Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tiårets mest meningsløse dings?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 26. mars 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

Maxwell_400

#30
Jo, Schuko er under visse forutsetninger lovlig ved privat bruk. (NEK400:2018) Men det er ikke noen grunn til å kjøpe "ladestasjonen/skjøtekontakt". Det er enklere, bedre og billigere å sikre med 10A i sikringskapet. Jeg har gått for en annen løsning med industrikontakter.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

z4rd

#31
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 02. april 2020, klokken 22:43
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. april 2020, klokken 22:01
Produktet var ikke lovlig i bruk. Da er det bransjen sin plikt til å stoppe dette.
Jeg drister meg til å sitere nevnte Cirkle-K ansatte, etter at produktet (les: forhåndsbeskrivelsen av et produkt ennå ikke i salg) var oppdatert, slik at det faktisk var lovlig i bruk:
"Da har tiårets mest meninsløse produkt blitt oppdatert"

Ta gjerne kontakt med juridisk avdeling hos din arbeidsgiver, og sjekk om dette tilfredsstiller Cirkle-K sin standard for omtale av konkurrerende virksomhet. Ville egentlig ha forundret meg.

Ellemelle, jobber du for HR i nevnte selskap? Hvis ikke, så kan du sikkert la dette ligge. Folk flest (les: forbrukere) setter pris på at folk med detaljkjennskap sier fra. Det er ingen skade skjedd her utover at de som prøver å selge dette produktet har villedet forbrukere. Om dette er med viten og vilje eller amatørskap spiller egentlig ingen rolle. Du angriper feil mann. Jeg tenker at det går en grense for å flytte fokus fra kjernen i saken her...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Ferry

Men hva er disse forutsetningene? At kontakten er montert med elbilading som formål før et visst årstall? Og eller oppfyller alle krav? Eller er det noen andre unntak?

Ellemelle

Sitat fra: z4rd på fredag 03. april 2020, klokken 09:55
Ellemelle, jobber du for HR i nevnte selskap? Hvis ikke, så kan du sikkert la dette ligge. Folk flest (les: forbrukere) setter pris på at folk med detaljkjennskap sier fra. Det er ingen skade skjedd her utover at de som prøver å selge dette produktet har villedet forbrukere. Om dette er med viten og vilje eller amatørskap spiller egentlig ingen rolle. Du angriper feil mann. Jeg tenker at det går en grense for å flytte fokus fra kjernen i saken her...
Vi snakker om to kommersielle aktører, Cirkle-K og Elbilhjelpen.no AS, som latterliggjør konkurrende virksomheter.

Jeg har absolutt ingenting med dette tulleproduktet å gjøre, men jeg skal sende tips til Cirkle-K om denne tråden.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på fredag 03. april 2020, klokken 11:11
Vi snakker om to kommersielle aktører, Cirkle-K og Elbilhjelpen.no AS, som latterliggjør konkurrende virksomheter.
Nå gikk vel begge disse i utgangspunktet ut som privatpersoner, ikke som representanter for firmaet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ferry på fredag 03. april 2020, klokken 09:58
Men hva er disse forutsetningene? At kontakten er montert med elbilading som formål før et visst årstall? Og eller oppfyller alle krav? Eller er det noen andre unntak?
Det må være stikkontakter som er montert m.t.p elbillading etter forskriftene på det gjeldende tidspunktet, evt modifisert etter gjeldende krav. I dag vil det si bl.a b-vern og begrenset med 10A sikring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

Bare så det er klart, alt jeg skriver på elbilforumet gjør jeg som privatperson. Jeg har heller ikke på noen måte gitt fra meg min grunnlovsgitte ytringsfrihet ved ansettelse hos min arbeidsgiver. Men tilbake til sak.

For de som ikke har fått med seg hva dette produktet nå, etter diverse teoretiske oppdateriger skal være:

Produktet skal monteres i stedenfor en vanlig stikkontakt på en ladekurs. Det betyr at det er samme krav til 10A sikring, jordfeilbryter TypeB og kabling, som med vanlig stikkontakt. Kokongen har et vanlig stikkontakt, og er altså ikke noe man kan plugge en mode3 kabel med type2 kontakt i. Det blir dermed helt feil å kalle dette for en ladestasjon eller hjemmelader. 

Ved bruk av ladekabel med kladd, av noen kalt nødlader, sender bilen et pilotsignal til ladekladden om å sette på strøm, slik at bilen får ladet eller får strøm til f.eks forhåndsvarming. Etter endt lading, eller når bilen ikke trenger strøm, sender bilen et pilotsignal (fjerner signalet) til ladekladden, og ledningen blir da strømløs. Det er dermed et minimal strømtrekk fra en ordinær stikkontakt når kladden er "stand by".

Kokong boksen fra Lightcircle skal altså settes på en ordinær ladekurs istedenfor den vanlige stikkontakten. Det man oppnår da, er i følge Lightcircle at strømmen kuttes når ladingen er fullført. Denne funksjonen ligger allerede i ladekladden, så dette er unødvendig. Konkongen skal også kutte strømmen dersom bilen forsøker å lade mer enn på 10A. Dette styres allerede av ladekladden, med pilotsignalet den sender til bilen. Dessuten er sikringen i sikringsskapet allerede på 10A og dermed er det ikke nødvendig med enda en bryter for dette. Kokongen skal også hindre "stress" fra vekten av ladekladden fordi Kokongen skal monteres på veggen. Hvorfor dette skal hjelpe er for meg noe uklart...

Produsenten hevder at Kokongen skal hindre varmgang i type2 kontakten mot bilen. Det er ytterst sjelden at det er noe problem, særlig ikke på 10A lading, da type2 pluggen er beregnet på mye høyere laster over lang tid. Videre hevder produsenten at det kan oppstå varmgang i schuko pluggen. Det stemmer. Derfor har de fleste bilprodusenter lagt inn en temperaturføler i schuko-pluggen for å stoppe lading ved varmgang. Kokongen har ikke vært markedsført med noe temperatursensor i kontakten.

Ønsker man en rimeli løsning for lading av elbil, vil det være mye bedre å kjøpe en rimelig brukt ladestasjon på finn.no, eller en enkel billig ladestasjon fra f.eks folkeladeren, Elbilhjelpen eller andre. Disse kan ofte monteres på eksisterende kurs til frittliggende garasje og da får man ekte ladestasjon, med samme ladefart som med Kokongen. Går man litt høyere opp i pris kan man kjøpe Easee gjennom elbilforeningen til 7000kr , eller kjøpe en pakke med Easee ladestasjon inkludert 32A 3-fas installasjon for 14.000kr hos en bensinstasjonskjede.

Hilsen Lars
Som uttaler seg som privatperson og elbilentusiast i et håp om å hjelpe dagens og morgendagens elbilbrukere til et tryggere og bedre bilhold. Det har jeg gjort siden jeg begynte med elbiler i 1996, med jobb i Elbilforeningen og oppstart av Elbilforumet i 2004. 

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Speeder

Sitat fra: Ellemelle på fredag 03. april 2020, klokken 11:11
Sitat fra: z4rd på fredag 03. april 2020, klokken 09:55
Ellemelle, jobber du for HR i nevnte selskap? Hvis ikke, så kan du sikkert la dette ligge. Folk flest (les: forbrukere) setter pris på at folk med detaljkjennskap sier fra. Det er ingen skade skjedd her utover at de som prøver å selge dette produktet har villedet forbrukere. Om dette er med viten og vilje eller amatørskap spiller egentlig ingen rolle. Du angriper feil mann. Jeg tenker at det går en grense for å flytte fokus fra kjernen i saken her...
Vi snakker om to kommersielle aktører, Cirkle-K og Elbilhjelpen.no AS, som latterliggjør konkurrende virksomheter.

Jeg har absolutt ingenting med dette tulleproduktet å gjøre, men jeg skal sende tips til Cirkle-K om denne tråden.

Produktet er jo ingen konkurent til nevnte aktører, det er mer Elco dobbel schuko og eventuelt industristikk.
Artikkelen er forresten nå fjernet fra tu.no, merkelig.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Ellemelle

#38
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 03. april 2020, klokken 13:00
Hilsen Lars
Som uttaler seg som privatperson og elbilentusiast i et håp om å hjelpe dagens og morgendagens elbilbrukere til et tryggere og bedre bilhold. Det har jeg gjort siden jeg begynte med elbiler i 1996, med jobb i Elbilforeningen og oppstart av Elbilforumet i 2004. 
Veldig lang forklaring, men du enser ikke å se det enkle prinsippet at når du som selger av ladeløsninger i et selskap som selger ladeløsninger kritiserer kvaliteten på en konkurrentens produkter (som ennå ikke er i salg!), så kan du ikke påberope deg å uttale deg som privatperson.

La oss si at en selger av bilforsikringer i Gjensidige her på forumet sier at Storebrands bilforsikringer er et makkverk og ikke verdt prisen i det hele tatt, tror du virkelig at det holder at "han sier dette som privatperson"?

Edit:
Jeg ser nå at selv i forsvarstalen din, der du selvsagt uttaler deg som privatperson, prøver du å pushe produkter som Cirkle-K selger og produkter som elbilhjelpen.no selger. 

Pinlig.

Lars C. Krogenæs

Hei Ellemelle

Jeg ser hva du skriver og er uenig med deg, men lar det ligge. Jeg er mer opptatt av sak, enn meg som person.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Jeg jobber IKKE hos noen ladeleverandør, og det der produktet der er ingenting annet enn ren svindel.

Påstander fra nettsiden:

"Kokong EV10 er beregnet for fast installasjon av godkjent elektriker for å lade din elektriske eller hybridbil hjemme eller på hytta. Du bruker den til Mode 1 eller Mode 2-lading i stedet for den gamle eller vanlige stikkontakten ("Schuko")."

- Eller du kan bare bruke en Elko stikkontakt til 99,- kroner. De gjør akkurat det samme, siden begge deler må sikres med jfb. type B og 10A sikring i sikringsskap eller underfordeling.

"Visste du at opptil 63% av EV / PHEV eiere lader ved å koble direkte inn i stikkontakten hjemme? Det er farlig og i noen land ulovlig, i Norge for eksempel. (kilde: elbilforeningen, elbil.no) elbil.no)."

- Der det er ulovlig å plugge rett i stikkontakt hjemme, er det akkurat like ulovlig å plugge i dingsen de selger. Og skal du ha inn elektriker for å gjøre dingsen lovlig, så kan du altså like godt installere en vanlig stikkontakt i stedet for dingsen til 2499,-.

"Kokong EV10 er en automatisk elektrisk kontroller som overvåker og kontrollerer lasten, begrenser automatisk til 10A og kutter strøm dersom over dette. Den er montert på veggen, og har plass til ladekabelen for å ta bort vektstress på Shuko stikkontakten, noe som også håndheves av DSB i Norge."

- Sikringen i sikringsskapet kutter også strømmen om du overbelaster kursen - som SKAL være på 10A i dag. Altså nok en gang ingenting utover standard installasjon og en schuko-stikk. Jeg skjønner ellers ikke helt hvor den har plass til ladekabelen, da det er ladekladden som ikke skal henge i en stikkontakt, enten stikkontakten heter Kokong eller Elko.

"Bidrar til lenger batterilevetid på bilen ettersom strømmen kuttes ved endt lading. Bra for eldre elbiler."

- Har hatt tre elbiler, og to elbiler som poolbiler på jobb, ingen av disse har fortsatt lading når de har vært fulladet. Helt meningsløst. Denne dingsen kommuniserer IKKE med bilen slik ladekladden gjør.

"Auto-off: Hvis du forlater hjemmet og glemmer å fjerne laderen fra stikkontakten og/eller kjøretøyet ditt, kutter kokong EV10 strømmen for deg, noe som reduserer risikoen for overoppheting eller brann."

- Akkurat som ladekladden som medfølger bilen gjør. Installasjon av Kokong innfører bare enda en dings det kan gå galt i, og basert på markedsføringen hadde jeg IKKE stolt mer på dette produktet enn ladekladden fra bilprodusenten.

"EV10 veier kun 0,5 kg og den minste EV/PHEV wall boxen på markedet. Dette er material- og miljøbesparende, plassbesparende, samtidig som den fremstår med elegant nordisk og prisvinnende design (DOGA 2020)."

- Bortsett fra at det ikke ER en wall box! Det er en sikring og en stikkontakt i ett, og dermed en tung, stor og klumpete stikkontakt. Klarer heller ikke finne en eneste ekstern side som beskriver noe om denne prisen de har vunnet. Heller ikke på doga.no...

z4rd

Bra oppsummert, gr.

Jeg har ingen tilknytninger til det ene eller det andre her, hverken business-messig eller personlig. Jeg reagerer dog veldig på at noen prøver å lage en «businesskonflikt» ut av det som fremkommer i tråden.

For å bruke ditt eget språk, Ellemelle, så er det eneste som er pinlig her nemlig ditt forsøk på å være moralens vokter. Du bommer grovt og ignorerer det faktum at noen bedriver svindel her. Det beste som kan skje da er at folk fra samme bransje kaster lys på det. Eller er du uenig?

Det er ikke akkurat slik at kritikken og beskrivelsene av denne stikkontakten utkledd som ladestasjon har vært urettmessige...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektrolux

Sitat fra: Ellemelle på fredag 03. april 2020, klokken 14:13
Veldig lang forklaring, men du enser ikke å se det enkle prinsippet at når du som selger av ladeløsninger i et selskap som selger ladeløsninger kritiserer kvaliteten på en konkurrentens produkter

Det er ikke kvaliteten men markedsføringen av produktet vi alle reagerer på. Det er kun ment til å forlede uinnvidde til å tro at dette er et nyttig og sikkerhetsfremmende produkt. Det er det dessverre ikke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Her finner du et foto av innmaten i Kokong S https://dealflow.no/case/lightcircle/oversikt

Øyensynlig overvåker stikkontakten strømtrekket. Blir strømtrekket lavt nok, slår den nesten av utgangen. Tilbake blir bare en liten pilotspenning for å teste om lader eller annen last, blir frakoblet. Ved ny tilkobling er stikkontakten nullstilt og gir full spenning. Kanskje har den også en temperaturføler.

Jfr Lightcircle har den også følgende spesifikasjoner:
230VAC til 5V DC og 3.3VDC.

Jeg er usikker på hvordan den leverer 5 og 3,3V DC siden det øyensynlig ikke finnes annet enn to stk schucko. Trådløs DC kanskje, men hvordan kontrollerer de da spenningen en mottar? Pussig produkt.

Håvar

#44
Siste link er til skjøteledningen de selger, det er også dette produktet de har fått DOGA-prisen for. "Ladeboks"-tingen deres har ikke fått noen designpris av DOGA slik de påstår (selv om de riktig nok bruker lignende design):

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/tidligere-vinnere-av-doga-merket/vinnere-av-doga-merket-2019/kokong/

Edit: Merk at dette er en designpris, ikke anerkjennelse av teknologi
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA