Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil nybilprisene stige 50% til høsten?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 18. mars 2020, klokken 19:22

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: kodax på lørdag 21. mars 2020, klokken 23:13
Hvordan tar man egentlig ut penger fra oljefondet? Selger man aksjer og eiendom man har investert i? Det kan jo ikke være et veldig gunstig tidspunkt nå..

Oljefondet har vel minimum 23% av verdien investert i rentepapirer. Om man lar være å reinvestere disse når de utbetales har man vel en ganske god kontantstrøm?

GOLF-raider

#31
Hvis denne nye kronekursen får feste seg så bør vi (Norge)
holde folkeavstemming om å avslutte Norske Kroner
som betalingsmiddel.
Da kan vi gjøre som Finnland:
Innføre Euro  (€)  som betalingsmiddel; så blir vi
kvitt denne evindelige usikkerheten som krona vår gir   ::)
https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Valutakurser/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

jman76

Nja... Tror ikke EU kommer til å stå så veldig mye mer samlet når dette er over.

Vi må produsere en del mer selv i dette landet. Back to basic.

Det er vel nå lite som tyder på at fornyelsen av bilparken i Norge kommer til å fortsette i samme forrykende tempo. Vi må vedlikeholde mer av det vi har, og det er kanskje ikke det aller verste for miljøet tross alt.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chargedup

#34
Stusset litt på den dinside artikkelen. Her får altså bilselgerne fram sitt budskap: løp og kjøp før prisene muligens stiger, vi har biler på lager (og lite å gjøre) og tiden er knapp.
Regner med at det er få som skriver kontrakt på nybil om dagen, gitt den tiden vi er inne i nå (tenker ikke på smitten her, kun det økonomiske). Vil tro at mange lurer på hvordan de skal klare å betale boliglånet sitt med maks 380' 430' kr i året (etter de 20 dagene med "full" lønn (opptil 6G)) når de er permitert og ikke akkurat tenker på ny bil. De som er permittert er jo sannsynligvis også de som står i fare når bedrifter kommer til å måtte gjennomføre oppsigelser.
Mange av de med høy inntekt har tapt mye på aksjer/fond/valuta/eiendom og noen må selge unna det de har av "luksus", man kan forvente å finne "kupp" på dyre biler fra merker som Porsche/Ferrari ol det neste halvåret. Relativt rimelig eksemplar allerede nå (merk at dette er biler som kan "måtte" selges ved vanlige konkurser ol også): https://www.auksjonen.no/auksjon/2010_Ferrari_California_460_HK_KeramiskNaviFullskinn_71076km/182656
Det blir nok ikke like mye kupp priser på vanlige brukte biler, men forvent at nesten nye biler kan tape seg mer i verdi enn normalt dersom færre har/tar seg råd til nyere biler.
Jeg har "bestilt" model Y pga kronekursen, men regner ikke med å kjøpe den.

Øker bilene mye i pris samtidig som flere blir arbeidsledige, må bilselgere forvente ekstremt lavt salg framover.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på onsdag 25. mars 2020, klokken 12:15
Stusset litt på den dinside artikkelen. Her får altså bilselgerne fram sitt budskap: løp og kjøp før prisene muligens stiger, vi har biler på lager (og lite å gjøre) og tiden er knapp.
Regner med at det er få som skriver kontrakt på nybil om dagen, gitt den tiden vi er inne i nå (tenker ikke på smitten her, kun det økonomiske). Vil tro at mange lurer på hvordan de skal klare å betale boliglånet sitt med 380' kr i året (etter de 20 dagene med "full" lønn (opptil 6G)) når de er permitert og ikke akkurat tenker på ny bil. De som er permittert er jo sannsynligvis også de som står i fare når bedrifter kommer til å måtte gjennomføre oppsigelser.
Mange av de med høy inntekt har tapt mye på aksjer/fond/valuta/eiendom og noen må selge unna det de har av "luksus", man kan forvente å finne "kupp" på dyre biler fra merker som Porsche/Ferrari ol det neste halvåret. Relativt rimelig eksemplar allerede nå (merk at dette er biler som kan "måtte" selges ved vanlige konkurser ol også): https://www.auksjonen.no/auksjon/2010_Ferrari_California_460_HK_KeramiskNaviFullskinn_71076km/182656
Det blir nok ikke like mye kupp priser på vanlige brukte biler, men forvent at nesten nye biler kan tape seg mer i verdi enn normalt dersom færre har/tar seg råd til nyere biler.
Jeg har "bestilt" model Y pga kronekursen, men regner ikke med å kjøpe den.

Øker bilene mye i pris samtidig som flere blir arbeidsledige, må bilselgere forvente ekstremt lavt salg framover.

Er man permittert i dag, så er neppe bilkjøp noe man tenker veldig på nå, men utsetter det. Så for bilhandlerne går det nok magrere tider i møte, om dette vedvarer. Selv om man ikke er permittert, så jobber man kanskje i en bedrift som ikke tåler godt å stå lenge uvirksom eller med langt mindre å gjøre, og kanskje er utsiktene svake fremover, så er heller ikke bilkjøp det man bør prioritere nå.

Men for den som har midler og "sikker" jobb, så er det faktisk et poeng å "skynde seg litt" ved å kjøpe bil nå, før prisene går opp.Men har/hadde man ikke tanker om å kjøpe snart, så er det nok bedre å vente uansett. Jeg ville heller ikke satset på bilkjøp for spekulasjon, ved å kunne selge den dyrere enn man selv betalte for den, når/om prisene stiger.

På den andre siden er det kanskje flere som nå må vurdere å selge bilen, før også huset er i fare for å måtte selges unna. Vi er kanskje nærmere en kraftig korreksjon eller endog en bolgskrise nå enn vi har vært på lang tid, forutsett at dette blir langvarig. Selv om man kanskje kan klare seg en stund på avdrafgsfrihet, så kan man ikke satse på det som en langsiktig redningplanke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Hvis man har god råd, lite lån og "sikker" jobb, samt skal ha nybil, er det selvfølgelig lurt å kjøpe feks en ny Taycan nå, enn å vente til den har steget 200' pga valuta.
Enig med det du sier RJK at man ikke burde forvente å få solgt bilen for mer enn man kjøpte den for, bare fordi man bestilte før prisoppgangen.
Jeg tror at flere enn normalt vil komme til å selge sin 1 år gamle bil når de muligens kan miste jobben, kanskje klarer seg med 1 bil eller kjøper en rimeligere bil nr 2 (trenger man 2 SUV'er eller holder det med 1 SUV og en Golf?). Hvis man er typen som kan kjøpe nyere bruktbil, altså ikke må ha nybillukt, tror jeg man kan spare en god del på å vente et halvt år.

Se hvor mange fler Porsche som blir lagt ut på finn pr dag nå, i forhold til for 3 uker siden. Tallet er mellom 1 og 7 gangeren hver eneste dag de siste to ukene. I dag 77 nye annonser (normalt mellom 5 og 15), der ca 70% er fra Porsche forhandlere. Porsche forhandlere har fått beskjed om å ikke ta innbytte, men selger i kommisjon (de tar helt sikkert innbytte fortsatt, men da med ekstremt lave innbyttepriser). Vet om en som kjøpte nestenybil til under 2 mill og tapte 700' på å ha den i 4 uker fordi han trengte penger på dagen pga Coronakrisen (dette er ikke representativt fordi han MÅTTE ha penger i dag, ikke i morgen, men viser at krisen allerede har truffet noen).

Dette har nok først slått ut på de med høye lønninger og dyre biler/luksusgoder, men vil sakte men sikkert også ramme "Ola Nordmann" når flere og flere bedrifter ikke bare må permittere, men også si opp ansatte. Sliter man med å betjene boliglånet uten avdragsfrihet under permisjon og nestenybilen man eier er verdt over 500' på finn, er bilen absolutt det første som burde selges til fordel for en billigere (evt klare seg uten). Innboksen min flommer over av mailer fra banker og kredittgivere i disse tider om at det bare er å søke om avdragsfrihet, men hvis man som permittert sliter med boliglån/billån/kreditt allerede etter 2 uker, er det på tide å kutte der man kan.

Det kan jo også hende at alt er over rett etter påske og da er det kun et fåtall som vil miste jobben pga Corona. Likevel er det få bedrifter som driver så bra, at 1 måned med stengt/hjemmekontor/permisjon/omsorgspermisjon/sykemeldte og derav lite salg/inntekter, ikke vil slå ut på hvor mange ansatte bedriften kan lønne.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

arthur

Men noen produsenter produserer og har IKKE planer om å heve prisen!

https://www.tu.no/artikler/na-er-polestar-2-i-produksjon-ingen-planer-om-a-oke-prisene/488443?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-03-26

At markedet for biler blir påvirket av Korona-krisen er åpenbart, også boligmarkedet og "alle andre" markeder, men la oss ikke helt glemme at til tross for flere arbeidsledige enn noen gang i moderne tid så er fortsatt 90% i arbeid.

Vi mennesker er utrolig tilpasningsdyktige, heldigvis, og glemmer fort og gjerne gårsdagens problemer når ting nor mmaliserer seg igjen om en stund.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chargedup

Er nok mange importører som gjør lurt i å ikke heve prisen framover og heller tjene mindre pr solgte bil. Hvis man nå er i begynnelsen av en krise og solgte lite nybiler for 4 uker siden, blir det bare enda dårligere salg etter å ha skrudd opp prisene pga valuta. Kan legge til at en av bilbutikkene jeg kjenner til har permittert 5 av 6 selgere nå.

De som ikke mister jobben glemmer krisen fort ja, men de som blir arbeidsledige glemmer nok ikke fort. Jeg vil tro man får en negativ reallønnsvekst i 2020, derav mindre kjøpekraft selv for de med jobb.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

arthur

Ikke vet jeg, men ble hevdet av en selger hos Honda at de hadde en margin på 8% (før skatter og avgifter) så hvis det er omtrent riktig så har de ikke mye å gå på når norske kroner har tapt seg 15-20% i verdi, hvis noe i det hele tatt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chargedup

Er klar over at det er store forskjeller i marginer.
Vet om en elbil som det kun er 4% i fortjeneste pr solgte bil for forhandler på en bil til ca 250' ut til kunden (kan ikke nevne merke siden dette er info fra en kamerat som jobber der).
I motsatt ende av skalaen er jo feks Audi E-tron som sannsynligvis hadde en ekstrem margin ved salgsstart, da man kunne få samme bil 100-150' billigere dersom man kjøpte bilen i Tyskland (der forhandler også tjener penger på salget). Nå viste det seg at det ikke var mulig å gjøre dette for nordmenn, da Audi ikke lot de tyske forhandlerne selge til oss, så derfor kjøpte importfirmaene disse av tyske bruktbilforhandlere istedenfor. Det tyder jo på at Møller hadde en ekstremt god margin på den tiden.

Noen importører har i alle fall noe å gå på selv med corona krona. Et prishopp på 15' på en Mitsubishi Outlander til 400' har ikke mye å si. Prishopp på 50' på en 500' elbil er nok mye vanskeligere å svelge (som artikkelen skriver under bilde av Taycan med 200' opp i pris på det jeg gjetter er 2 mill kr bil), spesielt i krisetider.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

xyzzy

Sitat fra: arthur på torsdag 26. mars 2020, klokken 11:59
Ikke vet jeg, men ble hevdet av en selger hos Honda at de hadde en margin på 8% (før skatter og avgifter) så hvis det er omtrent riktig så har de ikke mye å gå på når norske kroner har tapt seg 15-20% i verdi, hvis noe i det hele tatt?

Det er minst tre som skal ha marginer her....


  • Bilselgerne
  • Bilimportøren
  • Bilfabrikanten. Sistnevnte vil ha normalt mye større marginer enn de to første per bil - rett og slett fordi mye av kostnaden kommer før en eneste bil er produsert, og så må tjenes inn.

Så selv om bilselgerne bare har 8%, så er det andre ledd som må tjene penger også. Så spiller det jo også inn hvilke forsikringer/forpliktelser man har inngått i valuta. Normalt vil det jo ta litt tid før store svingninger i valuta gjør seg fullt gjeldende. Ulempen er at slik usikkerhet vil bety høyere sikkerhetsmargin på valuta i fremtiden, for å forsikre seg mot ustabil valuta og kostnader det kan medføre.

Olemann

Hørte at BMW setter opp prisene fra 1/4.   I alle fall tror jeg at mange av hensyn til økonomien kommer til å utsette kjøp av helt ny, både pga høyere pris og usikkerhet, det kan jo også bety at nyere bruktbiler får et oppsving, ettersom de nye blir dyere, samt at mange ønsker spare noen kroner og dermed kjøper litt brukt.
Antar denne effekten gjelder biler på 1-2 år, som da erstatter nykjøp for mange.

Amatøren

Virker som om bruktprisene har blitt ganske stive på e-up! (førsteutgaven, både før og etter facelift).

Frykter folk å ikke få de nye med lenger rekkevidde?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Olemann

#44
Det er vel rimelig klart at det blir Coronaforsinkelser på mange av de nye bilene som kommer, flere fabrikker er som kjent stengt alt.

Samtidig tror jeg at det er en del kjøpere som "modnes" på dette med rekkevidde (selv om det fortsatt hauses opp av NAF/Motor etc) og spesielt for bybiler så oppdager mange at rekkevidde på ca 20 mil er mer enn nok. Dermed vil nok disse ha et marked i tiden som kommer, mange bytter jo fortsatt ut bensin med el, men trenger ikke helt ny bil.

Så er det også tydelig at noen med dyrekjøpte 1-2 gen. biler (spes eGolf) som har vært med på nedturen i nybilpris sliter med å akseptere brukt markedspris og dermed ligger de nok lenge før de blir solgt.

Men til TS spørsmål; nei, 50% vil de ikke stige, da blir det for få salg, men at EUR-NOK kommer ned på 7.40 igjen må vi nok vente lenge på....



Sitat fra: Amatøren på søndag 29. mars 2020, klokken 19:49
Virker som om bruktprisene har blitt ganske stive på e-up! (førsteutgaven, både før og etter facelift).

Frykter folk å ikke få de nye med lenger rekkevidde?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA