Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil nybilprisene stige 50% til høsten?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 18. mars 2020, klokken 19:22

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#45
Ja nå stopper det helt opp for bilbransjen. Veldig trist.

Kopi og lenke under samt bilde.

https://www.nrk.no/norge/kriserammet-bilbransje-trygler-om-hjelp-1.14961800

Kopi:

Nybilsalget ligger på ca. 30–40 prosent av det normale.

Bruktbilsalget er noe bedre, men er også betydelig ned.

Service- og verkstedmarkedet ligger på 60–70 prosent av det normale og faller daglig.

Konsekvensene er nå at de aller fleste bilimportørene har varslet permitteringer – og de fleste har også gjennomført det, ifølge direktør Erik Andresen.

bno

#46
Har ingen sympati med den bransjen som har melket forbrukerne og samfunnet i tiår etter tiår. Ser man på salgsstedene så er det anlegg som oser av overskudd. Regningen er kontinuerlig sendt over kundene år om år. Minner mer om SAS før frislippet i lufta. Det er helt klart a en disrupsjon er påkrevd. Man kan ikke lure hele folket hel tiden. There is nothing such as a free lunch...
De opererer med monopolpriser slik vertikalt integrert selskap som xvis Møller gruppen er. Blodpriser på deler til ICE med over 2000 bevegelige deler er da hinsides. Et l(papir) uftfilter til 700,- som det koster en tier å lage sier sitt. Men kunden synes dette er greit. Uforståelig !!

z4rd

Enig. Det er jo en ypperlig mulighet til å «transformere» denne bransjen til noe mer bærekraftig og ikke minst forbrukervennlig nå som vi står i denne kjipe situasjonen. Det er ikke alltid det er lurt å pøse på med mer midler/ressurser for å holde det gamle i gang.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Lepet65

Dessverre er det de store som har melka kua mest som overlever, ikke de som har hatt små marginer  :-\

goggo

Sitat fra: bno på torsdag 02. april 2020, klokken 07:48
Har ingen sympati med den bransjen som har melket forbrukerne og samfunnet i tiår etter tiår. Ser man på salgsstedene så er det anlegg som oser av overskudd. Regningen er kontinuerlig sendt over kundene år om år. Minner mer om SAS før frislippet i lufta. Det er helt klart a en disrupsjon er påkrevd. Man kan ikke lure hele folket hel tiden. There is nothing such as a free lunch...
De opererer med monopolpriser slik vertikalt integrert selskap som xvis Møller gruppen er. Blodpriser på deler til ICE med over 2000 bevegelige deler er da hinsides. Et l(papir) uftfilter til 700,- som det koster en tier å lage sier sitt. Men kunden synes dette er greit. Uforståelig !!

Jeg er helt enig med deg, disse store forhandlerkjedene har blitt fullstendig råtne og de gir totalt f.... i sine kunder. 
Nå håper jeg det blir en renessanse for de små uavhengige forhandlerne som kjenner og respekterer sine kunder, og som forstår at det viktigste av alt er å ha kunder som kommer tilbake fordi de ønsker det og ikke fordi de tvinges til det.

Den forhandleren der jeg kjøpte min siste bil har eget bakeri inne i butikken der man betaler 30 kroner for en kopp kaffe mens man venter på "audiens" hos en selger eller man har bilen på service.

Takke seg til forhandleren med en dårlig kaffemaskin som spytter ut Nescafe og varmtvann i et pappkrus - men disse er det dessverre ikke mange igjen av.


mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hanche

#52
Sitat fra: arthur på torsdag 02. april 2020, klokken 09:18
Sitat fra: bno på torsdag 02. april 2020, klokken 07:48
There is nothing such as a free lunch...

There is no such thing as a free lunch!
TANSTAAFL: There ain't no such thing as a free lunch.

Det er i hvert fall slik jeg har lært ordtaket. Men se wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/There_ain't_no_such_thing_as_a_free_lunch

Jeg ser artikkelen refererer til Heinleins The moon is a harsh mistress. Det er jo der jeg har det fra opprinnelig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Ser ut som stigningen på Taycan Turbo S blir 200 k kr det vil si ca 10%

Kona med 45 k kr er litt mer, men det er langt fra 50%

emurof

Det blir interessant å se om bruktmarkedet på Kona går bananas og prisene stiger over det som tidligere var nybilpris.

Electric cars in Norway

#55
Sitat fra: emurof på fredag 03. april 2020, klokken 00:35
Det blir interessant å se om bruktmarkedet på Kona går bananas og prisene stiger over det som tidligere var nybilpris.

Emurof  :+1: ja hvem vet hva som skjer med bruktbil prisene....

Har du sett denne fra Finansavisen i dag om total bilsalget med dårlig utvikling  - her er jo alt av møkkete fossilbiler regnet med.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/05/06/7524762/sjokk-i-det-norske-bilsalget

Bilde og kopi av intro under:

Sjokk i det norske bilsalget

NEDGANG: I bilsalget. Her en Tesla, model 3, fra en tidligere biltest.
FOTO: HÅKON SÆBØ
BIL
HERMAN TINIUS FOLVIK
Publ. 08:38 - 6.05.20

I april ble det bare registrert 8.350 nye personbiler, ifølge nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang på 21 prosent fra mars.

Sist det ble registrert så få nye personbiler var i februar 2009, da kurven så vidt hadde begynt å gå opp igjen etter finanskrisen.

Det store fallet i april skyldes trolig usikkerheten coronakrisen skaper.

Det har vært en jevn nedgang av nyregistrerte personbiler siden toppen høsten 2017.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA