Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kortslutning i field spolene

Startet av offpist, onsdag 29. januar 2020, klokken 07:54

« forrige - neste »

offpist

Har noen vært borti at field spolene kortslutter/brenner opp?
Jeg har en litt merkelig feil i min Buddy hvor motor controlleren gir feilmelding for "high current" og vil ikke starte.
Kobler jeg fra for eksempel F2 på motoren så gir den ikke feilmelding lengre.
Planen er å prøve med en annen motor, ønsker bare tilbakemelding på om dette er en vanlig feil.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Rav4_EV

Har ikke vært borti den feilen tidligere.
Burde komme langt med å sjekke motstanden i viklingen mot den andre motoren før du swapper.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

offpist

Ja, litt av utfordingen er at det er så utrolig lav motstand at den er vanskelig å måle med et multimeter.
Det er jo bare en tykk vikling, så den induktive motstanden vil være langt høyere.

Måler den til 0,3 Ohm på motoren som står i nå.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Ok.
Så nå har vi byttet motor, og da er alt i skjønneste orden.

Helt ærlig veit jeg ikke helt hva som var galt men det var ikke mulig å se brente spoler der inne.

Motstanden mellom F1 og F2 var bare 0,3 ohm på den defekte motoren og ca 0,8 Ohm på den vi satt inn.
Ja jeg veit, man burde hatt noe bedre enn multimeter men det var det vi hadde.

Så hvis noen skulle søke seg frem til denne tråden så er altså symtomet på bilen at alt ser normalt ut, ingen feilmeldinger, rele slår inn som normalt men motor controlleren nekter å gi strøm. I stedet så blinker den 20 ganger rødt når man gir gass. Feil er i selve motoren.

Hvis noen vil ha en delemotor billig, tak kontakt.
Børstene og alt er fine, men altså trolig noe feil i Field spolene.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

rotor

Jeg har en motor der rotoren kortsluttet,  feltviklingere er helt i orden men det er bare 3 av 4 igjen,  jeg har brukt den ene. Hvis noen er interessert i en eller alle 3 ta kontakt.
Vikingene (spolene) løses med en eller 2 skruer fra utsiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA