Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

hemi

Sliter med å forstå prisingen til ohmia jeg også.


Styret vårt har forøvrig valgt charge 365, horribelt, det er billigere å lade ALL kjøring på hurtiglader, i tillegg virker ikke fakturasystemet, så du får "idle fee" når den hikker og du lader.  3 kr kwh + 1 krone i minuttet om du er fulladet eller 07:00 om morgenen, eller som det stort sett skjer, at ladingen faller litt inn og ut eller skyløsningen deres.

Resultatet er at alle med elbil smuglader i garasjene på schuko, ca 5% av elbilene bruker charge 365.

Elbillading har blitt big biz og her skal det hentes inn kroner.




RJK

Der jeg bor nå, er de gått fra en løsning de "eier" selv, til å gå for en løsning fra Ladeklar.no (Hafslund). Siden jeg ikke eier boligen, men leier, så vet jeg ikke for sikkert men antar dette er gjort formelt "riktig".

Anlegget vil eies og driftes av Ladeklar, og de som eier garasjeplass må ut med 5 000,- for oppsett av boks, og månedlig avgift på 319,-. Strømmen skal ikke være påslag på, men dekkes av den enkelte eier. Ved salg må plassen sies opp, og ny eier må betale ca 1 200,- i administrasjonskostnader for å aktivere abonnement på seg selv.

For oss som må lade på fellesladere utendørs, så blir antallet ladere mer enn fordoblet (fra 4 ladere, der 2 ladere er på 7,2 kW og 2 er på 3,6 kW, med pris på hhv 20 og 10 kr. timen), til ihvertfall 12 ladere som støtter opp til 22 kW effekt, og koster 2,50 kr/kWh, og med minimums-effekt på 1,4 kW eller deromkring (elbilforeningens anbefaling for minimumseffekt). I tillegg slipper vi å dele på laderne med de som eier garasjeplasser, og velger å få lader på sin plass.

Det blir altså minimalt billigere, men flere ladeplasser. Vet dog ikke om det blir endring i forhold til regler om parkering for ikke-ladbare og/eller ikke-ladende kjøretøy. Vet heller ikke hvordan dette vil takle parkering på ladeplass, men tidsstyrt lading og derved forvarming før kjøretur.

Plassene er ikke klare ennå, så endel informasjon er ikke kommunisert ut ennå. Og all info som er kommet, er enten kommet via borettslagets hjemmesider eller fra Ladeklar.no etter at man har "bestillt" tilgang til ladeanlegget.

Intet er kommet i postkassen eller via tavleoppslag. Og jeg har ikke sett noen sted at jeg kan melde meg på noen nyhetsbrev for å bli minnet om oppdateringer. Heldigvis så jeg info før jeg hadde stort behov for lading, men hadde jo tenkt å lade en dag eller to etter at jeg oppdaget nyheten, og da var de eksisterende laderne allerede demontert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på tirsdag 18. august 2020, klokken 17:07
Der jeg bor nå, er de gått fra en løsning de "eier" selv, til å gå for en løsning fra Ladeklar.no (Hafslund). Siden jeg ikke eier boligen, men leier, så vet jeg ikke for sikkert men antar dette er gjort formelt "riktig".

Anlegget vil eies og driftes av Ladeklar, og de som eier garasjeplass må ut med 5 000,- for oppsett av boks, og månedlig avgift på 319,-. Strømmen skal ikke være påslag på, men dekkes av den enkelte eier. Ved salg må plassen sies opp, og ny eier må betale ca 1 200,- i administrasjonskostnader for å aktivere abonnement på seg selv.

Grusomt dyrt. På 10 år betaler man altså over 43.000,- for boksen og i månedsavgifter. For en som kjører 15.000km i året med forbruk 200Wh/km fra veggen og lader 75% hjemme betyr det påslag på strømmen på nesten 2,- pr. kWh. For ladbare hybrider kan påslaget fort ende på 5,- pr. kWh eller mer, så for eiere av slike er det da bare å droppe hjemmelading og kjøre på bensin...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. august 2020, klokken 19:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 18. august 2020, klokken 17:07
Der jeg bor nå, er de gått fra en løsning de "eier" selv, til å gå for en løsning fra Ladeklar.no (Hafslund). Siden jeg ikke eier boligen, men leier, så vet jeg ikke for sikkert men antar dette er gjort formelt "riktig".

Anlegget vil eies og driftes av Ladeklar, og de som eier garasjeplass må ut med 5 000,- for oppsett av boks, og månedlig avgift på 319,-. Strømmen skal ikke være påslag på, men dekkes av den enkelte eier. Ved salg må plassen sies opp, og ny eier må betale ca 1 200,- i administrasjonskostnader for å aktivere abonnement på seg selv.

Grusomt dyrt. På 10 år betaler man altså over 43.000,- for boksen og i månedsavgifter. For en som kjører 15.000km i året med forbruk 200Wh/km fra veggen og lader 75% hjemme betyr det påslag på strømmen på nesten 2,- pr. kWh. For ladbare hybrider kan påslaget fort ende på 5,- pr. kWh eller mer, så for eiere av slike er det da bare å droppe hjemmelading og kjøre på bensin...

Dvs nesten like dyrt som for oss som må bruke felleslader. Tipper det blir flere som dropper egen lader, med mindre man kjører en god del lengre, om de ikke installerer for bekvemmeligheten med "privat" ladeboks. Synes og 2,50 per kWh er dyrt, selv om det dekker installasjon og drift. Og så må man se om de da slenger på faktura/administrasjonskostnader på som tillegg på fakturaen, eller om det bakes inn i kWh-prisen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#64
Når jeg kjøpte C-Zero i 2012 var den gjennomgående utfordringen å finne en måte å lade på.

I årene som da gikk var det enkelte borettslag og sameier som nektet all lading, andre la opp til at hver enkelt måtte ordne lading selv, og andre valgte større løsninger. Her jeg bor installerte vi ZAPTEC Pro i 2017.

Senere år har det kommet flere løsninger der firma både står for installasjonen, men også finansieringen. Dermed trenger ikke styret gjøre annet enn signere en avtale. Det er fint for borettslag / sameier å slippe å ta opp lån, eller finne ut hvordan det ellers skal finansieres. Samme med å følge anlegget i etterkant, her har et firma hele ansvaret, og styre har da "løst" lading i borettslaget / sameiet.

Ulempen er at det blir dyr strøm. Firma som legger opp skal (på sikt) naturligvis tjene penger. Dermed vil det i løpet flere år bli store summer å betale.

Det som vil være et juridisk spørsmål er om styret selv kan inngå en slik avtale, eller om det må behandles på generalforsamling. Et styre har vide fullmakter, så her skal ikke jeg si hverken det ene eller det andre.

Men, jeg synes det virker underlig om styrer inngår slike avtaler uten å informere beboere i forkant. Ved å informere i forkant, så avklares de ulike (vanskelige?) spørsmål i forkant.

Å signere avtalen først, og så ta informasjonen i etterkant gjør det ikke enkelt å velge noe annet.

Men, dette med informasjon og kommunikasjon er ikke alltid enkelt, det krever at både avsender og mottaker klarer å få frem, og tolke budskapet riktig. Mye kan gå tapt i begge ledd her.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:51
Når jeg kjøpte C-Zero i 2012 var den gjennomgående utfordringen å finne en måte å lade på.

I årene som da gikk var det enkelte borettslag og sameier som nektet all lading, andre la opp til at hver enkelt måtte ordne lading selv, og andre valgte større løsninger. Her jeg bor installerte vi ZAPTEC Pro i 2017.

Senere år har det kommet flere løsninger der firma både står for installasjonen, men også finansieringen. Dermed trenger ikke styret gjøre annet enn signere en avtale. Det er fint for borettslag / sameier å slippe å ta opp lån, eller finne ut hvordan det ellers skal finansieres. Samme med å følge anlegget i etterkant, her har et firma hele ansvaret, og styre har da "løst" lading i borettslaget / sameiet.

Ulempen er at det blir dyr strøm. Firma som legger opp skal (på sikt) naturligvis tjene penger. Dermed vil det i løpet flere år bli store summer å betale.

Det som vil være et juridisk spørsmål er om styret selv kan inngå en slik avtale, eller om det må behandles på generalforsamling. Et styre har vide fullmakter, så her skal ikke jeg si hverken det ene eller det andre.

Men, jeg synes det virker underlig om styrer inngår slike avtaler uten å informere beboere i forkant. Ved å informere i forkant, så avklares i forkant - i stedet for å signere avtalen først vil virke som en bedre løsning.

Men, dette med informasjon og kommunikasjon er ikke alltid enkelt, det krever at både avsender og mottaker klarer å få frem, og tolke budskapet riktig. Mye kan gå tapt i begge ledd her.

I mitt tilfelle er nok ikke informasjon kommet frem, slik det vil være for eiere. Spesielt med tanke på at vi hadde en løsning, som nå byttes ut. Mitt inntrykk er at borettslaget er ryddig i forhold til det juridiske, spesielt pga at det består av nok folk med kompetanse både innen økonomi, jusog ledelse.

Men det er ikke sikkert vi leietakere får se innkallingen og sakslisten, eller hva som vedtas på en generalforsamling. Mye av informasjonen tror jeg går via en kanal som kun er åpen for eiere, og ikke leietakere., Så om noe burde det jo være fra utleier jeg burde fått info. Men jeg bor billig, så klager ikke.

Et borettslag får ofte en fullmakt til å sjekke løsning i etterkant, men så er spørsmålet om de og får fullmakt til å iverksette avtaler uten å ta det på neste generalforsamling. Her er det motstridende ønsker i forhold til å få en løsning snarest, kontra å få det som på lang sikt er billigst, og da gjøres ikke alltid dette slik at det ganger alle like mye.

En slik løsning der installasjon ikke koster borettslaget noe, eller minimalt, er å foretrekke for alle de som ikke har bil i det hele tatt, eller ikke ser for seg å bytte til elbil. At det fremstår som dyrt for de som har elbil, er kanskje ikke interessant i det hele tatt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på tirsdag 18. august 2020, klokken 22:13
En slik løsning der installasjon ikke koster borettslaget noe, eller minimalt, er å foretrekke for alle de som ikke har bil i det hele tatt, eller ikke ser for seg å bytte til elbil. At det fremstår som dyrt for de som har elbil, er kanskje ikke interessant i det hele tatt.
Tror mye ligger her. Styret må gjøre noe, og da vil en slik "vi ordner alt, koster ikke noe" avtale svært praktisk. Det kan da være få, eller ingen i styret som kjører elbil, og som ser hvor kostbart det blir.

At det på sikt ville være rimeligere å investere i egen løsning blir da enten ikke godt nok utredet - eller det blir sammenlignet med et "ufordelaktig" tilbud. Har selv erfaring med over en million forskjell på to ulike tilbud. De var naturligvis ikke sammenlignbar, men det dyreste ville neppe blitt godkjent av generalforsamling. Sitter styret med et kostbart tilbud, og så dukker "løsningen" opp - da er saken løst, og en kan bruke tid på andre saker.

Forståelig, det er neppe et problem med for mye penger, og for lite saker i borettslag og styrer rundt omkring....
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wibla

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. august 2020, klokken 19:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 18. august 2020, klokken 17:07
Der jeg bor nå, er de gått fra en løsning de "eier" selv, til å gå for en løsning fra Ladeklar.no (Hafslund). Siden jeg ikke eier boligen, men leier, så vet jeg ikke for sikkert men antar dette er gjort formelt "riktig".

Anlegget vil eies og driftes av Ladeklar, og de som eier garasjeplass må ut med 5 000,- for oppsett av boks, og månedlig avgift på 319,-. Strømmen skal ikke være påslag på, men dekkes av den enkelte eier. Ved salg må plassen sies opp, og ny eier må betale ca 1 200,- i administrasjonskostnader for å aktivere abonnement på seg selv.

Grusomt dyrt. På 10 år betaler man altså over 43.000,- for boksen og i månedsavgifter. For en som kjører 15.000km i året med forbruk 200Wh/km fra veggen og lader 75% hjemme betyr det påslag på strømmen på nesten 2,- pr. kWh. For ladbare hybrider kan påslaget fort ende på 5,- pr. kWh eller mer, så for eiere av slike er det da bare å droppe hjemmelading og kjøre på bensin...

Ren galskap.

Jeg leste av strømmen på seriemåleren i kjelleren her i slutten av juni, endte på under 1kr/kWh for lading...
2018 Tesla Model S 75D

hemi

Hos oss kjører 0! av de i styret elbil, 0 har planlagt å kjøpe seg elbil. Det ble bestemt på generalforsamling at vi skulle få lading, jeg kom med innspill til prosessen og ble 100% nedskutt av styret. DETTE SKULLE DE BESTEMME UTEN INNSPILL.

Slik ender man med dårlige løsninger, om jeg skulle brukt det til å lade hjemme, hadde det jo vært dyrere enn å kjøre fossilbil.  Man kan ikke betale 2-3kr per kwh for å lade hjemme, da gir ikke elbil økonomisk mening når strømmen koster 50 øre med nettleie! 

Jeg kjører utelukkende elbil p.g.a økonomien i det, og er i vurderingsfase for å bytte tilbake til fossil, vi har fortsatt gratis lading på jobb, men det er per dags dato eneste som gjør at jeg ikke har solgt model 3 enda.

TB

Sitat fra: hemi på tirsdag 18. august 2020, klokken 23:13
Hos oss kjører 0! av de i styret elbil, 0 har planlagt å kjøpe seg elbil. Det ble bestemt på generalforsamling at vi skulle få lading, jeg kom med innspill til prosessen og ble 100% nedskutt av styret. DETTE SKULLE DE BESTEMME UTEN INNSPILL.

Slik ender man med dårlige løsninger, om jeg skulle brukt det til å lade hjemme, hadde det jo vært dyrere enn å kjøre fossilbil.  Man kan ikke betale 2-3kr per kwh for å lade hjemme, da gir ikke elbil økonomisk mening når strømmen koster 50 øre med nettleie! 

Jeg kjører utelukkende elbil p.g.a økonomien i det, og er i vurderingsfase for å bytte tilbake til fossil, vi har fortsatt gratis lading på jobb, men det er per dags dato eneste som gjør at jeg ikke har solgt model 3 enda.
Det er uheldig det blir valgt slike løsninger. Men, det betyr ikke at det ikke kan gjøres om. Det vil alltid være mulig å "rette opp" slike feil. I ytterste konsekvens må styre byttes ut, men det trenger ikke være noe dramatisk, vil ofte være sundt å få litt endringer av og til.


Sjekket nå strømregningen for Zaptec anlegget for juli:
2169 kWh til ca 0,65 kr pr kWh inkludert avgifter, nettleie og faste avgifter.

Vi har delt faktureringen i to deler, kjører en snittpris for perioden, typisk 0,8 - 1,1 kr pr kWh.
Mange lader mye mindre på sommerstid, så å dele opp i flere fakturakjøringer blir bare ekstra arbeid, og små summer å lage faktura for. Blir normalt ikke over 1500 kr pr halvår for den enkelte uansett, så ingen stor kostnad.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hemi

Sitat fra: TB på tirsdag 18. august 2020, klokken 23:41

Det er uheldig det blir valgt slike løsninger. Men, det betyr ikke at det ikke kan gjøres om. Det vil alltid være mulig å "rette opp" slike feil. I ytterste konsekvens må styre byttes ut, men det trenger ikke være noe dramatisk, vil ofte være sundt å få litt endringer av og til.

Det er brukt over 100.000 per ladepunkt uten at jeg helt forstår hvordan det er mulig, misnøyen er allerede relativt stor for de uten elbil, og uten bil,  de fleste er nok veldig lite klar for at det brukes mer penger på lading her nu.

Der det før var uglesett å schukolade i garasjene (gammelt strømnett) er det nå blitt normen, i garasjene betaler vi normal strømpris. Garasjene er kjedet, men lukket, så ingen kan se direkte om naboen lader, utenom å titte inn og se kablene henge der og at folk bruker litt ekstra tid inn og ut når de parkerer ;)


RJK

#71
Sitat fra: TB på tirsdag 18. august 2020, klokken 23:41
Sitat fra: hemi på tirsdag 18. august 2020, klokken 23:13
Hos oss kjører 0! av de i styret elbil, 0 har planlagt å kjøpe seg elbil. Det ble bestemt på generalforsamling at vi skulle få lading, jeg kom med innspill til prosessen og ble 100% nedskutt av styret. DETTE SKULLE DE BESTEMME UTEN INNSPILL.

Slik ender man med dårlige løsninger, om jeg skulle brukt det til å lade hjemme, hadde det jo vært dyrere enn å kjøre fossilbil.  Man kan ikke betale 2-3kr per kwh for å lade hjemme, da gir ikke elbil økonomisk mening når strømmen koster 50 øre med nettleie! 

Jeg kjører utelukkende elbil p.g.a økonomien i det, og er i vurderingsfase for å bytte tilbake til fossil, vi har fortsatt gratis lading på jobb, men det er per dags dato eneste som gjør at jeg ikke har solgt model 3 enda.
Det er uheldig det blir valgt slike løsninger. Men, det betyr ikke at det ikke kan gjøres om. Det vil alltid være mulig å "rette opp" slike feil. I ytterste konsekvens må styre byttes ut, men det trenger ikke være noe dramatisk, vil ofte være sundt å få litt endringer av og til.


Sjekket nå strømregningen for Zaptec anlegget for juli:
2169 kWh til ca 0,65 kr pr kWh inkludert avgifter, nettleie og faste avgifter.

Vi har delt faktureringen i to deler, kjører en snittpris for perioden, typisk 0,8 - 1,1 kr pr kWh.
Mange lader mye mindre på sommerstid, så å dele opp i flere fakturakjøringer blir bare ekstra arbeid, og små summer å lage faktura for. Blir normalt ikke over 1500 kr pr halvår for den enkelte uansett, så ingen stor kostnad.

Kompis av meg som kjører Audi A3 E-tron, måtte ut med rundt 25 K for laderen, men trekkes vel for en fast sum på 3-400 kroner +/- per måned, og ingen kW/h-pris. Relativt nytt borettslag.

Han lader stort sett hver dag, og rekkevidden elektrisk holder til jobbkjøringen, så han bruker ikke veldig mye mindre enn de som har samme kjørelengde og kjører elbil.

Har ikke hørt noe om at de har endret på fastprisen, så det virker som det går rundt av seg selv. Litt dyrt for de som kjører lite, billig for de som kjører mye, men de har kanskje også endel av langkjøringen på hurtig/lynladere.

Altså ser man jo at "leie-modellen" fort blir dyrere i lengden, selv om forskjellen mellom 25 K og 5 K i etableringskostnader skal fordeles.

Ser vi på et 5-årsperspektiv blir kanskje leiemodellen billigst (1000,- per år vs 5000,- per år), på et 10-årsperspektiv blir etableringskostnaden en langt mindre andel av totaltkosten (500 vs 2500 per år), og da vil månedskost + strøm + andel av etableringskostnadene først og fremst bestå av månedskost og strøm, og da fort bli mer enn det min kompis betaler per måned.

Tar vi utgangspunkt i strømpris på 1 kr/kWh per år, forbruk på 1,5 kWh per mil og 15000 km i året kjørelengde, så vil de to alternativene komme på følgende snittkost per måned:

"Vårt borettslag": (5000 / (10*12)) + ((15000*0,15)/12) + 319 = 41,67 + 187,50 + 319 = 548,17

Min kompis' anlegg (ved 350 per måned): 350,- + ((25000/(10*12)) = 350 + 208,33 = 558,33

Differanse er da 10,- i "våres" borettslags favør, en differanse som nulles ut dersom man øker kjørelengden med 66,67 km i måneden, eller 800 i året.

Eller, om man ser dette i et 15-års perspektiv, så blir dette en forskjell i motsatt favør på 45,39 per måned i favør av min kompis' sitt anlegg (534,28 vs 488,89 per måned).

For meg som må lade på delt anlegg, der vi ikke tar hensyn til høyere forbruk pga ingen forvarming (som heller ikke er tatt hensyn til over), så vil månedskosten i snitt bli ((15000*0,15)/12)*2,5) = 2250/12*2,5 = 187,50*2,5 = 468,75.

Prisen blir ikke veldig forskjellig på den kjørelengden, men jeg har ikke glede av en egen lader, samtidig som etableringskostnader+drift blir fordelt på mange flere brukere, og jeg og mine like burde derfor kommet bedre ut for den enkelte.

Økt ladetap dersom jeg får mindre effekt, kan forsåvidt føre til at jeg ikke får noen besparelse fra tidligere prising. Og som sagt tidligere, må jeg i tillegg betale faktureringsgebyr på regningen, så blir dette dyrere for meg enn det dagens løsning var.

Den eneste fordelen er at jeg da kan benytte meg av Hyundai-brikken, fremfor verdens dårligste app, Monyx. Har heldigvis bare 11,32 fastlåst i den appen, men kan nok få brukt de på en brusautomat eller noe sånt, om jeg får fylt den med akkurat så lite at jeg klarer å nulle den ut. I så tilfelle vil jeg nok slette appen rett etterpå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JegHaterKontoer

Jeg klarte å få et kwh-relatert svar fra Ohmia!

I Small-pakken til 449 kroner i måneden regner de 1600 kwh strøm! Small er pakken man får anbefalt om man har E-Tron 55 med 12000 årlige kilometer og 50% hjemmelading.

1600 kwh strøm! Det er 7655 kilometer hvis man klarer 400 km per fulle batteri.

Vil minne om at Lov Om Pristiltak eksisterer, spesifikt paragraf 2.
> Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.
>Med pris menes i denne lov vederlag av enhver art, uten hensyn til om det ellers brukes andre betegnelser som godtgjørelse, salær, honorar, frakt, takst, leieavgift eller liknende.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-66

Noen med bedre juridisk forståelse enn meg som vet om dette kan gjelde for Ohmia?

Det jeg fikk fra Ohmia:
SitatI small-pakken til 449kr i måneden har vi tatt utgangspunkt i strømkostnader på 1600kWh, samt kostnader knyttet til nettleie, Wi-Fi, smartstyringslisens, forsikring, vedlikehold, faktureringskostnader og support.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

RJK

Sitat fra: JegHaterKontoer på onsdag 19. august 2020, klokken 13:15
Jeg klarte å få et kwh-relatert svar fra Ohmia!

I Small-pakken til 449 kroner i måneden regner de 1600 kwh strøm! Small er pakken man får anbefalt om man har E-Tron 55 med 12000 årlige kilometer og 50% hjemmelading.

1600 kwh strøm! Det er 7655 kilometer hvis man klarer 400 km per fulle batteri.

Vil minne om at Lov Om Pristiltak eksisterer, spesifikt paragraf 2.
> Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.
>Med pris menes i denne lov vederlag av enhver art, uten hensyn til om det ellers brukes andre betegnelser som godtgjørelse, salær, honorar, frakt, takst, leieavgift eller liknende.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-66

Noen med bedre juridisk forståelse enn meg som vet om dette kan gjelde for Ohmia?

Det jeg fikk fra Ohmia:
SitatI small-pakken til 449kr i måneden har vi tatt utgangspunkt i strømkostnader på 1600kWh, samt kostnader knyttet til nettleie, Wi-Fi, smartstyringslisens, forsikring, vedlikehold, faktureringskostnader og support.

Det tilsvarer 3,3675 kr/kWh. De har gode avanser der ja.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JegHaterKontoer

Sitat fra: RJK på onsdag 19. august 2020, klokken 21:27
Det tilsvarer 3,3675 kr/kWh. De har gode avanser der ja.

Så er det bare å regne på hvor mye strøm man faktisk bruker vs de 1600 de tar utgangspunkt i. Blir billigere med drop-in på Ionity.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA