Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 2 vs Tesla Model 3

Startet av mroek, torsdag 26. mars 2020, klokken 00:36

« forrige - neste »

hELgenen

Nå som Tesla kom med nok et tilbud på TM3 så blir det jo spennende å se om Polestar vil svare.

En annen ting som forundret meg med Polestar er informasjon jeg har funnet på engelsk forum - der sies det at alle, foruten ca 100 personer i Polestar fabrikken, egentlig jobber i et annet selskap. Mao. Polestar har outsourcet hele produksjonen til et annet selskap. Mao. de kommer inn som designselskap med tegninger og tekniske spesifikasjoner og ber noen andre stå for selve produksjonen. Hvorvidt Polestar handler inn alle delene og så ber de på fabrikken bare stå for montering osv - det aner jeg ikke.  Men det er kanskje bare slik man gjør om dagen?
Tenkte som så at dette høres litt ut som større byggeprosjekter hvor den ene leier den andre - som leier den tredje osv..helt til du kommer nederst på rangstigen og inn kommer en underbetalt arbeidskar som ikke akkurat identifiserer seg med det ferdige produktet......

På dette området er vel Tesla annerledes - de står vel for selve produksjonen fra A til Å selv med egne ansatte?

Hva det er verdt over tid aner jeg ikke - men en ansatt på Tesla med Tesla på brystet kan vel i alle fall føle en viss yrkesstolthet over eget produkt etter hvert, mens en fabrikkarbeider i Kina som bare er ansatt på en fabrikk som lager forskjellige biler i samme produksjonslinje vil kanskje føle litt avstand til merkene som Volvo,Polestar osv - neste uke kan det jo dukke opp nok et merke........Jeg aner ikke, men informasjonen om dette med at alt av produksjon av Polestar var outsourcet var i alle fall en tankevekker for meg.

mroek

Dette blir jo litt fjernt fra trådens tema, synes jeg. Jeg vet ikke noe om det du skriver heller, men det jeg vet er at fabrikkarbeidere i Kina er ganske ustabil arbeidskraft. Det er f.eks helt vanlig at mange ikke kommer tilbake på jobb igjen etter nyttårsfeiringen deres, av forskjellige årsaker. Arbeidsstokken må derfor gjerne bygges på nytt på det tidspunktet, og det er selvfølgelig en utfordring, men det er de altså vant med der nede.

For oss som kjøper bilen her i Norge, så er det norske lover og regler vi forholder oss til, og selv om de har mye å forbedre på kundeservicen sin (samt på bilene) så har jeg tro på at det vil bli bra. De som kjøper en helt ny bil fra et nytt selskap (selv om det er et selskap i Volvo-konsernet) bør være forberedt på barnesykdommer. Det betyr ikke at man skal akseptere alt av feil og mangler (herunder skyhøye forbrukstall), men det er nok greit å puste med magen i noen måneder til man ser hvordan dette blir håndtert over litt tid.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

JPM

Hei.

Denne problemstillingen ble plutselig aktuell for meg. Er det noen som har noen erfaringer de vil dele?

Polestar ny koster ca 420.000kr
TM3 ny koster ca 415.000kr

Er da snakk om 2WD i begge tilfeller. Bruktprisene er ikke gode nok til at det er aktuelt. Har lest noen sammenligninger hos tu.no og hos leaseplan, men det virker som de kommer ganske likt ut hva gjelder rekkevidde, plass og lading. Ladenettverket til Tesla er suverent, men er det andre ting?

Personlig liker jeg designet på Volvo bedre, men det er ikke en dealbreaker på noe vis.


ToWalkOrDrive

#33
Sitat fra: JPM på onsdag 05. januar 2022, klokken 08:41
Hei.

Denne problemstillingen ble plutselig aktuell for meg. Er det noen som har noen erfaringer de vil dele?

Polestar ny koster ca 420.000kr
TM3 ny koster ca 415.000kr

Er da snakk om 2WD i begge tilfeller. Bruktprisene er ikke gode nok til at det er aktuelt. Har lest noen sammenligninger hos tu.no og hos leaseplan, men det virker som de kommer ganske likt ut hva gjelder rekkevidde, plass og lading. Ladenettverket til Tesla er suverent, men er det andre ting?

Personlig liker jeg designet på Volvo bedre, men det er ikke en dealbreaker på noe vis.

Jeg kjenner ikke til Polestar 2, men hadde Model 3 i noen år. En ting er software, med Spotify, Youtube osv (ved hurtiglading osv), som en kan få på Model 3. Men jeg ville uansett prøvekjørt begge bilene. Har forstått at Polestar 2 kan ha bedre fjører/demping, og mulighet til å justere noe der. Veldig greit på Model 3 at en står i Båtsfjord og kan taste inn Barcelona på navigasjonen, og så tegner Tesla opp en rute på hvordan du når dit innom de nødvendige superladerne, som du heller ikke trenger å finne apper/brikker på, og sier hvor lang tid det tar, og klargjør batteriet for lading før ankomst. Model 3 er forøvrig Teslaen med minst feil, og min var feilfri (før jeg gikk over til Model Y, som og har vært bra så langt).

Men som nevnt, tror begge er verdt å prøve pga smak og behag, og begge er bra biler (ble nr 2 og 4 på TopGear's Top 20-liste over elbiler - https://www.topgear.com/car-news/electric/top-gears-top-20-electric-cars .
Tesla Model Y                         2021-

mroek

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. januar 2022, klokken 09:18
Sitat fra: JPM på onsdag 05. januar 2022, klokken 08:41
Hei.

Denne problemstillingen ble plutselig aktuell for meg. Er det noen som har noen erfaringer de vil dele?

Polestar ny koster ca 420.000kr
TM3 ny koster ca 415.000kr

Er da snakk om 2WD i begge tilfeller. Bruktprisene er ikke gode nok til at det er aktuelt. Har lest noen sammenligninger hos tu.no og hos leaseplan, men det virker som de kommer ganske likt ut hva gjelder rekkevidde, plass og lading. Ladenettverket til Tesla er suverent, men er det andre ting?

Personlig liker jeg designet på Volvo bedre, men det er ikke en dealbreaker på noe vis.

Jeg kjenner ikke til Polestar 2, men hadde Model 3 i noen år. En ting er software, med Spotify, Youtube osv (ved hurtiglading osv), som en kan få på Model 3. Men jeg ville uansett prøvekjørt begge bilene. Har forstått at Polestar 2 kan ha bedre fjører/demping, og mulighet til å justere noe der. Veldig greit på Model 3 at en står i Båtsfjord og kan taste inn Barcelona på navigasjonen, og så tegner Tesla opp en rute på hvordan du når dit innom de nødvendige superladerne, som du heller ikke trenger å finne apper/brikker på, og sier hvor lang tid det tar, og klargjør batteriet for lading før ankomst. Model 3 er forøvrig Teslaen med minst feil, og min var feilfri (før jeg gikk over til Model Y, som og har vært bra så langt).

Men som nevnt, tror begge er verdt å prøve pga smak og behag, og begge er bra biler (ble nr 2 og 4 på TopGear's Top 20-liste over elbiler - https://www.topgear.com/car-news/electric/top-gears-top-20-electric-cars .

Navigasjonen i Polestar kan også tegne en rute med foreslåtte ladestopp hele veien fra Båtsfjord til Barcelona. Den har også mulighet for en del streaming-apper, som NRK, TV2 Play etc. Spotify-app finnes også. Youtube music finnes også som app, men ikke vanlig Youtube. Det løses greit ved å installere en nettleser (Vivaldi).

Designmessig er det to forskjellige verdener i mine øyne, både eksteriørt og interiørt. Polestar er den soleklare vinneren for meg, men smaken er jo som baken. Jeg vil ha instrumenter foran meg, en sentralmontert skjerm duger ikke.

Hvis knevinkel i baksetet betyr noe, så har Polestar mer høyde fra sittepute til gulv, og man får dermed litt mindre spisse knær (betyr ikke noe for barn eller andre med veldig korte bein).

Du må uansett prøvekjøre begge og danne deg din egen mening, synsing fra oss andre er uansett bare veiledende.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: JPM på onsdag 05. januar 2022, klokken 08:41

Polestar ny koster ca 420.000kr
TM3 ny koster ca 415.000kr

Ladenettverket til Tesla er suverent, men er det andre ting?

Tror prisforskjellen blir større (i Teslas favør) skal man konfigurere de nogenlunde likt, men det er nå så. Kommer jo an på hva man vektlegger også.

Polestar har foreløpig mer avansert styring av lysene. Tesla har hardware til det, men om det blir implementert vet man jo ikke. Teslaen har litt bedre akselerasjon. Polestar er mere praktisk. Teslaen lader en god del raskere, og har mindre forbruk.

Vektlegger man komfort og en mere tradisjonell bilopplevelse (samtidig som bilen er høyteknologisk) så er nok PS2 det beste valget. Vil man ha noe mere åpent og minimalistisk samt den desidert beste ladeopplevelsen så er nok TM3 valget.

Selv diskvalifiserte jeg PS2 på den inneklemte cockpit opplevelsen fra førersetet. Ikke synes jeg den er videre pen fra noen vinkler heller, men dette er jo totalt subjektivt, så ikke noemå diskutere....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JPM

Takk for svar :-)

Skal ta en testtur i begge. Har satt opp en liten pro`s & con`s

Personlig liker jeg designet på polestar bedre, men som dere nevner, er dette høyst subjektivt.
Jeg kjører i dag en I-Pace, men pga omstendigheter som ikke handler om el-bil, må vi selge. Jeg liker det taktile med knapper, skruer og sånt i I-Pacen, men har kastet en misunnelig blikk over på Tesla eiere ved flere anledninger, som feks

* Oppdateringer over nett. Dette har fungert sånn midt på treet hos Jaguar, pluss at min 2019 modell ikke får all verdens oppdateringer lengre
* Ladetid ved hurtiglading. Hjelpes meg, det tar lagt tid å lade en Jaguar. Ser da misunnelig bort på de med Tesla.
- Rekkevidden forøvrig har vært ok.

Det som er viktig for meg i neste bil, er som følger

* Plass til to unger bak. Begge i fremoverlent barnesete.
* Jeg trenger en bil med lite feil/mangler, da det å være uten bil for meg, er krise mtp jobb/henting av barn osv.
* God på vinterføre (der er I-Pacen helt nydelig)
* OK bagasjeplass. Ikke veldig stort behov, men må være nok.
* Mulighet for skistativ på taket

Uviktig

* Lydanlegg, hører stort sett på podcast eller Kaptein Sabeltann  ;D
* 0 - 100. Blir stadig mindre og mindre viktig, selv om det er litt artig


Tenkte å prøve begge bilene nå iløpet av kort tid, og begge virker like greit å kjøpe nye.

chargedup

Jeg er også enig i at design er fryktelig mye bedre på Polestar, men det designet gjør også at den visstnok bruker endel mer strøm på motorvei. Kjører du lite motorvei og/eller synes I-pace har bra nok rekkevidde går det nok greit uansett hvilken du velger. Merk at jeg personlig aldri har prøvd Polestar, kun lest tester og kan være subjektiv i hukommelse av en spesifikk test el.

Personlig ville jeg nok kjøpt model 3 igjen. Forbruket på den er imponerende lavt, hurtiglading er en lek, men den har sine begrensninger i høyde/åpning i bagasjerom (store ting og sedan som gjorde at jeg måtte bruke bakseter til litt større esker og esker som er for høye/breie til bakdørene får man ikke med seg).

Gitt at du ikke får en mandagsbil har vel både Polestar og model 3 lite store feil. Småfeil er relativt vanlig med model 3, vann/is i lykter osv, men bortsett fra ikke fungerende varmeappart som endel model 3/Y har/hadde, er det såvidt jeg vet, lite driftsstans. På Polestar vet jeg lite, men de hadde noen 12V (?) problemer i starten og etter det har det vel vært realtivt lite feil?

PS: Hvis du vil ha en bil som er i nærheten av I-pace på vinterføre ville jeg tenkt brukt model 3 LR AWD til >400 (for et par/tre mnd siden var prisene en god del lavere, men de har steget igjen), feks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=232259471 (jeg har ingen tilknytning til selger, kun et eksempel med "lav" km stand der til og med takstativ følger med)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

mroek

Sitat fra: chargedup på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:28
PS: Hvis du vil ha en bil som er i nærheten av I-pace på vinterføre ville jeg tenkt brukt model 3 LR AWD til >400 (for et par/tre mnd siden var prisene en god del lavere, men de har steget igjen), feks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=232259471 (jeg har ingen tilknytning til selger, kun et eksempel med "lav" km stand der til og med takstativ følger med)

Akkurat der er nok Polestar med AWD flere divisjoner bedre enn TM3. PS2 er betydelig mer stabil og tryggere, presumptivt mye på grunn av permanent firehjulstrekk. TM3 kobler først inn den andre motoren ved behov, og den er utvilsomt mer uforutsigbar enn PS2 på glatt føre.

Forbruksmessig vinner TM3 soleklart i alle kategorier, PS2 er rett og slett ikke særlig effektiv. Man betaler litt for at den ikke skal se ut som et halvsmeltet såpestykke, men den har også en mer ineffektiv drivlinje (bl.a fordi begge motorene er PM-motorer). Ville likevel valgt den over TM3 10/10 ganger, men det er jo et personlig valg.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

THE

Jeg har ikke kjørt TM3 bortsett fra en kort prøvekjøring da TMX var på verksted en gang. Polstar har jeg kjørt en god del da vi har det som tjenestebiler på jobb. I utgangspunktet var jeg veldig positiv til Polestar, og liker utseende og eksteriørdesign godt.

Jeg ble veldig skuffet over Polestar, og hadde aldri funnet på å kjøpe en selv. Det jeg misliker mest er at bilen er utrolig trang og klaustrofobisk. Midtkonsollen har jeg rett og slett lyst til å røske vekk. Vinduskarmer er veldig høye og frontrute er bitteliten. Resultatet er at jeg føler meg inneklemt. Ellers synes jeg det er dårlig oversikt i bilen, og ryggekamera og 360 kamera synes jeg var dårlig også. Android-systemet i bilen hadde jeg veldig stor tro på, men synes det er ganske halvveis implementert. Personlig liker jeg betjening av Tesla bedre. Tesla AP fungerer ikke godt nok til at jeg orker å kjøre med AP ofte. Uansett synes jeg AP i Tesla fungerer mye bedre enn filholder i Polestar.

Polestar er god å kjøre med bra kjøreegenskaper, og mer enn sprek nok, men synes den har for høyt forbruk. Ingen av bilene tilfredsstiller mine krav. TM3 har for lav tilhengervekt og blir litt upraktisk med sedanåpning av bagasjerom. Polestar blir for liten og trang, også i bagasjerommet, og har knapp rekkevidde og litt treg lading. Rekkevidde er noe kortere enn min gamle TMX100D og forbruk og ladehastighet omtrent likt, så ikke krise, men jeg ville hatt noe bedre om jeg skulle kjøpt ny bil nå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

chargedup

Sitat fra: mroek på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:37
Sitat fra: chargedup på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:28
PS: Hvis du vil ha en bil som er i nærheten av I-pace på vinterføre ville jeg tenkt brukt model 3 LR AWD til >400 (for et par/tre mnd siden var prisene en god del lavere, men de har steget igjen), feks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=232259471 (jeg har ingen tilknytning til selger, kun et eksempel med "lav" km stand der til og med takstativ følger med)
Akkurat der er nok Polestar med AWD flere divisjoner bedre enn TM3. PS2 er betydelig mer stabil og tryggere, presumptivt mye på grunn av permanent firehjulstrekk. TM3 kobler først inn den andre motoren ved behov, og den er utvilsomt mer uforutsigbar enn PS2 på glatt føre.
Nå har ikke jeg kjørt model 3 siden jeg solgte den tidlig i 2020, men den gang fungerte AWD bra og jeg følte aldri bilen som uforutsigbar eller utrygg (de eldste model 3 har vel fortsatt lav regenerering knappen, men mulig software er endret?) på vinterveier. I-pace har også bakhjulstrekk i comfort modus (den er mest stillegående da) og jeg oppfatter verken I-pace i comfort eller model 3 som veldig treg til å få igang forhjulene (eller utrygg). Er ikke som 2000-2005 mod CRV med haldex som brukte både 3 og 4 sekunder med hjulspinn før bakhjulene hjalp til.

Uansett er det slik at JPM ser etter bil til rundt 420' og da er brukt PS2 AWD på finn minimum 499'. Samtidig vil en brukt model 3 LR AWD med all sannsynlighet være mye bedre på vinterføre enn ny PS2/model 3 uten AWD, selv om bruktbil egentlig er utenfor det JPM spør om.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

JPM

Takk for svar igjen!  :+1:

Har sett en del på Bjørn Nyland sine youtube videoer av begge.
Begge bilene dekker mine behov, så da er det bare prøvekjøringen som gjenstår. Håper PS vinner, men det ligger an til en ny SR, eller brukt LR.

Takk igjen.  :)

geear


mroek

Sitat fra: geear på torsdag 06. januar 2022, klokken 19:19
Du kan jo se disse også:

https://m.facebook.com/carwowuk/videos/we-drove-the-tesla-model-3-and-polestar-2-until-they-died/314475046743167/?locale=en_GB&_rdr

Riktig nok Polestar performance som testes, men det sier jo en del allikevel.

Så har de også sammenlignet direkte tidligere:

https://m.youtube.com/watch?v=9-E2GJW_8Vc

Som før sagt, TM3 vinner hands down på rekkevidde, ikke noe å tenke på. PS2 har andre kvaliteter, men hvis rekkevidde er alt man bryr seg om, så er valget mellom disse to helt opplagt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Nå har ikke jeg sagt noe som helst om rekkevidde, og det var ikke det som var tanken med linkene heller. Noe jeg prøvde å påpeke i innlegget også. Begge videoen inneholder mange vurderinger (pluss og minus) med begge bilene.

Med dagens strømpriser så kan forbruket bety noe, ikke bare for rekkevidden, men også for lommeboka. Avhengig av til hvilke priser man lader, selvfølgelig. Går ut fra de fleste prøver å styre unna periodene med 5-8,-/kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA