Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade e-tron på 230v 3-fas

Startet av d58palset, tirsdag 17. mars 2020, klokken 18:55

« forrige - neste »

d58palset

Noen som vet hvilke ladestasjoner som støtter dette?
Noen som vet om juice booster vil kunne dette?

janbanan

feks easee, men e-tron lader bare på 2 faser med 230v
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Øyvis Prøyvis

Jeg har installert Easee laderen på en 3x32A kurs. Jeg har stilt inn laderen til å trekke 26A og skulle da i utgangspunktet trekke 26A x 230V ≈ 6kW. Når jeg ser i Tibber appen ser jeg at ladestasjonen trekker 6600W, altså 6,6kW. Jeg får med andre ord 10% ekstra ved å ha den på en 3-fas kurs.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

daktari

Sitat fra: d58palset på tirsdag 17. mars 2020, klokken 18:55
Noen som vet hvilke ladestasjoner som støtter dette?
Noen som vet om juice booster vil kunne dette?
vet ikke om JB har adapter for 230V IT 3-fas?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

janbanan

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på tirsdag 17. mars 2020, klokken 20:58
Jeg har installert Easee laderen på en 3x32A kurs. Jeg har stilt inn laderen til å trekke 26A og skulle da i utgangspunktet trekke 26A x 230V ≈ 6kW. Når jeg ser i Tibber appen ser jeg at ladestasjonen trekker 6600W, altså 6,6kW. Jeg får med andre ord 10% ekstra ved å ha den på en 3-fas kurs.
Med 3-fase, så hadde du fått 16A x 230 x 1,7 ≈ 10kW. Men det forutsetter at bilen trekker på alle 3-faser.
Du kan se på laderen hvor mye de enkelte fasene trekker under lading.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

Det er det som er funky med etron, den trekker skjevt på 3-fas IT, så det går veldig mange ampere på en av fasene, og ganske lite på de 2 andre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Ikke bare e-tron, det gjelder også Model X, Model S og e-Golf 36 kWh. De kan alle trekke fra to faser, og på grunn av at IT-nettet er som det er, så må den ene av tre faseledere i IT-nettet benyttes som fellesleder for de to fasene bilen bruker. Det betyr ca. 15% ekstra ladeeffekt sammenlignet med samme strømstyrke på 1-fas, pluss en fordel av bedre fordeling på faselederne. Med TN-nett så har du nøytralleder i tillegg, som brukes som felles.

Jan-Børre Olsen

I stedenfor å starte ny tråd her.
Er det siden etron ble lansert, noen som har opplevd problemer med å lade en etron på 3-fas IT? Audi anbefaler det ikke, det vet jeg.
Jeg får en liten utfordring med lading til vinteren i helgene med at det:
A) Kommer til å bli svinkaldt(-25°C eller kaldere)
B) Har en samboer som krever oppvarmet bil
C) Har et relativt svakt/gammelt el-nett
D) Må krysse fjelloverganger på 5mil
E) 10mil til nærmeste lynlader på veien

Klarer bilen å varme seg selv opp med 1 fas 16A kurs? Bilen vil stå tilkoblet hele helgen men tenker at det er bra at batteri og kupé er lunken ved start? 32A kurs er jeg usikker på at jeg får satt opp.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Orbit

Dersom du får nok lading gjennom helgen med 16A 1-fas (burde normalt holde, selv om du må bruke nødlader med max 8A), er ikke dette noe problem. Koble fra lader 20-30 min før avreise og sett på parkeringsklimatisering. Da varmer bilen med opptil 10 kW, og er gjennomvarm til avreise. Det vil riktignok spise 5-10%-poeng av batteriet, men det meste av dette forbruket hadde du uansett fått under kjøring om du starter med kald bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jan-Børre Olsen

Blir å montere mode 3 boks til helgelading så 16A vil jeg få. Kan jeg ikke bare la bilen stå tilkoblet mens den forvarmet?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Orbit

Forvarmingen er (av ukjent grunn) begrenset til hva en tilkoblet lader leverer, dvs 3,7 kW i ditt tilfelle. På de aller kaldeste dagene må du da regne noe lenger oppvarmingstid, men en halvtime er normalt mer enn nok. Dersom du trenger å få bilen raskt varm, må du være tilkoblet >10 kW lader, eller koble den fra mens du varmer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Med 3,6 kW effekt ut fra laderen vil nok bilen bli varm. Om enn litt saktere enn fra batteriet. e-Golfen blir i alle fall det, har egentlig ikke prøvd med e-tron.

Men med 8A (nødlander) blir bilen ikke varm i det hele tatt, så da blir løsningen som @Orbit sier å trekke ut støpselet. 15 min holder i de fleste tilfeller, om man koster bilen litt først.

Testet 3-fas på 230v på en hytte der eieren hadde fått montert Easee nylig. Det ga litt over 4 kW effekt inn i bilen. Så, ikke veldig mye å hente, men du kan spare noen timer på en fullading, og varmeapparatet vil få litt bedre effekt. Vi snakker vel ca. 20% her. Og la oss si at du kan få ladetiden fra 10-100% ned fra 25 timer til 19 timer. Er det verdt det? All den tid det vel er litt delte meninger om hvor heldig det er ift. sikkerhet?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

perchran

Jeg har ladet etron med Easee ladestasjon i snart 2 år på 3-fase 230V IT-anlegg med 32A sikring. Lader 7.4kW med 31A, 20A og 16A på de tre fasene. Fungerer utmerket inkl. forvarming ved behov. Ikke fått advarsler mot 3-fase 230V.

Pga. ny modell for nettleie fra 1. juli blir det å sette ned effekten og lade innenfor samme døgnet for ikke å generere effekttopper på to påfølgende dager fra en og samme lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA