Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengervekt på TMY

Startet av Øyvind.h, lørdag 14. mars 2020, klokken 21:42

« forrige - neste »

B1

#60
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 19:56
Jeg har jo etterhvert skjønt at Tesla er nesten like ufeilbarlige som Ionity, men for meg fremstår det likevel utrolig arrogant. De satt ikke i palmehelga og bare:"Nei, vet dere hva? Jeg tror jaggu vi slenger et hengerfeste på Y'en! " Det har selvfølgelig vært planlagt hele tiden, og bilen er designet for det. Det medfører ingen ekstra kostnader eller utfordringer for Tesla la tidlige reservasjonsholdere legge det til i bestillingen til den faktiske prisen som er 8800, -. Det er ikke engang de som designer, eller lager hengerfestet. Jeg ble skikkelig forbanna over måten de gjorde det ift Model 3, hvor jeg føler jeg ble direkte lurt, og nå gjør de nesten det samme på nytt igjen. Jeg kjenner lysten på å legge igjen tilsammen over en million hos Tesla har dalt kraftig siste uka.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Les mine innlegg. Der forklarer jeg hvorfor de ikke lar deg gjøre dette. Rimelig enkelt å forstå hvorfor det ble gjort som det ble.

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

DeepFu

Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 20:58
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 19:56
Jeg har jo etterhvert skjønt at Tesla er nesten like ufeilbarlige som Ionity, men for meg fremstår det likevel utrolig arrogant. De satt ikke i palmehelga og bare:"Nei, vet dere hva? Jeg tror jaggu vi slenger et hengerfeste på Y'en! " Det har selvfølgelig vært planlagt hele tiden, og bilen er designet for det. Det medfører ingen ekstra kostnader eller utfordringer for Tesla la tidlige reservasjonsholdere legge det til i bestillingen til den faktiske prisen som er 8800, -. Det er ikke engang de som designer, eller lager hengerfestet. Jeg ble skikkelig forbanna over måten de gjorde det ift Model 3, hvor jeg føler jeg ble direkte lurt, og nå gjør de nesten det samme på nytt igjen. Jeg kjenner lysten på å legge igjen tilsammen over en million hos Tesla har dalt kraftig siste uka.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Les mine innlegg. Der forklarer jeg hvorfor de ikke lar deg gjøre dette. Rimelig enkelt å forstå hvorfor det ble gjort som det ble.

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Men jeg endrer jo ikke på BILEN. Det jeg ber om er å få lov å betale 8800,- ekstra for ekstrautstyr som mest sannsynlig er produsert av Westfalia, i alle for biler levert i Europa. For min del trenger de ikke montere det engang, jeg har skrudd nok bil til at 4 bolter er jeg kapabel til å skru i selv. Enten så må de ta høyde for valutaendringer og gjøre det tydelig at de kan justere prisen på bakgrunn av det, eller så får de ta risikoen. Hva blir det neste? Får kun lov å kjøpe takstativ sammen med bilen? Og det utløser nye 40.000??

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

REN-BIL

#62
B1: Når 'kontrakten' hverken er spesifikk eller utfyllende nok, skaper det rom for tolkning, spekulasjon og ulik forventning. Kontrakten min sa ikke eksplisitt at bilen ikke hadde hengerfeste.  Så skal du ha et ørlite poeng for at folk er tullete som signerer på slike kontrakter, men nedsiden er tross alt liten mtp. mulighetene for å trekke seg. Så spiller selvsagt valutaeffekter en rolle i dette, som hverken kjøper eller selger i særlig grad kan påvirke. Min misnøye er relatert til at jeg har bestilt en model Y, uten å vite nødvendige detaljer om hva jeg får eller ikke. Det handler om forretningsmodellen Tesla har valgt som avviker fra det markedet kjenner. Det er et slags spill som du nevner, velkommen til Joker Nord :)

B1

Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 21:22
Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 20:58
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 19:56
Jeg har jo etterhvert skjønt at Tesla er nesten like ufeilbarlige som Ionity, men for meg fremstår det likevel utrolig arrogant. De satt ikke i palmehelga og bare:"Nei, vet dere hva? Jeg tror jaggu vi slenger et hengerfeste på Y'en! " Det har selvfølgelig vært planlagt hele tiden, og bilen er designet for det. Det medfører ingen ekstra kostnader eller utfordringer for Tesla la tidlige reservasjonsholdere legge det til i bestillingen til den faktiske prisen som er 8800, -. Det er ikke engang de som designer, eller lager hengerfestet. Jeg ble skikkelig forbanna over måten de gjorde det ift Model 3, hvor jeg føler jeg ble direkte lurt, og nå gjør de nesten det samme på nytt igjen. Jeg kjenner lysten på å legge igjen tilsammen over en million hos Tesla har dalt kraftig siste uka.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Les mine innlegg. Der forklarer jeg hvorfor de ikke lar deg gjøre dette. Rimelig enkelt å forstå hvorfor det ble gjort som det ble.

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Men jeg endrer jo ikke på BILEN. Det jeg ber om er å få lov å betale 8800,- ekstra for ekstrautstyr som mest sannsynlig er produsert av Westfalia, i alle for biler levert i Europa. For min del trenger de ikke montere det engang, jeg har skrudd nok bil til at 4 bolter er jeg kapabel til å skru i selv. Enten så må de ta høyde for valutaendringer og gjøre det tydelig at de kan justere prisen på bakgrunn av det, eller så får de ta risikoen. Hva blir det neste? Får kun lov å kjøpe takstativ sammen med bilen? Og det utløser nye 40.000??

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Dette er jo et tilbehør som ikke var tilgjengelig når du bestilte bilen. Du ville jo ha en Y uten HF. Men nå som man får den med HF, ble det plutselig ikke en bil du ville ha lenger? Jeg skjønner ikke at du bestilte en Y uten HF om HF var så viktig. HF var grunnen til at jeg ikke bestilte M3 tidligere. Når den fikk HF, la jeg inn en bestilling.

Det er mange ting man skulle ønske Tesla gjorde annerledes, f.eks. way-points i navigasjonen, men om kun nye biler får dette kan jeg ikke bli sur på Tesla for det.. jeg var jo klar over dette når jeg kjøpte bilen.

Jeg skrev et ganske utfyllende innlegg om hvorfor de ikke tillater deg å gjøre dette tidligere i tråden, men kort forklart: Dette er et tap for Tesla med den prisen du betalte, om kronen holder seg på dette nivået. Om du ikke kjøper bilen blir de sikkert glad. Da setter de den inn i Inventory, og selger den til den prisen de skal selges til. Det er mer enn nok kjøpere av Y som ikke trenger eller ønsker HF.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

B1

Sitat fra: REN-BIL på søndag 12. april 2020, klokken 21:31
B1: Når 'kontrakten' hverken er spesifikk eller utfyllende nok, skaper det rom for tolkning, spekulasjon og ulik forventning. Kontrakten min sa ikke eksplisitt at bilen ikke hadde hengerfeste.  Så skal du ha et ørlite poeng for at folk er tullete som signerer på slike kontrakter, men nedsiden er tross alt liten mtp. mulighetene for å trekke seg. Så spiller selvsagt valutaeffekter en rolle i dette, som hverken kjøper eller selger i særlig grad kan påvirke. Min misnøye er relatert til at jeg har bestilt en model Y, uten å vite nødvendige detaljer om hva jeg får eller ikke. Det handler om forretningsmodellen Tesla har valgt som avviker fra det markedet kjenner. Det er et slags spill som du nevner, velkommen til Joker Nord :)

Altså, de som bestilte en Y, før HF var tilgjengelig, var jo klar over at de ville få utlevert en bil uten HF, men hadde en "tro" eller "forhåpning" om at dette kunne fikses senere, eventuelt ettermonteres, men det er jo ren spekulasjon fra kjøpers side. Det er flere som ikke trenger eller vil ha HF.

Tenker man heller skal være glad for at man bestilte en Y før kronen ble svekket, og fikk en model Y på salg  :+1:


Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

DeepFu

#65
Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 21:43
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 21:22
Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 20:58
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 19:56
Jeg har jo etterhvert skjønt at Tesla er nesten like ufeilbarlige som Ionity, men for meg fremstår det likevel utrolig arrogant. De satt ikke i palmehelga og bare:"Nei, vet dere hva? Jeg tror jaggu vi slenger et hengerfeste på Y'en! " Det har selvfølgelig vært planlagt hele tiden, og bilen er designet for det. Det medfører ingen ekstra kostnader eller utfordringer for Tesla la tidlige reservasjonsholdere legge det til i bestillingen til den faktiske prisen som er 8800, -. Det er ikke engang de som designer, eller lager hengerfestet. Jeg ble skikkelig forbanna over måten de gjorde det ift Model 3, hvor jeg føler jeg ble direkte lurt, og nå gjør de nesten det samme på nytt igjen. Jeg kjenner lysten på å legge igjen tilsammen over en million hos Tesla har dalt kraftig siste uka.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Les mine innlegg. Der forklarer jeg hvorfor de ikke lar deg gjøre dette. Rimelig enkelt å forstå hvorfor det ble gjort som det ble.

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Men jeg endrer jo ikke på BILEN. Det jeg ber om er å få lov å betale 8800,- ekstra for ekstrautstyr som mest sannsynlig er produsert av Westfalia, i alle for biler levert i Europa. For min del trenger de ikke montere det engang, jeg har skrudd nok bil til at 4 bolter er jeg kapabel til å skru i selv. Enten så må de ta høyde for valutaendringer og gjøre det tydelig at de kan justere prisen på bakgrunn av det, eller så får de ta risikoen. Hva blir det neste? Får kun lov å kjøpe takstativ sammen med bilen? Og det utløser nye 40.000??

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Dette er jo et tilbehør som ikke var tilgjengelig når du bestilte bilen. Du ville jo ha en Y uten HF. Men nå som man får den med HF, ble det plutselig ikke en bil du ville ha lenger? Jeg skjønner ikke at du bestilte en Y uten HF om HF var så viktig. HF var grunnen til at jeg ikke bestilte M3 tidligere. Når den fikk HF, la jeg inn en bestilling.

Det er mange ting man skulle ønske Tesla gjorde annerledes, f.eks. way-points i navigasjonen, men om kun nye biler får dette kan jeg ikke bli sur på Tesla for det.. jeg var jo klar over dette når jeg kjøpte bilen.

Jeg skrev et ganske utfyllende innlegg om hvorfor de ikke tillater deg å gjøre dette tidligere i tråden, men kort forklart: Dette er et tap for Tesla med den prisen du betalte, om kronen holder seg på dette nivået. Om du ikke kjøper bilen blir de sikkert glad. Da setter de den inn i Inventory, og selger den til den prisen de skal selges til. Det er mer enn nok kjøpere av Y som ikke trenger eller ønsker HF.
Nei, jeg ville ikke ha en Y uten hf. Jeg vil strengt tatt ikke ha en "suv" heller, men man må jo ta det man får. Jeg la inn en reservasjon fordi jeg hadde muligheten til å låne Tesla 15000. Jeg håpet at hf ble å komme, men var også innstilt på å ikke ta ut bilen hvis ikke det kom. Nå er det faktisk sånn at det er Tesla som er avhengig av å selge biler, ikke jeg som må kjøpe, så LITT respekt for kundene sine synes jeg de kan ha.
Edit: Og jeg kjenner ingen plass at jeg har fått noen Y "på salg".

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

hemi

Jeg vil ha SUV!

Synd model Y ikke er SUV.

REN-BIL

B1: Altså, alle er kloke, noen før og noen etterpå. Ingen visste egentlig hva som var tilgjengelig av ekstrautstyr når bestilling av MY ble tilgjengelig.  Når så ekstrautstyret dukker opp, så må kontrakt tegnes på nytt!  Hva med neste del i føljetongen av uspesifisert kontrakt: vinterdekk!? Hva med skvettlapp!? Etc, etc. Ny kontrakt da også tenker jeg. Det virker krystallklart for deg, men for meg en uvanlig måte å kjøpe bil på :)

B1

Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 21:51
Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 21:43
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 21:22
Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 20:58
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 19:56
Jeg har jo etterhvert skjønt at Tesla er nesten like ufeilbarlige som Ionity, men for meg fremstår det likevel utrolig arrogant. De satt ikke i palmehelga og bare:"Nei, vet dere hva? Jeg tror jaggu vi slenger et hengerfeste på Y'en! " Det har selvfølgelig vært planlagt hele tiden, og bilen er designet for det. Det medfører ingen ekstra kostnader eller utfordringer for Tesla la tidlige reservasjonsholdere legge det til i bestillingen til den faktiske prisen som er 8800, -. Det er ikke engang de som designer, eller lager hengerfestet. Jeg ble skikkelig forbanna over måten de gjorde det ift Model 3, hvor jeg føler jeg ble direkte lurt, og nå gjør de nesten det samme på nytt igjen. Jeg kjenner lysten på å legge igjen tilsammen over en million hos Tesla har dalt kraftig siste uka.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Les mine innlegg. Der forklarer jeg hvorfor de ikke lar deg gjøre dette. Rimelig enkelt å forstå hvorfor det ble gjort som det ble.

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Men jeg endrer jo ikke på BILEN. Det jeg ber om er å få lov å betale 8800,- ekstra for ekstrautstyr som mest sannsynlig er produsert av Westfalia, i alle for biler levert i Europa. For min del trenger de ikke montere det engang, jeg har skrudd nok bil til at 4 bolter er jeg kapabel til å skru i selv. Enten så må de ta høyde for valutaendringer og gjøre det tydelig at de kan justere prisen på bakgrunn av det, eller så får de ta risikoen. Hva blir det neste? Får kun lov å kjøpe takstativ sammen med bilen? Og det utløser nye 40.000??

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Dette er jo et tilbehør som ikke var tilgjengelig når du bestilte bilen. Du ville jo ha en Y uten HF. Men nå som man får den med HF, ble det plutselig ikke en bil du ville ha lenger? Jeg skjønner ikke at du bestilte en Y uten HF om HF var så viktig. HF var grunnen til at jeg ikke bestilte M3 tidligere. Når den fikk HF, la jeg inn en bestilling.

Det er mange ting man skulle ønske Tesla gjorde annerledes, f.eks. way-points i navigasjonen, men om kun nye biler får dette kan jeg ikke bli sur på Tesla for det.. jeg var jo klar over dette når jeg kjøpte bilen.

Jeg skrev et ganske utfyllende innlegg om hvorfor de ikke tillater deg å gjøre dette tidligere i tråden, men kort forklart: Dette er et tap for Tesla med den prisen du betalte, om kronen holder seg på dette nivået. Om du ikke kjøper bilen blir de sikkert glad. Da setter de den inn i Inventory, og selger den til den prisen de skal selges til. Det er mer enn nok kjøpere av Y som ikke trenger eller ønsker HF.
Nei, jeg ville ikke ha en Y uten hf. Jeg vil strengt tatt ikke ha en "suv" heller, men man må jo ta det man får. Jeg la inn en reservasjon fordi jeg hadde muligheten til å låne Tesla 15000. Jeg håpet at hf ble å komme, men var også innstilt på å ikke ta ut bilen hvis ikke det kom. Nå er det faktisk sånn at det er Tesla som er avhengig av å selge biler, ikke jeg som må kjøpe, så LITT respekt for kundene sine synes jeg de kan ha.
Edit: Og jeg kjenner ingen plass at jeg har fått noen Y "på salg".

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Bilen produserer i USA. Prisene de "selges for" er i USD, Tesla konvertert til lokalvaluta. I vårt tilfelle, i Norge, NOK. Om du la inn en bestilling (bare for å ta et eksempel), for et år siden, kostet en dollar 8.50 NOK.

Tesla AWD P: $61,000 (som de selges for i USA) * 8.50 NOK (prisen for 1 USD for et år siden) = 518500 NOK

I dag: 518 500 NOK/10.2 NOK (prisen for 1 USD i dag) = $50 833

Du betaler altså Tesla $10 000 mindre enn de selges for i USA da du har bundet kjøpet ditt i NOK. Derfor får du din Tesla på salg.


Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

DeepFu

Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 22:09
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 21:51
Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 21:43
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 21:22
Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 20:58
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. april 2020, klokken 19:56
Jeg har jo etterhvert skjønt at Tesla er nesten like ufeilbarlige som Ionity, men for meg fremstår det likevel utrolig arrogant. De satt ikke i palmehelga og bare:"Nei, vet dere hva? Jeg tror jaggu vi slenger et hengerfeste på Y'en! " Det har selvfølgelig vært planlagt hele tiden, og bilen er designet for det. Det medfører ingen ekstra kostnader eller utfordringer for Tesla la tidlige reservasjonsholdere legge det til i bestillingen til den faktiske prisen som er 8800, -. Det er ikke engang de som designer, eller lager hengerfestet. Jeg ble skikkelig forbanna over måten de gjorde det ift Model 3, hvor jeg føler jeg ble direkte lurt, og nå gjør de nesten det samme på nytt igjen. Jeg kjenner lysten på å legge igjen tilsammen over en million hos Tesla har dalt kraftig siste uka.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Les mine innlegg. Der forklarer jeg hvorfor de ikke lar deg gjøre dette. Rimelig enkelt å forstå hvorfor det ble gjort som det ble.

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Men jeg endrer jo ikke på BILEN. Det jeg ber om er å få lov å betale 8800,- ekstra for ekstrautstyr som mest sannsynlig er produsert av Westfalia, i alle for biler levert i Europa. For min del trenger de ikke montere det engang, jeg har skrudd nok bil til at 4 bolter er jeg kapabel til å skru i selv. Enten så må de ta høyde for valutaendringer og gjøre det tydelig at de kan justere prisen på bakgrunn av det, eller så får de ta risikoen. Hva blir det neste? Får kun lov å kjøpe takstativ sammen med bilen? Og det utløser nye 40.000??

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Dette er jo et tilbehør som ikke var tilgjengelig når du bestilte bilen. Du ville jo ha en Y uten HF. Men nå som man får den med HF, ble det plutselig ikke en bil du ville ha lenger? Jeg skjønner ikke at du bestilte en Y uten HF om HF var så viktig. HF var grunnen til at jeg ikke bestilte M3 tidligere. Når den fikk HF, la jeg inn en bestilling.

Det er mange ting man skulle ønske Tesla gjorde annerledes, f.eks. way-points i navigasjonen, men om kun nye biler får dette kan jeg ikke bli sur på Tesla for det.. jeg var jo klar over dette når jeg kjøpte bilen.

Jeg skrev et ganske utfyllende innlegg om hvorfor de ikke tillater deg å gjøre dette tidligere i tråden, men kort forklart: Dette er et tap for Tesla med den prisen du betalte, om kronen holder seg på dette nivået. Om du ikke kjøper bilen blir de sikkert glad. Da setter de den inn i Inventory, og selger den til den prisen de skal selges til. Det er mer enn nok kjøpere av Y som ikke trenger eller ønsker HF.
Nei, jeg ville ikke ha en Y uten hf. Jeg vil strengt tatt ikke ha en "suv" heller, men man må jo ta det man får. Jeg la inn en reservasjon fordi jeg hadde muligheten til å låne Tesla 15000. Jeg håpet at hf ble å komme, men var også innstilt på å ikke ta ut bilen hvis ikke det kom. Nå er det faktisk sånn at det er Tesla som er avhengig av å selge biler, ikke jeg som må kjøpe, så LITT respekt for kundene sine synes jeg de kan ha.
Edit: Og jeg kjenner ingen plass at jeg har fått noen Y "på salg".

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Bilen produserer i USA. Prisene de "selges for" er i USD, Tesla konvertert til lokalvaluta. I vårt tilfelle, i Norge, NOK. Om du la inn en bestilling (bare for å ta et eksempel), for et år siden, kostet en dollar 8.50 NOK.

Tesla AWD P: $61,000 (som de selges for i USA) * 8.50 NOK (prisen for 1 USD for et år siden) = 518500 NOK

I dag: 518 500 NOK/10.2 NOK (prisen for 1 USD i dag) = $50 833

Du betaler altså Tesla $10 000 mindre enn de selges for i USA da du har bundet kjøpet ditt i NOK. Derfor får du din Tesla på salg.
Pussig, kan ikke huske at det stod noen før-pris når jeg la inn reservasjonen. Lurer på hvor stor rabatt jeg fikk, egentlig? Og med den logikken, hvis krona går rett til værs neste 18-24 måneder har jeg jo ikke fått en dritt i "rabatt".

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

B1

Sitat fra: REN-BIL på søndag 12. april 2020, klokken 22:06
B1: Altså, alle er kloke, noen før og noen etterpå. Ingen visste egentlig hva som var tilgjengelig av ekstrautstyr når bestilling av MY ble tilgjengelig.  Når så ekstrautstyret dukker opp, så må kontrakt tegnes på nytt!  Hva med neste del i føljetongen av uspesifisert kontrakt: vinterdekk!? Hva med skvettlapp!? Etc, etc. Ny kontrakt da også tenker jeg. Det virker krystallklart for deg, men for meg en uvanlig måte å kjøpe bil på :)

Altså HF og vinterdekk er større ting, og blir alltid spesifisert i tilvalg når man kjøper bil, uansett merke. Enten som en "nordisk pakke" hvor det står spesifisert i pakken, eller som tilvalg. Det er bare å sjekke på BMW/Audi etc.

I tillegg ser man på M3. HF var ikke tilgjengelig når den ble lansert og dette kunne heller ikke ettermonteres. Dette kom senere, og var da et tilvalg, som kostet ekstra. Det er ikke noe grunn til at dette da ikke skulle vært et tilsvarende tilvalg med Y, og om de gjorde det annerledes på Y, at alle fikk HF, hadde dette selvfølgelig vært opplyst tydelig av Tesla i vårt hengerelskende land.



Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

B1


SitatPussig, kan ikke huske at det stod noen før-pris når jeg la inn reservasjonen. Lurer på hvor stor rabatt jeg fikk, egentlig? Og med den logikken, hvis krona går rett til værs neste 18-24 måneder har jeg jo ikke fått en dritt i "rabatt".

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Om krona styrkes betydelig vil prisene nedjusteres. Du kan da kostnadsfritt kansellere bestillingen (få tilbake 15k NOK) og legge inn en tilsvarende bestilling på en billigere (for oss i Norge) Model Y :)
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

lirekassa

Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 22:22

SitatPussig, kan ikke huske at det stod noen før-pris når jeg la inn reservasjonen. Lurer på hvor stor rabatt jeg fikk, egentlig? Og med den logikken, hvis krona går rett til værs neste 18-24 måneder har jeg jo ikke fått en dritt i "rabatt".

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Om krona styrkes betydelig vil prisene nedjusteres. Du kan da kostnadsfritt kansellere bestillingen (få tilbake 15k NOK) og legge inn en tilsvarende bestilling på en billigere (for oss i Norge) Model Y :)

Trenger ikke kansellere; kan bare endre nåværende bestilling, så vil prisen justeres.

keepitsimple

Jeg tror fortsatt alle vill få mulighet til HF. Det er jo ingen biler i Norge per nå, så det gir lite mening å ha to typegodkjenninger.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

automat

Sitat fra: keepitsimple på mandag 13. april 2020, klokken 09:39
Jeg tror fortsatt alle vill få mulighet til HF. Det er jo ingen biler i Norge per nå, så det gir lite mening å ha to typegodkjenninger.
Det tror jeg også. Men Tesla vil selvfølgelig ikke si noe om dette nå. De vil selvfølgelig heller selge biler til ny pris, enten som følge av endret bestilling, eller som inventory.

Har man bestilt til gammel pris så må man selvfølgelig tviholde på den. Enten kan man ettermontere HF, eller så kan man selge bilen med fortjeneste. I værste fall må man kansellere rett før utlevering.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA