40K/2 års service (kjørt 50K, bilen er 18mnd), som inkl. "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" til 16K ink. mva. Er vel bare å bite i det sure eplet, men tanken ligger jo der "hva om de ikke er så slitt, trengs det virkelig, da?" Skal jo være mindre slitasje enn på en fossilbil som ikke alltid kjører regen... 5 kroner mila i servicekost (hele servicen) synes jeg er noget stivt.
Så 16K for bremseskiver og- klosser, pluss jobb?
Var de siste 9K AC, eller ligger det noe mer i "40K/2 års service"?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

np

Sitat fra: kodax på mandag 27. april 2020, klokken 13:26
Sitat fra: np på mandag 27. april 2020, klokken 10:52
Vel, la inn servicerequest på bytte av filter og rens av AC grunnet en sur lukt fra AC. Regnet med et estimat på et par lapper, kom tilbake med et estimat på 25 stive laken. De anbefaler 40K/2 års service (kjørt 50K, bilen er 18mnd), som inkl. "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" til 16K ink. mva. Er vel bare å bite i det sure eplet, men tanken ligger jo der "hva om de ikke er så slitt, trengs det virkelig, da?" Skal jo være mindre slitasje enn på en fossilbil som ikke alltid kjører regen... 5 kroner mila i servicekost (hele servicen) synes jeg er noget stivt.
Så 16K for bremseskiver og- klosser, pluss jobb?
Var de siste 9K AC, eller ligger det noe mer i "40K/2 års service"?
MODEL X CARBON FILTER
WIPER BLADE, DRVR, LHD
WIPER BLADE, PASSENGER, LHD
BRAKE FLUID, DOT 3, EMEA
MX, CFM, COND, IRD SERVICE KIT (Receiver Dryer and Desiccant. Rens AC?)
LITHIUM COIN,3V,560mAh (bytte batt begge fobs)
Til slutt: "Utført arbeid: Brake Caliper Pad Slides and Parking Brake Calipers - Cleaning and Lubrication (With Wheels Removed)" Denne gjøres ikke om "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" byttes, så 1650,- i minus om full pakke bestilles.
Hva er oddsen for at om jeg ber om at bremsene kun byttes om det er nødvendig at de da kun gjør en Cleaning and lubrication, selv om kanskje de ikke trengs å skiftes? Stoler ikke helt på verksteder, må jeg innrømme (etter flere episoder, dog ikke med Tesla).
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Thomas Parsli

Sitat fra: np på mandag 27. april 2020, klokken 14:41
Hva er oddsen for at om jeg ber om at bremsene kun byttes om det er nødvendig at de da kun gjør en Cleaning and lubrication, selv om kanskje de ikke trengs å skiftes? Stoler ikke helt på verksteder, må jeg innrømme (etter flere episoder, dog ikke med Tesla).

16K for skiver og klosser er vel en ganske vanlig pris.
Står det ikke hvor mange arbeidstimer de har stipulert?

Jeg tviler på at Tesla bytter bremsedeler hvis det ikke er nødvendig.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA