Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer

Startet av Seramino, torsdag 19. mars 2020, klokken 22:45

« forrige - neste »

Wabby

Sitat fra: BEVeRage på lørdag 26. september 2020, klokken 12:07
Sitat fra: Wabby på lørdag 26. september 2020, klokken 10:17
Sitat fra: BEVeRage på lørdag 26. september 2020, klokken 03:56
Någon på forumet som kört både e-208 GT och GT-Line?
Är det några skillnader alls när det gäller köregenskaper, komfort och bullernivå, eller är det bara lite mer tillval som ingår i GT och en annan klädsel?

Same same bil... Kun tilvalgene som skiller og en liten lakkering av taket.
Selv skulle jeg ønske at GT hadde 3-dører, litt senk, og mer agressiv motor.

Min GT senkes til mandag. 40/35mm :)
Jag frågar då de hävdar att GT "stöter"/vibrerar mycket mer än GT-Line vid kraftig acceleration, på detta tyska forum: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=323&t=60297&start=10

Samme bilen sånnsett (dessverre).... Men GT har større hjul. Kan sies at jeg merker litt det de nevner med disse vibrasjonene, men jeg har montert på 18" hjul.
Skal avbalansere dem på nytt og teste igjen.

Det som kan være problemet er at Peugeot (husk at dette er fransk....) ikke har avbalansert akslingene, og det kan skape vibrasjoner det også.
TM3P 2021 - Oslo

BEVeRage

#61
- Stämmer det med era erfaringer att e-208 är oväntat ineffektiv (kWh/100km), även jämfört med mycket större elbilar?
- Stämmer det med era erfaringer att den inbyggda AC laddaren har laddningsförluster på över 20%, eller gäller det bara 3-fas laddaren som finns på bilar i Tyskland, Sverige, etc?

Lång tysk tråd på ämnet: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=325&t=53217&sid=7130b6966d2649ca6ef277cbd49494c6&start=390

alda

Sitat fra: BEVeRage på onsdag 11. november 2020, klokken 06:47
- Stämmer det med era erfaringer att e-208 är oväntat ineffektiv (kWh/100km), även jämfört med mycket större elbilar?
- Stämmer det med era erfaringer att den inbyggda AC laddaren har laddningsförluster på över 20%, eller gäller det bara 3-fas laddaren som finns på bilar i Tyskland, Sverige, etc?

Lång tysk tråd på ämnet: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=325&t=53217&sid=7130b6966d2649ca6ef277cbd49494c6&start=390
Stämmer delvis det med ineffektiviteten. Den är inte optimalt designad med tanke på luftmotstånd, som t.ex Tesla och Hyundai Ioniq. Det märks speciellt på motorväg i hög fart (över 110 km/h), då går räckvidden ned till ca. 20-23 mil är min erfarenhet.
Har inte hört om stora förluster vid A/C-laddning i Norge, så det kan vara ett lokalt problem.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Wabby

Stemmer, shitty effektivitet.
Jeg skal selge min snart tenker jeg.
TM3P 2021 - Oslo

Daniel_0007

Hadde de bare gjort som vw og lagd en dedikert el bil plattform noe de skal først om 3 års tid.
Ser jo gang på gang at el biler som deler plattform med fosil biler er veldig tørste, etron,ps2, alle fra psa unntaket er koreanerne med e-niro og kona.
Model 3 2019 LR Rwd

Contango

Man kan se på TBs 90 og 120 tester. e-208 har i 120 km/t 65% av rekkevidden bilen har i 90 km/t. De effektive bilene har over 75%.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

BEVeRage

Peugeot e-208 klarar bara 74% av utlovad WLTP räckvidd i denna jämförande test av Max räckvidd i torrt och varmt sommarväder. Sämst av alla i testen.:-1:
https://youtu.be/wd2ArceiJd0
Vid 23:04 ser man att den klarade 161 Miles (259km) innan den dog, med en förbrukning på 3,9 Miles/kWh (15,9kWh/100km). Det innebär ju att det bara går att använda 41,3kWh av det påstådda 50kWh batteriet.

Jag undrar hur den fick sitt WLTP resultat?
Blir detta kanske en "battery gate"?

Syklist

Både 208 og søsterbilen Corsa ble målt til rundt 350 km rekkevidde av elbilforeningen og i Motor's sommertest: https://motor.no/elbil-lading-naf/smadret-rekkevidde-loftene-i-ny-elbil-test/122731

På vår Corsa har vi 16.1 kw/100km forbruk i gjennomsnitt etter 200mil, med blanding av 110km/t på motorvei og landevei med endel bakker.

Under tilsvarende forhold hadde Tesla model 3 SR+ et forbruk på 12-13 kw/10km. Det er spesielt på motorvei en ser fordelen av et aerodynamisk karrosseri.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Wabby

Jeg stiller meg litt spørrende til NAF sin test. Jeg har hatt 100% bykjøring og kommet så lavt som 166km på en lading i E208.
Langkjøring har jeg kun klart Risør - Oslo en gang uten lading. Det var i sommer med dragsug kjøring bak lastebil. Noe jeg ikke liker.

Har sendt mail til NAF med begge linkene, og stilt dem en rekke spørsmål. Så får se om de vil svare selv om jeg ikke er medlem.
TM3P 2021 - Oslo

Contango

Sitat fra: BEVeRage på søndag 29. november 2020, klokken 11:11
Peugeot e-208 klarar bara 74% av utlovad WLTP räckvidd i denna jämförande test av Max räckvidd i torrt och varmt sommarväder. Sämst av alla i testen.:-1:
https://youtu.be/wd2ArceiJd0
Vid 23:04 ser man att den klarade 161 Miles (259km) innan den dog, med en förbrukning på 3,9 Miles/kWh (15,9kWh/100km). Det innebär ju att det bara går att använda 41,3kWh av det påstådda 50kWh batteriet.

Jag undrar hur den fick sitt WLTP resultat?
Blir detta kanske en "battery gate"?
Men Opelen (som er samme bilen) gikk lengre, så det er ikke helt åpenbart hva som skjedde der.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

BEVeRage

Sitat fra: Contango på mandag 30. november 2020, klokken 22:02
Sitat fra: BEVeRage på søndag 29. november 2020, klokken 11:11
Peugeot e-208 klarar bara 74% av utlovad WLTP räckvidd i denna jämförande test av Max räckvidd i torrt och varmt sommarväder. Sämst av alla i testen.:-1:
https://youtu.be/wd2ArceiJd0
Vid 23:04 ser man att den klarade 161 Miles (259km) innan den dog, med en förbrukning på 3,9 Miles/kWh (15,9kWh/100km). Det innebär ju att det bara går att använda 41,3kWh av det påstådda 50kWh batteriet.

Jag undrar hur den fick sitt WLTP resultat?
Blir detta kanske en "battery gate"?
Men Opelen (som er samme bilen) gikk lengre, så det er ikke helt åpenbart hva som skjedde der.
Vid 28:36 ser man att Corsa-e också drog 3,9 Miles/kWh men gick 174 Miles innan den dog, så på den gick det att använda 44,6 kWh av batteriets "50 kWh".
Kanske är mjukvaran i e-208 inställd att stänga av drivningen vid en högre spänning än på Corsa-e, eller har dess batteri redan tappat så mycket kapacitet?
Jag undrar om de e-208 som ingick i WLTP testerna fick större tillgång till batteriets fulla kapacitet med annan (test-)mjukvara?

Contango

Sitat fra: BEVeRage på tirsdag 01. desember 2020, klokken 07:44
Vid 28:36 ser man att Corsa-e också drog 3,9 Miles/kWh men gick 174 Miles innan den dog, så på den gick det att använda 44,6 kWh av batteriets "50 kWh".
Kanske är mjukvaran i e-208 inställd att stänga av drivningen vid en högre spänning än på Corsa-e, eller har dess batteri redan tappat så mycket kapacitet?
Jag undrar om de e-208 som ingick i WLTP testerna fick större tillgång till batteriets fulla kapacitet med annan (test-)mjukvara?
Har ikke sett noe sted at det er noen reell forskjell på disse bilene annet enn i design og utstyrsnivå. Carwow gjorde en test av større elbiler på samme måte og fikk også der resultater som var litt uforståelige. De dokumenter altfor dårlig hva de gjør. Ville ikke konkludert noe som helstpå basis av denne testen. TBs rekkeviddetest (inkl Geilotest etc etc) er mye mer etterettelig og den viser at bilen har OK rekkevidde i moderat fart men strever når man kjører fort.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Wabby

Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 10:43
Sitat fra: BEVeRage på tirsdag 01. desember 2020, klokken 07:44
Vid 28:36 ser man att Corsa-e också drog 3,9 Miles/kWh men gick 174 Miles innan den dog, så på den gick det att använda 44,6 kWh av batteriets "50 kWh".
Kanske är mjukvaran i e-208 inställd att stänga av drivningen vid en högre spänning än på Corsa-e, eller har dess batteri redan tappat så mycket kapacitet?
Jag undrar om de e-208 som ingick i WLTP testerna fick större tillgång till batteriets fulla kapacitet med annan (test-)mjukvara?
Har ikke sett noe sted at det er noen reell forskjell på disse bilene annet enn i design og utstyrsnivå. Carwow gjorde en test av større elbiler på samme måte og fikk også der resultater som var litt uforståelige. De dokumenter altfor dårlig hva de gjør. Ville ikke konkludert noe som helstpå basis av denne testen. TBs rekkeviddetest (inkl Geilotest etc etc) er mye mer etterettelig og den viser at bilen har OK rekkevidde i moderat fart men strever når man kjører fort.

TB sin test er helt OK... Men det som er interessant i denne testen er at alle bilene er kjørt samtidig, fulladet, samme kjørestil samme rute. Noen klarte over WLTP mens 208 fikk bunnotering med Corsa rett bak seg. Tilfeldig at dem kom i bunn? Nei, de er jo nesten samme bilen. Så da har man luftmotstand og litt basert på dekkvalg og sjåfør.

Dette er også en veldig folkelig test og man skal ikke kjimse av denne.
Konklusjonen kan være så enkel at Zoe har en bedre rekkevidde og lavere forbruk som heller ikke påvirkes så mye av sjåførens kunnskap til å kjøre elbil.
Men i 208 så må man være ekstremt lett på foten og rævkjøre lastebiler for dragsug.

Jeg anser meg selv som en meget oppegående sjåfør og vet hvordan man kjører effektivt, men jeg har kun klart EN gang å kjøre Oslo - Risør uten lading, en sommerdag, med rævkjøring av lastebiler, og ligge i snitt på 90kmt.
Noe jeg ikke liker mtp potensielle steinsprut.

Jeg har pitchet en melding til NAF om en del punktet jeg lurer på, og bedt dem skrive en artikkel hvor man kan utfordre forhandler til å bevise batterikapasitet, og om det finnes 3parter som er sertifisert til å ta kapasitetstest av batterier.
Har også spurt om hva som er akseptert avvik fra WLTP og hvem har bevisbyrden. Forhandler eller kunde.

Så blir spennende å se hva som skjer.

Selv... Veldig glad i bilen, syns den er kul... Men batteriet er rett og slett ræva.
TM3P 2021 - Oslo

Contango

Jeg er av de som ignorerer WLTP. Det er mange biler som ikke er i nærheten av å nå WLTP i 90 km/t. TB kjørte 292 km med 208. Corsaen kjørte rundt 270 i Carwow testen uten at vi vet hva det egentlig betyr. Det er vel forøvrig ingen som hevder at ikke Zoe normalt sett uansett kjører lenger?  Oslo-Risør er 230 km. Det burde bilen klare fint når du har kjørt så forsiktig. Muligens er det noe feil med batteriet ditt?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Wabby

Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 11:42
Jeg er av de som ignorerer WLTP. Det er mange biler som ikke er i nærheten av å nå WLTP i 90 km/t. TB kjørte 292 km med 208. Corsaen kjørte rundt 270 i Carwow testen uten at vi vet hva det egentlig betyr. Det er vel forøvrig ingen som hevder at ikke Zoe normalt sett uansett kjører lenger?  Oslo-Risør er 230 km. Det burde bilen klare fint når du har kjørt så forsiktig. Muligens er det noe feil med batteriet ditt?

Tror du missforstår det jeg prøver å si... At Zoe kjører lengre er det jo ingen tvil om, det er forventet.
Men den kommer mye nærmere WLTP prosentvis, i forhold til hva e208 klarer.
Det er det forholdstallet jeg fokuserer på.

74% opp mot 90-102% er ganske stort hopp. Og da må man jo stille seg litt spørrende.
TM3P 2021 - Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA