Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ?

Startet av Radial, torsdag 26. mars 2020, klokken 21:34

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: andy99 på lørdag 21. august 2021, klokken 18:04
Har ikke fasit, men mener bestemt at ikke oppgitt er se produsentens opplysninger/instruksjonsbok.
Model 3 har også ikke oppgitt taklast, men kan ha det
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=EB93959


Mach-e har også ikke oppgitt taklast, men kan ikke ha det.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=EC69789

Litt merkelig. Begge disse bilene har "ikke oppgitt" på de åpne sidene og "0 kg" på sidene man må logge inn.
Litt rart at ikke SVV oppgir samme info begge steder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Dette har blitt diskutert/skrevet om før, at det er ok med ikke oppgitt så lenge det står i bilens brukermanual, og instruksjonene der følges. Dessverre står det at kun Tesla-godkjent takstativ kan brukes, så de blir vel de buede Tesla-bøylene... Fant ikke taklast oppgitt i manualen, så da er det nok oppgitt på/i forbindelse med stativet, hva som er maks..

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 22. august 2021, klokken 07:23
Dette har blitt diskutert/skrevet om før, at det er ok med ikke oppgitt så lenge det står i bilens brukermanual, og instruksjonene der følges. Dessverre står det at kun Tesla-godkjent takstativ kan brukes, så de blir vel de buede Tesla-bøylene... Fant ikke taklast oppgitt i manualen, så da er det nok oppgitt på/i forbindelse med stativet, hva som er maks..
Ja dette er jeg fult klar over. Men siden det er oppgitt 0kg på SVVs sider, begynner jeg å stusse.
Det avgjørende er vel hva som blir stående i vognkortet, «0kg» eller «ikke oppgitt».
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 10:20
Det avgjørende er vel hva som blir stående i vognkortet, «0kg» eller «ikke oppgitt».
Helt riktig. "0 kg" betyr 0 kg og totalforbud mot å ha noe som helst på taket. "Ikke oppgitt" betyr bare at tallet ikke er ført inn i vognkortet. Biler med "ikke oppgitt" på taklast eller hengervekt kan som regel ha taklast eller tilhenger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. august 2021, klokken 11:11
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 10:20
Det avgjørende er vel hva som blir stående i vognkortet, «0kg» eller «ikke oppgitt».
Helt riktig. "0 kg" betyr 0 kg og totalforbud mot å ha noe som helst på taket. "Ikke oppgitt" betyr bare at tallet ikke er ført inn i vognkortet. Biler med "ikke oppgitt" på taklast eller hengervekt kan som regel ha taklast eller tilhenger.

Our Model S 75D with panorama roof which supports roofrack, it has "ikke oppgitt" in registration. It can support the standard 75kg on the roof.  Just Tesla being lazy not filling it in during registration.

Though, if Tesla is going to mess up and actually write 0 in the vognkort. A lot of people are going to be very unhappy about this. Us included.

But lets just wait and see until the first customer Model Y gets delivered on Tuesday this week.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

LFC

Er det samme takstativet som passer på TM3 og TMY, eller er de forskjellige?
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Handyman

Sitat fra: LFC på tirsdag 15. mars 2022, klokken 22:38
Er det samme takstativet som passer på TM3 og TMY, eller er de forskjellige?
De er ulike. Man kan kun burke de til den modellen de er laget for. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

haah

Takstativ er nå tilgjengelig tesla shop. Hadde nesten gitt opp å få bestilt det :)
Tesla Model Y Longrange FSD
Tesla Model S85 2013-2021 (solgt)

geear

Må bare nevne at dersom man kjører med litt vekt på taket, så lønner det seg å legge bredere folie enn den som følger med. Jeg fikk slitemerker langt nedover (på første Y-en), etter å ha kjørt med takboks full av ski på skikkelig svingete og humpete veier, og en annen tung lang ting (vet ikke når det har skjedd). Det lå sand/skitt mellom gummifoten og lakken, så det har blitt skikkelig sandpapir. Det meste lot seg polere bort, men hadde ikke tålt mange runder til meg den type slitasje.

S4e

Sitat fra: geear på mandag 05. september 2022, klokken 22:36
Må bare nevne at dersom man kjører med litt vekt på taket, så lønner det seg å legge bredere folie enn den som følger med. Jeg fikk slitemerker langt nedover (på første Y-en), etter å ha kjørt med takboks full av ski på skikkelig svingete og humpete veier, og en annen tung lang ting (vet ikke når det har skjedd). Det lå sand/skitt mellom gummifoten og lakken, så det har blitt skikkelig sandpapir. Det meste lot seg polere bort, men hadde ikke tålt mange runder til meg den type slitasje.

Takk for tips!

Hvordan fungerer det med skiboks? Er det et problem at bakluka fort kommer borti bakenden på boksen?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Radial

Sitat fra: S4e på søndag 18. september 2022, klokken 10:27
Sitat fra: geear på mandag 05. september 2022, klokken 22:36
Må bare nevne at dersom man kjører med litt vekt på taket, så lønner det seg å legge bredere folie enn den som følger med. Jeg fikk slitemerker langt nedover (på første Y-en), etter å ha kjørt med takboks full av ski på skikkelig svingete og humpete veier, og en annen tung lang ting (vet ikke når det har skjedd). Det lå sand/skitt mellom gummifoten og lakken, så det har blitt skikkelig sandpapir. Det meste lot seg polere bort, men hadde ikke tålt mange runder til meg den type slitasje.

Takk for tips!

Hvordan fungerer det med skiboks? Er det et problem at bakluka fort kommer borti bakenden på boksen?

På Y kan du justere hvor høyt bakluka åpner ,så det er i praksis ikke ett problem nei.

Men lurt å velge en boks som kan justeres litt, eventuelt er tilpasset Y. Da skal sånnt være tatt hensyn til.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Føler at Model Y har et langt tak, men med min 210cm Thuleboks så setter jeg på begrensning på hvor høyt bakluken åpner. Lar den stikke godt fremover, men luften går gjennom "tunnelen", sånn at ekstraforbruket er lavt.

Model Y har f.eks. større avstand mellom bøylene enn Model 3, og i tillegg er bøylene relativt i vater i forhold til hverandre, mens på Model 3 var fremmerste en del lavere enn bakerst, sånn at takbobser burde snus bak/frem.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: S4e på søndag 18. september 2022, klokken 10:27
Takk for tips!

Hvordan fungerer det med skiboks? Er det et problem at bakluka fort kommer borti bakenden på boksen?
Kommer an på boksen, både hvor den ligger på stativene og hvor lang den er. Her er bilder på min gamle LR:

https://elbilforum.no/index.php?topic=51572.msg1008261#msg1008261

På bildet med luka åpen er den vel satt til å stoppe omtrent 5 cm før normalt. Fungerte veldig fint. Eneste er at den da ble akkurat så lav at jeg kunne dunke borti den med hodet, men ikke noe stort problem.

Packline FX SUV-boksen er egentlig helt prima på Y form/utseendemessig, men den bråker så infernalsk at jeg skulle ha prøvd med en annen boks for å se om det bare er packlinen eller om jeg bare må innfinne meg med at det bråker så mye med glasstak og takboks. Kan ikke huske at det var lignende problem på X5en med panoramatak og Skiguard-boks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA