Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

TB

Uheldig at styrer inngår slike avtaler.
Håper det lar seg gjøre å komme seg ut av avtalen når 3-års bindingsperiode er over, slik at det kan rettes opp.

Sitat fra: hemi på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:53
her tar de 3,5 per kwh etter opprør når det var 5kr per kwh, men du må stadig betale idle fee på 1 krone i minutt om du ikke plugger ut ladern når du er ferdig å lade. argument: "det ødelegger ladern om du står plugget i" heia charge 365. ca like ubrukelige som ohmia.
Var et spesielt argument at lader skulle bli ødelagt. Om plassene er fellesplasser vil en avgift etter lading er fullført være naturlig for at plassen skal bli frigitt. Men, har en egen ladeboks på sin plass er det naturlig å sette inn ladekabel når en parkerer og ta den ut når bilen er ferdig ladet. Når lading er fullført slår rele i ladeboksen ut, og ingen strøm vil gå til bilen.

For enkelte bilmodeller, som eksempelvis Hyundai KONA electric må ladekabel stå i skal bilen starte varmen via planlagt tidspunkt. Om ladekabel må ut betyr det at forvarming ikke kan benyttes.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

hemi

Argumentet brukt fra charge 365 var at folk plugget i bilen for å "parkere gratis" uten å starte lading i appen. Laderne gikk da i stykker, og de måtte bedrive kostbart arbeid for å fikse.

ingen gidder ta ut type 2 kabelen sin for å parkere der når gjesteplassene er ved siden av, eller man kan parkere rett utenfor som også er lov, alt er gratis, så rimelig fjernt argument.

De er også håpløse å bruke, du får "idle fee" sånn 03:00 på natta når noe systemer restarter, eller de bare krasjer. Sist jeg ladet fikk jeg idle fee 3! ganger midt på natta (er ingen idle fee da) Det er de gangene du faktisk får ladet, ofte får du ikke det siden de ikke når "skyen" sin eller lignende. Og ofte får du bare 3.6KW selv om ingen andre lader. (failsafe mode?)

Vi har både garasjer og faste plasser, men må flytte bilen for å lade med nye charge 365 løsningen på noen felles plasser, vs å lade der vi hadde bilen før......... baklengs inn i fremtiden

Jeg har solgt elbilen, fler andre har gjort det og. Slik går det når ingen i styret har elbil, og folk har mast på de for å få ny elbilladeløsning.

TB

Sitat fra: emurof på tirsdag 23. mars 2021, klokken 20:59
Jeg tenker at enten må Ohmia og andre svindlere rydde opp frivillig, eller så må myndighetene faktisk gå inn og ta tak. Det går ikke an at svindlere som Ohmia skal så skvise folk for penger på denne måten.
Et viktig spørsmål her er om avtalene faktisk er ulovlige, eller bare lite fordelaktige for borettslag og styre som inngår dem. Jeg kan ikke jussen her.

Om avtalene er ulovlige bør det være mulig å bryte avtalene uten at det tilkommer bruddgebyr. Om avtalene bare er ufordelaktige vil det være mer komplisert, eller dyrt å gå ut av avtalene.

om Lov om pristiltak vil være aktuell er opp til jurister å avgjøre.
Sitat§ 2.Urimelige priser og forretningsvilkår.
Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.

Med pris menes i denne lov vederlag av enhver art, uten hensyn til om det ellers brukes andre betegnelser som godtgjørelse, salær, honorar, frakt, takst, leieavgift eller liknende.
Lørenskog

TB

Sitat fra: hemi på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:09
(..)
Vi har både garasjer og faste plasser, men må flytte bilen for å lade med nye charge 365 løsningen på noen felles plasser, vs å lade der vi hadde bilen før......... baklengs inn i fremtiden
(..)
Her er det styret i borettslaget som da har valgt en "fellesvaskeri" løsning for lading.
Fordel er at en unngår å legge opp infrastruktur til garasjer og faste plasser. Ulempen er at en må flytte på bilen for å lade / ikke lade. Helt likt som fellesvaskeri. Det var praktisk når en vaskemaskin kostet flere månedslønner, og badene var for små til å få plass til en vaskemaskin. Idag ønsker de fleste å kjøpe vaskemaskinen selv, og selv bestemme når det skal vaskes klær.

Men, her vil beboere fint kunne avgjøre at det ønskes infrastruktur til garasjer og faste plasser. Totalt sett blir det et større prosjekt, det vil være flere kurser og mer kabler.

Men, ladeboksen vil da kjøpes og eies av beboer, dermed ikke så mye dyrere. Og, bruken bør være rimeligere. da en ikke trenger ta betalt for selve ladeboksen via bruken. De delte plassene kan benyttes som faste plasser, men da med annen kWh pris.

Det finnes alltid løsninger.
Lørenskog

NunoCardoso

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 23. mars 2021, klokken 11:08
Kanskje dere kan bytte ut elbilene med hybridbiler og slippe hele problemet? Etter 3 år kan dere montere et anlegg der dere kun betaler for ladestrømmen og heller kjøpe elbil da?

Jeg skal ikke bytte bil på grunn av et dumt selskap som Ohmia! Jeg er 100% sikker på at Ohmia vil være ute av drift før jeg bytter ut bilen min med en forurensende bil.

NunoCardoso

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 23. mars 2021, klokken 11:24
Hvis du har Fortum ladere i nærheten er det ofte billigere. Er flere plasser her  i nærområdet hvor Ohmia leverer, men det er plasser hvor man kan lade for mindre enn 2,5kr/kWh på Fortum-ladere med AC. Med en Tesla Model 3 LR er det helt overkommelig å lade på slike punkter grunnet stor ombordlader og energieffektiv (11 kW lader. Forbruk ca. 150-200 Wh/km).

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe hybrid eller dieselbil med mindre det er mye å spare på bom. Kondolerer!

Jeg skal bruke Fortum og Tesla Supercharger. Det er billigere enn Ohmias abonnement.

Det er latterlig. Det er som om maten i kjøleskapet mitt er dyrere enn maten i restauranten.

NunoCardoso

Et viktig spørsmål her er om avtalene faktisk er ulovlige, eller bare lite fordelaktige for borettslag og styre som inngår dem. Jeg kan ikke jussen her.

Hvis kontrakten ble signert før 2021, jeg tror det er lovlige.

Orbit

Styret må ha et flertallsvedtak i generalforsamling/årsmøte dersom bruddgebyret er mer enn 5% av normalt driftsbudsjett.

Dersom de ikke har et slik vedtak i ryggen, og bruddgebyret er over 5%, er styremedlemmene personlig ansvarlig for å betale bruddgebyret. Dette fordi de da har gått utover de fullmakter de har. Det vil derfor være teknisk mulig å komme seg ut av en slik kontrakt for en moderat sum, men det blir nok dårlig stemning av dersom styret ender opp ned regningen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

NunoCardoso

Sitat fra: Orbit på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:04
Styret må ha et flertallsvedtak i generalforsamling/årsmøte dersom bruddgebyret er mer enn 5% av normalt driftsbudsjett.

Dersom de ikke har et slik vedtak i ryggen, og bruddgebyret er over 5%, er styremedlemmene personlig ansvarlig for å betale bruddgebyret. Dette fordi de da har gått utover de fullmakter de har. Det vil derfor være teknisk mulig å komme seg ut av en slik kontrakt for en moderat sum, men det blir nok dårlig stemning av dersom styret ender opp ned regningen.

Vi hadde en generalforsamling i 2020, ja, og de fikk flertallstemme til "å fremforhandle en avtale" som ikke øker felleskostnader (flertallet vil ikke ha det), og de overrasker alle med en signert kontrakt.

Nå nytter det ikke å advare noen, ettersom loven nå forbyr slike kontrakter, men i det minste kan jeg avsløre hvordan Ohmia ødelegger markedet for borettslagslading.

RJK

Er kontrakten inngått i 2021, så er den ulovlig inngått. Og styret har, om jeg tolker det rett, gått ut over sitt mandat ved å signere avtale uten at den er godkjent av generalforsamlingen. Slik jeg forstår det, er de kun gitt mandat til å forhandle frem avtalen, men den må likevel godkjennes av påfølgende generalforsamling. Med forbehold om at det er korrekt fremstilt her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Sitat fra: NunoCardoso på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:46

Hvis kontrakten ble signert før 2021, jeg tror det er lovlige.
Kanskje... Eierseksjonsloven er jo ikke ny, og leser man bakgrunnen og heisdommen (_kan_ få nytte og er dermed felleskostnad) er jeg sannelig ikke sikker. Jeg tror vi er bare en dom unna at alle kontraktene som er inngått med bare de som lader betaler er ulovlig.

emurof

Sitat fra: TB på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:11Et viktig spørsmål her er om avtalene faktisk er ulovlige, eller bare lite fordelaktige for borettslag og styre som inngår dem. Jeg kan ikke jussen her.

Det er det som er problemet. Det er ikke nødvendigvis ulovlig, men de har utnyttet folks mangel på kunnskap om lading til å gi dem en elendig og svindyr tjeneste. Det burde vært ulovlig, men det er antakelig ikke det.

Men det betyr ikke at man ikke bør gjøre noe med dette, og ordne opp i kyniske firmaer som har utnyttet folks mangel på kunnskap.

Peter F. Madden

Bor i sameie som skal legge opp mulighet nå, og har fått et tilbud fra Ohmia. Det er rett nok bedre enn tidligere, men kommer fortsatt ut langt dyrere enn å ta en engangsinvistering.
Vi er 15 leiligheter i sameiet. Vi har en Polestar og vil betale 549,- pr måned for 12000km, og mest lading hjemme.
Tilkoblingsavgift som tidligere var på 2999,- er fjernet men er erstattet av et gebyr på 35 pr leilighet(alle leiligheter) pr mnd.
Her er utkjøpsavtalen med Ohmia. Noen kommentarer? Leker meg med en excel-fil selv, og ser jo at det kommer dårlig ut...

Wisd0m

Sitat fra: Peter F. Madden på mandag 12. april 2021, klokken 22:25
Bor i sameie som skal legge opp mulighet nå, og har fått et tilbud fra Ohmia. Det er rett nok bedre enn tidligere, men kommer fortsatt ut langt dyrere enn å ta en engangsinvistering.
Vi er 15 leiligheter i sameiet. Vi har en Polestar og vil betale 549,- pr måned for 12000km, og mest lading hjemme.
Tilkoblingsavgift som tidligere var på 2999,- er fjernet men er erstattet av et gebyr på 35 pr leilighet(alle leiligheter) pr mnd.
Her er utkjøpsavtalen med Ohmia. Noen kommentarer? Leker meg med en excel-fil selv, og ser jo at det kommer dårlig ut...
De har fortsatt ikke kvittet seg med de høye prisene per mnd?

Angående utkjøpspriser så hadde vi fått tilbud på 7000 kr per plass som kostnadsgrunnlag fra Ohmia. Vi havner på nærmere 3200 per plass når vi tar investeringen selv. Er vel på kanten til at det bør kalles ulovlig prising.

Edit: Avskrivning stopper forresten etter 10 år Peter.

cforoe

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:05
Sitat fra: Peter F. Madden på mandag 12. april 2021, klokken 22:25
De har fortsatt ikke kvittet seg med de høye prisene per mnd?

Angående utkjøpspriser så hadde vi fått tilbud på 7000 kr per plass som kostnadsgrunnlag fra Ohmia. Vi havner på nærmere 3200 per plass når vi tar investeringen selv. Er vel på kanten til at det bør kalles ulovlig prising.
Hva er konsekvensene om man kjøper seg ut? Må man fremdeles ha abonnement med Ohmia eller velger man selv strømleverandør etc?

Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA