Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

cforoe

Sameiet som jeg er en del av var i ferd med å inngå avtale med Ohmia. I dag fikk jeg beskjed av styret at Ohmia har trukket tilbudet fordi det ikke er i tråd med regelverket. Da virker det som at Ohmia gjør justeringer på forretningsmodellen sin.
Blir spennende å se om abonnementene blir rimeligere. Jeg tviler...


Wisd0m

Sitat fra: cforoe på onsdag 03. mars 2021, klokken 19:18
Sameiet som jeg er en del av var i ferd med å inngå avtale med Ohmia. I dag fikk jeg beskjed av styret at Ohmia har trukket tilbudet fordi det ikke er i tråd med regelverket. Da virker det som at Ohmia gjør justeringer på forretningsmodellen sin.
Blir spennende å se om abonnementene blir rimeligere. Jeg tviler...
Kan håpe at de kaster kilometer-tankengangen sin på båten samtidig, men tviler på det også...

algron

"Vi skal ha betalt når du ikke lader på vår lader" leser jeg det som :(

Wisd0m

Sitat fra: algron på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:34
"Vi skal ha betalt når du ikke lader på vår lader" leser jeg det som :(
Eller, hvor lite transparent kan vi lage dette prisingssystemet. Umulig å vite hva man betaler for. Hvor mange kWh er 12000 km? Hva er lade lite hjemme? De er så ullent som det kan få blitt.

TB

Km løsning gjør de slipper å måle kWh forbrukt, og regne ut hva det skal koste for strømmen.  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Øystein16

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:37
Sitat fra: algron på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:34
"Vi skal ha betalt når du ikke lader på vår lader" leser jeg det som :(
Eller, hvor lite transparent kan vi lage dette prisingssystemet. Umulig å vite hva man betaler for. Hvor mange kWh er 12000 km? Hva er lade lite hjemme? De er så ullent som det kan få blitt.

Det er vel uansett utfordringa for dei som bur i burettslag og sameiger - faktisk uavhengig om dei ladar eller ei, sidan dei vert må delta i finansieringa for andre - anten dei vil eller ei.

Har du elbil med stort batteri, er vel prinsippet det same - du betalar for den lengste turen, og då i praksis for turar du sjeldan tar. 

Wisd0m

#127
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 04. mars 2021, klokken 09:29
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:37
Sitat fra: algron på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:34
"Vi skal ha betalt når du ikke lader på vår lader" leser jeg det som :(
Eller, hvor lite transparent kan vi lage dette prisingssystemet. Umulig å vite hva man betaler for. Hvor mange kWh er 12000 km? Hva er lade lite hjemme? De er så ullent som det kan få blitt.

Det er vel uansett utfordringa for dei som bur i burettslag og sameiger - faktisk uavhengig om dei ladar eller ei, sidan dei vert må delta i finansieringa for andre - anten dei vil eller ei.

Har du elbil med stort batteri, er vel prinsippet det same - du betalar for den lengste turen, og då i praksis for turar du sjeldan tar.

Hva ville du frem til her?

Angående fordeling av kostnader så er det eierseksjonsloven §27 som gjelder. Det de som ikke lader betaler er sin andel av felles infrastruktur, som blir lagt opp til den som ikke lader. Før så var de det som ladet som subsidierte naboene som ikke ladet med infrastruktur via dyre leasingløsninger, det blir det nå slutt på.

NunoCardoso

Dessverre min borettslag inngått en kontrakt med Ohmia.

Prisene deres er voldelig dyre, og å leie laderen for alltid er uakseptabelt. Prisnivåene deres er en vits, og forholdene deres (kan ikke dele lader med gjestene, kan ikke se strømkostnadene, krevende å få vite din bilinformasjon og km) er latterlige.

Jeg vil råde alle til å holde seg borte fra Ohmia. Jeg kan nå bare vente til 3-års bindingsperioden er over, så jeg kan overbevise 2/3 av andelseiere om å bryte kontrakten med Ohmia.

Ikke la din borettslag gjøre den samme feilen som min.

elektrolux

#129
Leit å høre. Hvilke muligheter finnes for beboere i borettslag som har vært uheldige med ladetilbyder?

Er det f.eks mulig å leie/kjøpe en Solcelle/Dieseldreven generator tilkoblet noen lastballanserende ladestasjoner og plassere denne utendørs for å lade der? Vet at det finnes tilhengere som kan folde ut solceller, og det kunne vært en forretningside å tilbudt slike til slike boretslag som du bor i. Disse tilbyr en variant av en slik henger:

https://thor-heldal.no/led-solcellerbatteri/

Eventuelt leie ladeplass i nærheten av borettslaget?

Kanskje dere kan bytte ut elbilene med hybridbiler og slippe hele problemet? Etter 3 år kan dere montere et anlegg der dere kun betaler for ladestrømmen og heller kjøpe elbil da?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wisd0m

Hvis du har Fortum ladere i nærheten er det ofte billigere. Er flere plasser her  i nærområdet hvor Ohmia leverer, men det er plasser hvor man kan lade for mindre enn 2,5kr/kWh på Fortum-ladere med AC. Med en Tesla Model 3 LR er det helt overkommelig å lade på slike punkter grunnet stor ombordlader og energieffektiv (11 kW lader. Forbruk ca. 150-200 Wh/km).

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe hybrid eller dieselbil med mindre det er mye å spare på bom. Kondolerer!

hemi

her tar de 3,5 per kwh etter opprør når det var 5kr per kwh, men du må stadig betale idle fee på 1 krone i minutt om du ikke plugger ut ladern når du er ferdig å lade. argument: "det ødelgger ladern om du står plugget i" heia charge 365. ca like ubrukelige som ohmia.

Jeg har ikke elbil lenger ;)

Wisd0m

Sitat fra: hemi på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:53
her tar de 3,5 per kwh etter opprør når det var 5kr per kwh, men du må stadig betale idle fee på 1 krone i minutt om du ikke plugger ut ladern når du er ferdig å lade. argument: "det ødelgger ladern om du står plugget i" heia charge 365. ca like ubrukelige som ohmia.

Jeg har ikke elbil lenger ;)
Klagen må nok der rettes til eget styre. Prisen settes av sameie/styret og Charge365 tar kun et påslag på 15%.

hemi

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 23. mars 2021, klokken 13:07
Sitat fra: hemi på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:53
her tar de 3,5 per kwh etter opprør når det var 5kr per kwh, men du må stadig betale idle fee på 1 krone i minutt om du ikke plugger ut ladern når du er ferdig å lade. argument: "det ødelgger ladern om du står plugget i" heia charge 365. ca like ubrukelige som ohmia.

Jeg har ikke elbil lenger ;)
Klagen må nok der rettes til eget styre. Prisen settes av sameie/styret og Charge365 tar kun et påslag på 15%.

charge 365 fakturerer  for ymse vedlikehold under påskudd av at folk har koblet seg opp til laderne uten å lade, og at det ødelegger utstyret. (mest fjerne jeg har hørt noen sinne)

emurof

Sitat fra: NunoCardoso på tirsdag 23. mars 2021, klokken 10:21
Dessverre min borettslag inngått en kontrakt med Ohmia.

Prisene deres er voldelig dyre, og å leie laderen for alltid er uakseptabelt. Prisnivåene deres er en vits, og forholdene deres (kan ikke dele lader med gjestene, kan ikke se strømkostnadene, krevende å få vite din bilinformasjon og km) er latterlige.

Jeg vil råde alle til å holde seg borte fra Ohmia. Jeg kan nå bare vente til 3-års bindingsperioden er over, så jeg kan overbevise 2/3 av andelseiere om å bryte kontrakten med Ohmia.

Ikke la din borettslag gjøre den samme feilen som min.

Jeg tenker at enten må Ohmia og andre svindlere rydde opp frivillig, eller så må myndighetene faktisk gå inn og ta tak. Det går ikke an at svindlere som Ohmia skal så skvise folk for penger på denne måten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA