Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

1st leveringsdato i Norge

Startet av Radiobil1, søndag 15. mars 2020, klokken 19:20

« forrige - neste »

Counterpointer

Denne forsinkelsen med ID3 kan den gjøre at de lager flere E-golf?

Amatøren

#16
Da må de til tegnebordet og designe ny bunnplate med plass til batteriet.

De har jo sagt at nye e-Golf ikke blir å få som elbil.

Å forlenge produksjonen av gamle kunne være et alternativ, men den må nok da mye lenger ned i pris med tanke på for lite batteri (rekkevidde), for treg hurtiglading og manglende klimaregulering av batteriet (rapidgate) i forhold til andre nye biler.

Spørs hvor mye de er villige å tape på hver solgte bil for å unngå EU bøter.

De burde virkelig gå til Kreisel og be om samarbeid og fortsatt med dagens e-Golf en stund til.

150 kW lading, klimaregulering av batteri så man unngår rapidgate, 350–450 km rekkevidde, omtrent samme vekt, mye finere interiør enn ny Golf og i hvertfall i forhold til ID.3.

Med 150 kW lading med klimaregulering så holder dette bra til langturer også. Med ekstra batterikapasitet så blir det skikkelig langturbil for enslige, par og små familier.

Da kunne Volkswagen forsvare en høyere pris enn den de kan ta med gammel teknologi.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Jeg mente den «gamle».

Kreisel hadde vært lurt, men det kunne de gjort for lenge siden. Tror ikke det kommer til å skje.

Du har nok rett i at det må være til en attraktiv pris for å kunne selge i volum. Det jeg tenker kan forhindre hele greia er at EU kommer til å minske bøtesatsene på grunn av koronasituasjonen slik at de ikke trenger så mange nullutslippsbiler i 2020.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

batterimannen

Når totalsalget av fossilbil går ned, så går også bøtene ned. Så de taper nok ikke like mye gjennom bøter som om bilsalget/produksjon hadde gått som normalt og de tryner skikkelig på elbil.

Det kan hende de kjører på ekstra med e-golf og kampanjer den nye e-up om de ikke får ut nok ID.3 og ID.4 i løpet av året. Har lest at hver rene elbil teller som 2.0 biler på CO2 regnskapet i 2020.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

nosi1202

Jeg har sett noen spekulasjoner i mediene vedr å forskyve kravene fra EU med ett år grunnet corona-situasjonen, men enn så lenge tror jeg det er mer ønsketenkning fra produsentene enn en realitet.

En oppgradert e-Golf hadde vært fint, men neppe sannsynlig. Men at den får forlenget liv og selges til en hyggelig pris er kanskje ikke umulig. Med en pris ned mot 200.000 er det i mine øyne fortsatt en attraktiv bil. Greit nok at det er forrige generasjons teknologi og bak konkurrentene, men det er da også halv pris.

Når det gjelder ID3 så kan det se ut til at programmeringsutfordringer er en større trussel enn corona for øyeblikket. Summen av de to borger neppe for en fremskyndig av leveransene i alle fall
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

kodax

Jeg tror det er svært sannsynlig at corona-situasjonen medfører utsettelse av utslippskraven, noe VAG nok setter spesielt stor pris på ifm softwareutfordringene de har.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Sitat fra: kodax på mandag 30. mars 2020, klokken 09:02
Jeg tror det er svært sannsynlig at corona-situasjonen medfører utsettelse av utslippskraven, noe VAG nok setter spesielt stor pris på ifm softwareutfordringene de har.

Blir interessant å se. På en eller annen måte ender jo dette opp med massive overføringer fra det offentlige for å redde produsentene. Spørsmålet er om det skjer ved tiltak som dette eller direkte fra tyske myndigheter. Eller begge deler

e-Stig

Sitat fra: Amatøren på søndag 29. mars 2020, klokken 20:33De burde virkelig gå til Kreisel og be om samarbeid og fortsatt med dagens e-Golf en stund til.

150 kW lading, klimaregulering av batteri så man unngår rapidgate, 350–450 km rekkevidde, omtrent samme vekt, mye finere interiør enn ny Golf og i hvertfall i forhold til ID.3.

Hvis det viser seg at det blir forsinkelser på ID.3 så håper jeg Volkswagen vurderer å videreføre e-Golf, selv om det neppe kommer til å skje. Vi som har reservasjon på ID.3 må jo over på andre alternativer hvis den ikke kommer som planlagt. Jeg er veldig fornøyd med e-Golf og hadde heller kjøpt den enn mange av alternativene.

For min del kunne en ny generasjon e-Golf gjerne kommet med små forbedringer. For den som ofte hurtiglader og trenger lang rekkevidde blir det uansett feil å kjøpe e-Golf. Den fungerer best til daglig pendling opp til 9 mil (18 mil daglig). Rapidgate på e-Golf har jeg ikke hørt om.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Counterpointer

Sitat fra: e-Stig på mandag 30. mars 2020, klokken 12:27
Rapidgate på e-Golf har jeg ikke hørt om.
Det er vel heller Coldgate, men det har vel omtrent samme effekt.

Marzo

Sitat fra: Amatøren på søndag 29. mars 2020, klokken 20:33
Da må de til tegnebordet og designe ny bunnplate med plass til batteriet.

De har jo sagt at nye e-Golf ikke blir å få som elbil.

Å forlenge produksjonen av gamle kunne være et alternativ, men den må nok da mye lenger ned i pris med tanke på for lite batteri (rekkevidde), for treg hurtiglading og manglende klimaregulering av batteriet (rapidgate) i forhold til andre nye biler.

Spørs hvor mye de er villige å tape på hver solgte bil for å unngå EU bøter.

De burde virkelig gå til Kreisel og be om samarbeid og fortsatt med dagens e-Golf en stund til.

150 kW lading, klimaregulering av batteri så man unngår rapidgate, 350–450 km rekkevidde, omtrent samme vekt, mye finere interiør enn ny Golf og i hvertfall i forhold til ID.3.

Med 150 kW lading med klimaregulering så holder dette bra til langturer også. Med ekstra batterikapasitet så blir det skikkelig langturbil for enslige, par og små familier.

Da kunne Volkswagen forsvare en høyere pris enn den de kan ta med gammel teknologi.

Ut i fra salget her i landet virker det som en forlengelse av produksjonen ikke er så veldig usannsynlig.
Bilen selger fremdeles veldig godt.

Det er solgt nesten like mange e-Golf i 2020 som Tesla Model X og S til sammen det siste året!

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

e-Stig

Sitat fra: Amatøren på mandag 30. mars 2020, klokken 13:11
Sitat fra: e-Stig på mandag 30. mars 2020, klokken 12:27Rapidgate på e-Golf har jeg ikke hørt om.
Sjekk ladehastigheten vår etter hvert som batteriet ble varmere og varmere etter økende temperatur ute.

Teslabjørn (Bjørn Nyland) fikk det samme under sin test av e-Golf i forbindelse med 1000 km challenge.

Ah, skjønner. Dette er nok i overkant av det e-Golf er beregnet for. Å kjøre på langtur med så kort rekkevidde blir som ekstremsport å regne for meg. Jeg kunne kjøre lenger på reservetanken på gamlebilen enn jeg klarer med e-Golf. Etter min mening er rekkevidden på ID.3 så vidt innenfor hvis man har planer om å kjøre hundre mil.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

tornaldo

Sitat fra: Marzo på mandag 30. mars 2020, klokken 13:10
Det er solgt nesten like mange e-Golf i 2020 som Tesla Model X og S til sammen det siste året!

Ikke noe poeng å sammenligne med biler som koster 7-800k+. Ingenting i mot e-golf, og fint den har solgt godt, men å sammenligne en småbil med en bil rundt millionen er ikke relevant.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Counterpointer

En må heller ikke glemme at E-golf prisen er for ikke lenge siden redusert med 100k det er ikke så rart den er blitt mer attraktiv!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA