Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning, kraftig tilbakeslag for utrulling av elbiler i Norge? Eller motsatt?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 17. mars 2020, klokken 06:50

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Avstemning, kraftig tilbakeslag for utrulling av elbiler i Norge fremover? Eller motsatt?

Se bilder og lenke til gårsdagens nyhet (16.03.2020) fra Finansavisen om bilbransjen.

Avstemming: blir det / er det finanskrise, pandemi og lav oljepris? Og vil noe av dette medføre et kraftig tilbakeslag for utrulling av elbiler i Norge fremover?  Eller vil det medføre en forsterking med tanke på økt elbil andel i årene fremover? Eller motsatt?

Legg til nye svar alternativ hvis du mener noe mangler, eller lag et innlegg så gjør jeg det.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/03/16/7507686/blytungt-for-europeiske-bilprodusenter

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Arthur, takker :+1: :+1: Ja det er veldig trist.....

Hva tror du er det riktige svaralternativet?

elektrolux

Det blir nok et tilbakeslag. Med mindre penger blant folk flest og usikker framtid vil mange holde igjen på store "investeringer".  Nedbyggingen av elbilinsentivene hjelper heller ikke, og mange innser nå at det er mer lønnsomt å fortsette å bruke dieselbilen framfor å bruke flere hundre tusen på en elbil.

Derimot tror jeg flere vil benytte seg av den nye "hybridløsningen" Nemlig Diesel til langturene, og et #bomfrie kjøretøy til alle småturene. Dette vil i motsetning til elbil være en fin måte å spare både miljø og egen økonomi.


https://www.youtube.com/watch?v=evrkYQ-18iU

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. mars 2020, klokken 07:52
Hva tror du er det riktige svaralternativet?

Jeg vil tro at på litt sikt så vil dette øke folks miljø/klimabevissthet og derfor bidra positivt med elektrifiseringen av bilparken.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Arthur, takker :+1: jeg la inn ditt alternativ nå nettopp: Kopi: "Det vil øke folks miljø/klimabevissthet og derfor bidra positivt med elektrifiseringen av bilparken"

RJK

Her skulle det nesten vært "multiple choice", for flere av svarene er av en slik karakter, at de stemmer overens uten å være i konflikt med andre valg. Er ihvertfall to valg jeg glatt kunne haket av for samtidig, om ikke flere.

Flere av svarene er forskjellige årsaker, som fører til ca samme resultat.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK  ja ser den. Men tenker at hver og en får finne sitt alternativ. Er det noen alternativer du mangler?

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. mars 2020, klokken 18:20
RJK  ja ser den. Men tenker at hver og en får finne sitt alternativ. Er det noen alternativer du mangler?

Nei, var ikke noe jeg manglet. Synes nesten det var for mange (like) valg...

;-)

Er en liten kunst å lage avstemninger som har nok alternativer til å dekke det meste, men samtidig ikke flere enn at det ikke forvirrer de som skal stemme, samtidig som svaralternativene skal være soleklare alternativer uten en vri som gjør at man likevel ikke kan velge det mest nærliggende svaret. En balansekunst det der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Nå stenger bilfabrikkene ned...trist :-1:  men sikkert nødvendig.

Se nyhet fra Motor.no og lenke under


Knut Moberg

Sist oppdatert: 17.03.2020 | 14:11


DETTE ER SAKEN: Bilindustrien stenger ned stadig flere av de store produksjonsanleggene i Europa på grunn av koronavirus.

PS: Saken oppdateres fortløpende. Siste oppdatering: Også Ford stenger anleggene.


https://www.motor.no/artikler/koronaviruset-stanser-bilproduksjonen-over-hele-europa/

Electric cars in Norway

Elbilstatisikken for mars holder stand så langt synes nå jeg da...men vi er bare halveis ..se bilde og lenke under https://elbilstatistikk.no/

Electric cars in Norway

#12
Dieselprisene i dag fredag 20. mars. Latterlige lave... kr 11.74,- bensin 13,69,-

Vil flere som vurderte enten nytt eller brukt elbilkjøp nå fremover isteden kjøpe ny eller brukt diesel eller bensinbil?  Jeg håper ikke det!

Les gårsdagens nyhet  på DinSide om dette med prisene.

https://www.dinside.no/motor/prisene-stuper/72268717

THE

I dag er spotprisen min for strøm 11,66 øre/kWt, i går var det 10,16 øre/kWt. For et par måneder siden var spotprisen ca 40 øre/kWt. Bra nedgang i drivstoffprisen for elbil også nå. Selv med nettleie er jo prisen på strøm ned 30-40%. Diesel/bensin har ca 25-30% reduksjon i pumpeprisen den siste tida.

Jeg tror ikke denne prisreduksjonen er med på å få folk til å kjøpe nye bensin/diesel-biler i stedet for en ny elbil. Coronahysteriet og påfølgende økonomisk krakk kan nok få folk til å droppe kjøp av ny elbil, og heller beholde den gamle fossilbilen i stedet, eller bytte i en nyere brukt bil. For klimaet sin del er det vel en god ting at det blir produsert færre biler, og at de som allerede er på veiene blir brukt så lenge som mulig. Mtp. lokalmiljø er det ingen bra ting med mange gamle dieselbiler i gatene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA